Friday, October 15, 2010

Makan Besar

Gerai ayam di pasar borong Selayang.

Mertua dan kakak ipar aku nak dtg petang ni. Afifah pun balik bercuti hujung minggu. Seorg kawannya akan ikut bersama. Hazwan juga akan balik ke rumah. Atikah mmg dah balik dari UiTM dari ptg smlm. Maknanya ramailah org di rumah kami 2 - 3 hari ni.

Pagi ini aku dan emak Adam ke pasar borong. Sementara dia beli sayur sempatlah aku tulis n3 ni.

Dari lauk yg dibeli aku rasa menu malam ni:
1) Sup tulang
2) Siput sedup masak kicap
3) Tenggiri masak lemak cili api
4) Paru goreng berempah

Fuyoo kalau restoran Yusuf Haslam hehehe
Sent via BlackBerry from Maxis

44 comments:

  1. siput sedut masak kicap?
    tak pernah rasa la....

    ReplyDelete
  2. ha? msk kicap??... ermmm kasi pedas mungkin best kut

    ReplyDelete
  3. meriahnya lauk... mungkin jugak mak Adam beli untuk simpan sebagai stok kot... takkan semuanya nak lebur malam ni jugak??

    ReplyDelete
  4. uncle,paru goreng berempah kasi bungkus utk saya..malam kang amik..hehehehe

    ReplyDelete
  5. salam uncle, paru goreng berempah tu.....ops meleleh sudah!

    ReplyDelete
  6. sama cam klong
    kamikan adk beradik..
    nant YB jgn lupa buat lintas langsung mak adam msk siput berperisa kicap tu eh...

    ReplyDelete
  7. Salam yB..makan besar sekarang untuk penoreh penoreh getah..

    ReplyDelete
  8. YB tlg mak adam masak ke ?

    o
    tlg makan aje?

    ReplyDelete
  9. seronok ramai2...... tamu datang bawa berkat....



    er.. siput sedut masak kicap???? x penah rasa.. nnti pos pic yer... nk minta mak buatkan, farah mesti suka sbb dia mmg suka siput sedut

    ReplyDelete
  10. Salam YB,

    Wah.. bestnya lauk....

    ReplyDelete
  11. seumur hidup , belum pernah beli siput sedut apatah lagi memasaknya

    ReplyDelete
  12. dah lama x pegi pasar borong.. :)

    selamat menjamu selera YB

    ReplyDelete
  13. siput sedut masak lemak lg sedap huhuhhuhu ^_^

    ReplyDelete
  14. kak long,

    Kat rumah ni anak2 saya suka siput sedut tu dimasak kicap. Satu periuk tu sekejap aje habis hehehe

    ReplyDelete
  15. T@sh Sch@,

    Ha'ah masak kicap. Anak2 saya tak makan pedas. Mereka pun yg suka makan siput tu. Biarkanlah asal bahagia hehehe

    ReplyDelete
  16. syah,

    Emak Adam kalau ada tetamu mmg masak macam2. Utk stok kami ada beli udang besar, sotong dan kepak ayam.

    Untuk tengahari tadi emak adam masak asam pedas ikan mayong.

    ReplyDelete
  17. siddiq,

    bungkus tak sedap. Awak datanglah sini malam nanti. Hazwan pun ada kat rumah dah ni.

    ReplyDelete
  18. gadisBunga,

    mmg kalau makan paru goreng berempah tu uncle suka cari rempahnya. Perghhh

    ReplyDelete
  19. kakngah,

    Saya sendiri suka masak yg pedas tapi anak2 saya suka yg masak kicap.

    Tak payahlah buat lintas langsung. Lagipun kakngah kan nak balik Melaka malam ni.

    Semoga selamat dan perjalanan.

    ReplyDelete
  20. relevan,

    Itulah skrg penoreh getah dah glamer. Kalau naik lagi melebihi RM12/kg, ramai yg berhenti kerja utk jadi penoreh. Kerja pun berapa jam sehari. Selebihnya boleh duduk kedai kopi hehehe

    ReplyDelete
  21. ikan emas,

    Tengahari tadi Atikah yg tolong emak dia masak sbb saya pergi masjid. Malam nanti selalunya kakak dia yang akan tolong. Jadi biarlah mereka dua beradik tolong menolong masak sambil bercerita hehehe

    ReplyDelete
  22. Syida,

    Silalah datang kalau tak segan hehehe

    Wong kito kabeh eh.

    ReplyDelete
  23. zonaku,

    Mmg seronok kalau ramai tetamu datang ke rumah. Lebih2 lagi yg datang tu mertua dan ipar duai.

    Dulu ada aku buat n3 siput sedut ni. Ada gambar Haikal sedang menyedut siput. Ko cubalah masak kicap ni utk Farah pula.

    ReplyDelete
  24. siput sedup?

    ker sedut? keh3x.

    sedap tau masak lemak siput sedut, tapi tak reti nak sedut. kah3x. terpaksa manja2 dengan adik, suruh tolong sedut.

    hihih.

    ReplyDelete
  25. Yb,
    siput sedut masak lemak cili api campur sayur keladi...jangan pedas sangat nanti tak tersedut pulak

    ReplyDelete
  26. kakpah nak mengendeng sikit boleh ke..

    ReplyDelete
  27. Atikah,

    Wsalam.

    Kalau nak rasa jemputlah dtg.

    ReplyDelete
  28. pB,

    Kalau tak pernah makan mungkin rasa geli. Tapi kalau dah rasa, tak tahu nak berhenti hehehe


    Masa berbadan dua ni kalau beli yg mentah, suruh aBear yg potong bontot siput tu. pB jgn buat tau.

    ReplyDelete
  29. makdara TERdiva,

    dulu awak pergi pasar borong Selayang jugak ke? Kami pun skrg jarang2 ke pasar borong. Tapi sebab nak cari banyak barang barulah ke sana.

    Terima kasih. Kalau emak Adam masak, mmg sedap.

    ReplyDelete
  30. GaDis CoMeL,

    oopss salah taip. Harap maaf. Nak cepat tadi sambil tunggu emak Adam beli sayur. Tak proof read n3 ni huhuhu. Apapun terima kasih kerana menegur.

    Bukan susah sgt nak sedut kalau dah dibuang bontot siput tu. Mungkin ada seekor dua yg susah. Itu biasalah. Tapi baik ya adik awak nak tolong sedutkan.

    ReplyDelete
  31. ibuintan,

    masak lemak cili api mmg saya suka tapi anak2 kurang gemar. Terpaksalah saya mengalah. Kalau nak rasa siput sedut masak lemak saya beli kat kedai makan huhuhu.

    Org nogori kalau masak mmg pedas. Gatal kepala saya makan masakan mereka tapi sedap hehehe

    ReplyDelete
  32. kakpah,

    jgn kata sikit, nak mengendeng banyak pun boleh. Jemputlah datang.

    ReplyDelete
  33. sahrom,

    Maaf tertinggal pulak tadi. Tak disengajakan.

    Saya pun suka siput sedut masak lemak tapi anak2 lebih suka dimasak kicap. Bagi peluang merekalah huhuhu

    ReplyDelete
  34. salam akhi yb...


    hari nie ummi ktratak YB dah nk Isya kot , he he he

    Paru goreng berempah tu ada lagi tak?????

    ReplyDelete
  35. SALAM,
    SERONOK KALAU DAPAT BERKUMPUL RAMAI2. LETIH KERANA MEMASAK TAK APA. ESOK MENU APA PULAK ?

    ReplyDelete
  36. Salam,
    Bertuah betul ada menantu macam ni ;)

    ReplyDelete
  37. Ummi Humaira,

    Wsalam.

    Tak kisahlah Maghrib ke atau Isyak saya tetap berterima kasih dan berbesar hati kerana Ummi rajin dtg ke teratak saya ini.

    Malam tadi emak Adam tak jadi nak goreng paru w/p paru tu dah direbus sbb emak dia pun bawa paru goreng dari kampung hehehe

    ReplyDelete
  38. luahfikiran,

    Wsalam.

    Mmg seronok dapat berkumpul ramai2. Kebetulan raya tempoh hari mereka tak sempat nak datang ke rumah kami.

    Pagi ni emak Adam sediakan rendang, kuah kacang dan lodeh utk dimakan dgn nasi himpit yg emak mertua saya bawa dari kampung. Mcm raya pulak rasanya hehehe

    ReplyDelete
  39. meo,

    meriah giler. Tambah pula ada anak2 buah emak Adam sekali hehehe

    ReplyDelete
  40. anyss,

    Wsalam.

    Alhamdulillah ini pun kira rezeki dari Allah. Rezeki Dia bukan dalam bentuk wang ringgit saja.

    ReplyDelete
  41. Adus,

    terliur saya melihat menunya..

    ReplyDelete
  42. MasZuber,

    Emak Adam rajin masak. Ini juga antara sebab badan saya jadi mcm ni hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails