Saturday, January 23, 2010

Jom Makan Thorny Fernandes

Malam Jumaat baru ni, selepas balik dari surau, jiran depan rumah aku yg bernama Abg Ali telah menghantar 3 biji buah. Dia pun baru balik dari surau juga. Kami makan nasi air sama2 satu meja. Lepas tu kami melantak kacang rebus sampai pukul 10 malam. Siapa entah yg membawa kacang rebus ke surau malam tu. Banyak pulak tu. Masa aku makan sebelah Abg Ali takde pulak dia kata nak bagi buah.

Masa dia bagi buah tu, ianya dalam kotak. Sebelum aku sambut kotak tu dah terbau serta ternampak bentuk buah tu yg mengerikan. Ada org kata macam buah zaqqum (buah neraka) - macamlah org tu dah pernah masuk neraka! Ada pulak org kata buah ni "smell like hell but taste like heaven".

Kat rumah ni kami panggil buah ni "thorny" - terjemahan kasar dari BM ke BI. Tapi sejak sykt kapalterbang merah putih tu terkenal, buah ni kami panggil thorny fernandes hehehe

Di rumah aku, kami tak lah giler minat buah ni. Dulu masa muda2 (skrg pun masih muda jugak hehehe) aku suka makan thorny ni. Sekali makan sampai 3 - 4 biji boleh habis. Sekarang sekeluarga nak habiskan 3 biji ni pun tolak2. Kadang2 emak Adam buat bubur. 2 bulan lepas adik emak Adam bagi seguni thorny dari kebun mertua dia. Kami makan beberapa biji aje. Lepas beberapa hari banyak yg dah nak busuk. Akhirnya buat tempoyak. Kalau tempoyak masak cili api, aku dan emak aku makan.

Jadi kalau ada sesiapa yg teringin nak makan thorny fernandes ni datanglah ke rumah aku cepat.

Thorny fernandes hanya layak duduk di kerusi di luar rumah demi utk tidak mengganggu ketenteraman dan keharmonian rumahtanggaku

49 comments:

  1. jom!


    (tanpa sempat membaca isi n3)

    ReplyDelete
  2. ckLah,
    kalau sudi apa salahnya tapi rasanya thorny fenandes wak wedok lagi banyak hehehe

    ReplyDelete
  3. Sila pos kat saya!! Saya cop dulu!! Mueheheheheheh :P :P :P

    ReplyDelete
  4. CUN!!..kejap lagi saya datang!
    hehehe

    ReplyDelete
  5. mak dah call tanya tak nak balik ker? durian tgh gugur skrg ni.. sape nak makan? jom ikut CP balik kg, ngeh ngeh ngeh.. belakang rumah jer.. boleh petik mana yg berkenan

    ReplyDelete
  6. syah,
    mana ada main pos2. Kalau nak datanglah sini. Sebijik dah saya korbankan petang semalam. Makan dgn emak Adam dan Atikah. Bagi kat Adam rasa sikit terus geling2 dia tak nak hehehe

    siddiq,
    cepat sikit kalau nak datang tu sbb kami nak keluar ni. Kalau tak pun ko panjat aje pagar. Thorny tu ada kat kerusi di tepi rumah ngeh3x

    psst - jgn lupa bawa parang.

    ReplyDelete
  7. Che'Pit,
    apa tunggu lagi? Hari ni boleh balik kampunglah. Kalau kami suka makan durian mmg boleh ikut CP balik. Tapi bagilah peluang kat org lain hehehe

    ReplyDelete
  8. ~O~,
    2 bijik tu mungkin tak cukup utk antu mcm ko ni ngeh3x

    ReplyDelete
  9. Ass-Salam YB
    Thorny Fernandez eh?
    buah ni memang tak boleh sorok bila beli...sebatu dah bau.
    Kita suka masak tempoyak tu...tapi style Negeri Sembilan...pekat solid ...bedengung tempoyak dia...Hahaha

    ReplyDelete
  10. baru ler kina tahu durian tue nama nye Thorny Fernandez..

    mcm nama owg putih la pulak!!

    ReplyDelete
  11. hazeleyed lady,
    wsalam.

    Mmg tak boleh sorok. Tulah sbb kena letak di luar rumah. Kalau letak kat dapur mau muntah emak Adam yg mmg tak suka durian tu.

    Saya suka masak tempoyak tapi tak tahan kalau pedas sgt mcm masakan org NS tu. Saya pernah termakan masak tempoyak kat rumah keluarga kawan saya di Sri Menanti. Berasap telinga sbb pedas sgt hehehe

    ReplyDelete
  12. kinakOyu@mama'aDam',
    kami aje yg panggil thorny fernandes.
    Thorny pasal ianya berduri dan fernandes pasal dia glamer mcm org tu hehehe

    ReplyDelete
  13. saya memang suka durian dari dulu, kini dan selamanya. cuma saya tak boleh tahan baunya.. bila terbau sahaja boleh perang bukit putus kalau tak dapat makan.

    ReplyDelete
  14. tak nak arr buah ni... buah laen ade tk YB??

    ReplyDelete
  15. al-lavendari,
    saya pun ingat nak macam abg jugak sebelum ni: pencinta durian dulu, kini dan selamanya. Tapi lepas dpt isteri yg tak berapa suka durian, minat saya pun luntur demi kebahagiaan rumahtangga ecece

    Esok saya ingat nak lepaskan bau durian tu kat lavendar height masa hantar anak balik asrama. Biar abg keluar cari saya hehehe

    ReplyDelete
  16. Teja,
    nape pulak ko tak nak thorny tu?

    buah lain ada tapi dah dibawa lari oleh burung wakaka

    ReplyDelete
  17. semalam cerita burung..hari ni cerita buah pulak.

    his...memang saling berkait.

    esok cerita tupai pulak la kut!!!

    erkkk teja... buah dam ada la ni...ndak ke???

    ReplyDelete
  18. buah tu banyak duri... tak suke, tak suke... klu buah rambutan ok la, hehe..

    apsal burung tu larikan buah, bkn dia dh ade buah sndiri ke... ekeke

    abg one, citer tupai x bape seswai ngan citer burung dn buah... mcm la ko tk tau.

    buah dam tu nak wat pe one, bukan leh makan... nyunyut pun x rase ape.. haha

    ReplyDelete
  19. Thorny Fernandez ni kalu makan bersama budu, cicah plak dgn ikan tawar goreng..fuhhhhhh..mantap!

    ReplyDelete
  20. ONE ZABA,
    citer burung dan buah ni dua2 ada kena mengena dgn malam Jumaat. Cuba ko baca balik hehehe

    Tupai kat kawasan rumah aku ni kurus2. Tak best nak citer sbb tak pandai tebuk buah.....

    Buah dam tu aku rasa ko mainlah dgn Shifu. Teja tu paling tk dia nak main buah dadu (kena check ejaan tu takut salah eja hehehe)

    ReplyDelete
  21. Teja,
    ialah sgt ko suka rambutan? Hari tu aku bagi ko makan 2 bijik aje. Buat letih aku hantar kat ko aje ngeh3x

    Aku tak dpt nak jawab soalan ko kat burung tu. Ko kenalah tanya dia sendiri ngeeee

    Nape citer tupai tak sesuai dgn citer burung dan buah? Aku pun nak tahu jugak ni. Cuba habaq mai....

    Eh ko suka nyonyot buah ya? Asam boi ko nak tak?

    ReplyDelete
  22. tchersally,
    bila sebut mcm tu teringat restoran kelantan kat depan PPZ Chow Kit tu. Saya suka makan durian dan budu cicah daging bakar. Ikan tawar kureng sikit kalau saya.

    Lain kali kalau sally dtg KL boleh makan kat situ. Pergh.....

    ReplyDelete
  23. sadis ! tapi ini cerita benar, lepas jer saya baca entri awak.. ada orang depan rumah hantar 3 biji durian. benarlah kata orang, doa orang yang teraniaya tu maqbul ! kalau awak tak percaya besok boleh singgah, saya tunjukkan kulitnya.

    ReplyDelete
  24. al-lavendari,
    takde niat saya nak aniaya sesiapa lebih2 lagi abg. Tapi tengok, kan dah ada org hantar durian ke rumah abg.

    Tak jadilah nak singgah rumah abg kalau setakat nak tengok kulitnya. Ingat abg nak ajak minum petang ke?
    Kalau rajin abg tolong kontek saya kat yunus.badawi@gmail.com

    ReplyDelete
  25. yb.. aku da klik.. ahaha.. lapar lak.. nk kuar makan jap.. =p

    ReplyDelete
  26. Salam..:)
    mesti tercengang nihh bila disebut Thorny fernandes nii..
    Pe2 mmg suka..tp kena control walau keinginan membuak2...sbbnya..psstt!..langgar pantang diet lakkk:P:P

    ReplyDelete
  27. Jard,
    lain kali aku nak komen kat shout box ko ajelah. biar ko klik ngeh3x

    Aku tahu kenapa ko lapar. Ko baru bangun tido. Pagi tak sarapan, tghari tak lunch.

    ReplyDelete
  28. Pn Kartini,
    wsalam.
    Lepas ni mungkin makin ramai yg akan panggil buah ni thorny fernandes ngeh3x

    Sekali sekala takpelah langgar pantang. Tapi jgn lah terlampau banyak. Ada org lepas makan thorny ni terus koma huhuhu

    ReplyDelete
  29. ko rindu aku ye YB, baru 3 hari aku senyap ko dh tk tido mlm... ade org tu menyepi dr aku 364 aku tk kesah pon... hehe

    ReplyDelete
  30. Salam YB....

    Huhuhuhu,Thorny Fernandez gituuuu!!
    Aku ingatkan pakwe mane tadi....

    Thorny Fernandez ni aku hanya suka yg mai dari Siam je. Thorny Fernandez kampung sini aku mmg tak makan. Bau Thorny Fernandez tempatan (Thorny Fernandez kampung) uurghhhh, I cannoot smell the "hell" la. Tapi Thorny Fernandez Siam....perghhhh, I like the "heaven" smell.

    HUhuhuhu....

    ;)

    ReplyDelete
  31. Teja,
    ok kita lupakan kisah 3 hari tu. Malam ni kita jumpa tempat biasa hehehe

    Org tu ko tak sayangkan dia. Jgn kata 364 hari, menyepi terus pun takpe ngeee

    ReplyDelete
  32. Zyma,
    wsalam.

    ko ingat mamat yg selalu pakai topi merah tu ke? ko minat kat dia ke? Bolehlah ko naik kapalterbang free.

    psst - tapi makan dan minum dalam kapalterbang tu ko kena bayar ngeh3x

    Ko suka yg Siam. Bagi aku thorny siam tak kick sbb mcm makan ubi rebus aje. Thorny tempatan mmg smell mcm hell tapi itulah kehebatannya hehehe

    ReplyDelete
  33. aku agak pun camtu jugak... klo dh tk sayang watpe aku nk tunggu, kan.. kan.. kan..

    tp aku syg dia YB, dia je tk syg aku... huhuhu!

    ReplyDelete
  34. Teja,
    kalau dah tahu dia tak syg ko buat apa tunggu. Hatinya dah dirampas org lain. Anggaplah ini semua hanya kenangan. Teringat lagu baru Saleem pulak aku ni. Lagu Tinggal Kenangan. Nanti ko pasanglah lagu tu kat blog ko utk mengubat luka.

    ReplyDelete
  35. ye la, mujur ade ko tolong balutkan luka parah aku ni YB, hahaha....

    ReplyDelete
  36. Teja,
    apa gunanya kawan kalau tak nak tolong kawan yg dlm kesusahan.

    Aku tengok parah jugak luka ko kali ni.

    ReplyDelete
  37. errr... aku sejak muda2 sampai sekarang masih muda ni pun tetap gemarkan raja buah ni.... errr buah Thorny fernandes ni.... ooooo suda tukar ka sekrangggg!

    ReplyDelete
  38. Shifu,
    kalau mem besar ko suka makan thorny fernandes ni bolehlah ko terus menikmatinya sehingga muda ko habis. Kalau mcm aku ni, ramai yg tak gemar makan, aku pun hilang selera nak makan huhuhu.

    Mungkin kalau aku nak makan aku kena pergi rumah ko bila musim thorny hehehe

    ReplyDelete
  39. errrr dalam n3 hanya ada satu jenis buah.... tapi banyak nama.........


    dalam komen2 lagi banyak buah terkisahkan...........

    macam2 buah ada..... buah dadu ada... tupai pun ikut masuk sekali heheheheheee

    ReplyDelete
  40. NL,
    mesti awak rajin baca komen2 tu. Tahniah.

    Bila Teja dan ONE ada, mcm ni lah jadinya hehehe

    tupai tu kerjanya menebuk buah muahaha

    ReplyDelete
  41. Oo.,.. kat ganu ni belum ada lagi laa... nampak limau je...

    ReplyDelete
  42. thorny pun thorny la...janji best..yum-yum-yum

    ReplyDelete
  43. Tie,
    bolehlah makan thorny dari S'gor dan Perak sementara tunggu yg dari Ganu hehehe

    nahmy,
    sahlah awak ni penggemar thorny. Musim kali ni dah pergi merasa thorny ke?

    ReplyDelete
  44. errrr... yer ke kerja tupai tu tebuk buah.... kat kawasan perumahan saya pun kadang2 ternampak juga kelibat tupai kecil..........

    tapi tak nampak pulak dia duk tebuk buah hehehehe.... walaupun ada bebrapa pokok kelapa tepi jalan dan ada buah......


    tupai yang baik agaknya huhu..............

    ReplyDelete
  45. aku rasa tupai tu nk buah import je kot... hehe

    ReplyDelete
  46. NL,
    Kelapa tu kan ada sabut. Manalah larat tupai yg kecil tu nak tebuk walaupun org Melayu ada perumpamaan "spt kelapa dah ditebuk tupai."

    Tapi cuba ko tengok buah2 lain kalau ada kat tempat ko tu. Aku percaya tupai tu akan makan. Kalau tak makan buah takkan tupai tu nak makan burger pulak kan? hehehe

    ReplyDelete
  47. Teja,
    Buah dari Melaka pun kira import jugak ke? ngeee

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails