Wednesday, December 7, 2011

Masak Ikan Guna Monyet

Bila emaknya memasak Adam suka 'menolong' di dapur. Kecil2 dah minat memasak nanti besar sikit bolehlah masuk Master Chef.

Semalam semasa emak Adam nak masak ikan kembung, Adam khusyuk memerhatikan. Selepas emaknya bubuh garam Adam menyuruh emaknya bubuh monyet pula!

"Hah letak monyet?" tanya emak Adam terkejut monyet beruk.

"Yalah. Yang dalam bekas sebelah belakang garam tu," jawab Adam sambil menunjuk ke arah bekas2 tempat emaknya menyimpan garam, gula dan ....

"Oh yang ini .... ," kata emaknya.
"Ini kunyitlah, bukan monyet," sambung emak Adam.

"Hah kunyitlah. Yang kuning2 tu kan," kata Adam

Hujung perkataan tu lebih kurang sama - nyit. Tapi Adam lupa awalnya.

Master Chef pun buat silap juga .... hehehe

38 comments:

  1. 1st,nak gelak dulu...
    kahkahkahkahhhh!!

    ReplyDelete
  2. tajuk sensasi yang menyebabkan orang nak baca entri ..

    ReplyDelete
  3. kaklong,

    Saya pun tergelak pagi tadi masa emak Adam buka citer ni masa kami sarapan .... hahaha

    ReplyDelete
  4. kaklong,

    dia tahu goreng ikan letak garam dan kunyit tapi tak ingat perkataan tu agaknya...

    ReplyDelete
  5. letak monyet sedap jugak kot?? keh keh~

    ReplyDelete
  6. shaliza,

    nasib baik dia tak suruh letak baking powder .... hehehe

    ReplyDelete
  7. al-lavendari,

    abg baca entri ni sebab tertarik dgn tajuknyalah ni ek? hehehe

    ReplyDelete
  8. bujal X,

    kat mana pula nak tangkap monyet tu? huhuhu

    ReplyDelete
  9. monyet kuning. kehkehkeh!

    *kalau saya bawak balik durian, silap2 tin milo yang paling besar tu pun tak muat. heheh~

    ReplyDelete
  10. hahhaa....lawak.

    Nasib baik dia tak suruh emak adam masukan Wang....(sebenarnya bawang!!)..:P

    ReplyDelete
  11. gadisBunga,

    itu monyet sabah ba ... hehehe

    Saya tak suruh fidde bawa balik durian. Saya suruh tinggalkan aje buah bundu tu .. hahaha

    ReplyDelete
  12. Daddy Ziyyad,

    lawak antarabangsa..

    Kalau dia suruh emak Adam masukkan wang mahu botak ayahnya .... huhuhu

    ReplyDelete
  13. kira canggihla beso adam dah kenal serbuk kunyit walaupun sebut jadi monyet! hehe

    ReplyDelete
  14. ~mrs azmi~,

    canggih Adam tu sebab dia rajin ke dapur. Kalau emak atau kakaknya masak mesti dia sibuk nak tolong. Itu yg dia tahu banyak bahan2 masakan.

    ReplyDelete
  15. adam,


    ni auntie keNYIT mata nampak tak?


    :P

    ReplyDelete
  16. kang, kena usaha lagi utk dptkan anak pompuan yg rajin memasak kat dapur... eeeeE wak dh datang niiii nk komen komennnnn..........

    ReplyDelete
  17. monyet baru buat serangan dekat dapur petang smlm. tak gune punye monyet!!

    ReplyDelete
  18. comel je adam.
    takpelah..pelan2 kayuh :-0

    ReplyDelete
  19. AiTotYati,

    mcmana nak nampak auntie sebab ada tulisan tang mata auntie tu ... hehehe

    ReplyDelete
  20. wak gelas,

    tak perlu nak usaha lagi wak. Dah ada dua org kakak adam. Cumanya mereka takde kat rumah sebab belajar di IPTA

    Datanglah lagi wak. Nanti rajinlah saya update setiap hari ... hehehe

    ReplyDelete
  21. hanie,

    Monyet2 tu lapar. Nasib dia serang kat dapur aje. Kalau dia serang bilik tidur, mahu habis make up awak mereka kerjakan.

    ReplyDelete
  22. Irfa,

    Adam ini perangai comel badan pun comel.

    Kalau nak main dgn Adam datanglah sini .... ngeeee

    ReplyDelete
  23. Masy,

    lalu ke nak makan monyet tu? ..... ngeeee

    eh kat Trendak ada banyak monyet. Ada tak yg sampai ke Leech Ave?

    ReplyDelete
  24. berapa umur Adam tu..kelakar la

    ReplyDelete
  25. Kamsiah,

    Adam baru 3 tahun 3 bulan.

    ReplyDelete
  26. Salam YB..,

    saya pun teruja gak nak baca..., suspance gak kena taruk monyet pulat..hehehehe..

    ReplyDelete
  27. azmnor,

    Wsalam.

    eh mcm tu sekali ke tajuk ni? Saya ingat biasa2 aje. Patutlah ramai yg baca n3 hari ni ... hehehe

    ReplyDelete
  28. Yang dok selalu tekan hp nyit-nyit tu pun kira berkawan dgn monyet gak kan lah eh?

    hahahaha lawak!

    ReplyDelete
  29. ahahahahaha.... sabo je la... asalkan bunyi sama je dah dikira sama..

    Teringat lak kat iklan tv tu.. yg anak cina tu sebut langau.. padahal bukan langau, tapi bangau.. hehe..

    ReplyDelete
  30. Lawak lah adam ni, tapi sekali sekala nak rasa makan monyet ok juga lepas tu satu rumah tak boleh duduk diam terkinja kinja macam monyet, hahaha.

    ReplyDelete
  31. Paman,

    Lamanya lah tak masuk blog Paman nih..

    anyway, master chef Adam, salah sebut takpe.. pengalaman pun kurang.. pertuturan pun kurang.. ini master chef yg mengaku berpuluh-puluh tahun pengalaman ni nyebut cili jalapeno, betul2 ikut ejaan.. adush.. Ina tepuk dahi.. malu ya amat.. ada ka patut nyebutnya macam baca bahasa melayu.. tak buat homework laa tu..

    ReplyDelete
  32. azieazah,

    hp skrg dah ada mcm2 bunyi. Ada yg nyit2 dan ada yg bunyi lain. Jadi tak semua kira berkawan dgn monyet ... hehehe

    ReplyDelete
  33. ~ Cik Azz Abu Bakar ~,

    itulah bila perbendaharaan kata belum cukup banyak. Budak besar Adam takpelah. Kadang yg dah dewasa ni pun nak cakap benda lain jadi benda lain. Bunyinya dekat macam nipple dgn dimple ... hahaha

    ReplyDelete
  34. sharifah rosidah,

    kat kawasan saya ni susah nak cari monyet. Kalau tempat kakak Adam si Atikah belajar tu banyaklah monyet samada di Terendak dulu atau di UiTM skrg.

    Ada ke yg sanggup yg sembelih binatang tu? huhuhu

    ReplyDelete
  35. S-a-B-r-I-n-A,

    Rugi lama tak masuk tu. Ada banyak kisah menarik tau .... hehehe (jgn percaya dakwaan ini).

    master chef yg berpuluh2 tahun pengalaman tu nak amalkan sebutan baku agaknya. Tapi org yg dengarlah sakit hati .... hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails