Tuesday, September 11, 2012

Mengapa Sebahagian Gadis Lebih Suka Lelaki Berumur - the sequel


Kita tangguhkan dulu kisah percutian kami di Sabah dan mari kita berbincang tentang tajuk di atas.  

Bila aku tengok komen2 yg memerlukan moderation daripada aku baru2 ini ada dua komen tentang tajuk tersebut. Di bawah ini aku copy paste komen tersebut:


hai u olls... i pun ada berknalan ngn sorang laelaki ni.. he is a good man, jarak umur kami dalam 18 tahun... so, ape pandangan u olls... i baru umur 24 tahun.... n a man tu dlm 42 tahun... ape pandangan olls??? leh bg pandangan kat email i yeak.... on Mengapa Sebahagian Gadis Lebih Suka Lelaki Berumur
Anonymous
on 8/29/12

tak suke lelaki tua. dah 3 kali bkawan dgn lelaki berumur. mg kewangan stabil tp yg lain2 rejecteddddddd. so keputusan saya lebih selsa yg mude. lebih matang bila ade prob. tua2 ni umur je tua. tp perangai mgalah budak on Mengapa Sebahagian Gadis Lebih Suka Lelaki Berumur
on 8/23/12

Ternyata dua org gadis ini mempunyai pandangan berbeza tentang pasangan yg lebih berumur ini.

Cik Anon berkenalan dengan dengan seorang lelaki yg 18 tahun lebih senior daripadanya. Tak dinyatakan pula samada lelaki itu bujang terlajak atau duda atau suami orang. Dia meminta pandangan kita tapi tak pula diberikan alamat emelnya.

Bagi aku, lelaki yg cuba nak memikat gadis ini rata2 akan tunjuk baik (mungkin sebab itu Cik Anon kata he is a good man). Lelaki yg berumur biasanya lebih pandai mempamerkan kebaikan mereka kerana mereka lebih berpengalaman.  Mereka tahu ciri-ciri yg dicari oleh gadis.  Kalau gadis itu suka yg alim, mereka akan selalu cerita kisah mereka ke masjid, surau dan aktiviti2 keagamaan. Kalau boleh, masa keluar dating tu pakai baju Melayu dan seluar slack.  Nak hebat lagi siap pakai kopiah! Mungkin komen aku ni ekstrem tapi pointnya ialah lelaki boleh saja membuat penampilan seperti itu untuk menarik perhatian si gadis sehingga gadis tersebut percaya hidup2.

Nasihat aku kpd Cik Anon, cubalah kenali lelaki itu lebih dalam melalui kawan2 dan keluarganya sebelum membuat keputusan.


Kepada Yuyue Melissa pula pengalaman tiga kali berkawan dgn lelaki berumur membuatkan dia serik kerana lelaki2 tersebut berperangai mengalahkan budak2. Mungkin lelaki2 itu jenis yg mengada2 dan minta dimanja. Tak semua gadis minat lelaki mcm itu.

Apa pula pandangan kalian? Sila kongsikan untuk menafaat dua orang gadis ini dan gadis2 lain juga.

23 comments:

  1. Yb saya pun pernah mengalami nya, rasa rasa nya memang indah kabar dari rupa banyak memendam perasaan dan dan yang paling saya tak suka kuat mengonkong dan kuat cemburu juga, so bye bye lah jawab nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh sebelum kahwin dulu awak pernah bercinta dgn org lain? That's interesting. Dia lebih tualah ya. Org tua ini ada yg kuat cemburu sebab dia takut aweknya diambil oleh org lain terutama lelaki yg lebih muda dan power drpd dia!

      Delete
  2. Replies
    1. alaaa komenlah GB. Ramai nak dengar pandangan awak dlm perkara ini.

      Delete
  3. Assalamualaikum,
    Kalau daku komen, mestilah lagi panjang dari entri ini. Jadi nak pakat dengan GB lah -----> biarlah rahsia la la la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikum salam,

      Nyampahlah korang berdua ni. Org minta pendapat tak nak kongsi. Bukan minta pendapatan pun ..... huhuhu

      Delete
  4. Replies
    1. Nak cari 'org tua' yg mcmana mendatak hijau? .... ngeee

      Delete
  5. kalo da namanya lelaki, belum dapat smuanya baik...tp kalo dah dapat.....no komen!!!! ehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan lelaki aje yg mcm tu. Org jual barang dan perkhidmatan pun lebih kurang. Sebelum kita beli barang mereka semua baik, semua ada, semua boleh. Dah beli .... no komen!!!

      huhuhu

      Delete
    2. sya bercinta dgn lelaki yg tua dri sya 31 tahun...menang org lain agak pelik..tp ntah sya memang suka lelaki berumur..mereka lebih tenang,tak suka aktviti2 yg xbrfaedah, dan dpat bimbing saya utk dkatkn dri pada yg esa..org2 muda asyik nk seronok shj...ini my opinion laahh

      Delete
  6. selalu yg tua ni dah berkahwin,maka kasih sayang harus dikongsi bersama...klu I,I tak rela U,berkongsi Kasihsayang...huhuhu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi isteri pertama memang tak rela suami dikongsi tapi bagi isteri muda mereka kata apa salahnya. Bukankah sharing is caring? ..... uhuk uhuk

      Delete
  7. erkkk, takde pengalaman , suami sendiri pun sebaya. Apa yang penting persefahaman kot, tp adalah seseorang yang saya kenal rapat berkahwin dengan lelaki lebih berusia, jauh gak beza, saya tengok tak berkenan langsung....huhu.

    Kesian pada kenalan tu, sbb rasa macam suaminya hanya sekali sekala muncul, mungkin sebab rezeki dia jadi bini ke dua, tapi tulah bila dah terjerat susah nak keluar balik, kita yang pandang dari jauh tak tahu sangat, tengok dari mata kasar mmg kita rasa mcm tak bahagia je, tp kalau dia bahagia, mana kita tak tahu, semua yang berlaku datang dariNya juga. Jodoh pertemuan, semua tu di tangan Tuhan, cuma kalau boleh elakkan kot jadi yang kedua ni, walau berusia atau muda, yang penting bujang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau jauh sangat perbezaan usia nanti org panggil suami pakcik tapi panggil isteri dia kakak.

      Kenalan yus tu kahwin dgn izin isteri pertama atau kahwin sembunyi2? Kalau dgn izin, sepatutnya buatlah jadual. Taklah sekali sekala aje suami dia muncul. Itu pun entah apa yg suami dia kelentong kat isteri pertama utk dapat tidur rumah isteri muda. Entah2 cakap nak pergi bertugas outstation.

      Lelaki yg nak kahwin lagi tapi tak berani nak berdepan dgn isteri pertama (dan anak2) bukanlah lelaki yg gentleman. Eloklah gadis tu cari yg lain demi kebahagiaan selepas berumah tangga.

      Delete
  8. ouh.. tak pandai nk mengomen..
    sebab sendiri pon x lepas2 lagi..
    bg i, selagi dia bujang..
    kalo hati dah berkenan...
    no problem... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bujang kurang pengalaman. Bujang kedudukan kewangan belum stabil. Bujang belum puas enjoy.

      Bujang .....


      Senarai kekurangan bujang panjang.... hahaha

      Delete
  9. Pakej terbaik buat anak gadis muda: lelaki berumur sedikit(bukan tua gayut) + stabil financial + tak mengada ngada + sihat tubuh badan..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. are you talking about yourself? hahaha

      Pakej ini tak menyebut samada lelaki itu bujang atau sudah berkahwin .... ahaks

      Delete
  10. As-Salam,

    Terpanggil nak bagi komen sedikit walaupun saya bukan "gadis muda" lagik...hehe..ini berdasarkan pembacaan saya dan juga pemerhatian saya ke atas perkara yang serupa terjadi samada kepada orang yang saya kenal atau tidak kenal.

    Perkara pertama, orang boleh kata, ini semua terjadi kerana sudah "jodoh" Allah yang tentukan. Sememangnya semua perkara hatta kita nak pejam/celik mata pun semuanya adalah terjadi atas kehendak Allah SWT dan memang sudah tertulis di Lauh Mahfuz. Namun sebagai hamba Allah yang tahu bersyukur dan juga sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik, kita seharusnya berusaha dan selalu berdoa agar hanya yang terbaik untuk kita... namun kadang-kala apa yang kita pandang baik, mungkin Allah tahu bahawa ianya tidak baik untuk kita di masa hadapan, dan apa yang kita pandang TIDAK BAIK, mungkin ada kebaikan dan Rahmatnya dari Allah SWT..

    (nota: komen ini mungkin akan jadi lebih panjang dari entri YB...ahaks!)

    Ini nak cerita pengalaman sewaktu Jamuan Hari Raya yang baru lepas utk reunion sekolah hubby saya....perjumpaan selepas 32 tahun meninggalkan sekolah menengah..YB pun boleh agak berapa umur masing2...lagi setahun genaplah setengah abad...! hehehe.. tapi rata-rata yg saya dengar perbualan pd hari tersebut adalah isu POLIGAMI... (utk pengetahuan, sekolah hubby saya tu sekolah lelaki semua ...jadi member2 dia semua lelaki) dalam hati saya: "huish..orang lelaki kalau berjumpa berkumpul sesama sendiri tak ada isu lain ke nak bincang.nak cakap? asyik2 hal kahwin lebih dari satu! hahaha .... saya tak jelous, tapi muak asyik dengar isu itu. Bukannya nak tanya, "Engkau dah naik haji ke? dah pergi Umrah ke? dah berapa kali naik haji? berapa kali pergi umrah? " ...

    Apataknya, sebab masa tu ada 3 orang member sekolah hubby yang dah berpoligami dan masing-masing bawa isteri kedua ...(kesiannnn isteri pertama? saya tak tahu lah sebab apa..tak kuasa nak tanya...hehehe) ..mungkin masing-masing sengaja bawa isteri kedua sebab nak tunjuk 'kejantanan" masing2 dapat kahwin 2...dapat kahwin isteri muda....hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. (sambung lagi)
      ada 2 situasi di situ yg saya perhatikan:

      1) lelaki yg kahwin perempuan muda: keluarga kami yang paling awal sampai ..jadi saya dapat perhatikan dari awal sehingga akhir peristiwa reunion ini...memang nampak perbezaan ketara antara suami dan isteri..suami dah ada putih2 di kepala (apalagi...ubann laaa...hehe) ..isteri cantik muda belia lagi ... bawa anak kecil 3 orang, yg paling besar saya agak dalam umur 5 tahun, yang paling kecil masih baby...menyusu lagik...masa mula2 mmg lah isterinya yg dukung baby tu, tapi selepas 2-3 jam..si isteri pun dah penat agaknya, kenalah si suami ni dukung dan pujuk baby yg menangis sebab kepenatan... (jangan marah ya..saya tengok dah mcm atok dgn cucu aje...huhu) ...rata-rata yang lain anak2 dah besar panjang, dah masuk U dan sekolah menengah..atau sekolah rendah pun dah darjah 4 -6 ...

      Dalam kepala saya..uish uish..kesiannn...umur dah nak masuk 50 masih dukung anak kecil lagi...mesti kena bangun malam nak menyusu lagik...hurrmmm...sanggup ke? Wallahu'alam..mungkin ada lelaki yang sanggup...jangan nak kahwin muda ingat pasal s*ks aj, bila dah dapat anak, tak mahu jaga...serah pada isteri bulat-bulat ....ingat...tanggungjawab bersama!
      sedangkan pada umur dah senja begini, tumpuan kita lebih kepada memperbanyakkan amal-ibadat buat bekalan di sana nanti..

      2) lelaki yang kahwin perempuan muda, tapi tak lah muda sangat..macamana tu? hehehe..maksudnya jarak umur tidaklah begitu besar..yg ini anak-anaknya tak ada yang baby lagi, tapi masih ramai yang bersekolah rendah dan menengah ..belum ada yang masuk U lagi ...
      yang ini saya perhatikan si isteri sangat baik, jernih muka dan nampak sebagai seorang perempuan muslimah...si suami pun nampak apabila berkata-kata lebih banyak menumpukan pembahagian hak antara isteri muda dan isteri tua (yg pertama lah..)...dia nasihatkan si suami mesti adil, dan dia bagi contoh mereka anak-beranak (isteri muda & isteri tua serta anak2 selalu solat bersama-sama berjemaah apabila berkesempatan) ... isteri muda dan isteri tua baik dan rapat...
      Alhamdulillah lah kalau dapat suami macam ni kan...isteri pun tak kisah kena berkongsi suami..sebab suami pandai membahagi masa ..

      hurrmmm..ada lagi, tapi dah panjang dah komen ni..macam boleh buat satu entri pulak kat blog saya...hehehe..

      Delete
    2. Terima kasih di atas komen yg panjang lebar ini (mengalahkan entri! hehehe). Saya suka membaca kisah yg dipaparkan kerana di situ terselit pelbagai ragam dan pengajaran.

      Saya ada buat satu entri berdasarkan komen Azzah ini. Harap awak sudi membacanya dan kalau tak keberatan bolehlah memberi komen.

      Delete
  11. seronok baca komen
    saya tak penah bercinta dgn org tua tapi hampir2 jatuh ada lah
    hahaha..mgkin sbb suka bila dia asyik bercerita ttg isterinya
    jgn silap ye..ada lelaki yg dah kawen,citer pasal isteri dan anak2 pun masih ada anak dara berkenan..konon nak menumpang kasih.tapi bila dah dapat lain pula citernya

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails