Thursday, March 11, 2010

Belum 30 Tahun Dah Tak Perlu Kerja - Bhg 2

Ingat tak lagi kisah kegilaan anak aku si Haizam tu bermain futsal. Kalau tak sempat baca n3 tu boleh klik di sini.

Semalam dia pergi bermain futsal lagi. Dan sekali lagi sebagai seorg ayah mithali yg prihatin, aku menghantar dia pada pukul 7:30 pagi setelah aku pulang dari menghantar Haikal ke sekolah agama.

Kebetulan semalam aku bekerja dari rumah saja walaupun pada mulanya bercadang nak ke MBSA dan JKR.

Pada pukul 9:50 aku mendapat panggilan telefon dari no yg tak aku kenali. Bila aku jawab, Haizam rupanya yg panggil.

"Ayah dah habis (main) ni. Boleh datang ambik," katanya macamlah aku ni drebarnya.

Dalam hati aku bertanya apa hallah pula dia gunakkan telefon org lain.

Masa aku sampai, dia dah menunggu aku di tepi jalan. Setelah dia masuk kereta, aku tanya, "tak bawa telefon ke tadi?" saja soalan indirect.

"Bawa, tapi org dah curi!"

"Hah?!," terkejut aku telefon dia yg mahal tu dah kena curi.
"Kau letak kat mana tadi?" sambungku dgn rasa agak kecewa.

"Dalam beg ni tapi ada org buka dan curi telefon tu masa Haizam main tadi," terangnya.

"Kau letak kat mana beg tu masa main tadi?" tanyaku mcm polis.

"Kat tepi gol tu lah,"jawab dia. Haizam ini main sebagai penjaga gol.

Nampaknya gol dia jaga tapi telefon dia tak jaga.

Bila balik rumah aku beritahu emak Adam. Melompat dia. Telefon tu mahal. RM900. Haizam telah menggunakan duit simpanan dia termasuk duit yg org beri semasa dia berkhatan, duit raya dan duit saguhati mendapat 5A dlm UPSR. Itu tak termasuk dia pinjam duit dari along! Haah dia pinjam along masa beli telefon tu sbb tak cukup bajet. Nak telefon yg canggih tapi masa dia suruh abgnya pergi membeli telefon tu, dia tak beri abgnya cukup duit. Terpaksalah dia suruh abgnya yg sulung tu dahulukan duitnya. Kira meminjam dari alonglah tu hehehe.

Kerana telefonnya dah hilang, nampaknya dia perlu kerja walaupun umurnya dah melebihi 30 tahun esok.

34 comments:

  1. kuang..kuang..kuang...saya ada henfon berharga £10. ok la bleh sms dgn call. kalau dia berminat bleh kontek saya. special price saya bagi.

    ReplyDelete
  2. huih mahai tepon...saya guna hat 3310 tu ja....heheheh sila jangan percaya...

    ReplyDelete
  3. teringat citer Anakku Sazali,

    salamm,

    ReplyDelete
  4. 1. bila sebut pinjam along tu saya dah agak dah tentu pinjam dari abang yang sulung dia !

    2. awak biar betul .. anak siapa pulak yang umur dah 30 tahun tu ?

    3. sila baca komen balas saya yang panjang lebar dalam entri terkejut saya.

    ReplyDelete
  5. camne leh ilang???letak sebelah gol pun sempat org bukak ke...ish ish...hebat pencuri tue...

    ReplyDelete
  6. umo 30 tahun ..
    uikk ... kata baru UPSR ..
    jap nak baca balik entry ni ...

    kalau tepi gol, bukan senang ke nak
    tengok org raba beg? xder cctv?

    ReplyDelete
  7. YB.. biasanye kalau main futsal, beg letak kat luar. mana ada org letak beg dlm gelanggang. kalau kena bola bersepai la henpon tu. takde member2 dia yg tolong tgk2 kan beg kot..tu yg kena curik..

    ReplyDelete
  8. aiyo... saya beli henpon pun paling mahal RM 650 aje.. nak lebey-lebey dari tu saya rasa sungguh tak berbaloi...

    haih... anak-anak zaman sekarang...

    ReplyDelete
  9. mak aih..kat tepi tiang gol? dalam net? dasat betol buleh ilang macam tu.

    ReplyDelete
  10. nampak gaya kena beli talipon baru lepas ni hehe hadiah..

    ReplyDelete
  11. seorang penjaga gol yg komited terhadap tugas..kalau asyik nak perati beg aje xtau le brape bnyk bola bolos harap2 dpt ganti van de sar

    ReplyDelete
  12. siapa yg lebih hangin...bapak nya kah.. anaknya ..??
    :)
    geram kan....!!!

    ReplyDelete
  13. kesian..gara2 tepon sebijik kena kije lebih dr 30thn..

    ReplyDelete
  14. Dan sekali lagi sebagai seorg ayah mithali yg prihatin...


    Cantik bakul YB. Pinjam.....

    :)



    .....si Nuha tu pun asyik hilang barang itu ini. Macam mana ni? Kita ke kena jagakan barang mereka nanti?

    ReplyDelete
  15. nak bagi kakjuliet punya 3310 takut haizam tak sudi, maklumlah cap angsa je,ehehehehehe.

    ReplyDelete
  16. MENTIBANG LAUT,
    saya tak rasa dia berminat telefon murah mcm tu hehehe

    ONE ZABA
    anak emak jugak ngeee

    Alimaz-Kembara Terasing,
    budak2 skrg mana nak hp yg koman2.
    Awak pun mesti pakai yg canggih jugakan? hehehe

    ReplyDelete
  17. hp mahal2 kalau x tau guna dgn takde kredit tak guna gak..ahaks

    ReplyDelete
  18. tunbegia,
    jauh sgt awak berfikir. Tak sampailah mcm tu hehehe

    al-lavendari,
    1. ini along yg baik. Dahlah tolong belikan hp, boleh tolong pinjamkan duit lagi tu. Takde bunga tau

    2. saya tak kata anak saya dah umur 30 tahun. Saya kata kalau dpt jadi pemain bolasepak professional mcm pemain org putih tu, belum umur 30 tahun dah boleh rilek tak payah kerja sbb duit dah banyak. Lagipun jarang pemain bola yg berumur lebih 30 tahun hehehe

    3. dah baca dah. Nak jawab juga ke? Nanti jadi apa pulak selepas Pattrick? ngeh3x

    ReplyDelete
  19. ~O~,
    yg curi tu budak dah besar2. Tapi kira cekap jugaklah sebab Haizam sampai tak perasan huhuhu

    Frodo,
    Haizam tu baru tingkatan 2. Umur 30 tu kalau jadi pemain professional kira umur bersara dan telah jadi kaya raya.

    Dia terlampau fokus kpd pemainan sehingga tak perasan beg dia kena seluk. Takde CCTV sbb ni gelanggang open air.

    ReplyDelete
  20. citahrudin,
    tak tahu nak kata jujur atau apa huhuhu

    MENTIBANG,
    Ini gelanggang terbuka yg dikelilingi pagar dawai hijau tu aje. Kalau letak beg tu luar gelanggang bukan setakat hp yg hilang tapi beg tu pun jalan sekali hehehe

    Kerana takut hp bersepai kena bolalah maka diletakkan hp tu dlm beg.

    Semua member dia main sekali. Jadi takde siapa nak tengokkan beg tu.

    ReplyDelete
  21. syah,
    awak dah rasa susahnya cari duit maka cuba berjimat dlm membeli hp. Tapi budak ni duit dtg bergolek dan berterbangan maka tak rasa peritnya mencari duit.

    Jadi pandangan kita dan dia terhadap duit berbeza huhuhu.

    ReplyDelete
  22. Akmal,
    kalau dah nak hilang barang kita yg dalam rumah pun boleh hilang. Inikan pula setakat tepi tiang gol ngeh3x

    zino,
    Mmg dia dah merancang nak beli hp baru. Dah mula check kat internet. Entah mana dia nak korek duit? Kalau nak harap emak bapa dia kali ni sorrylah.

    Cuti seminggu ni nak kena kerja kot hehehe

    ReplyDelete
  23. kak ct,
    kalau Haizam baca komen kak ct ni mesti naik semangat dia walaupun kehilangan hp. hehehe

    kak ct minat bola jugak ke? Tahu van der sa ngeeee

    drsinga,
    anaknya mmg cool mcm takde apa2 berlaku.

    ayahnya cuba kontrol macho. Marah sikit2 aje.

    Emak dia yg melompat sbb sayang hp tu dibeli dgn duit yg ada nilai sentimental.

    ReplyDelete
  24. JMR,
    kena kerja walaupun umur dah lebih 30 tahun kalau tak jadi pemain professional. Mmg tak jadi pun hehehe

    Bukan sebab hilang hp dia kena kerja 30 tahun.

    ckLah,
    bakul anyam sendiri mestilah cantik hehehe

    Kalau nak pinjam ambillah tapi jgn lupa balikkan bila dah habis guna ngeh3x

    Nampaknya kenalah org tua mereka tolong jagakan. Tapi kalau mereka banyak duit lantak merekalah hehehe

    ReplyDelete
  25. juliet,
    3310 tu org dah buat sendal pintu aje kan? kah kah kah (jgn marah gurau aje ni)

    Cap angsa tu lebih baik dari cap ayam ngeeee

    ReplyDelete
  26. Monkey,
    nak kerja mcmana masih budak lagi? Nanti dikira child labour pulak huhuhu

    MENTIBANG,
    hp tu dia pandai pakai tapi bila bab kredit tu ayah dialah jugak yg tukang top up kan huhuhu

    ReplyDelete
  27. kesian budak yang mencuri tu... kesian mak bapak dia... adesss...

    oh...

    ReplyDelete
  28. NL,
    nape pulak ko kesian kat budak yg MENCURI tu? Bukannya aku bacakan yassin biar busung perut dia ngeeee

    ReplyDelete
  29. kalau begitu lagi kesian... kalau dia tak datang minta maaf dan pulangkan hset Haizam tu...


    mujurlah Haizam tu penyabar orang nya hehhee

    ReplyDelete
  30. Mak Su,
    ayoyo kasi ilek mau beli itu henpon baru jugak huhuhu

    NL,
    ko kesiankan dia aje ke? Budak yg kehilangan hp tu ko tak kesian?

    Dari luar nampak mcm penyabar. Dalam hati meraung2 dia hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails