Wednesday, July 25, 2012

Bubur Lambuk Masjid Kampung Baru

Ada orang di antaranya DaddyZiyyad yg bertanya sedap sangat ke bubur lambuk Masjid Kg Baru tu?  Setiap kali bulan puasa mesti keluar berita tentang bubur lambuk tu.  Sesiapa yg nak mendapatkannya kena berbaris panjang.  Pengagihan dilakukan selepas solat Asar tapi ada yg berbaris sebelum itu.  Kalau datang lambat alamat balik tangan kosonglah jawabnya w/p setiap hari sebanyak 100 periuk besar bubur tersebut dimasak.

Bagi orang yg dah pernah merasa bubur lambuk Masjid Kg Baru mereka pasti akan berkata bubur itu memang sedap.  Aku yg dah bertahun-tahun dapat menikmatinya setuju dgn pandangan tersebut.  Ini kerana ramuannya cukup.  Takde nak jimat2 ramuan kerana tak cukup bajet kerana ramai orang yg menderma utk membuat bubur tersebut.

Adakah aku kena berbaris utk mendapatkan bubur tersebut?  Oh tidak. Dulu semasa arwah pakcik aku masih hidup, dia selalu dapat bubur itu sebab dia 'orang kuat' Kg Baru.  Sekali dapat, berbungkus2.  Jadi dia bagilah aku sebungkus.  Kira mcm kroni jugalah ni .... hehehe.

Setelah dia meninggal dunia ada kroni lain pula!  Jiran depan rumah aku tu anak jati Kg Baru. Bapak dia tauke barang di sana dan banyak menyumbang utk masyarakat Kg Baru. Jadi dia diberi bubur itu setiap kali dia nak. Tak payah berbaris dan boleh dapat lebih dari sebungkus.  Bila dia dapat mcm tu, dia akan beri kami sebungkus.

Kalau ada di antara korang ke Masjid Kg Baru utk mendapatkan bubur itu tetapi sudah habis, bolehlah beli di warung berhampiran masjid tu.  



Ini bukan bubur lambuk Masjid Kg Baru tapi bubur lambuk dari surau tempat aku yg kami ambil selepas Asar tadi.  

Tahun2 lepaspun ada juga kami mengambil bubur ini.  Tapi rasanya taklah sesedap bubur lambuk Kg Baru.  Tapi sementara nak tunggu jiran aku tu beri yg ori, yang ini pun jadilah. Bak kata pepatah, takde rotan akar pun jadi.

18 comments:

  1. suami kaklong selalu beli kat warung tu jer,tak kose nak beratur semata-mata nak sebungkus bubur tu....masa itu emas...hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kaklong. Masa itu emas. Itu sebab saya pun tak kose nak beratur. .... mujur ada kroni .... hehehe

      Delete
  2. Bubur lambuk pun main kroni, ekeke.adehla......


    Sebenarnya bubur lambuk kg baru ni ada rasanya yg tersendiri, memang berbeza rasanya walaupun nampak sama je dgn bubur lambuk lain. (teringat zaman study dulu, merempit hampir setiap hari ke pasar rmdhn kg baru)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah namanya Malaysia. Banyak main kroni aje .... huhuhu.


      Memang bubur lambut tu ada rasanya yg tersendiri. Saja tekankan lagi ayat doc ni utk kasi jeles mereka yg belum rasa.... hahaha.

      Merempit naik motor atau jalan kaki dari Jalan Temerloh tu? Doc duduk sanakan masa belajar tu atau di asrama dalam kawasan GH tu?

      Delete
  3. macam dah janji aje kita nak buat entri pasal bubur lambuk...baru terfikit nak buat entri tu, sebab ptg tadi pun ada suami kawan baik saya ni tiap2 tahun mesti gi ambil dan beli bubur lambuk Kg Baru dan bagi kawan baik dia ni sebungkus //balik Terawikh ni tadi baru dapat makan ...mmg sedappppppppp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak pulak persamaan entri di kita di bulan puasa ni. Dulu semalam kisah berpuasa di perantauan.


      Wah untunglah ada kawan baik mcm tu. Jauhnya dia pergi dari Shah Alam ke Kg Baru hanya utk ambil bubur tu? Atau memang dia kerja dekat Kg Baru? Apa2pun kira rezeki azzah sekeluargalah nak rasa bubur tu.

      Delete
  4. Duduk di k.l (kuala langat) ni tak ado agihan bubur lambuk di s.alam dulu hari2 ada memana masjid pun ada tp sya dan enpakwe ambil di pkns setiap ptng balik pejabat ada agihan bubur lambuk,buah,kurma dan air kotak itu 6 tahun yg lepas sekarang ni tak tahu ada le tidak lg peruntukan itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh kat Kuala Langat takde ke masjid yg buat bubur lambuk di bulan Ramadan ni? Mungkin mereka buat pada hari2 tertentu aje kot.

      Di Kompleks PKNS tu ada agihan bubur lambut, buah kurma dan air kotak ke? Saya ke sana setiap Ramadan tak jumpa pun. Pasar Ramadan sebelah belakang bangunan tu adalah .... huhuhu

      Delete
  5. dulu ada ofis mate rajin beratur amik bubur kg.baru tu untuk kengkawan ofis...saya tak minat sangat bubur lambuk ni, makan sumer sama je rasa.. ngeeee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untungnya ada ofis mate yg rajin mcm tu.


      Bagi yg kurang minat akan merasakan bubur lambuk tu sama aje rasanya. Tapi bagi yg minat mereka akan merasai keenakan bubur lambuk Kg Baru tu.

      Delete
  6. Salam YB.. saya pernah sekali je rasa bubur lambuk Kg Baru ni... tu pun sbb berbuka rumah adik ipar di KL..mmg sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikum salam Kak Anie.

      Jadilah dapat rasa sekali. Sekurang2nya setiap kali tengok kat tv atau di suratkhabar bila org bercerita tentang bubur lambuk Kg Baru kita tahu mcmana rasanya.

      Delete
  7. rumah awak dekat kat situ..
    rumah saya nunnnn jauh....

    hulur hulur lah kalau ada lebih ya..
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun dapat sebab ada org yg kesian nak bagi. Biasanya dia bagi waktu lewat petang. Mana sempat saya nak hulur ke sana .... ngeee.

      Oh ya. Hari Jumaat ni kroni tu akan mengetuai pasukan memasak bubur lambuk di surau kami. Resepi sama dgn yg di Kg Baru tu. Kalau awak nak rasa, jemputlah ke mari. Nak berbuka kat surau kami pun boleh.

      Delete
  8. bubur lambuk adalah sejenis makanan yg saya selalu igt bila bulan puasa tapi x biasa saya makan hehehe... seumur hidup rasanya baru sekali makan... tak berapa nak tergodalah lah bubur lambuk berbanding dgn yg lain2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tak semua org suka atau tergoda dgn bubur lambuk. Tapi mcm dah jadi tradisi di Malaysia bila tiba saja bulan Ramadan banyaklah masjid dan surau membuat bubur ini.

      Siapa suka makan boleh makan. Siapa tak suka, boleh makan benda lain .... hehehe

      Delete
  9. Yb saya tak oernah langsung merasa, husband kata masa sekolah dulu dia selalu beratur ambik bubur lambuk untuk di bawa pulang ke asrama Dr Latiff tapi sekarang mati balik hidup pun dia tak akan beratur lagi sebab ramai sangat orang selain itu mungkin dia dah puas makan masa sekolah dulu2 nasib baiklah kita tak mengidam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh dia duduk di asrama Dr Latiff di Jalan Persiaran Gurney tu ya? Asrama tu dah lama dirobohkan. Org sekarang ramai yg tak tahu kewujudan asrama tu satu masa dulu. Dari asrama tu kalau nak ke masjid Kg Baru jauh jugak kalau berjalan kaki. Kena pula pada bulan puasa.

      Skrg tak payahlah berbaris. Boleh beli yg di warung depan masjid tu aje w/p tak sama 100%.

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails