Sunday, August 22, 2010

Kisah Ahad (Mesti Dibaca)

Sekejap dah Ahad. Dah masuk 12 hari kita berpuasa. Alhamdulillah kita di Malaysia ni tak susah hendak menjalankan ibadat - samada puasa, solat, zakat dsb.

Kalau kita renungkan betapa susahnya para Sahabat Rasulullah s.a.w di awal Islam dulu mahu menegakkan Islam dan mempertahankan akidah mereka, kita skrg sangat bertuah.

Semua org tahu macamana Bilal r.a. diseksa supaya meninggalkan agama Islam yg baru dianutinya. Dia dijemur di terik mentari di atas pasir gurun yg membakar badan. Tak cukup dgn itu, tubuh dia ditindih dgn batu besar. Tapi apa yg keluar dari mulut beliau adalah perkataan "Ahad, Ahad."

Skrg kita tak perlu melalui ujian getir seperti itu. Tapi masih ada yg keluar perkataan "Ahad, Ahad," terutama bila diminta bangun solat Subuh pada hari Ahad macam ni kerana hari ini hari tak bekerja.

Tak percaya cuba tanya isteri yg cuba membangunkan suami pagi Ahad macam ni utk solat Subuh.

Itu baru ditindih bantal. Bukan batu. Dan bukan ditindih isteri!

Kalau ditindih isteri, mungkin terpacul perkataan "Ahad, Ahad" dari kedua2nya tanpa bangun utk solat Subuh.

48 comments:

  1. kehkeh,

    hari ahad hari bersantai
    ngeee

    ReplyDelete
  2. wahhhh jadi 1st komenter lagi.
    kehkeh

    berkat ahad.

    taktau nape tapi seronok lagi lumba lumba jadi 1st komentar (^_^)

    ReplyDelete
  3. AiTotYati,
    Nak bersantai pada hari Ahad tak salah. Tapi bangunlah solat Subuh dulu hehehe

    ReplyDelete
  4. AiTotYati lagi,
    Tahniah jadi first komenter lagi. Ramai yg tidur lg kot hehehe.

    Saya pun tak tahu kenapa tapi ramai yg berlumba2 nak jadi pengomen pertama kat n3 saya. Ada yg minta saya tepon atau sms sebelum saya post n3 saya.

    ReplyDelete
  5. hepppp... kite dh bngun dah... tgh mendobi. hari ahad la nk clear sume laundry.

    ReplyDelete
  6. kakngah,
    Org perempuan selalunya rajin bangun awal hari Ahad. Org lelaki yg ramai jadi mcm Bilal hahaha

    ReplyDelete
  7. kahkahkah...
    ayat last yang tak boleh blah tu...
    .
    hati2..kang kena posa 2 bulan berturut2 kang!!!
    :)

    ReplyDelete
  8. Hahaha

    Ahad ohhh Ahad.

    Tapi tdk berlaku ditempat saya ( Pantai Timur ) sbb memang kena bangun pun - kerja beb !

    ReplyDelete
  9. DrSinga,
    dah anak 5 takkan mcm pengantin baru kot hahaha

    ReplyDelete
  10. LiNda,
    silap2 setiap hari adalah hari Ahad bagi awak esp bila enasben baru balik outstation hahaha

    ReplyDelete
  11. nk cuci baju.... hhhuhuuhuuuu

    ReplyDelete
  12. zonaku,
    eloklah tu. Emak Adampun sdg menjemur pakaian tu ngeee

    ReplyDelete
  13. selalu kalau hari ahad adalah hari cuti bagi kaklong...lepas solat suboh selalu kalau tak ada program...kaklong akan tidur balik..itu bulan puasa kalau tak,kena la terus buat breakfeast...


    ehhhh...bukan suami tindih isteri keee..?

    ReplyDelete
  14. salam yb..

    hari ahad yg best sbb pg ni ampang ujn lebat..

    masa untuk sambung .....ZZZZZZZ...

    ReplyDelete
  15. kak long,
    lepas solat tidur balik takpelah kaklong. Ini tak nak bangun solat yg susah tu.

    Ini kaklong baru bangunlah ek?

    Kalau suami yg tindih langsung tak bunyi kah kah kah

    ReplyDelete
  16. kak ct,
    sini pun hujan kejap tadi tapi dah berhenti. Baru nak terlelap tadi ada pulak org call. Kacau daun betul ekeke.

    ReplyDelete
  17. aim-a,
    Selamat hari ahad. Lambat awak tidur malam tadi. Maklumlah malam Ahad hehehe

    ReplyDelete
  18. Reen,
    n3 saya yg semalam yg inesen tu pun org expect lain. Dah alang2 biar kasi ayat power sikit ekeke

    ReplyDelete
  19. salam Akhi YB...

    betapa hebatnya ujian dan ketabahan zaman sahabat dulu berbanding kita yg hanya berjihad melawan nafsu tidur saja...

    macamana nk kejutkan suami bangun pg Ahad,dia kat ofis ,shif malam ...
    he he he kitorang plak yg dikejutkan dgn deringan hp..." dah bangun sahur ke ? pesan anak2 solat subuh dulu .jgn tidur terus.."

    AHAD AHAD AHAD

    ReplyDelete
  20. wakakawakaka wakaka mendalam mendalam makan dalm

    ReplyDelete
  21. Ummi,
    wsalam.

    Betul kata ummi tu. Pengorbanan kita (sayalah tu) utk agama terlalu sedikit. Kalau bukan kerana rahmat Allah tak tahulah apa nak jadi.

    Bagusnya suami rajin mengejutkan Ummi dan anak2 w/p dari tempat kerja.

    ReplyDelete
  22. b.r.u.t.a.l.s.o.l.o,
    takkan terasa kot hahaha

    ReplyDelete
  23. Salam di pagi Ahad...ko ni buat spoil kat aku je....nak tidur kejap pun tak boleh....hari Ahad lah aku nak bergolek2 lagi.....oooppppssss tidakkkkkk !!! aku tak berapa reti nak sambung tidur walupun di hujung minggu begini - dah biasa lepas solat - aku terus buat urusan rumahtangga ...pak syeikh kadang2 dia sambung sebab keletihan....ko jangan salah tafsir pulak letih sebab apa...keh3x

    ReplyDelete
  24. Erkkk..ade cara laaa nak kejut hubby bgn..hihi

    ReplyDelete
  25. sonata,
    Salam pagi Ahad.

    Para isteri mmg kebanyakannya tak sambung tidur kerana tahu ada banyak kerja nak buat w/p hari Ahad. Yg selalu sambung tidur ni para suami. Aku kalau tak pasal ada kuliah Subuh dan blogging ni tentu dah sambung tidur hahaha.

    Bulan puasa ni aku tak nak salah tafsir kenapa Pak Sheikh keletihan. Mungkin letih tahajud kot ngeee

    ReplyDelete
  26. MENTIBANG LAUT,
    Bangun pukul 12 tu jangan pulak terus makan hahaha

    psst - tak ikut ke Semporna ke semalam?

    ReplyDelete
  27. Sally,
    Bagi tahulah macamana caranya tu. Kalau segan org lain tahu, emel atau sms aje kat saya. Nanti boleh minta emak Adam buat. Bunyi mcm syok aje tu hehehe

    ReplyDelete
  28. nak keluar beli barang dapur.stok dah abeh.

    ReplyDelete
  29. GaDiS CoMeL,
    ko nak ke Giant Bayan Baru ke? Nak ikuutttt hehehe

    ReplyDelete
  30. Hari Ahad memang hari bersantai...sbb cuti...tapi bukan cuti solat...

    ReplyDelete
  31. salam YB,
    hari Ahad hari cuti kerja, tapi sebagai isteri takde cutinya..

    YB...YB..tak dapek nak nolong eh tu, sapo suruh main tindih2

    ReplyDelete
  32. Kak Anie,
    itu yg kesian org perempuan ni. Setiap hari kena kerja termasuk hujung minggu. Kadang2 kenalah bagi cuti dari kerja2 rumah. Bagi mereka happy mcm emak Adam hari tu hehehe

    ReplyDelete
  33. ibuintan,
    wsalam.

    bulan puasa ini mana boleh main tindih2. Nanti tak pasal2 org beraya, kita kena puasa 2 bulan berturut2 pulak huhuhu

    ReplyDelete
  34. semoga dapat mengawal napsu supaya tak berpuasa 2 bulan berturut-turut.hehheeee

    ReplyDelete
  35. Kalau ditindih isteri... gerenti tak habis sebut 'ahad'... mesti sempat sebut 'ah' je...

    ReplyDelete
  36. salam YB.kat rumah akak ni..tak kira hari..bangun pagi tetap sama..cuma kalau ahad..lepas tu boleh la santai..tak terkejar2 nak pi kerja..

    ReplyDelete
  37. Syida,
    Itulah kalau dah bangun sahur tu jgn tidur sehingga tunaikan solat Subuh. Kalau tak lain jadinya.

    Kalau awak suami isteri nak puasa 2 bulan berturut2 silalah. Saya tak nak ngeeee

    ReplyDelete
  38. Shifu,
    sebut ah aje tapi berulang kali

    adeh deh deh

    ReplyDelete
  39. kak Erna,
    wsalam.

    Baguslah kalau setiap hari lepas bangun solat Subuh tk tidur balik. Dikatakan siapa tidur lepas Subuh boleh jadi malas. Yg tak bangun Subuh tu dah tentulah malas.

    ReplyDelete
  40. ahahahaha....



    tetiba terus no komen.. kih3.. :P

    ReplyDelete
  41. PnConfused,
    EnCayang jgn buat mcm ni pulak sekali sekala jumpa ko hehehe

    ReplyDelete
  42. salam,

    bulan posa ni jangan terlajak dah le hehe..

    ReplyDelete
  43. Salam YB.....

    Hahahahahaha.....kelakar la komen Shifu.

    Simple je komen dia tapi m`bawa ke lu_cah. Wakakakakakaka......

    Hari Ahad sy keje. Babah Si Aqif pun keje. Aqif pun ikut sibuk keje mcm kitaorg.....hihihihihi.

    :)

    ReplyDelete
  44. penjejak maya,
    wsalam.

    insyaAllah pasangan yg dah lama mcm kami boleh mengawal keadaan. Yg baru kahwin tu kena berhati2 hehehe

    ReplyDelete
  45. Catwoman,
    Wsalam zyma.

    Shifu mmg selalu komen mcm tu. Ai like hahaha.

    Takde peluanglah org duduk Kedah mcm awak ni nak guna istilah Ahad, Ahad mcm org di KL ni hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails