Tuesday, October 8, 2013

Petua Mengubati Resdung

Aku baru dapat petua ini dari grup Whatsapp Jalan D di taman perumahan aku. Grup ini antara yang paling aktif di taman aku tu. Nampak sangat sebahagian daripada kami ini macam takde kerja macam aku ni ..... hu hu hu

Ini petuanya tu yang aku kopipes. Typo dan sebagainya tu jangan salahkan aku.




Limau nipis 8 biji..daun pndan 10 helai hiris halys mcm bunga rampai.. Persh limau nipis tadi.. Gaulkan smpai sebati.. New chemical akan terbentuk.. Sapu di muka.. Kalau sesuai.. X sampai 5 minit ulat resdung akan keluar ikut kulit muka.. Paling bnyk akan keluar ikut kening..kalau sangkut tarik jeer ulat tu.. Sy dah buat ramai student.. Alhamdulillah ramai yg elok lepas tu..
Buat 3 kali seminggu.. Elok antara jam 10am -3 ptg sbb virus tu tgh aktif.. Campuran lebih blh simpan dlm peti ais..tp x se efective yg fresh.. Elok letak kain hitam atas peha masa sapu sbb ulat ni attacted to black cloth... Kain itam murah pun x



Pe.. Jgn guna tudung ariani org umah..!! Mau x br ckp sebulan..!!




Sesiapa yang ada resdung bolehlah mencuba petua ini. Modalpun tak banyak dan tak susah nak buat. Cuma seperti yg jiran aku sarankan: jangan guna tudung ariani isteri utk letakkan ulat resdung tu. Aku rasa dia dah terguna tudung orang rumahnya!

52 comments:

  1. Replies
    1. Tahniah!

      Kalau dapat menjadi pengomen pertama 3 kali berturut-turut ada hadiah misteri disediakan ....

      Delete
    2. berturut² susah sket.

      haa apa kata YB inform saya bila YB nak post entry baru. baru saya boleh jadi pengkomen pertama. hahahaha. boleh?

      Delete
    3. Kalau senang ramai sangat pemenangnya. Tak larat pulak saya nak bagi hadiah melainkan bagi cumi sorang satu ..... hehehe

      Dulu pun ada juga kawan blogger yg minta saya buat mcm ni. Kat Malaysia ni semuanya nak guna kabel ..... hahaha

      Delete
    4. YB, cumi mangkuk besar punya ya?

      Delete
    5. Satu ajelah dear ...... hehehe

      Delete
    6. dalam satu peket tu ada yang campur² punya.

      Delete
    7. Nak buat hadiah bukan sampai satu paket. Sebijik aje ..... ngeeee

      Delete
    8. satu peket la. sebijik bagi Haikal aje. hehehe

      Delete
    9. Hadiah tu dihadkan kepada sebijik aje ..... kuang 3x

      Delete
  2. saya nak gelak baca ayat yang YB potong tu. hahaha. ala.. ni share info pun kira kerja la jugak kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat apa baca ayat yang dah dipotong tu. Nampak sangat kat sini ramai yg takde kerja .... huhu

      Delete
    2. biasa la kan manusia. yang ditegah, itu yang dibuat. yang dipotong itu yang dibaca.

      haha

      Delete
    3. kalau mcm tu saya nak potong keseluruhan entri saya lepas ni. Tentu ramai yg baca ...... hahaha

      Delete
    4. tak jugak YB. kalau potong semua nanti orang malas pulak nak baca. manusia ni kan unpredictable perangai nya.

      Delete
    5. Kalau mcm tu saya potong 18 ajelah ya. Tentu ramai yg teruja nak baca ...... huhuhu

      Delete
    6. macam Mona Fendi je bunyi nya?

      Delete
  3. Alahi...geli pun ada jugak dok baca ni bukan apa bila bab2 ulat ni saya alahan sikit...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai org geli bab ulat ni. Fear factor.

      Saya pernah tengok ulat resdung ni. Halus putih mcm anak cacing kerawit. Tak tahu betul ke auta itu ulat resdung ..... huhu

      Delete
    2. tak tahu la kalau namanya ulat resdung, tapi memang keluar bila buat rawatan. kakak saya buat dulu, memang ada keluar. tapi tak ingat masa keluar tu dah mati atau masih hidup ulatnya.

      Delete
    3. Saya pernah ikut emak Adam buat rawatan resdung ni dulu. Kalau yang guna lipas tanah tu ulat yg keluar tu masih hidup. Letakkan di atas kain hitam kita boleh tengok ulat tu menggeliat. Bila dibiarkan ulat tu akan mati (mungkin sebab kepanasan suhu di luar badan manusia) dan bertukar menjadi merah.

      Kalau rawatan guna asap, ulat yg keluar tu dah mati dan jadi abu. Tak nampak pun bentuk ulat ...

      Delete
    4. Kat mana tu?

      Kami buat kat Ampang Tinggi NS

      Delete
    5. buat di area Kuala Selangor aje.

      Delete
    6. Oh kat sana pun ada? Kat mana tu?

      Delete
  4. bestnya petua... tp geli laaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak cuba juga ni especially emak adam dulu ada resdung.

      Carilah org yg tak geli utk tolong sapukan. Awak pejam mata aje.... hehe

      Delete
  5. Sesiapa yang dah buat..
    sila update gambar

    saya tak pernah belajar adanya ulat ni...
    nak gak nengok

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya takde kamera canggih mcm doc tu. Nanti gambar tak jelas ..... ngeeee

      Apa penyebab resdung ni kalau menurut perubatan moden?

      Delete
  6. YB bagi kat saya ULAT yang keluar tu..yang masih menggeliat geliut..saya bagi YB RM100. Saya nak tengok. Maybe Professor yang ajar saya, ajar Dr Singa, tak cukup ilmu nya...sebab tak pernah ajar kami adanya ULAT RESDONG ! hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. RM100 utk sekor ulat ke? Nanti saya cuba kumpul dlm sepuluh ekor. Dapat buat korban 2 bahagian lembu tu .... hahaha

      Ulat ni tak tahan lama di suhu bilik. Ia akan mati dan bertukar menjadi merah. Macam udang kena bakar. Kalau nak yg itu mungkin boleh saya usahakan. Sekor RM50 pun ok lah ...... hehehe

      Delete
    2. Komen dari atas tu adalah dari saya tapi ternaik pula nama Haikal sebab dia guna iMac saya pagi ni ..... hehehe

      Delete
  7. sy dah buat tp rasanya bukan ulat resdung..sbb buat kat tmpt lain pun keluar sama juga.. rasanya mcm limau nipis tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tak yakin yg keluar tu ulat resdung tapi bila melihat 'ulat' tu bergerak2 sebaik dikeluarkan dan akan mati dan bertukar warna dari putih kpd merah mcm nak percaya pula.

      Kalau limau nipis kita kenal dan boleh bau limau jika dicium.

      Delete
  8. Replies
    1. Mungkin takde ulat di muka Faizal …… ngeeee

      Delete
  9. Kalo pkai 3 biji jew limau nipis buleh kew...daun pandan pn same

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak pasti tapi saya takut tak cukup kalau guna 3 biji aje ….

      Delete
  10. nak try lah.. sbb selalu gak rase gatal kt muka.. tapi lepas buat ni kene letak ape2 plak ke?

    ReplyDelete
  11. X kluar pape pon... blog lain pon tulis camni... smua copy... aptb...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang cara ini memang saya dah cakap saya copy paste daripada jiran. Ada cara yang isteri saya pernah lakukan di NS beberapa tahun dulu menggunakan lipas tanah. Yang itu kami lihat sendiri keluar ulat mcm cacing kerawit selepas beberapa ketika lipas itu dilumur dimuka pesakit

      Delete
  12. X kluar pape pon... blog lain pon tulis camni... smua copy... aptb...

    ReplyDelete
  13. Tip yang menarik.. .ada masa bolehlah singgah blog sy.. sy ada kongsi set resdung shaklee.

    ReplyDelete
  14. Dlm perut lipas mmg ada cacing. Cuba google tengok klu x caya.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails