Sunday, August 8, 2010

Panorama Senja

Masjid Kg Seri Tiram Jaya, Tg Karang senja tadi

Aku ada di kampung emak Adam hari ini. Sempat berjemaah Maghrib dgn org2 kampung. Lepas tu ada kenduri tahlil di masjid. Kenduri di rumah mertuaku lepas Isyak.

Di kg ni hampir semua penduduknya berketurunan Jawa. Semasa membuat pengumuman dan tazkirah pendek lepas Maghrib Imam Hj Ali Jaafar menggunakan bahasa Jawa. Kalau ada org luar yg tak faham bahasa tersebut, barulah mereka cakap BM.

Nasib baik aku faham dan boleh bertutur dlm bahasa Jawa walaupun aku dilahir dan dibesarkan di KL hehehe
Sent via BlackBerry from Maxis

51 comments:

  1. yeeee...butulll..butlll..butulll.... ;p

    ReplyDelete
  2. majlis sya pun baru selesai.... alhamdulillah...

    ReplyDelete
  3. enariq boleh main bola sepak guna dukulangsat yang atok bawak dari kampung ..sangat bertuah itu budak. ;p

    ReplyDelete
  4. ok...roger n out selepas mengkucarkacirkan komen di en3 ini..

    patutnya tajuk en3 ni
    sunset di masjid tg karang

    ReplyDelete
  5. waa...tazkirah dlm bah jawa..mesti menarik bunyinya. klu saya ada mendengar tentu tak berapa faham punyer..untung ada suami org jawa dan boleh ckp jawa, dia boleh tlg terjemahkan..
    selamat berpuasa YB.

    ReplyDelete
  6. jowo pun jowo lahhh....

    kaklong percaya yb masih paham bahasa jawa tuhhh..sbb muka yb pun muka jawa...he3

    ReplyDelete
  7. hehe..ok lah tu...sejiwa dan sejawa dengan mak adam..

    ReplyDelete
  8. YB..raya ni aku ke tg karang jugak kot..masjid tu mcm penah pegi tp tak hengat la...

    ReplyDelete
  9. Salam YB,

    dikelilingi ofis-mate jowo..

    ReplyDelete
  10. aku banjar. faham kalau org cakap tapi tak tau nk cakap. ha ha.



    .

    ReplyDelete
  11. Jawa saya tatau... Java pun tatau... HTML je buleh sikit-sikit... hahahahahah :P :P

    ReplyDelete
  12. eja gila kuasa lagiiiiiii.........
    :)

    ReplyDelete
  13. siji
    loro
    papat
    .
    .
    boleh lah tu kan....

    ReplyDelete
  14. Eja no 1,
    Ya awak first kali ni. Tahniah!. Syabas! Bravo!

    ReplyDelete
  15. Eja no 2,
    Upin & Ipin pun ada jugak hehehe

    ReplyDelete
  16. Eja no 3,
    Alhamdulillah majlis awak pun berjalan lancar.

    Habis aje majlis sempat masuk blog tu! Hebat awak ni hehehe

    ReplyDelete
  17. Eja no 4,
    Mesti banyak dukulangsat yg atok enariq bawakan tu. Pas pas lah ke sini sikit hehehe

    ReplyDelete
  18. baik cakap Jepun dgn saya drp Jawa..jepun penah lah dgr kat org ckp kat tv..

    ReplyDelete
  19. Eja no 5,
    Bukan setakat mengkucar kacirkan n3 ni tapi awak telah (sekali lagi) dituduh giler kuasa oleh DrSinga hahaha.

    Saya tak kisah. Ai like kawan2 rajin datang sini dan meriahkan tempat ni.

    Tajuk nak kena tukar ke?

    ReplyDelete
  20. DAMAI IMPIAN D'BANGI,
    best jugak dengar tazkirah dlm bahasa Jawa. Tapi ada juga rangkap2 dlm bahasa Melayu.

    Awak untunglah ada tukang translate. Kalau balik kampung suami org kampung cakap Melayu ke Jawa dgn awak? Mertua saya cakap Melayu dgn saya sbb mereka kesian tengok saya tak lancar bila nak cakap walaupun saya faham apa yg mereka cakap.

    ReplyDelete
  21. kak long,
    Ya ke saya ni muka jawa? Anak2 saya takde muka jawa pun tapi mereka semua boleh cakap Jawa.

    ReplyDelete
  22. Penyuk,
    Bahasa Java dan Jawa tak sama ke? hehehe

    Pandai jugak org Jawa ttg ICT hahaha

    ReplyDelete
  23. MENTIBANG,
    Bolehlah kita jumpa kat sana raya nanti. Selalunya raya ke2 baru kami balik Tg Karang. Kat sana 3 hari.

    Kalau ko pernah sampai kilang padi LPN maknanya betullah masjid tu.

    ReplyDelete
  24. Pok Li,
    ngentir tu org Melayu. Pok Li ni ngentir lah ya? hahaha

    ReplyDelete
  25. a.z.r.i.n.a,
    wsalam.

    Dari mana datangnya wong Jowo kat opis Reen tu? Jowo local ke Jowo import? hehehe

    ReplyDelete
  26. tasek,
    Lain kali kalau jumpa dgn ko bolehlah aku cakap Jawa sbb ko faham. Tapi ko jgn cakap Banjar dgn aku sbb aku sepatah haram tak faham huhuhu

    ReplyDelete
  27. syah,
    HTML pun ok lah tu. Janji boleh berkomunikasi hehehe

    ReplyDelete
  28. DrSinga,
    Eja lepaskan penat habis kenduri tempat dia. Biarlah dia hehehe

    ReplyDelete
  29. DrSinga lagi,
    tak betul tu.

    1 siji
    2 loro
    3 telu
    4 papat

    ReplyDelete
  30. Hamizah,
    Awak boleh cakap Jepun ek?

    Saya setakat pakai selipar Jepun bolehlah hehehe

    ReplyDelete
  31. rugi tak penah belajar cakap siam dengan tok. setakat kira 1 sampai 10 saja. hihi.

    ReplyDelete
  32. YB, tengok muka saya pun diorg tau saya x tau ckp jerman. Sebenarnya mak mertua saya org melayu, bila kawin dgn suaminya org jawa, dibawa tinggal di kg Selangor dan Johor majoritinya org jawa, mau tak mau kena ckp jawa walaupun puas kena ketawa dek sedara mara suaminya. Sudahnya.. cakap jawanya lagi power mengalahkan org jawa yg sejak azali keturunan jawa..ngee

    ReplyDelete
  33. oh...siapa yg tak tau bahse jawa, kena angkat tangan lah masa tu ek?..bg tau yg kita tatau bahse tu...

    ReplyDelete
  34. erm, bilalah sy nak mendirikan mesjid nie... :(

    ReplyDelete
  35. erm, bilalah sy nak mendirikan mesjid nie... :(

    ReplyDelete
  36. erm, bilalah sy nak mendirikan mesjid nie... :(

    ReplyDelete
  37. salam YB,

    wes suwe orak ngomong jowo (^_^)

    selamat menyambut ramadhan

    ReplyDelete
  38. YB..biasa sangat dengan sri tiram jaya tu..nama sekarang la kan..dulu nama nya lain..

    ReplyDelete
  39. GaDis CoMeL,
    tulah. Kalau tak senang nak cari org Siam yg ensem2. Ini cari org sini hehehe

    ReplyDelete
  40. DAMAI IMPIAN D'BANGI,
    Muka awak takde muka Jerman langsung ke? Kan ada 50% darah Jerman.

    Kira tererlah emak awak boleh berbahasa Jawa. Anak org Jawa pun ramai yg tak pandai cakap Jawa. Kat sekolah cakap Melayu. Lps sekolahpun cakap Melayu. Lama2 tak boleh cakap Jawa.

    ReplyDelete
  41. Rozita,
    Malam tu semua org kampung tu kecuali saya. Pak Imam tahu saya boleh cakap Jawa sbb dia selalu speaking bila jumpa saya. Dia yg jadi jurunikah masa saya nikah dulu.

    Kalau ada org luar yg bukan Jawa, saya rasa dia akan gunakan bahasa Melayu.

    ReplyDelete
  42. meo188,
    bulan puasa ni bolehlah pasang batu asasnya.

    ReplyDelete
  43. meo188,
    lepas raya dirikanlah masjid.

    ReplyDelete
  44. TotYati,
    wsalam.

    Orak enek kancan arek ngomong Jowo po? Kene lah ngowong wek aku.

    ReplyDelete
  45. kak Erna,
    macamana awak biasa kat sana?

    Dulu dipanggil Tiram Buruk. Org tua ada yg masih panggil dgn nama lama tu.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails