Monday, July 7, 2014

Tadarus Al-Quran

Sepanjang bulan puasa ini amalan bertadarus Al-Quran terdapat di mana-mana masjid dan surau. Di surau aku saja ada banyak kumpulan tadarus. Setiap kumpulan ada lebih kurang 10 orang peserta. Kumpulan lelaki dewasa ada 3. Kumpulan kanak-kanak ada satu manakala kumpulan muslimat ada 6! 

Ada yang bertadarus selepas solat witir setiap malam termasuk kumpulan aku. Memandangkan di surau kami diadakan tazkirah dan tahlil pada setiap malam, tadarus bermula dekat pukul 11 malam dan habis dalam pukul 12 tgh malam

Ada dua kumpulan memilih utk bertadarus selepas solat Subuh. 4 kumpulan wanita pula bertadarus dari pukul 8 - 10 pagi dari Isnin hingga Jumaat.

Bukan semua peserta tadarus lancar membaca Al-Quran. Ada yang tidak pernah belajar Al-Quran secara formal. Golongan ini yang biasanya membaca merangkak-rangkak dan menguji kesabaran peserta-peserta lain sebab nak habiskan membaca satu muka surat mengambil masa yang lama. Sabar ajelah …… huhu. Tapi aku tabik mereka ini kerana berani ikut bertadarus. Mana yang tak betul, peserta lain yang lebih terer ilmu tajwidnya bolehlah cuba membetulkan.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Alhamdulillah dah masuk hari ke-9 puasa"

"Alhamdulillah"

"Eh, kau dah berapa juz quran?"

"Alhamdulillah  dah 9 juz. 1 hari 1 juz"

"Bagus"

"Eh, kau dah berapa juz pulak"

"Aku? Paling kurang 2-3 juz sehari"

"Wah maknanya dah khatamlah?"

"errr …… aku gilir-gilir"

"Maksud kau?"

"Jus tembikai, jus mangga, jus epal, jus carrot ……"

"Astaghfirullah!!!"


2 comments:

  1. Haus haus tengahari mcm ni bila bayangkan jus laici yang sejuk dan manis, terliur terus …… huhu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails