Friday, July 27, 2012

Jual Rumpai Laut Boleh Dapat RM20K Sebulan

Aku sangat tertarik dgn iklan sebuah keluarga di Kunak Sabah yg hidup dgn hasil jualan rumpai laut.  Mereka telah mengusahakan 'perusahaan' ini sejak turun temurun.  Pendapatannya tak seimbang dgn risiko yg perlu mereka hadapi.  Sebulan dapatlah sekitar RM450 - 500 saja.

Tapi semuanya berubah apabila anak mereka mengiklankan rumpai laut ini di internet menggunakan jalur lebar.  Sekarang pendapatan mereka ialah sebanyak RM20K sebulan!  Pelanggan mereka dari merata tempat termasuk dari Jepun dan China.

Wow! Kagum aku.  Ini kisah benar.

Ada lagi sebuah kisah benar tentang sebuah keluarga Melayu yg hidup di dalam kesempitan.  Cuba mencari rezeki dgn jualan bantal kekabu.  Tapi tak laku sangat w/p anaknya mengejar2 kereta yg lalu lalang di depan pondok jualan mereka.

Sekali lagi, seperti di dalam kisah yg pertama, kehidupan keluarga ini berubah apabila anak lelaki mereka belajar ICT dan mula mengiklankan jualan bantal kekabu di internet.  Sekarang mereka mampu menjual sehingga 1,000 biji bantal sebulan dan jumlah jualan telah mencapai 100,000.

Sekali lagi aku kagum!  Semuanya kerana menggunakan jalur lebar.

Rumah aku pun ada jalur lebar.  Bukan kepalang lebarnya kerana kami melanggan UniFi 20 mbps.

Apa yg boleh kami jadikan produk utk jualan dan mendatangkan hasil yg lumayan?  

Tak mungkin rumpai laut kerana rumah kami jauh dari laut.  Pantai yg terdekat hanyalah Pantai Dalam.  Kat situ kolam takungan air kumbahan adalah.  Tak hidup rumpai laut.

Kalau nak jual bantal kekabu bukannya kami ada pokok kekabu.  Kalau nak tanam pokok kekabu takut pula jadi tempat hantu bertenggek.

Nasib baiklah anak aku Atikah tahu menggunakan jalur lebar itu utk jualan kain kapas.  Sekarang ni kan ramai orang suka beli kain cotton.  Dia telah memulakan perniagaan itu sejak dua bulan lepas dan sambutannya sungguh menggalakkan.  Setakat ini dia telah menjual lebih 200 pasang kain kapas kepada pelanggan dari seluruh tanahair.  Ada juga pertanyaan dari luar negara tapi dia belum bersedia berurusan dgn mereka.  Dia mengiklankan jualannya di facebook dan juga blog aku ni.  Kalau nak tahu lebih lanjut tentang kain kapasnya itu bolehlah klik iklan di atas mukasurat aku ini dengan nama Sweet Little Cotton.

Sekarang ni dia cuma menjalankan usaha itu secara sambilan kerana dia sibuk dgn pelajarannya di UiTM di dalam bidang ACCA.

Sebahagian kain yg sedia utk dihantar menggunakan Poslaju kepada pelanggan

Hasil keuntungan jualannya itu bolehlah buat beli rumpai laut utk dia dan adik beradiknya.  Mereka memang gemar makan rumpai laut sejak dulu lagi.  Aku tengok dah macam dugong pula.

46 comments:

  1. hahahaha.ada ke dugong..apalah YB ni...dia mengikut jejak langkah ayahnya.org bisnes

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yalah Lea. Yang suka makan rumpai laut ni setahu saya dugong. Tapi kat rumah ni semua anak2 saya giler memakannya. Malam tadi pun mereka makan. 2-3 bungkus sekali hadap aje .... huhuhu.


      Ayahnya makan gaji bertahun2 sebelum berkecimpung dlm bisnes. Anak2 saya ramai yg dah mula bisnes sejak belajar lagi.

      Delete
    2. SA JUGA MENJUAL RUMPAI LAUT...

      SESIAPA YANG BERMINAT HUBUNGI ATAU SMS KE 0138981801

      GRED AA KUNING 5OOG RM15
      GRED AAA UNGU 500G RM 20

      Delete
    3. mahal gile ko jual..jgan la untung banyak x baik di sisi islam..sya menjual rumpai laut gred aa kuning SEKILO ye bkan 500gram hanya rm15..gred aaa unggu rm20..gred aaaa hijau rm25..kepada sesiapa yang berminat hubungi saya atau sms di nombor ini 0143536913..terima kassih...ohya area saya sabah harga belum termasuk penghantaran min order 2kg..pos laju rm15 per/kg+order=??..pos biasa per/kg rm6+order=?? contoh guna pos laju rm15+rm15=rm30..kalau ambil dua kg rm30 pos laju + rm30 2 kg=60..begitulah ceritanya..terima kasih

      Delete
    4. tak baik arr marah org camtu ... dia pun amik dari peraih, mestilah nak up kan harga ... ko orang sabah.. aku org sarawak pun amik dari sabah jugak. 100gram RM5 je aku jual, purple tu RM23, kuning RM22 pun tetap laris jugak, sbb org kat tempat aku susah nak carik yg murah. kalao nak murah korang kenakan syrat amik bepuluh2 kilo ke atas, aku amik 100-200kg sebulan utk dptkan harga termurah supaya dpt untung sikit. kalau semua org jual murah aku berani jamin, dlm masa 3-4 thn ni hrga rumpai laut akan makin turun sebab kuasa beli dan persaingan yg meningkat.

      Delete
  2. Replies
    1. Terima kasih memberi semangat.

      Skrg ni pun Atikah pergi beli kain yg baru ditempah 2-3 hari ni. Weekend ini busylah packing kain2 tersebut termasuk yg dalam gambar tu.

      Delete
  3. Salam Ramadan buat En YB .Lama dah IE tak bersiaran di alam maya ini.Sebab IE asyik berangan nak buat bisnes online juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ramadan IE. Itulah saya pergi blog IE tapi tengok lama tak update.

      Skrg ini bisnes online ni mmg boleh mendatang hasil lumayan kalau kena gayanya.

      Selain itu jom kita explore tanah IE di Hutan Melintang tu utk dijadikan stesen minyak. Sykt kulit kerang mungkin berminat sebab stesen mereka yg dulu tu dah jadi stesen Caltex. Kalau berminat sila hubungi saya. Nanti boleh kita bincang.

      Delete
  4. waahhhhh menarik ni. nanti ade free time nk usha usha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bolehlah Yati cuba usha bisnes ni selain dari Herbalife tu. Lepas tu boleh jual tudung dari gedung Lieya tu sekali.

      Delete
  5. eerrr.. blh dpt special diskaun tak kain kapas tu??
    :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga yg ditawarkan oleh Atikah lebih murah daripada penjual lain. Mungkin sebab itulah kedai onlinenya mendapat sambutan hangat. Dan dah ramai yg repeat customer.

      Kalau beli banyak, ada special diskaun. Kalau kakngah berminat nanti saya boleh minta dia bagi harga istimewa utk kakngah.

      Delete
  6. apekah blog/nama kedai online atikah? mau juga lihat2 ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atikah guna facebook utk kedai dia yg diberi nama Sweet Little Cotton. Saya sudah masukkan linknya di entri di atas ni. Jemputlah lihat2 di sana.

      Delete
  7. patut ler perniagaan rumpai laut boleh dpt 20K. ada orang yang menggemari nya..

    berniaga kecil2 dulu nnti boleh berniaga juta jutaan pulak..

    ReplyDelete
  8. Setiap bulan anak2 saya menyumbangkan sekurang2nya RM20 daripada 20K tu agaknya .... hehehe


    Betul tu. Biar belajar dari bawah. Jual kain kapas dulu sebelum tambah barangan mcm yg Rozita lakukan sekarang tu.

    ReplyDelete
  9. Pandai atikah berniaga, tahniah sebab muda muda dah pandai nak menjana ekonomi sendiri.
    Sampai hati yb ada ke anak2 tu di kata nya macam dugong, hihihi.

    ReplyDelete
  10. Saya pun tabik jugak tengok dia set up fb dia tu dan sistem tempahan, pembayaran dan distribution. Kalau suruh sayapun tak tahu nak buat mcm tu. Semoga dia terus maju di dalam bidang perniagaan ni. Terima kasih di atas pujian awak yg saya percaya akan menjadi pendorong utk dia terus bergiat lebih rancak lagi.


    Saya sebut mcm tu sebab yg kuat makan rumpai laut ni dugong.... Budak2 tu ok aje sebab tahu saya berseloroh.

    ReplyDelete
  11. Salam...amboi pandainya berniaga la pulak...bagusss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.

      Baru nak belajar2 berniaga. Kan 9/10 daripada pintu rezeki itu terletak dalam perniagaan .... ngeeee

      Delete
  12. Laa.. sweet little cotton ni "anak" syarikat Paman juger ke??

    Memang comey2 kainnya.. tapi ina ni jenis tak rajin menempah baju.. rasanya kat dalam almari tu ada lagi 2-3 helai kain yg dah dibeli beberapa TAHUN lepas.. tak terhantar2.. salah satu reason, pi keje pakai uniform.. so asyik kata nantilah..nantila.. lama2 tak terhantar.. secondly, tukang jahit yg serasi, nuuuh jauh di Tmn Melawati.. dah tu auntie tu terlampau byk sgt tempahan sampai siapkan baju pun lewat..

    Harap2nya Atikah akan teruskan bisnes ni ye.. boleh beli utk buat baju anak beranak raya thn depan.. harap2 ingatlaa nak tempah baju awal.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sweet Little Cotton tu bukanlah 'anak' syarikat paman sebab Atikah mengusahakannya secara sendiri. Paman cuma bagi sokongan moral dan tumpang iklan kat blog ni .... hehehe.


      Untung org kerja pakai uniform ni sebab tak perlu pening2 nak fikir pakai baju apa utk ke tempat kerja selain daripada pakai uniform tu. Jadi almari pun tak penuh dgn baju yg bermacam2 jenis dan fesyen.

      Wah jauhnya Ina buat baju sampai ke Tmn Melawati. Kami yg dekat sini pula buat baju di kampung sebab jahitannya kemas dan harganya murah.

      InsyaAllah Atikah akan teruskan perniagaan ini selagi sambutan menggalakkan. Hari itu dia ada buat offer untuk menarik lebih ramai lagi pelanggan dan menggalakkan orang membeli lebih daripada sepasang kain.

      Delete
  13. Replies
    1. amin.

      Terima kasih di atas doa dan kata2 semangat tu.

      Delete
  14. hahaha betul2 kita kena bijak menggunakan teknologi yang semakin canggih.jalur lebar..memang jual apapun laku mcm nurul jual kelambu=)memang menakjubkan mengunakan jalur lebar,..

    semoga terus maju=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampaknya Nurul antara mereka yg telah memanfaatkan kewujudan jalur lebar. Dulu tak terfikir bahawa kita boleh berniaga dari rumah saja dgn pendapatan yg agak lumayan.

      Terima kasih di atas doa dan galakan nurul itu. Saya pun doakan agar bisnes nurul bertambah maju.

      Delete
  15. Salam, klu puan perlukan bekalan rumpai laut boleh call saya di num ni -- 013-6727140

    ReplyDelete
  16. Salam, klu puan perlukan bekalan rumpai laut boleh call saya di num ni: 013-6727140

    ReplyDelete
  17. as salam encik yunus....sekiranya berminat untuk bisnes rumpai laut...saya bole supplykan ya.
    email : halijahenterprise@gmail.com
    blog : halijahenterprise.blogspot.xom
    no fon : 0198874696
    asal : kunak, sabah
    puan kabilah adalah makcin saya dan bisnes in saya yg tolong marketkan
    saya jual murah2 je

    ReplyDelete
  18. as salam encik yunus....sekiranya berminat untuk bisnes rumpai laut...saya bole supplykan ya.
    email : halijahenterprise@gmail.com
    blog : halijahenterprise.blogspot.xom
    no fon : 0198874696
    asal : kunak, sabah
    puan kabilah adalah makcin saya dan bisnes in saya yg tolong marketkan
    saya jual murah2 je

    ReplyDelete
  19. SALAM...kalau encik nak jd peniaga rumpai laut sila hubungi saya di talian 0178999187 terima kasih

    ReplyDelete
  20. slam smua,siap yg nak beli rumpai laut dgn harga murah boleh add sye kt fb...suhaina.syaifullah@yahoo.com/ msg sye 0146847262

    ReplyDelete
  21. salam smua,sesiapa yg nak beli rumpai laut dgn harga murah..
    boleh msg sye 0146857262/add sye kt fb suhaina.syaifullah@yahoo.com(bybyie hnnyzz)@page sye,"ainaa beauty shoppe"

    ReplyDelete
  22. u tanan sendiri ker rumpai tu.....pls cal me, 0147240448

    ReplyDelete
  23. sy juga ada membekal rumpai pada harga borong. sila email hasiltani@hotmail.my atau 014-8648344

    ReplyDelete
  24. Nak dptkn harga rumpai murah dan berkualiti email aseanpure@yahoo.com.my utk lebih lanjut...gerenti murah!!!

    ReplyDelete
  25. Dapatkan harga kolagen rumpai laut termurah di pasaran!! hanya serendah rm35 1kg. dan rm3 untuk belian paket!!! cepat!!

    ReplyDelete
  26. Akum semua klu ada sesiapa beminat dgn rumpai laut sy jual tan dan kilo ungu, putih coklat 1 kg rm20 kebawah hubungi sy @ whatsapp 0198616567..

    ReplyDelete
  27. MENJUAL RUMPAI LAUT SEMPORNA...

    GRED AA KUNING RM 25 1KG
    GRED AAA UNGU RM 35 1KG


    HUBUNGI ATAU SMS 0138981801/0145622955

    ReplyDelete
  28. PURE MARINE COLAGEN6 February 2013 20:10
    5kg percuma 500grm

    Promosi ini untuk 3hari sahaja iaitu dari 6hb Feb 2013 hingga 9hb Feb 2013

    Untuk Packing 5kg percuma 500grm (Kuning) iaitu
    RM140+RM30 (Penghantaran ke seluruh Malaysia)

    Untuk Packing 5kg percuma 500grm (Purple) iaitu
    RM150+RM30 (Penghantaran ke seluruh Malaysia)

    Untuk setiap pembelian 10kg keatas percuma 1kg

    dan untuk harga-harga Packing 100grm

    Kuning RM6 dan Purple RM7 ( Minimum 10paket ) dan RM1o charge penghantaran keseluruh KL & SELANGOR .

    Kenapa anda mesti memilih kami ??????

    Sebab kami menjanjikan barang sampai dengan anda baru pembayaran dibuat sekiranya berada di KL & Selangor .

    Cepat!!!!! Cepat!!!! sementara Promosi ini masih ada ...

    Sila Hubungi Talian Hotline kami di 0193228060


    SELAMAT TAHUN BARU CINA

    GONG XI FA CAI

    Sila Kunjungi Blog kami yang sedang hangat dipasaran!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    http://purecolagen.blogspot.com/

    KAMI PENGEDAR YANG BERADA DI KL.

    ReplyDelete
  29. Oleh kerana permintaan terlalu tinggi , kami menerima banyak pesanan dan tempahan dari seluruh negeri , kami mengucapkan Ribuan Terima Kasih kepada pelanggan yang pernah berurusan dengan kami . Dalam pada itu kami menitik beratkan harga jualan kami supaya ianya bersesuaiian dengan pengedar dan peniaga-peniaga lain dan dijamin HARGA kami adalah yang terendah di Kuala Lumpur, Namun begitu harga kami adalah khusus untuk pemborong , Sila rujuk senarai harga dibawah :

    Untuk Paket Minimum 10 Paket :
    Gred AAA RM 8 ( Purple ) 100grm
    Gred AA RM 6 ( Gold ) 100grm

    Kami juga menjual secara KG iaitu minimum 5KG untuk setiap jenis PMC . Harap maklum dan sila hubungi agen pengedar-pengedar kami yang berada di :

    KL dan Selangor - Pn.Sha ( 019-3228060 )
    Nilai , N.Sembilan dan Banting - Pn.Niza ( 012-5961060 )
    Delivery - En .Fitri ( 012-2567481 )

    ReplyDelete
  30. KAMI MERUPAKAN PENANAM RUMPAI LAUT TERBESAR DI SEMPORNA SABAH...KAMI MENAWARKAN HARGA RUMPAI LAUT GRED AAA WARNA UNGU DAN WARNA KUNING HANYA RM12 SEKILO SAHAJA BELUM TERMASUK CAS PENGHANTARAN...JIKA BERMINAT UNTUK DAPATKAN 10KG KE ATAS KAMI MENAWARKAN RM10 SEKILO GRED AAA UNTUK WARNA UNGU DAN KUNING (BELUM TERMASUK CAS PENGHANTARAN)..JIKA BERMINAT SILA HUBUNGI EN.SARIL DI 019-841-4071 ATAU LAYARI LAMAN WEB FACEBOOK KAMI boy_rumpai8789@yahoo.com...

    senarai harga untuk pos udara.

    1kg=rm10+(rm12 rumpai laut)=rm22.00
    2kg=rm13+(rm12 rumpai laut)=rm37.00
    3kg=rm18+(rm12 rumpai laut)=rm54.-00
    5kg=rm30+(rm12 rumpai laut)=rm90.00
    10kg=rm50+(rm10 rumpai laut)=rm150.00

    senarai harga untuk pos laju

    1kg=rm15.00+(rm12 rumpai laut)=rm27.00
    2kg=rm26.00+(rm12 rumpai laut)=rm50.00
    3kg=rm50.00+(rm12 rumpai laut)=rm86.00
    5kg=rm80.00+(rm12 rumpai laut)=rm140.00
    10kg=rm130.00+(rm10 rumpai laut)=rm230.00

    TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN DAN KERJASAMA DARIPADA PELANGGAN2 KAMI SEMUA....

    ReplyDelete
  31. Tumpang iklan ye..

    Saya ade menjual rumpai laut gred AA RM15/100gm.
    COD area Skudai/PAsir Gudang

    SMS/WASAP : 0126246762

    Thanks

    ReplyDelete
  32. KAMI MERUPAKAN PENANAM RUMPAI LAUT TERBESAR DI SEMPORNA SABAH...KAMI MENAWARKAN HARGA RUMPAI LAUT GRED AAA WARNA UNGU DAN WARNA KUNING HANYA RM5 SEKILO bg greed hijau rm8 sekilo SAHAJA BELUM TERMASUK CAS PENGHANTARAN..JIKA BERMINAT SILA HUBUNGI EN.Suhaimi DI 010-951-0585..

    TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN DAN KERJASAMA DARIPADA PELANGGAN2 KAMI SEMUA

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails