Wednesday, October 13, 2010

Puas Bila Melihat Orang Lain Gembira - Kisah 1

Setelah tertunda dua hari biar aku mulakan kisah pertama. Semua kisah yang aku akan ceritakan adalah kisah benar dan ianya telah memberi satu kepuasan kepada diriku.

Beberapa tahun silam semasa aku bekerja dgn syarikat kulit kerang, jurutera aku bagi kawasan Utara mengajak aku dan famili aku ke rumah mertuanya di Alor Setar. Masa tu masih bulan Syawal. Kira jalan berayalah ni. Kami mmg akan beraya ke seberapa banyak rumah termasuk staf aku.

Staf aku yg ini berasal dari Sarawak tapi telah menetap dan bekerja di Penang setelah berkahwin dgn org Kedah. Dia lebih pandai cakap loghat utara dari cakap Sarawak. Bila aku jumpa dia kadang2 kami baru bercakap Sarawak (kamek pandei madah Sarawak).

Emak Adam memang rapat dgn isteri dia w/p kami hanya berjumpa bila ada Hari Keluarga atau mereka datang ke KL.

Aku biasa juga di Alor Setar. Mertuanya tinggal di Mergong. Kawasan sawah padi. Kami janji berjumpa di masjid Mergong kerana aku tak tahu rumah mertuanya.

Setelah sampai di masjid Mergong, aku satu famili solat dulu sementara menunggu dia datang menjemput kami. Rumah mertuanya memang tak jauh dari masjid tu. Bila sampai saja ke rumah mertuanya, isteri dan mertua kawan aku tu sudah sedia utk menyambut kami. Siap masak bermacam2 jenis masakan. Kawan aku beritahu mertuanya yg bos dia dari KL nak datang. Segan pula aku dia cakap aku ni bos dia. Beritahu rakan sekerja sudahlah.

Mertuanya teruja habis.

Tak lama selepas kami tiba, datang pula satu famili lagi. Rupa2nya penyelia tapak kami. Dia datang dgn isteri dan dua orang anaknya.

Setelah bertanya khabar, mulut aku yg takde insuran ini aku tanya pula dia datang naik apa. Setahu aku dia ada motosikal kapcai aje. Takkan nak naik motor sampai 4 org? Dah macam iklan Grand Livina pula

Dia mengajak aku dan rakan aku keluar rumah utk menunjukkan jawapannya.

"Datang pakai ini hah," katanya tersenyum lebar sambil menunjukkan sebuah kereta Proton yg diparkir di sebelah kereta aku.

Rakan aku memberitahu bahwa hasil dia bekerja selaku penyelia tapak utk projek2 kami di sekitar Kedah seperti di Lencongan Barat dan Kepala Batas, dia sudah mampu membeli sebuah kereta Proton terpakai. Sebelum tu semasa dia bekerja di sebuah sykt perunding kejuruteraan, dia hanya mampu menggunakan motor kapcai.

"Terima kasih kerana YB ambik saya kerja dgn sykt YB. Sekarang saya dah boleh pakai kereta dan mudahlah saya nak bawa keluarga ke mana2," katanya dalam loghat Kedah.

"Sama2. Gunakanlah gaji yg awak dapat tu sebaiknya. Rezeki dari Allah tu," balas aku.

Aku bersyukur kerana dia akhirnya dapat membeli sebuah kereta w/p kereta terpakai. Mungkin sebagai seorg pekerja kontrak, dia tak akan dapat kereta mewah mcm pengarah sykt atau kereta Proton baru yg akan ditukar setiap 5 tahun mcm jurutera aku yg lain tetapi dgn kereta second hand itu dia boleh bergerak dgn lebih mudah bersama familinya dibandingkan jika menggunakan motorsikal buruk.

36 comments:

  1. salam akhi YB

    "Sekarang saya dah boleh pakai kereta dan mudahlah saya nak bawa keluarga ke mana2,"

    {la ni saya dah boleh pakai kheta, senang la nk bawak keluarga pi mana2}

    he he he saja nk coba bahasa utara ,betoi ka tak???

    ReplyDelete
  2. mengidam nk jadi ratu pecut kat sini , Alhamdulillah

    ReplyDelete
  3. naper ko tak tukar crv ko dgn kete proton dia. baru bos berjiwa staff. hehe..

    ReplyDelete
  4. kehkeh.. baru nk bagi komen macam Mr PenyuBiru


    lalalala

    ReplyDelete
  5. salam,

    moga satu hari nanti, saya akan dapat membantu org seperti yang YB dah buat nie.

    Kuddoss

    ReplyDelete
  6. mesti best dapat boss cam YB, sentiasa memberi peransang dan semangat kpd pekerja bawahan dan tak kutuk pekerja sebab pakai kete 2nd hand...

    boss saya 'tukarlah kete awak tu, kete tu takde masa depan' - kereta Malaysia

    ReplyDelete
  7. klu ko tuka keta ngan dia,
    mesti ko lagi rasa puas..hikhik

    ReplyDelete
  8. Ummi,

    Wsalam.

    Pandai Ummi cakap utagha. Betoilah tu.

    Patutnya saya tulis mcm tu tapi malas nak terjemah tadi sbb dah nak Maghrib masa buat n3 ni hehehe

    ReplyDelete
  9. Ummi lagi,

    Tak sangka ummi pun nak merasa menjadi ratu pecut kat sini. Dan malam ni ummi telah berjaya membuktikan ummi juga mampu menguasai tempat teratas. Tahniah!

    psst - org lain tengah solat Maghrib kot masa tu hehehe

    ReplyDelete
  10. Penyuk,

    Ini kisah masa aku kerja dgn sykt kulit kerang dulu. Masa tu belum ada crv lagi ngeeee

    ReplyDelete
  11. AiTotYati,

    Sama aje soalan mcm Penyuk. Jawapan saya pun sama mcm yg di atas hehehe

    ReplyDelete
  12. MasZuber,

    Wsalam.

    Semoga cita2 awak tu tercapai suatu hari nanti. Kalau niat yg ikhlas, Allah akan mudahkan kita mencapainya.

    ReplyDelete
  13. ibuintan,

    Mungkin awak kena tanya mereka yg pernah bekerja dgn saya samada best tak kerja dgn saya. Kalau saya kata best, nanti mcm masuk lif tekan sendiri pulak hehehe.

    Kalau seseorg tu hanya mampu kenderaan yg digunakannya ketika itu, apa salahnya. Jgn pulak bos memperkecilkan. Yg penting dia beli dgn hasil titik peluhnya.

    ReplyDelete
  14. Daun Bidara,

    Amin dan terima kasih.

    Semoga rezeki awak pun dimurahkan juga.

    ReplyDelete
  15. moment,

    Aku pakai kereta kompeni masa itu. Takkan aku nak tukarkan kereta kompeni tu dgn kereta dia. Tak pasal2 aku kena dakwa atas tuduhan menyalahgunakan harta sykt huhuhu

    ReplyDelete
  16. eh..syahdu plak baca ntri kali ini.

    ReplyDelete
  17. Rozita,

    Hati tisu mcm saya juga ke?

    Sejujurnya saya terharu melihat dia begitu gembira dapat membeli kereta terpakai tu hasil bekerja sbg penyelia tapak dgn kami.

    ReplyDelete
  18. terharuuuuuuuuu

    Yb takmo tukau kete dgn ai ke? meh la tukau. ngehhhhhhh

    ReplyDelete
  19. Masy,

    Org yg susah macam bekas staf aku tu dapat pakai kereta second hand pun dah bangga dan bersyukur.

    Ko nak tukau kete yg mana? Ada beberapa bijik kat rumah aku ni. Kete sorong tu kalau ko ndak bolehlah hehehe

    ReplyDelete
  20. YB, saya pun berpuas hati jugak..hihihi

    ReplyDelete
  21. ohh....
    taching nya stori....
    ai laike....
    :)
    .
    .
    psst...
    kosi klenet kita dah tukar baru tau!!!!
    hehehe......

    ReplyDelete
  22. Ini kisah lama ke yB..boleh dijilidkan nanti..

    ReplyDelete
  23. saya dah lama tak pi kedah.. dulu saya dok kat kedah la.. kat sungai petani.. tapi la nie dah dok ipoh.. rindu pulak berkelubang tengah bendang masa kecik kecik dulu..

    ReplyDelete
  24. alahai...

    alhamdulillah..
    bersyukur dengan apa yang kita ada...

    ReplyDelete
  25. cepat2 la gembirakan anak sendiri pula

    .
    .


    .
    .

    :D


    tikah.. nanti bawak kak kts naik swift eh :D

    ReplyDelete
  26. Lieya,

    Alhamdulillah awak berpuas hati.

    psst - boleh tahu puas hati pasal apa? ngeeee

    ReplyDelete
  27. DrSinga,

    Saya ni tak pandai nak bercerita. Kalau pandai mungkin lebih taching.

    Aritu awak dah habaq awak dah tukar kerusi baru kat klinik tu. Nantilah saya datang. Awak nak bagi saya ubat kalesterol ke spt yg pernah awak cakap dulu? hehehe

    ReplyDelete
  28. relevan,

    Ini kisah semasa saya kerja dgn sykt kulit kerang. Ada banyak kenangan dan kisah2 sepanjang 22 tahun saya di sana.

    ReplyDelete
  29. -•»Á®ÐZMÀ®Ñ«•-

    Oh hang duduk Sg Petani ka dulu? Tang mana tu? Sg Layar? Taman Ria? atau Taman Sejati? Itu tempat2 saya ada buat stesen minyak hehehe.

    Ipoh ke Kedah sat aje kalau guna highway. Weekend pun hang boleh pi sana.

    ReplyDelete
  30. Azrina,

    Alhamdulillah. Awak ada kereta dan ada MPV. Lebih dari oklah tu.

    ReplyDelete
  31. MENTIBANG LAUT,

    ingat awak dah terlepas ke Pulau Jolo hehehe

    Welcome back.

    ReplyDelete
  32. KTS,

    Nak gembirakan anak sendiri tapi burung walitpun belum ada tempat nak buat sarang. Habis camna?

    Takkan nak naik Swift aje. Kuda hitam tu dah tak nak naik lagi ke?

    ReplyDelete
  33. salam YB,
    terharu pulak baca kisah dia tu. niat dia yg baik terhadap keluarga mmg akan dimudahkan Allah. :D

    mergong dan alor setar tu kawasan sedara mara saya. lagi satu, kamek tak pandei madah sarawak. hehehe

    ReplyDelete
  34. gadisBunga,

    wsalam.

    Bertahun2 kerja sebelum tu dia hanya mampu pakai motor kapcai. Tentulah dia rasa bangga bila dapat membeli kereta utk kegunaan keluarganya hatta kereta terpakai. Saya masih boleh bayangkan senyum dia ketika menunjukkan saya kereta dia tu. Senyum puas dan senyum syukur. Dan perasaan saya ketika itu sukar diterangkan.

    Hang org Alor Setaq rupanya. Kalau cek ke sana jgn pulak kepala cek hang putaq.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails