Thursday, January 21, 2010

Kisah Burung

Siang tadi aku kerja dari rumah aje. Dengan kemajuan ICT aku dapat melakukan tugasan tanpa perlu meninggalkan bilik tidur rumah.

Sedang aku kyusuk bekerja tu aku terlihat burung2 sibuk menikmati buah sejenis pokok palma yg sedang masak di laman rumahku. Macam2 jenis burung yg ada.

Sebagai blogger tegar peminat burung, aku pun mencapai kamera aku dan cuba mengambil gambar mereka. Tapi yg sempat ini aje

Burung hitam (bukan gagak) sedang memilih buah yg hendak dimakan

Yang ni burung apapun aku tak kenal tapi cantik juga

Adakalanya sehingga 4-5 ekor burung sekali datang ke pokok tersebut.

Petang tadi selepas balik dari solat Asar di surau, aku lihat ada seekor burung berwarna kuning sedang hinggap di pokok itu. Aku pun panggil emak Adam. Sempatlah dia tengok burung itu. Tapi semasa aku nak ambil gambarnya, ia telah terbang. Jadi hanya emak Adam yg dapat melihat burung tu. Kalian sorrylah ya.

Sekian cerita sengal aku di malam Jumaat ni.

43 comments:

  1. Salam YB,

    Mungkin pertama kali tinggalkan jejak:

    Terus teringat iklan

    burung apa? burung murai
    burung apa? burung murai
    burung apa? kau ni pekak ke
    ngeh ngeh ngeh

    ReplyDelete
  2. Ass-Salam...
    kita pun macam awak En YB...
    Burung burungan sering datang makan apa2 yang patut di laman rumah kita...
    memang mengasyikkan lihat pelbagai species singgah ...
    tak semua rumah dapat nikmat sebegini...

    ReplyDelete
  3. 'Sangat ong mah' kata cina. 'Lagi manyak ong itu burung bikin salang' kata cina lagi. Melayu lak..jgn kau buang najis kat ampaian akuuuu...jadi kerja kena basuh pakaian tu balik...he he he

    ReplyDelete
  4. Salam En YB,

    itu dah kira sedekah tu, moga membantu mentop-up pahala yg sedia ada..

    erkkkk..mak Adam je sempat nengok burung itu..huhu

    ReplyDelete
  5. kakpah agaklah kan... ko dulu masa kecik2 mesti suka melastik burung..

    ReplyDelete
  6. tak pa...aku pun tak nak tengok burung kuning tu. biar la mak adam je tengok!!!!

    ReplyDelete
  7. salam YB...
    Alhamdulillah burung2 tu bebas mencari makan sendiri..
    ummi paling tak suka bila tengok burung didalam sangkar ,hidupnya terseksa , kebebasannya tersekat ..

    ReplyDelete
  8. samalah mcm che ONE.. kat rumah CP pun ada burung kuning tu, jadi bagilah peluang emak adam lak tgk, ngeh ngeh ngeh..

    ReplyDelete
  9. NL,
    bukanlah. Murai aku kenal. Sebelah pagi semalam burung merbah pun ada.

    Ayah Zain,
    wsalam.

    Terima kasih mengikuti blog saya ni dan ribuan terima kasih juga kerana akhir meninggalkan jejak.

    Nasiblah anak saya yg kecil si Adam tu belum pandai nak tanya burung apa tu. Smlm saya bawa dia ke bawah pokok tu utk tengok burung. Dia cuma tunjuk2 aje hehehe

    ReplyDelete
  10. brung...kat kl ni burung gagak pling senang nak jumpe...

    ReplyDelete
  11. hazeleyed lady,
    wsalam.
    Untungnya awak sekeluarga. Ini rumah yg di mana? Perak, Seremban atau JB hehehe

    Marina,
    Kalau itu cina cakap ada betul, wah gua boleh kaya maa hehehe

    Bagi kita org Islam, ini niat sedekah. Buah tu pun bukan kita boleh makan. (tapi semalam tergerak jugak nak rasa buah tu hehehe)

    Burung kalau nak melepas tak dtg makan buah pun dia melepas. Selalu kena bila parking bawah pokok huhuhu

    ReplyDelete
  12. burung yg hanya mak adam dapat tgk...? huh! misteri sungguh burung itu...~

    :P



    .

    ReplyDelete
  13. tchersally,
    wsalam cikgu. Sejak bila pulak awak panggil saya En YB? hehehe

    Harap2 sedekah ini diterima. Penting jugak nak top up pahala ni dari sekarang. Pagi ni pun dah banyak burung yg datang.

    Haah emak Adam aje yg sempat tengok burung kuning tu. Pagi ni burung tu belum dtg lagi. Letih kot ngeeee

    ReplyDelete
  14. kakpah,
    takdelah. Saya ni kan berjiwa penyayang. Tak sampai hati tengok burung hancur kena batu lastik tu. Hati saya akan turut hancur ecece

    ONE ZABA,
    mmg tak payahlah ko nak tengok burung tu sbb kat atas gunung tu pun ada seekor yg serupa mcm tu jugak wakaka

    ReplyDelete
  15. ummi,
    wsalam.

    Saya cukup teruja dgn tawakal burung mencari rezeki. Pagi2 dah terbang mencari rezeki. Macamana mereka boleh sampai ke halaman rumah saya pun saya tak tahu sbb biasanya tak pernah tengok burung2 ni pun. Mmg hebat kekuasaan Allah dan Dia memberi rezeki kpd makhlukNya mengikut yg Dia kehendaki.

    Saya pun kesian melihat burung yg dikurung dlm sangkar. Lebih menyayat hati kalau dikurung tanpa pasangan. Mati beragan burung tu huhuhu

    ReplyDelete
  16. CP,
    eh kat rumah awak pun ada burung kuning tu? Nak tengok boleh? hehehe

    ~O~,
    Menurut seorg ustaz ada hadis nabi yg menyuruh kita musnahkan burung gagak ni. Gagak ni peninggal penjajah. Makanya ia perlu dihapuskan kalau benar ada hadis yg cakap mcm tu.

    ReplyDelete
  17. tasekM,
    ini misteri suami isteri muahaha

    ko mintalah darren tunjukkan burung kuning jugak kat ko
    larikkksss

    ReplyDelete
  18. ada cerita tersiratkah disebalik cerita burung di malam jumaat malam tadi?? Haahhahaahah :P :P

    err... mak adam je dapat tengok? baiklah, saya redhoo... Mueheheheheh :P :P :P

    ReplyDelete
  19. syah,
    takkan setiap kali nak ada cerita yg tersirat. Awak baca yg tersurat ajelah kali ni hehehe

    Eloklah awak redho. Bukan saya tak nak tunjukkan tapi burung tu dah terbang ngeee

    ReplyDelete
  20. tetiba aku rasa mcm nk jd burung... huhu, dpt aku brmain bgn burung² lain tu... ekekeke

    ReplyDelete
  21. Teja,
    tetiba aku pulak rasa mcm nak jadi buah2 tu. Dapat dinikmati oleh burung2 yg datang ahaks

    ReplyDelete
  22. smemangnya emak Adam saje yg boleh lihat burung itewww..he3

    ReplyDelete
  23. haa..baru ngah syok nak layan kisah burung...kem salam sama itu burng ye Yb;-p

    ReplyDelete
  24. bagus juga cerita burung sekali sekala, mergastua katanyanyer :)

    ReplyDelete
  25. n3 yang mantap, buleh buat ramai org sentap sebab burung tak dapat ditatap,kekekekekeke.
    arini saya nak lalu tepi rumah yb siap bawak kamera nak snap gambar burung hitam atau kuning,hehehehe.

    ReplyDelete
  26. erm... rasa ingin hibggap atas buah tu... dn patuk² manje... hehe!

    ReplyDelete
  27. tak da sesapa nak buat sarang burung ke!!!!

    teja...ko angkat la tangan tanda setuju!!!

    ReplyDelete
  28. Rozita,
    Lain macam aje bunyi ayat ni....

    JMR,
    saya baru balik dari Shah Alam ni. Hujan pulak skrg ni. Burung tu takde lah nak sampaikan salam awak hehehe

    Mak Su,
    kat blog ni macam2 ada. Citer berkaitan mergastua dan mergasmuda pun ada hehehe

    ReplyDelete
  29. juliet,
    bravo! bravo!
    Tak sangka ko pandai bermadah (harap bukan madah berhelah).

    Jemputlah singgah kalau lalu tepi rumah aku nanti. Ada something for you. Ajak kts sekali.

    Teja,
    nakal punya burung! Aku nak pasang getah biar melekat kakinya ngeh3x

    ONE ZABA,
    kalau ko ada modal bolehlah buat rumah burung walit. Nanti sarangnya kita boleh jual. Aku boleh sediakan khidmat teknikal tapi hasil kita kongsi 3 lah.

    Teja modal tanah, ko modal buat bangunan, aku khidmat teknikal hehehe

    ReplyDelete
  30. Warna warni.Nampak menyelerakan buah tu.

    ReplyDelete
  31. Salam YB....

    I`m homeeeeee.....

    Ngeh...5x!!

    Nak lastik burung tu, boleh?
    ;)

    ReplyDelete
  32. emmmm... tak pe lah aku pun tak nak tengok burung tu... biar je lah mak ada yang tengok burung tu...

    ReplyDelete
  33. YB,
    jangannn... nnt cacat kakiku yg cantik ni, ape kata ko usap² je kepala ku... hehe!

    one, sarang burung dh ada dh... ko nak ke?? dtg cni ambik... ekeke

    ReplyDelete
  34. Semua org suka burung ko, YB.

    Muahahahaha......

    (Larikkkkkkkkkkkk......selamatkan diri.)

    ;)

    ReplyDelete
  35. ckLah,
    kalau teringin jemputlah datang. Ada lagi buah tu kalau nak rasa. Ambillah seberapa mahu (bukan setakat 2 biji aje) hehehe

    Shifu,
    kalau ko nak tengok pun tak boleh!

    Petang semalam pun ada balik burung tu. Dah puas rasanya emak Adam tengok wakaka

    ReplyDelete
  36. Zyma,
    Welcome back! he7x

    Jgn lah lastik burung tu. Kalau tak kena awak yg frust, kalau kena pulak burung tu yg derita. Kita hidup ni biar sama2 gumbira ngeh3x

    Zyma lagi,
    mcmana awak tahu semua org suka burung saya? Patutlah ramai yg kerumun wakaka

    ReplyDelete
  37. Teja,
    tahu ko takut. Ingat brutal sgt tapi rupanya jinak merpati. Kalau merpati aku pun tak nak pasang getah. Aku siapkan rumah aje nanti masuklah dia.

    ehh takkan ko nak bagi ONE aje sarang burung tu? Aku ini? huhuhu

    ReplyDelete
  38. nak tgk burung kuning kat rumah CP? leh jer... haa tu dia, ada tu.. alamak, dah terbang le pulak..

    ReplyDelete
  39. Che'Pit,
    burung yg kat rumah CP tu entah2 terbang ke sini hehehe

    ReplyDelete
  40. oh bukan murai........

    hmmm nasib baik Adam tak bertanya itu burung apa.... tak kan YB nak bagitahu burung tak tahu huhuhuuhu....


    tgk dari jauh macam murai tapi bila dekat cantik juga burung tu... putih bulu dia...........



    tapi betul ke buah tu burung buleh makan....

    ReplyDelete
  41. NL,
    haah bukan burung murai.

    Kalau tak tahu, saya akan cakap tak tahu. Apa yg dimalukan. Saya bukan pakar burung pun hehehe.

    burung tu cantik tapi tak boleh lawan kecantikan burung yg warna kuning ahaks

    burung boleh makan buah tu. Kalau tak, takkan berduyun2 burung datang ngeeee

    ReplyDelete
  42. ooooo cam tu huhuhu...

    rasanyalah burung2 tu dah terdesak nak makan buah... maklum ajer kat KL mana ada hutan dah pun huhuhuu

    burung kuning tu mungkin cantik... tapi burung putih tu kalau disembelih dan dimakan mungkin lebih sedap huhuhu



    dah lama tak makan daging burung... kat pasar malam pun susah nak jumpa nasi lemak burung huhuhuuu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails