Tuesday, January 18, 2011

Maxis Sungguh Tidak Professional

Tengahari tadi semasa aku menunggu giliran utk keluarga aku berjumpa doktor di klinik, aku mendapat satu panggilan di hp aku. Nombor yg tak aku kenali tetapi aku jawab juga sebab banyak juga aku terima panggilan dari nombor2 begitu setiap hari terutama pada hari bekerja.

Bila aku jawab rupanya panggilan dari Maxis. Seorang lelaki (mungkin berbangsa Cina) meminta kebenaran nak cakap dgn aku 2 minit. Ini biasalah. Kalau dah mula cakap mana cukup 2 minit. Tetapi memandangkan aku masih menunggu giliran, aku kata bolehlah.

Mamat tu mulalah business talk dia. Dia nak suruh aku melanggan Maxis Broadband yg 3 mbps. Ada tawaran menarik katanya. Bagi aku tiada apa yg menarik dgn Maxis Broadband ni. Broadband yg ada dulu pun aku dah tamatkan langganannya. Sudahlah slow bila balik kampung emak Adam tak boleh guna. Handphone kat kampung ok. Masa aku langgan tu ingat nak guna berblogging masa balik kampung Anak2 aku pun tak gunakan sangat broadband tu sebab di universiti mereka ada wifi free. Kalau kat rumah masa tu kami ada steamyx dan sekarang kami dah pasang Unifi.

Aku pun beritahu mamat tu aku tak berminat. Tak payah buang masa dia dan masa aku.

Selepas doktor memeriksa Haikal, Adam dan emak Adam, aku menerima satu lagi panggilan dari nombor yg aku tak kenali juga. Kali ini dari budak despatch. Dia ada di luar rumah aku nak hantar bungkusan dari Maxis. Aku kata kami sekeluarga di klinik. Yang ada di rumah cuma emak aku tapi dia berkerusi roda - susah nak keluar. Budak despatch tu nak cari aku kat klinik tapi aku kata kami dah nak balik tak lama lagi. Aku suruh dia tunggu sehingga kami balik.

Sesampai di rumah mat despatch tu memberi aku satu bungkusan. Dia suruh aku tandatangan tapi dia kata dia takde pen. Ek alah. Nasib baik dalam kereta aku ada pen. Lepas aku sain dan tulis no KP, akupun mengambil bungkusan itu. Bila aku buka ini yg ada di dalam bungkusan tersebut.


Cuma thumbdrive tanpa sebarang surat. Sampul surat pun recycle. Nak jimatkan kertas dan selamatkan pokok kot

Disebabkan aku nak cepat kerana ada urusan lain, aku biarkan aje benda ni.

Petang tadi aku terfikir, mungkin ini broadband yg mamat Cina tu cuba pasarkan kpd aku. Kalau ikut kata mamat tu, aku akan diberi 10 hari utk mencuba secara percuma. Lepas tu kalau tak suka kena balikkan. Kalau tak balikkan mungkin dianggap setuju melanggan pakej Maxis ni.


Petang ni aku pun telefon no 1-800 yang ada di sampul surat tersebut. Terbantut aku nak buat kerja lain. Biasalah bila menghubungi no tol free ni kita diminta tekan satu demi satu butang dan tunggu bagai nak rak sebelum dapat bercakap dgn sebarang manusia. Akhirnya aku dapat bercakap dgn seorang wanita bernama Izzati.

Aku tanya dia apa hal Maxis hantar aku thumbdrive ni. Dia pun tak tahu. Selepas aku kata kalau ini utk pakej broadband seperti yg mamat Cina tu cakap, aku tak berminat. Dia suruh aku tunggu sementara dia check dgn supervisornya. Lama juga aku kena menunggu.

Lepas dia cakap dgn bosnya boleh Izzati ni suruh aku pulangkan thumbdrive ni ke Maxis Centre!

Aku kata takde kerja aku nak hantar semula kerana bukan aku yg minta benda ini. Lagipun aku takde masa utk perkara mcm tu.

Dia suruh aku tunggu lagi sementara dia check dgn supervisornya sekali lagi. Aku kena tunggu lagi. Lepas tu dia minta data2 peribadi aku utk pastikan identiti aku. Pulak dah. Oklah aku pun bagi. Dia kata dia akan buat satu laporan dan mungkin lepas itu akan cuba mengatur seseorang utk mengambil balik thumbdrive itu dari aku. Bila aku tanya berapa lama aku kena tunggu, dia tak tahu.

Aku kata kalau lama sangat, aku akan buang benda itu dalam tong sampah aje.

Commonlah Maxis. You guys can do better than this to market your broadband.

48 comments:

  1. macam terdesak bebenor je maxis ni.
    ni dah kira paksa ni.

    ReplyDelete
  2. sokong sangat kalau YB campak je dlm tong sampah!!!

    *batu api*

    ReplyDelete
  3. yelah Ai g solatlah.

    karang ade orang kata Ai giler kuasa lak

    hahahhaha

    ReplyDelete
  4. mcm2xlah sekarang.Unifi ok tak YB line nye? Celcom punya brodband pun dah teruk sgt dah linenya sekarang.

    ReplyDelete
  5. macam tak caya je cerita ni..
    bukan maxis kot ..agaknya agen shj..
    ala setakat thumbdrive berapa la sangat,kalau IE sah-sah tak nak cal pun ..buat buang masa..saja YB tu nak ckp dgn izati....hehehe

    ReplyDelete
  6. elok awak laporkan perkara ini kepada KPDN&HEP atau Aduan Rakyat atau surat khabar .. agar orang lain tak terkena.

    UNIFI tu oke ke ?

    kenapa pulak dengan hari sabtu pertengahan bulan ?

    ReplyDelete
  7. YB..selalau jugak dapat panggilan yang memaksa ni.kadang2 sampai tak nberani nak jawab..kalau ada call yang no tidak dikenali..

    ReplyDelete
  8. macam terdesak sungguh maxis neh!

    ReplyDelete
  9. hritu dpt call dr bnk apa tah promot kredit kad. bila ckp tak keje.. dia twist, suh en. suami pulak jerat leher ngn diorg....

    ReplyDelete
  10. larrr...boleh ke gitu pulak...suke suki anto mende tu.pestu susahkan org plak suh anta balik.grrr!

    ReplyDelete
  11. salam akhi YB...

    seb baik streamyx x dikutuk gitu, kalu taaaak...ummi pun terasa gak , he he he cubit paha kanan , paha kiri pun terasa juga coz hubby ummi org TM...

    ReplyDelete
  12. dia desperate cari customers kot... kan aku br jer terminate broadband n line maxis aku....


    hehehheheeeeee.....

    ReplyDelete
  13. IM dah tak guna maxis lagi. sebaliknya continue dengan streamyx dan celcom.

    boikot!

    ReplyDelete
  14. AiTotYati,

    Rasanya mereka nak penuhi target jumlah pengguna broadband. Itu yg guna taktik mcm ni.

    Bagi saya ni bukan saja paksa tapi ada unsur penipuan. Kalau saya tak balikkan dikira saya dah jadi pelanggan grrrrr

    ReplyDelete
  15. AiTotYati no 2,

    Saya bagi tempoh sampai 14 Feb. Kalau mereka tak datang ambil, jgn salahkan saya kalau benda tu saya campakkan dlm tong sampah.

    Awak ni kiranya Firestone lah. Ingat tayar aje yg jenama itu hehehe

    ReplyDelete
  16. AiTotYati no 3,

    Eloklah pergi solat. Dah 10 minit masuk waktu. Maghrib bukan panjang sangat masanya.

    3 pun dah boleh dikira giler koser jugak.

    Esok pagi tengoklah mesti ada yg komen mcm tu hehehe

    ReplyDelete
  17. sally,

    Mmg poyo. Tak habis belajar marketing kot.

    ReplyDelete
  18. Monalea,

    Ini terlebih agresif dlm pemasaran sehingga nak niayakan pengguna dan bakal pengguna.

    Unifi pada keseluruhannya OK. Mmg broadband yg lain tak boleh lawan kelajuan unifi.

    ReplyDelete
  19. ikan emas,

    Betul ini dari Maxis sebab mamat Cina tu cakap dia org Maxis. Tak tahulah kalau dia ajen saja.

    Bukan persoalan berapa harga thumbdrive tu tapi saya tak mahu dianggap telah setuju utk melanggan broadband maxis jika saya tak balikkan thumbdrive tu selepas 10 hari tempoh percubaan itu. Saya khuatir kalau saya diam saja, nanti tiba2 bila dtg bil ada cas broadband. Saya pula buat direct debit ke kad kredit. Tak pasal2 bergaduh dgn Maxis nak tuntut duit saya semula.

    Saya tak kenal pun Izzati tu. Entah2 isteri org hehehe

    Dari bercakap dgn org yg saya tak kenal, lebih baik saya chat dgn IE. Tapi saya takde alamat FB atau YM IE huhuhu

    ReplyDelete
  20. al-lavendari,

    Terima kasih memberi saranan supaya saya membuat aduan itu. Kalau saya rajin saya rasa nak report kpd MCMC. Hari tu saya buat laporan kpd MCMC tentang bil TM utk perkhidmatan yg saya tak terima masa saya berpindah rumah, cepat aje org TM hubungi saya balik sedangkan sebelum tu dah letih saya komplen kat TM.

    Kalau saya rajin lebih lagi saya nak hantar emel kpd Ananda Krisnan dan CEO Maxis. Ada sesiapa yg tahu alamat emel mereka tak?

    Unifi tu ok cuma semalam ada problem sikit. Anak saya kata kalau ada problem mcm tu cuma perlu reboot saja.

    Kalau tak silap abg syorkan kita menggunakan bahasa Msia yg betul pada pertengahan bulan. Mana2 karangan (n3) atau komen yg tak menepati syor ini, tak layak masuk blog abg hehehe

    ReplyDelete
  21. kak Erna,

    Ada tu dari kawan2 kita yg bagi no kita kpd jurujual spt ini.

    Saya kena jawab panggilan yg saya tak tahu no sebab mana tahu client atau supplier saya call. Mungkin kak Erna takde masalah tersebut.

    ReplyDelete
  22. MasZuber,

    Mungkin juga terdesak sebab dah ramai org nak beralih kpd jenama lain terutama unifi.

    ReplyDelete
  23. kakngah,

    Ha'ah bank selalu call samada suruh ambil kredit kad baru atau nak bagi pinjaman. Ada yg sampai RM100K.

    Kalau tak kuat iman, mahu terjebak dan terjerut ngeeee

    ReplyDelete
  24. salam YB
    wah...terus hantar ke rumah ..tak kira mahu atau tidak ...desperate lah tu...

    ReplyDelete
  25. aNiS,

    Itu yg saya bengang tu. Dia yg suka suki hantar lepas tu suruh kita pulangkan. Banyak cantik dia ingat grrrrr

    ReplyDelete
  26. Ummi Humaira,

    Wsalam.

    Steamyx dulu tak lah seteruk ini sehingga ada unsur paksaan dan penipuan. Tapi makin lama makin slow. Itu yg saya terpaksa tukar kpd unifi. Sebulan RM199. Kalau ada sejuta pelanggan dah RM199 sebulan. Setahun TM dah boleh dapat dekat RM2.4 Billion.
    Itu baru sejuta pelanggan. Kalau 2 juta atau lebih.

    Kaya TM. Tentu suami ummi dan pekerja lain dapat bonus lebat nanti hehehe

    ReplyDelete
  27. zonaku,

    Aku pun rasa mcm tu. Aku pun dah terminate broadband Maxis aku. Kalau lebih ramai yg terminate dari sign in, mestilah bos mereka dan pemegang saham bising.

    ReplyDelete
  28. Insan Marhaen,

    ada tempat yg line Maxis mmg teruk. Broadband dia lagilah hampeh. Mcm kat kampung emak Adam. Tak boleh guna langsung broadband maxis.

    Terpulang kpd pengguna nak guna perkhidmatan sykt mana. Harap mereka berlawan2 utk memperbaiki servis mereka.

    ReplyDelete
  29. AZANI,

    Wsalam.

    Dia ingat saya akan tergoda dgn sales talk mamat salesman dia. Itu yg konfiden aje hantar sebelum saya kata ya ke tidak.

    Kalau saya setuju nak melanggan mungkin dia akan kata modem tu OTW as we talk!

    ReplyDelete
  30. Salam YB..

    report jgn tak report..

    jgn tangguh2..

    ReplyDelete
  31. sy pakai maxis punya broadband ni.. mula2 amik package 3GB sebab senang nak online kat umah.. dan tentunya waktu yang banyak waktu malam

    tapi malang sungguh sebab bila malam broadband ni jadi semput! membazir je bayar sampai 3GB sebulan pakai tak sampai 1 GB pun..

    last2

    terminate!

    ReplyDelete
  32. jgn campak.nnt kalu campak,diorang ingat kita setuju dgn plan tersebut.

    dari pengamatan aku pada gambar tersebut, tak nampak macam usb broadband.mungkin thumdrive jer kut.entahlah.

    tapi better simpan jer dulu.nnt kalu ade bil yg tak sepatutnya,baru kasi gegar bilik ceo maxis.hehe

    ReplyDelete
  33. kalau yb buang dia tak caj ker melalui bil?

    ReplyDelete
  34. ya maxis mmg palat..saya baru saja tamatkan pancungkan riwayat maxis brokben bodoh saya..lembab, coverage xde sakit ati jer..

    ReplyDelete
  35. ini perkara biasa.. kalau marketing barang melalui hp mmg macam paksa2 kita terima. bila nak daftar melalui tepon ok jer, bila nak batalkan bukan main nak hitam putih lagi... Saya bengang!!

    ReplyDelete
  36. Takkan sampai macam tu sekali utk marketing strategy..



    Agaknya Celcom buat durian runtuh sales dorang pun nak buat kott..

    ReplyDelete
  37. Insurans dari bank pun buat cenggitu sekarang..melalui phone aje dah kira sign kontrak..


    bila fikir2 balik untuk simpanan teruskan aje lah..

    ReplyDelete
  38. nak campak dalam tong pun tak bole sbb nanti dia ingat u dah accept pakej tu.
    unifi tu mahal tak?
    i pun dah takbape guna broadband maxis kat umah.mak je yang pakai.nasib baik i langgan pakej paling murah.

    ReplyDelete
  39. YB, kalau nak cepat, buat macam ni:

    -adu dalam rancangan Aduan Rakyat

    -hantar official letter thru email ke Maxis, dan note dalam tu kata u have CC juga ke Ananda Krishnan.

    ReplyDelete
  40. dah lah nombor 1-800 tu bukan toll free kan??

    ReplyDelete
  41. kak ct,

    Wsalam.

    Saya dah hantar emel kpd Maxis. Saya beri mereka link kpd n3 di blog ini. Kita tunggu apa jawapan mereka.

    ReplyDelete
  42. sy sj cari post berkaitan broadband yg maxis bg try percuma 10 hari kt google n then terjumpa blog ni..adik sy dh terkena..ingtkan biar cmtu je xde la kne byr apa2 sbb bkn kita yg nak..tup2 dpt bil rm155.00..angin satu bdn rs nk p bakor je maxis kt malaysia ni..

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum semua...saya pon just nk share jgk sbb saya pon terkena cmtu...bkn 1 tau tp 2 broadband maxis hantar...saya x tau nk bt cmne skang pasal dua2 bill dah smpai...(broadband dua2 dah hantar balik/terminate kt maxis centre)pastu ade surat drpd lawyer kot...soh byr dua2 bill tu kalo xnk diorang bt sebarang tindakan...rase bengang gler skang ni...ishh...menganiaya orng btol la maxis ni...

    ReplyDelete
  44. i just nak share. just nak ingatkan pada semua, kalau ade kenal membe2 kerja maxis centre, better korang jangan baik sgt cox kalau korang tetiba ade masalah ngan dia, dia suka-suka ti je nak sekat panggilan n do sumthing pada rangkaian korang. i baru je terkena semalam. masalah peribadi je. last-last dia BAR i punya rangkaian. dia sebagai pekerja di maxis centre tak sepatutnya menggunakan kelebihan dia sebagai staff kat situ. i just hope i can send emel to ananda krisnan. byk betul laporan about maxis yang i nak emel kat dia. bukan takat masalah staff dia je, tapi org maxis asik call untuk promote BERUKBAND dorang... i kata tak nak tu dah la..asik call berpuluh kali...pada sape2 yang dapat tolong saya carikan alamat emel ananda krishnan, mohon bg tau saya a.s.a.p. tq

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails