Tuesday, November 2, 2010

Ikan Laga Minum Oren Sunkist

Semasa aku dan emak Adam membeli ikan koi di Pasar Pudu beberapa bulan lalu, Atikah ada membeli seekor ikan laga. Nak beli 2 ekor takut berlaga aje kerja mereka. Kesian juga aku tengok ikan itu keseorangan keseekoran.

Ikan2 koi kami dah lama mati seperti yg pernah aku ceritakan di blog ini tapi ikan laga tu masih unggul hidup.

Kalau Atikah ada di rumah dia akan memberi ikan itu makan. Dan kalau air dalam balang ikan itu kotor dia akan menukarnya.

Tengahari tadi semasa Atikah hendak ke kolej tiba2 Adam menuang air oren Sunkist ke dalam balang ikan itu. Menjeritlah emak Adam yg melihat gelagat si Adam tu. Tanpa berlengah emak Adam pun menyelamatkan ikan laga itu dan menggantikan air ikan yg telah bercampur air oren tu.


Ini dia ikan laga itu dan botol air oren Sunkist

Teringat saya arwah pakcik saya ada membela ikan emas beberapa tahun dulu. Dia sangat sayang ikan2nya lebih dari anak2nya sendiri. Entah macamana satu hari tu salah seorang anak orang yg dijaga oleh isterinya telah memasukkan karipap ke dalam akuarium ikan itu. Akibat dari itu habis ikan2 emas pakcik saya mati kerana pedas kena karipap tulah agaknya. Nasib baik budak ini yg pakcik saya paling sayang di antara anak2 jagaan isterinya. Kalau anak sendiri yg buat, mahu setengah mati dikerjakan, kata makcik saya. Ini anak orang dan yg dia paling sayang pula tu. Selamatlah budak tu.

Adam anak kami sendiri dan yg paling kami sayangi sebab yg bongsu. Maka terselamatlah Adam dari sebarang tindakan. Lagipun ikan laga tu tak mati.

36 comments:

  1. kak ct,

    kts dah tidur agaknya hehehe

    ReplyDelete
  2. hehehe..baru nk tnye kts g mane..

    lama kts tak komen..merajuk ke..

    ReplyDelete
  3. kak ct lagi,

    Siang tadi dia sibuk kot. Tepon pun tak angkat huhuhu

    Semalam dia berebut2 komen dgn Juliet. Sempat perli kak ct lagi.

    ReplyDelete
  4. Kak Anie,

    Itulah panjang lagi umur ikan tu.

    ReplyDelete
  5. hah ???

    ikan emas pakchik tu mati sebab kepedasan ???

    oooo..Ikan emas yg ini pun dah tak larat dgn podehnya lidi api nogori.....

    ReplyDelete
  6. alahai adam...!
    tak pe la yb..nama pun budak2....

    ReplyDelete
  7. manusia keseorangan sepi.
    ikan keseekoran nanti cepat mati.


    Yb, cepat bagikan ia bini



    *jantan ke betina tu?*
    hihiihih

    ReplyDelete
  8. kakngah,

    ikan tu dah cukup vitamin C. Tuannya ni yg kurang vitamin C huhuhu

    ReplyDelete
  9. ikan emas,

    Kalau masak sendiri tak usahlah letak cili padi banyak2. IE org Selangor kan? Buatlah masakan stail org sini hehehe.

    ReplyDelete
  10. pB,

    Itu sebab saya tak suka bela ikan atau binatang lain yg terasing dari kawan2nya mcm ni. Tapi Atikah hendak juga bela.

    Kalau ikan tu pandai berFB takpe jugak kot hehehe

    ReplyDelete
  11. kak long,

    Malam tadi kami tanya Adam kenapa dia tuang air oren tu ke dalam balang. Dia kata nak bagi ikan tu makan sbb air oren tu ada serat oren. Ek alah.

    ReplyDelete
  12. AiTotYati,

    Saya ni bukan pakar ikan yg boleh mengenal samada ikan itu jantan ke betina. Dah banyak kilas dah masih tak tahu.

    Nanti kalau masukkan seekor lagi takut mereka berlaga. Dah namamyapun ikan laga.

    ReplyDelete
  13. sekali sekala...ikan laga nak minum isr sedap jugak

    ReplyDelete
  14. bley jugak ikan laga tu tambabah vitamin C dlm badan dia.

    ReplyDelete
  15. Kazaztan Team,

    Betul jugak tu. Lepas ni bagi dia minum Milo. Baru jadi kuat dan sihat hehehe

    ReplyDelete
  16. sepet,

    Dah cukup vitamin C baru kuat kalau nak berlaga ngeeee

    ReplyDelete
  17. sesekali ape salahnye ikan nak jugak rasa air oren..asik air takde kaler jer..haha!

    ReplyDelete
  18. sebab emak Adam bertindak tepat, cepat dan betul, tu pasal ikan tu selamat... hik hik hik hik :P :P

    ReplyDelete
  19. makdara TERdiva,

    betul juga tu. Lepas ni kasi ikan tu rasa air sirap bandung pulak. Untung2 boleh cakap Indon ikan tu nanti hehehe

    ReplyDelete
  20. Rozita,

    ikan tu balas waalaikum salam sambil mengembang2kan badannya.

    ReplyDelete
  21. syah,

    Nasib baik emak Adam nampak. Kalau tak bukan ikan aje yg mati, air oren tu mau habis sebotol dituangnya. Buat minum bapa Adam lagi sedap hehehe

    ReplyDelete
  22. dah nama pun ikan laga, memang berlaga sajalah kerjanya..... tapi kalau berlainan jantina berlaga tak ikan2 ni YB

    ReplyDelete
  23. ibuintan,

    Tak tahulah pulak saya tapi mungkin berlaga cara lain kot hehehe

    ReplyDelete
  24. special drink utk ikan laga, minum ayaq oren.ekekekeke.

    ReplyDelete
  25. MELAH,

    kalau minum sikit ok kot. Kalau dah sampai berenang dlm oren mau mati ikan tu huhuhu

    ReplyDelete
  26. kalau kopi... lagi sedap kan ikan kan?? kan?? kan??

    ReplyDelete
  27. bijak! bijak!


    .
    .

    sesekali bagi la ikan tu merasa air oren.. tedekut la ayah adam ni kaaan.. dia sorang je nak minum air oren

    :P

    ReplyDelete
  28. beli bekas yang sama utk Along tapi dua minggu semua mati..

    dah simpan dalam stor bekas tu..

    hehe...


    *memang tak reti nak jaga binatang peliharaan ni...

    ReplyDelete
  29. DrSinga,

    Ha'ah kena pulak kopi kapalapi. Mahu ikan tu terbang sampai ke bulan hehehe

    ReplyDelete
  30. kts,

    Adam mmg bijak. Kakak dia kata dia fast learner.

    Mana pulak aku minum oren tu sendiri. Kan kita kongsi aritu. Buat2 lupa pulak.

    ReplyDelete
  31. a.z.r.i.n.a,

    Berapa ekor ikan dimasukkan dlm bekas tu? Kalau banyak sgt susah juga ikan2 tu nak bergerak bebas sbb bekas tu kecil aje.

    Kalau tak reti elok tak payah bela. Saya pun tak suka bela2 binatang ni sebenarnya. Kesian tengok mereka dikurung.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails