Monday, December 7, 2009

Untungnya Budak2 Sekarang

Hari Jumaat malam Sabtu aku memenuhi undangan jiran aku yg mengadakan majlis resepsi perkahwinan anak sulungnya di Flamingo Grand Ballroom. Majlis akad nikah telah dilangsungkan pada Jun lepas tetapi resepsi ditunda ke bulan ni kerana menunggu adik ke 3 pengantin menamatkan pengajian di NZ. 2 org lagi adik pengantin telah berkahwin lebih awal dari si abang.

Majlis sungguh meriah dgn kehadiran ramai tetamu termasuk Datuk2 dan VIP lainnya. Jiran2 pun turut hadir.

Ibubapa pengantin tersenyum lebar. Kedua mempelai tak usah ceritalah.

Itu kisah malam Sabtu.

Tengahari Sabtu aku ke rumah sepupu aku kerana majlis cukur jambul anaknya yg ke4. Walaupun baru berusia mid 30's dia telah dinaikkan pangkat menjadi senior manager di sykt kulit kerang. Mmg dia berkebolehan. Suaminya pula sekarang bekerja selaku pegawai dgn sebuah GLC. Sepupuku ini pernah dihantar cross posting ke London dan Belanda tak lama dulu. Hidup mereka senang. Anak2 juga senang lenang.

Makan pakai catering

Antara hidangan yg disediakan

Kambing panggang seekor yg telah dipotong2 utk memudahkan tetamu

ABC pun ada

Adam dan Haikal dah ada bisnes catering ke? Cuba lihat tulisan di bekas kuih tu

Bukanlah. Mereka masih kecil lagi yg hanya tahu nak main aje huhuhu

Malam minggu aku ke majlis resepsi perkahwinan anak rakan aku. Rakan aku masih bekerja dgn sykt kulit kerang dan pernah jadi staff aku. Anak di seorg doktor wanita - baru saja tamat belajar di Bandung.

Majlis diadakan di Dewan Wawasan, Menara PGRM, Cheras. Ramai betul jemputan termasuk dari kaum keluarga mereka dari India! Selain itu ramai kakitangan sykt kulit kerang yg hadir termasuk Pengarah Urusan yg baru. MD ni dulu masa mula2 kerja duduk satu rumah dgn aku hehehe.

Begitulah kisah anak2 sekarang. Ibubapa akan berbuat apa saja utk kebahagiaan mereka walaupun mungkin satu masa dulu hidup ibubapa ini tidaklah sesenang anak2 mereka ini.



Kalaulah aku boleh jadi kanak2 balik.......

55 comments:

  1. Pengantun menantu saya nanti pun, keluarga besan saya yang tanggung :)

    ReplyDelete
  2. Salam YB, yer ker teringin nak jadi kanak2 balik? Emm..nih mesti nak perbetulkan yg mana patut2 tu...ngeeee

    ReplyDelete
  3. ckLah,
    setakat tanggung majlis kahwin oklah. Jgn sampai tanggung wang dan barang2 hantaran sudahlah hehehe

    ReplyDelete
  4. Marina Monroe,
    Wsalam.

    Bukan setakat nak betulkan mana2 yg patut tapi kalau boleh nak dpt ibubapa yg berada. Banyak benda mereka boleh tanggung - tak perlulah buat sendiri huhuhu

    ReplyDelete
  5. Buat majlis semampunya...itu lebih afdal!

    ReplyDelete
  6. ckLah,
    Skrg ramai ibubapa yg dah terlebih mampu ngeee

    ~O~,
    mmg meriah. Org berada dgn cara mereka dan bagi yg kurang berkemampuan dgn cara lain.

    ReplyDelete
  7. en_me,
    bagi yg mampu mmg senang ghitewww.

    Jard,
    ko cakap ttg diri ko jugaklah ni ya? ngeh3x

    ReplyDelete
  8. mmg beruntung budak2 sekarang.... semua tanggung, ada fama sponsor :)

    ReplyDelete
  9. Mak Su,
    Kalau FaMa tu kaya takpelah. Kalau yg kureng sikit tu, cian mereka.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Daun Bidara,
    Tak syak lagi mmg besar bajet utk ketiga2 event tu. Itulah sbbnya saya kata untung budak2 skrg.

    ReplyDelete
  13. tetibe rasa nak pikir majlis saya nanti macammana, majlis harijadilah,kaakkakakakakaka.

    kalo dihotel tu maunya ratus ribu melayang yer, buleh beli sebijik rumah,cash lagik tu.

    ReplyDelete
  14. senang..

    ..kalaulah..dapat macam tu..
    ..haha..zaren kena ukur baju dulu lah, tengok padan ke x..

    xpadan xleh la pakai..

    ReplyDelete
  15. MC kawen sok aku nk masak masak lemak umbut jelah. hahaha...

    :P


    .

    ReplyDelete
  16. juliet,
    Awak nak buat majlis harijadi besar2an ke? Jgn lupa jemput saya. Susah2 buat kat kotakmerah sudahlah. Awakkan suka nyanyi ngeh3x

    Mungkin tak sampai ratus ribu tapi puluh2 ribu jgk lah kalau buat kat hotel. Mungkin bagi sebahagian dari pengantin berpendapat sekali seumur hidup apa salahnya berbelanja lebih sikit hehehe

    ReplyDelete
  17. kalu ko jadi kanak² balik, tentu ko kena potong lagi.hehe

    ReplyDelete
  18. zaren,
    skrg awak mungkin rasa 'baju
    yg mereka pakai tu besar sgt. Tapi mungkin masa awak kawin esok, lebih hebat lagi dari ni hehehe

    tasekM,
    masak lemak umbut tu sedap tau. Alah ko anak seorg aje mesti buat grand punya. Kawan2 blogger aje dah berapa bas kalau datang semuanya.

    ReplyDelete
  19. PenyuBiru,
    Kalau mmg belum potong apa salahnya ahaks.

    Aku nak rasa diarak keliling kampung, ada menteri dtg bagi duit, kena pancut bomba ...... best rasanya. Dulu aku mana rasa semua ni huhuhu

    ReplyDelete
  20. Hidup mereka senang. Anak2 juga senang lenang

    alhamdulillahh.... dulu mesti mereka sekolah kat sekolah yg kena ada sedikit bayaran utk kemudahan belajar tu kan... alaa.. yang ramai2 duk bising sekarang ni...

    err.... secret recepe aku hari ni... ayam with italian herb.... hehehe

    ReplyDelete
  21. Shifu,
    Aku tak pastilah mereka di belajar di mana tapi yg pasti ibubapa 3 pasang ni hidup agak senang skrg.
    Kebanyakan ibubapa mahu anak2 mereka hidup bahagia dan senang tidak serupa kehidupan mereka dulu. Dan ada juga ibubapa skrg ni yg mmg hidup mereka tak susah sgt pun masa kecik. Beruntunglah mereka.

    Sedap bunyinya resipi ko hari ni. Kalau aku ke KB ko jgn lupa masakkan utk aku ya hehehe

    ReplyDelete
  22. Anak-anak CM nanti kena letak syarat... majlis kahwin budget sendiri.. Umi hanya untuk majlis akad nikah!
    Boleh gitu???

    ReplyDelete
  23. cikgu_math,
    tapi kalau anak2 awak tu baru kerja mungkin mereka belum berkemampuan. Takkan tak kesian hehehe

    ReplyDelete
  24. zaman dah berubah YB..biasala, makin lama makin senang.. lama giler aku x mengomen kat sini...huhu

    ReplyDelete
  25. YB,

    thanks sebab lawat blog sha walaupon sha dah kurang melawat:)

    sha setuju dengan YB. tu sebab sha kalau nak kawen tak mau buat besar2. taknak nanti anak2 mengungkit dan kata, "dulu nenek buat mak punya majlis besar?"

    kena sederhana...kalau tak nanti bila susah tak dpt nak biasakan diri pulak. ekonomi bukan sentiasa baik;)

    ReplyDelete
  26. haih?

    jangan la berawak2 uncle..malu lah saya haha

    ReplyDelete
  27. anak2 ko pun nanti tentu beruntung... sbb mereka kan budak2 sekarang..

    hikkssss :D

    ReplyDelete
  28. mcm ko jeles je ngan bebudak skrg...
    ke ko teringin nak bersanding balik??

    hihihi...

    .
    .
    ..


    buat je laaa... smbtn ulangthn yg ke 22 dgn bersanding.. tentu mak adam suka... :D

    ReplyDelete
  29. nanti sambutan ulangtahun perkahwinan yang ke 25 YB buat majlis resepsi lagi sekali yaa?? Yang grand-grand punyaa... hahahahahah :P :P :P :P

    ReplyDelete
  30. Mentibang,
    Betul zaman dah berubah. Aku tak nafikan perkara ni. Aku cuma mencatat pemerhatianku dari 3 peristiwa hujung minggu tu.

    Ko pun dah lama tak hapdet. 2 n3 yg baru tu aku belum sempat baca hehehe

    ReplyDelete
  31. gambar org kawin tkde ke YB?
    gambar makanan aje...

    ReplyDelete
  32. sha,
    Saya lawat sekadar yg terlarat. Terima kasih kpd Sha jugak sbb menyempatkan diri baca n3 saya yg ini.

    Ada pengantin (dan ibubapa) mereka sanggup berbelanja besar kerana ini sekali seumur hidup (kalau tak kawin lagi lah hehehe). Kalau sha nak buat yg sederhana pun elok kerana duit tu boleh digunakan utk perkara lain selepas kawin. Jgn lupa jemput saya kalau sha kawin esok hehehe.

    ReplyDelete
  33. Bagi kalian yg saya belum sempat balas komen harap bersabar. Saya nak pergi lawatan tapak ni. Nanti malam kalau sempat saya balas ya.

    Terima kasih atas kesudian memberi komen.

    ReplyDelete
  34. hmm betul tu, budak2 skrg untung..
    turn CP? ngeh ngeh ngeh, tungggguuuu...

    ReplyDelete
  35. tq YB..pasni Insyaallah akan ku cuba hapdet..

    ReplyDelete
  36. NL,
    kambing panggang nampak glamer. Kalau masak kurma mana ada kelas hehehe

    kts,
    aku selalu ingatkan anak2 aku emak bapak mereka org susah dulu. Jadi kena pandai berbelanja - jgn membazir walaupun skrg mereka tak sesusah kami dulu.

    ReplyDelete
  37. kts lagi,
    takde maknanya aku nak jeles.

    Tak payahlah aku nak sanding2. Masa aku kawin dulu pun aku tak sanding. Cuma makan beradab aje.

    Aku teringin nak tengok ko bersanding. Kalau jadi tahun depan jgn lupa jemput aku. Aku doakan ko mendapat jodoh dgn kadar segera (mcm surat gomen pulak bunyinya hehehe).

    ReplyDelete
  38. syah,
    terima kasih atas cadangan awak tu. Tapi saya rasa lebih baik duit tu kami sediakan utk majlis perkahwinan anak2 kami. Dalam 3 tahun lagi dah ada yg nak kawin kot hehehe

    Rozita,
    kat tempat org kawin tu jurugambar semua pakai kamera yg canggih manggih. Rasa segan pulak nak keluarkan kamera cap ayam saya ni hehehe

    ReplyDelete
  39. Che'Pit,
    Kira CP golongan budak2 skrg yg beruntung tu lah ya.
    Dah ada calon nampak? Berkat doa org tua di tanah suci lah ni hehehe

    Mentibang Laut,
    Kita jgn susahkan diri kita masa blogging ni. Kalau ada masa terluang dan ada perkara yg dirasakan menarik bolehlah hapdet. Kalau tak, menyepilah sekejap.

    Tapi memandangkan awak lama tak bersiaran, tentu banyak perkara menarik yg awak nak citerkan. Saya tunggu ngeh3x

    ReplyDelete
  40. Mak ayah mana tak sayangkan anak..Demi anak, sanggup berkorban apa saja. Tapi anak, belum tentu lagi sanggup berkorban utk mak ayah. Itu realiti kehidupan sekarang...

    ReplyDelete
  41. Jasnia,
    realiti kehidupan yg menyedihkan....

    Harap2 anak2 kita tak jadi mcm tu.

    ReplyDelete
  42. serghonokk tengok tepung pelita tuu...hisshh!

    ReplyDelete
  43. apepun, kang ade kenuri jangan lupa jemputttt~~ hihihhihihih :D :D

    ReplyDelete
  44. OOOo patutlah Adam cepat besar... selalu makan kambing pangang dan kuih pelita hhehehehe


    *saya selalu makan daging ayam dan lembu ajer... ikan jarang2...
    kambing susah ler nak merasa huhhu

    ReplyDelete
  45. nahmy,
    awak peminat tepung pelita ke? Sedap tu.

    pB,
    lain kali cukupkan 60 pulak hehehe

    NL,
    Sebenarnya Adam yg paling kecil rangka badannya dibandingkan dgn abg2 dan kakak2nya. Tambah pulak dia tak berapa sihat dah seminggu ni. Cian tengok dia.

    Awak selalu makan daging dan ayam kira sudah cukup bagus tu. Ada org makan telur dan sardin aje huhuhu

    ReplyDelete
  46. zaman dah berubah...


    meh ikut saya patah balik... hehehe..

    ReplyDelete
  47. zaman dah berubah...

    meh ikut saya patah balik...

    ReplyDelete
  48. kuina,
    nak patah balik pergi mana?

    tapi awak punya pasal saya ikut aje hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails