Saturday, October 16, 2010

Puas Bila Melihat Orang Lain Gembira - Kisah 2

Aku pertama kali dikenalkan dgn CD seorg penyelia tapak semasa kami menjalankan projek di Jalan Rasah, Seremban. Dia seorg yg kelihatan cukup sihat dan aktif w/p agak berumur jika dibandingkan dgn staf aku yg lain. Setelah aku selidiki latar belakangnya. rupanya dia seorg pesara tentera. Sebelum itu dia merupakan seorg Pegawai Waran dan ketika aku mula2 berjumpa dgnnya dia berumur 57 tahun.

Setelah selesai projek di Seremban, kami terus menggunakan khidmatnya selaku penyelia tapak projek secara kontrak. Kebanyakan projek yg diawasinya adalah di sekitar Seremban dan Melaka walaupun keluarganya tinggal di Ipoh. Dia akan menyewa rumah atau bilik di tempat berhampiran tapak projek utk tempoh projek tersebut. Dia seorg yg berdedikasi terhadap tugas dan tak pernah main2 semasa bekerja. Aku senang dgn kerjanya.

Satu hari aku bertanya kpd CD kenapa dia masih mahu bekerja sedangkan org lain yg seusia dgnnya ada yg memilih berehat di rumah dan bermain dgn cucu setelah bersara.

"Anak saya ada seorg lagi yg masih di universiti Encik Yunus," terangnya. Dia memanggil aku dgn gelaran Encik dan bukan YB mcmana yg org lain panggil. Mungkin sudah terlatih dgn disiplin tentera.

"Org rumah saya tak kerja. Jadi saya kerja ni dapatlah menampung perbelanjaan anak saya belajar," sambungnya lagi.

Jika mengikut peraturan sykt, kami tak mengambil pekerja yg melebihi 55 tahun. Bila aku terangkan perkara ini kpd CD dia kelihatan sedih. Aku faham dia memerlukan sumber pendapatan utk menampung perbelanjaan keluarga terutama utk anaknya yg di universiti tu.

Aku pun berbincang dgn bos aku utk mencari jalan mcmana kami boleh teruskan menggaji CD sebagai penyelia tapak. Peraturan ini buatan manusia. Jadi mesti ada cara atau jalan penyelesaian.

Atas dasar kontrak perkara ini boleh dilakukan jika ada keperluan. Aku memberitahu bos aku kami memerlukan khidmat CD kerana prestasinya yg baik. Bos aku setuju dgn syarat CD lulus pemeriksaan kesihatan berkala yg akan dijalaninya. Kontraknya adalah dari projek ke projek. Maknanya kalau ada projek dia ada kerja. Aku memberitahu perkara ini kpd CD dan dia sangat gembira kerana masih boleh terus bekerja demi menampung perbelanjaan anaknya di universiti. Memang itu niat aku sebenarnya. Kami boleh saja mencari penyelia tapak yg lebih muda dan mempunyai kelayakan akademik yg lebih sesuai.

CD tak melaporkan diri terus kpd aku tetapi kpd jurutera2 projek aku. Aku hanya bertemu dgnnya apabila aku ke tapak projek yg dia terlibat.

Kali terakhir aku berjumpa dgnnya semasa dia mengendalikan projek di Seberang Perai. Dengan bangganya dia memberitahu aku anaknya sudah tamat belajar di universiti. Aku tumpang gembira.

Sejak dari itu aku tak berjumpa dgn CD kerana dia pun sudah tak bekerja dgn sykt kami.

Walaubagaimanapun dia akan menghantar ucapan selamat hari raya setiap kali tiba hari raya. Kalau dia belum sempat hantar sms, aku akan hantar dulu.

Beberapa tahun lepas aku mendapat panggilan telefon dari CD. Dia menjemput aku sekeluarga ke majlis perkahwinan anaknya di Ipoh. Memang aku dan keluarga merancang utk menghadiri majlis tersebut tetapi kebetulan aku ada beberapa jemputan di sekitar KL pada hari yg sama. Aku hanya kirimkan sumbangan melalui kawan aku yg pergi ke majlis tersebut. Aku merasa sedikit kecewa kerana tak dapat bersama2 meraikan majlis tersebut.

Sejak dari hari itu kami jarang berhubung kerana kegiatan harian kami tak mengizinkan. Cuma seperti biasa CD akan menghantar sms ucapan hari raya bila tiba hari raya.

Sebelum bulan puasa baru2 ni aku mendapat berita dari kawan aku yg bekerja di Ipoh yg CD dalam keadaan koma di Hospital Ipoh kerana barah dalam perut. Aku hanya mampu mendoakannya agar sembuh. Beberapa hari kemudian anaknya ada menelefon aku memberitahu keadaan CD masih kritikal. Sekali lagi hanya doa yang dapat aku kirimkan. Selang beberapa hari anak CD menghantar sms menggunakan hp bapanya memberitahu bapanya telah pulang menghadap Ilahi. Innalillah wa inna ilarajiun.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham CD dan menempatkannya di kalangan orang2 soleh.


34 comments:

  1. innalillahiwainailahirajiun....

    walau GB masih ada ibu dan ayah, tapi sedih dan terharu mengenangkan betapa besar pengorbanan ibubapa yg sanggup bekerja demi menyara anak-anak...

    semoga rohnya dicucuri rahmat..

    ReplyDelete
  2. Al-Fatihah

    kt tmpt keje dulu pun ada sorg Mejar(B)bekerja sbagai safety offcr. memang dia macam abah la kt ofs tu...

    ReplyDelete
  3. gadisBunga,

    Kebanyakan ibubapa sanggup bersusah payah demi masa depan anak2. Beruntunglah mereka yg mempunyai ibubapa berada tapi lebih beruntung mereka yg mempunyai ibubapa yg tak kaya tapi mengambil berat dan mencurah sepenuh kasih sayang kpd anak2. Kasih sayang tak dapat dinilai dgn wang ringgit.

    ReplyDelete
  4. kakngah,

    Bekas pegawai tentera dan polis ni selalunya berdisiplin bila bekerja di tempat lain. Mereka akan menjaga kepentingan organisasi dan rakan sekerja dgn baik.

    ReplyDelete
  5. touching kisah YB ni. muga hidup kita yang masih ada ini akan dapat digunakan untuk menggembirakan orang lain sebanyaknya...

    ReplyDelete
  6. kasih seorg ayahkan..
    Al fatihah pada beliau

    ReplyDelete
  7. salam YB..
    pengorbanan seorang bapa demi kesenangan anak2 di hari depan..

    sepatutnya tidak perlu bersusah payah lagi selepas bersara kan, semoga aruah sentiasa dikenang oleh anak2nya..

    al-fatihah

    ReplyDelete
  8. salam YB..alfatihah..buat yang telah pergi..

    ReplyDelete
  9. Bergenang air mata.


    Kasih sayang dan tanggungjawab seorang ayah..


    Al-Fatihah.

    ReplyDelete
  10. Insan Marhaen,

    Salam kenal dan terima kasih kerana sudi singgah dan komen di blog saya w/p saya hanya singgah di blog awak tanpa sebarang komen tadi.

    Ini antara beribu2 manusia yg pernah saya temui di dalam perjalanan hidup saya ini. Setiap mereka ada kisahnya. Ada yg gembira, ada yg sedih. Tapi semuanya bisa mengajar kita bertambah dewasa kalau kita mahu mengambil pelajaran.

    ReplyDelete
  11. meo,

    Semoga al-Fatihah kita sampai kpd arwah CD.

    ReplyDelete
  12. Ms. Lilies,

    Kasih ibu membawa ke syurga
    Kasih ayah berkorban apa saja.

    Semoga anak2 arwah sentiasa ingat mendoakan bapa mereka yg telah banyak berkorban.

    ReplyDelete
  13. ibuintan,

    Wsalam.

    Bila ingat kisah arwah CD ni terkenang saya pengorbanan ayah saya. Dia pun masih bekerja w/p umur sudah melebihi 55 kerana masa tu saya dan adik kembar saya masih di sekolah menengah. Kami bukan dari keluarga yg senang. Banyak lagi rasanya kisah pengorbanan insan2 bernama bapa ni utk kesenangan anak2.

    Semoga Allah membalas jasa mereka.

    ReplyDelete
  14. YB.. terharu baca kesah ni.. pengorbanan ayah yg tak terhingga..

    ReplyDelete
  15. kak Erna,

    Wsalam.

    Marilah kita sedekah al-Fatihah buat mereka yg telah mendahului kita. Semoga apabila tiba masa kita, ada insan lain yg akan sedekahkan kita al-fatihah.

    ReplyDelete
  16. a.z.r.i.n.a,

    Kisah kasih sayang seorg ayah yg sanggup mengorbankan bukan saja masa mudanya tetapi di usia emas demi kebahagiaan anak2.

    Semoga anak2nya membalasnya dgn doa setiap lepas solat.

    ReplyDelete
  17. Lieya,

    Kisah di celah2 kehidupan yg saya temui di dalam perjalanan hidup saya selama ini. Semoga ianya menjadi pembakar semangat kpd kita dan mengingatkan kita pengorbanan ibubapa kita.

    ReplyDelete
  18. sungguh besar jasa YB kanns..

    Innalillah wa-inna ilaihi raji’un – Truly to Allah we belong, and truly to Him shall we return”.. alfatiha wat CD itteww..

    ReplyDelete
  19. en_me,

    Apalah sangat jasa saya ni. Sekadar membantu setakat yg mampu dlm keupayaan saya yg kerdil ni.

    Org2 mcm arwah CD yg sesungguhnya banyak berjasa kpd keluarga mereka.

    ReplyDelete
  20. Salam Yb,

    Al-fatihah, mogo roh CD ditempatkan di kalangan para solihin..

    ReplyDelete
  21. Atikah,

    Wsalam.

    Ya semoga rohnya ditempatkan di kalangan para solihin.

    ReplyDelete
  22. takziah kepada ahli keluarganya...Al-Fatihah.


    orang biasa kerja - tak suke duduk diam...faktor nak tambah pendapatan pun ye jugak...

    ReplyDelete
  23. sonata,

    Ramai juga org yg dah biasa kerja tak senang kalau duduk saja di rumah. Itu sebab ramai yg kerja semula selepas pencen.

    ReplyDelete
  24. T@sh Sch@,

    Saya nak ucapkan tahniah kerana awak berjaya memberi komen pada n3 saya tadi sebelum sempat saya tarik balik. Cepat sungguh awak. Ingat hari Ahad mcm ni org takde hehehe

    ReplyDelete
  25. innalillahi wainna ilahi rajiuun..
    pandai dia menghargai jasa org lain...semoga dirahmati rohnya..

    ReplyDelete
  26. al-fatihah.semoga rohnya dicucuri rahmat

    ReplyDelete
  27. TQ YB ...
    Tahniah je ker?:P

    heheh semua cuti .. saya kerja ...huhuhuhu

    ReplyDelete
  28. Al Fatihah utk CD.

    tahniah juga kpd YB kerana bakti .
    Terasa seakan membaca karangan pulak !

    ReplyDelete
  29. Hamizah,

    Arwah merupakan seorg yg menghargai budi baik org lain. Saya senang dgn sikapnya.

    ReplyDelete
  30. Monalea,

    Itulah doa kita utk dia dan saudara2 seIslam kita yg telah mendahului kita.

    ReplyDelete
  31. T@sh Sch@,
    You are welcome.

    Tak cukup ke? Ada apa2 lain yg saya boleh bantu? Nak ajak awak makan nanti bf awak marah ngeee.

    Awak kerja hari Ahad. Cuti bila pulak?

    ReplyDelete
  32. ikan emas,

    Mcm membaca karangan budak sekolah rendah ek?

    Nanti saya kena belajar menulis dgn lebih baik dari IE. Boleh kan?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails