Monday, August 23, 2010

Mula Buat Kuih Raya

Malam ini lepas solat terawih, emak Adam minta aku jaga si Adam kerana dia nak buat kuih raya. Kebetulan Atikah ada di rumah. Esok dia dah nak balik UiTM. Sementara dia ada tu bolehlah tolong emaknya buat kuih.

Mereka buat biskut cokelat cip. Resipi ambil dari internet. 2 malam lepas dah buat percubaan. Cokelat cip letak 2 kali ganda dari yg disyorkan. Nah ambik kau. Aku rasa femes amos pun boleh bungkus kalau dua beranak ni buka kedai biskut cokelat cip. Kalau setakat chipsmore memang kalah chipsmore sebab cokelat ni lagi banyak.

Ini gambar 2 malam lepas. Biskut sedang dibakar di dalam ketuhar

Setelah keluar dari ketuhar sebelum masuk mulut aku hehehe

Sedang emak dia sibuk buat kuih, Adam pun sibuk nak 'tolong'. Apalagi, emak dia pun menjerit2lah. Ada kawan kat fb suruh aku jaga emak Adam pulak. Kalau aku jaga emak Adam bukan kuih raya yg jadi, aku syak jadi 'kuih' lain hahaha.

Oklah Adam pun dah tidur ni (kalau tak, mana aku boleh blogging). Aku nak tengok dah siap ke belum emak Adam buat kuih tu. Sesiapa nak rasa cokelat cip ni jemputlah datang raya nanti. Itupun kalau tak habis dimakan oleh abang2 Adam!

60 comments:

  1. salam YB
    sedap kuih nampaknya...kami tak mampu buat...sebab...tepung berserak nanti serumah...almaklum anak anak yang suka mencuba sama...

    ReplyDelete
  2. ler...awal bangat tu buat biskut raya,maunya sblm raya tinggal bekas je.....lainlah sy ni YB..amik tempahan..ni pun kira dah lewat buat..baru lepas siap bakar ni yg jenjalan...

    ReplyDelete
  3. lepas adam tidur... YB ajak mak adam buat biskut apa pula

    ReplyDelete
  4. La...mak adam buat sendiri ke biskut raya..napa YB tak tolong beli..tu baru betul - betul tolong.

    ReplyDelete
  5. Dah ajak dtg raya, pastu cakap biskut nak habis . Laaa...

    ReplyDelete
  6. YB,

    minggu ni p serting...
    singgahlah somban hantar chipmore yg sodap tu!!

    nak jugak !!!
    (sampai guling-guling )

    ReplyDelete
  7. jimat banyaklah duit YB, emak Adam buat kuih sendiri..

    abang2 Adam ke atau abah Adam yg ngabihkan kuih2 tu...

    ReplyDelete
  8. salam akhi YB...

    simpan biskut tu untuk ummi satu balang tau... ni kira oder ler sebelum habis ...he he he

    ReplyDelete
  9. mesti sedap dan rangup. tinggalkan satu balang untuk kakpah gak..

    ReplyDelete
  10. nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!

    mesti sedap!!

    (^_^)

    ReplyDelete
  11. ni yg rasa nk beraya umah ko ni bang...


    .

    ReplyDelete
  12. Nampak sedap beskut raya tu..kalu kome banyak masuk mulut dari masuk balang..

    ReplyDelete
  13. huhuuhu..... naaakkkkkkkk.....!

    kami x buat choc chip thn ni.... rakyat x mo buat

    ReplyDelete
  14. AZANI,
    Wsalam.

    Tahun ni awak beli aje ke kuih2 raya. Emak Adam tak banyak sikit mesti nak buat sendiri. Baru ada aura raya hahaha.

    Itulah sebabnya saya ditugaskan menjaga Adam semalam. Kalau tak mahu berserak tepung dan bahan2 lain dikerjakannya.

    ReplyDelete
  15. Idalara,
    Emak Adam buat masa anak2 dara kami ada kat rumah. Bolehlah mereka menolong. Atikah ada masa hujung minggu aje. Weekend depan nak buat kuih lain pulak hehehe.

    Choc chip ni rasanya tahan lama disimpan. Cuma takut tak tahan lama sbb dimakan hahaha.

    Oh awak ambil tempahan kuih raya ya. Baguslah tu. Boleh menambah pendapatan. Bolehlah masukkan blog kalau ada org nak order.

    ReplyDelete
  16. saya baru nak buat beskot cekelat chip ni malam esok... malam ni tak buleh, ada Kau Laksana Bulan kat tv2... hahahahah :P :P

    ReplyDelete
  17. kalau dekat, nak jugak rasa kuih muih dr air tangan emak Adam..

    ReplyDelete
  18. Shifu,
    kuih bangkit! Habis semua bangkit hahaha

    ReplyDelete
  19. kak wan,
    Anak dara kami Atikah ada menolong emak dia semalam. Kalau tak, saya yg tolong.

    Beli pun ada juga tapi nanti kurang seminggu nak raya. Selalunya kami pergi beli kat Sg Besar tempat kakak ipar.

    ReplyDelete
  20. LiNda,
    banyak kuih lain lagi selain biskut choc chip tu. Kalau ada rezeki, emak Adam masak special kalau awak nak datang. Tapi jgn cakap aje. Datang jgn tak datang.

    ReplyDelete
  21. hah,

    bagi lah alamat. kot2 dekat, buleh la pi makan biskut raya yg mengancam tu. hehe.

    ReplyDelete
  22. kak long,
    ajak betul2lah. Call saya sebelum datang kerana takut kami takde kat rumah. Raya selalu kami round banyak tempat.

    ReplyDelete
  23. ikan emas,
    Minggu ni tak pergi Serting. Baru pergi minggu lepas. Pergi lagi lepas raya nanti. Rasanya dah habis choc chip tu masa tu hehehe.

    Kesiannya sampai guling2. Nanti belilah chipsmore biar tak kempunan.

    ReplyDelete
  24. ibuintan,
    bukan pasal nak jimat duit sangat tapi buat sendiri puas hati. Kata org perempuanlah hahaha.

    syssss. Jgn cakap kuat2. Malam tadi masa sahur Haikal dan saya makan entah berapa bijik sorang. Nasib baik dah nak imsak. Kalau tak mahu habis sebalang ngeee

    ReplyDelete
  25. Ummi,
    wsalam.

    Kalau ummi sekeluarga datang hari raya pertama harus ada sebalang lagi biskut tu. Tapi kalau dah seminggu raya, mungkin dah habis. Tapi jgn bimbang kuih2 lain ada lagi insyaAllah.

    Jemputlah datang. Rumah kami tak jauh dari Masjid Muaz tu. Naik kereta tak sampai 3 minit.

    ReplyDelete
  26. kakpah,
    saya dah makan. Mmg sedap dan rangup. Ini yg saya risau takut tak sempat raya. Habis tu mcmana nak tinggalkan sebalang utk kakpah hehehe

    ReplyDelete
  27. AiTotYati,
    kalau nak datanglah sini.

    Kesedapan terjamin hehehe

    ReplyDelete
  28. tasek,
    elok ko datang beraya kat rumah aku tahun ni. Dari rumah mertua ko ke rumah aku cuma 7 minit gunakan DUKE.

    ReplyDelete
  29. relevan,
    Nampak sedap dan rasa sedap.

    Mungkin itu antara sebab saya diminta menjaga Adam. Kalau saya yg menolong banyak yg masuk mulut dari masuk balang. Awak dan saya serupa hahaha

    ReplyDelete
  30. tak ada mood nak buat biskut raya

    ReplyDelete
  31. zonaku,
    jom datang rumah aku raya nanti.

    Rakyat tempat ko nak buat kuih apa tahun ni?

    ReplyDelete
  32. syah,
    buat lebih sikit tau. Nanti raya boleh bawa rumah saya lagi mcm tahun lepas. Biskut yg awak buat tu sedap!

    psst - malam esok ada Isabella hahaha

    ReplyDelete
  33. Rozita,
    Raya ni tak turun KL ke? Raya kan sebulan. Kalau ke KL bolehlah singgah rumah Adam dan merasai air tangan emak Adam.

    ReplyDelete
  34. GaDis CoMeL,
    kalau betul ko nak datang ko call aku. No tepon aku tak boleh bagi kat sini tapi ko boleh emel aku kat yunus.badawi@gmail.com.

    ReplyDelete
  35. pB,
    pembawakan baby. Takpe tahun ni beli aje. Badan pun tak sakit.

    Nasib baik pB masih rajin masak utk berbuka.

    ReplyDelete
  36. saya tak nak makan cokelat cip .. saya nak yang mahal punya !


    ada tak ?

    ReplyDelete
  37. al-lavendari,
    kalau abg nak yg mahal cip komputer tu mahal. Hari tu kena curi satu kontena kat Penang harga RM50 juta.

    Tapi takkan nak makan yg itu kot? hehehe

    ReplyDelete
  38. salam YB,
    nampak sedap. isk taruk coklet cip mewah2 ni mmg best mkn. tp tang nak membelinye mmg mahal sikit. tapi mmg berbaloi2!

    ReplyDelete
  39. ntah berapa keping je yang tinggal tu pagi esoknya....
    :)

    ReplyDelete
  40. Mak Adam dah buat banyak, takkan saya nak bawak lagi... heheheheh :D :D

    ReplyDelete
  41. Cepatnya...tentu penuh meja nanti.

    ReplyDelete
  42. cip = cheap lah .. awak ni ada-ada aje !

    ReplyDelete
  43. Salam YB.....

    Sila pos ke Alor Star barang sebalang dua ke.....
    Buat kunyah2 masa tgk TV ke....

    :)

    ReplyDelete
  44. fiddeOmar,
    wsalam.

    Nampak sedap dan rasa sedap. Tambahan cip dia banyak. Utk makan sendiri dan tetamu belanja lebih sikit utk banyakkan cip takpe. Kalau nak dijual tak balik modal hehehe

    ReplyDelete
  45. wahhhhhhhhhhhhhhh....



    terliur aku di pagi ari...


    EnCayang ty, buat kuih laye tak??? aku cakap "Buatttt,..... buat kat kedai!!"


    Diapun ala-ala merajuk..."Alaaaaa..."

    Aku jawab, "Yelah2, kalo rajin cyg buat cornflakes madu.."


    Cehhhh...



    ehhh... mcm dah leh wat n3 lak aku lase

    ReplyDelete
  46. kalau raya nanti biskut coklat chip kt umah ko tu dh abis, buleh dtg umah aku plak.. aku pon nk menguli coklat chip minggu depan nih.. hehehe.

    ReplyDelete
  47. pandainya yu goda ai


    .
    .


    .
    .

    eh... pandainya mak adam goda ai...


    klu nak gi makan kuih tu mlm nanti bole??

    errr.. takut nk tggu raya... takut ko habiskan


    ;P

    ReplyDelete
  48. Kalau dah habis pun..nak datang jugak ! hehe..

    ReplyDelete
  49. DrSinga,
    Emak Adam dah asingkan yg utk dimakan dan yg utk raya hehehe

    ReplyDelete
  50. syah,
    Bawalah mcm tahun lepas tu. Awak punya dgn emak Adam punya tak sama.

    ReplyDelete
  51. ckLah,
    buat kuih masa Atikah ada kat rumah aje. Kalau nak tunggu sampai dah dekat nak raya takut sibuk buat kuih tak sempat nak tambah amal huhuhu

    ReplyDelete
  52. al-lavenderi,
    Dgn abg susah saya nak menang huhuhu

    ReplyDelete
  53. Catwoman,
    Wsalam.

    Buatpun tak banyak. Macamana nak poskan ke Alor Setar? Kat Pekan Rabu tu kan banyak hehehe

    ReplyDelete
  54. PnConfused,
    Org baru kawen mestilah nak rasa kuih raya yg dibuat oleh isterinya sendiri.

    Emak Adam pun nak buat cornflake madu. Anak2 aku suka makan. Aku pun suka juga sbb ada madu hahaha.

    Lebih baik ko suruh encayang tolong isikan cornflake madu ke dalam bekas kertas tu bila ko dah bancuh. Biar sama2 merasa susah senangnya buat kuih.

    Buat kuih bukan mcm buat anak hehehe.

    Aku balas pun dah mcm boleh buat n3 jugak ni ngeee

    ReplyDelete
  55. TINY,
    ok set.Tapi takkan setakat ambil biskut choc chip tu aje kat rumah ko? Kalau aku pergi sana harus ada spaghetti, cabonara etc. Baru best hehehe

    ReplyDelete
  56. kts,
    Dulu aku pandailah goda ko hahaha.


    Gambar2 tu bukan emak Adam yg ambil tapi Atikah. Dia nak buat blog dia sendiri katanya tapi entah bila. Aku cilok aje gambar2 tu biar org mcm ko ni tergoda.

    Malam ni ko nak datang lepas terawih ke sebelum buka puasa? Nanti aku beritahu emak Adam. Aku rasa elok ko buka sini ajelah. Ko pun tk pernah berbuka kat sini lagi. Nanti aku hadapkan ko satu balang biskut tu.

    Datang tau - jgn tak datang.

    ReplyDelete
  57. Reen,
    Datang jangan tak datang. Tapi call dulu takut kami takde kat rumah. Kesian datang jauh2 rumah kami kosong huhuhu

    ReplyDelete
  58. rumah kat mana ye hincik YB? kalo dekat boleh la berkunjung.jauh2, tak kot. hehe.

    ReplyDelete
  59. GaDis CoMeL,
    rumah kami kat KL. Mmglah jauh dari Bayan Baru tapi kalau awak terlepas sampai sini, roger2lah saya.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails