Friday, December 4, 2009

Semalam Adalah Kenangan Yang Tak Boleh Dipinda

Semalam adalah kenangan yg tak boleh dipinda,

Esok adalah khayalan yg belum tentu ada,

Hari ini adalah kenyataan penuntu siapa kita di sisiNya

Inilah mesej hari raya yg aku hantar kpd rakan2 blogger minggu lepas.

Berikut adalah kisah aku semalam:

Aku ada perbincangan dgn seorg kontraktor yg aku kenali melalui rakan niaga aku. Perbincangan berjalan di kedai McD di sebuah stesen minyak kulit kerang. Stesen dan kedai McD itu dulu aku yg terlibat membinanya. Tapi itu hanya tinggal kenangan semalam. Perbincangan semalam menjurus kpd apa yg kami boleh bekerjasama esok dan hari2 mendatang.

Selepas habis berbincang kamipun meninggalkan tempat itu utk pulang ke rumah masing2. Dalam perjalanan aku singgah di surau di stesen minyak kulit kerang di MRR2 Kepong.

Ini suraunya. Kurang seni tapi praktikal.

Aku masih ingat mcmana kami merancang, mereka bentuk, mendapatkan kelulusan dari pihak berwajib termasuk DBKL dan seterusnya membina stesen termasuk surau ini. Tapak di mana surau ini berada sekarang merupakan sebahagian dari sungai sebelum ini. Kami dah alihkan sungai tersebut ke belakang lagi!

Semasa aku hendak solat semalam, ada 2 org lelaki sedang berjemaah. Aku pun berjemaah sekali. Apabila kami hampir selesai solat, datang 2 org lagi lelaki hendak bersembahyang di situ.

Itu semua kenangan semalam.

Apa yg aku harapkan utk hari esok, ada bahagian aku di Akhirat kelak kerana terlibat menyediakan tempat org beribadat di stesen2 minyak yg aku bina semasa aku bertugas dgn syarikat omputih tu.

Begitu juga dengan persahabatan dgn rakan2 blogger baik yg aku kenali hanya di alam maya apatah lagi yg di alam nyata.

48 comments:

  1. alhamdulillah yb..dan niatkan sedikit untuk guru..
    he..he.. sb CM pun nak tumpang anak murid CM. yang dah berjaya macam yb..

    ReplyDelete
  2. ohho i'm the first ... sbb org lain pergi solat jumaat!!

    ReplyDelete
  3. salam YB...
    mudah2an apa yg dibuat akan diberkati...ameen.

    ReplyDelete
  4. x terima pun sms tu yb....apekah ku telah dilupakan?????

    syukur la.. x byk, sikit menyumbang kan..... moga bekekalan

    ReplyDelete
  5. cikgu_math,
    InsyaAllah. Imam surau tempat saya pun selalu suruh kami niatkan bacaan fatihah dan yasin serta doa kami utk guru2 kami.

    Guru2 mcm cikgu_math pun akan dpt pahala bila mengajar murid2 dgn niat supaya mereka menjadi manusia berguna. Itulah kelebihan pendidik yg tiada pada org macam saya huhuhu

    cikgu_math lagi,
    first time awak first. Tahniah! Pembaca lelaki aje yg pergi solat Jumaat. Yg pompuan tak pergi tapi mungkin sibuk dgn perkara lain hehehe

    ReplyDelete
  6. semoga sentisa mendapat berkat

    ReplyDelete
  7. ummi,
    wsalam.
    Ameen. Begitu juga doa saya utk ummi sekeluarga.

    psst - malam Selasa lepas saya ke KD menjemput emak saya dari rumah adik setelah dua malam beliau di sana. Tapi saya pergi dah lewat dan pulang pukul 12 tgh malam. Tak jadi nak kacau ummi ngee

    ReplyDelete
  8. zonaku,
    alamak saya hantar sampai nama yg bermula dari A sampai Y aje. Y tu utk Tijah.

    Awak punya saya lupa saya simpan nama pakai Z. Lepas ni mungkin kena tukar pakai H atau L ngeh3x

    Hari ini kita kena mengumpul bekalan utk hari esok.

    ReplyDelete
  9. ~O~,
    Itu aje yg termampu saya lakukan sebagai insan kerdil di bumi Allah yg luas ni. Saya mengharapkan rahmatNya.

    Semoga kita semua dirahmati.

    ReplyDelete
  10. Inilah pemikiran yang sepatutnya ada dalam setiap pemimipin negara. kerana kita bukan hanya ada dunia di sini sebaliknya disana juga menanti setiap amalan yang kita lakukan

    Tahniah YB aku sangat setuju dengan cara YB tersebut

    ReplyDelete
  11. anjang,
    Masa saya mula2 'jaga' bahagian kejuruteraan ini saya dapati tak semua stesen minyak ada menyediakan surau. Kalau ada pun kecik dan campur lelaki perempuan.

    Kebanyakan sykt minyak terutama yg bukan milik negara kita lebih mementingkan pulangan dari pelaburan mereka dan penyediaan tempat ibadat bagi org Islam kurang memberi pulangan jika dibandingkan dgn kemudahan lain spt membanyakan pam minyak, kedai serbaneka atau tempat mencuci atau servis kereta. Alhamdulillah sykt tempat saya kerja dulu merupakan antara peneraju dlm menyediakan surau yg agak selesa di hampir kesemua stesen minyak kami.

    Semoga org lain terutama pemimpin negara ada pemikiran begini.

    Maaf kalau komen balas ini agak panjang.

    ReplyDelete
  12. stesen myk yg baru di bina sekarang kebanyakkannya dah ada surau, selesa dan bersih.
    kalau YB ada terlibat dlm pembinaan kat RnR buatlah surau besar sikit, kesian tgk org nak sembahyang terpaksa menunggu giliran agak lama sbb surau sempit.

    ReplyDelete
  13. Dah rasa macam blog wakil rakyat plak,kekekekeke.

    ReplyDelete
  14. design surau kulit kerang kat batu melintang, jeli pun cam ni gak.... selalu menjadi persinggahan aku sebelum mula mendaki bila balik kampung (skrang singgah je).... cuma skrg aku isi/tambah minyak kat petronas grik.... hehehe

    ReplyDelete
  15. kecil tak kisah,asal selesa dan bersih..

    ReplyDelete
  16. semalam cerah
    hari ini hujan
    esok banjir !!!!

    ...maka hati-hati la sebelum banjir jadi bah!!

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah...Amin.

    Semoga lepas ni ada lagi saham yang disumbangkan sebagai bekalan di akhirat sana... Insyaallah.

    ReplyDelete
  18. errr "penuntu" tu dalam bahsa jawa ke YB hiks....

    ReplyDelete
  19. Salam YB,

    Sihat ke? Lama tak dengar kabo nih?

    ReplyDelete
  20. YB,

    mintak maaf sha dah lama tak dtg menjenguk. streamyx nieh buat hal.

    tersenyum lebar sha baca entry YB arinieh.

    nice to meet you, YB:)

    ReplyDelete
  21. juliet,
    skrg PBT kebanyakannya dah wajibkan utk menyediakan surau utk stesen minyak. Itu sbbnya kebanyakan stesen baru ada surau. Dulu tak wajib. Sunat pun tidak hehehe

    Saya dah tak terlibat dlm merekabentuk atau pembinaan stesen minyak termasuk di R&R.

    Itu sbb saya tulis semua ini dah tinggal kenangan semalam dan harapan esok.

    ReplyDelete
  22. juliet,
    walaupun saya YB dari lahir tapi saya bukan wakil rakyat. Tapi saya harap ada org yg berkenaan membaca saranan awak yg bernas tu (kalau mereka baca blog saya ni lah ngeee).

    ReplyDelete
  23. Shifu,
    Design kami standard. Cuma skrg tambah kerawang di depan surau biar nampak mcm surau. Nak letak kubah, pihak sykt tak kasi hehehe.

    Ko penyokong sykt minyak negara kita ke?

    ReplyDelete
  24. Mak Su,
    Begitulah yg saya harapkan.

    Daun Bidara,
    Kalau terlampau kecil susah nak berjemaah.
    Saiz minima yg ditetapkan oleh PBT skrg ialah 100 kaki persegi.

    Kebersihan surau adalah tanggungjawab pengusaha stesen minyak.

    ReplyDelete
  25. NL,
    Maaf typo. Sepatutnya 'penentu'. Aku tak check pun tadi sbb nak pergi solat Jumaat. Aku buat n3 ni sementara tunggu anak2 aku bersiap nak ke masjid.

    apapun terima kasih atas teguran itu.

    ReplyDelete
  26. kirana,
    wsalam.

    Alhamdulillah sihat. Maaflah lama tak ziarah awak. Maklumlah jauh di Kuching hehehe
    Nanti bila2 senang saya singgah. Terima kasih kerana masih sudi menjenguk saya ngeh3x

    ReplyDelete
  27. sha,
    awak tak perlu minta maaf. Saya faham situasi awak kebelakangan ini. Terima kasih kerana masih sudi membaca n3 saya.

    Kenapa sha tersenyum lebar baca n3 ini?

    Nice meeting you too. Hope we meet in the real world some day.

    ReplyDelete
  28. Zyma,
    Aku pun doakan yg sama utk ko. Semoga kita semua bertemu di syurga. Rasa2 kita nak blogging lagi tak kalau dah masuk syurga hehehe

    ReplyDelete
  29. ikan emas,
    Semalam mmg hujan kat sini. Nasib baik petang ni cerah. InsyaAllah tak banjir hehehe

    Jasnia,
    insyaAllah. Selagi kita hidup di dunia ini kita kena terus mengumpul saham utk akhirat kerana itulah bekal kita.

    ReplyDelete
  30. Semoga Allah s.w.t memberkati semua usaha kita.Insyallah

    ReplyDelete
  31. barang yang lepas, jgn dikenang yb.. nanti merosak diri..

    hihihi

    ReplyDelete
  32. fuuuuuuuuuuhhh..

    akhirnya... lepas gak komen aku ni.

    .
    .


    kena tggu tuan umah tido dulu kot..

    hikkksssss

    ReplyDelete
  33. fuuuuuuuuuuhhh..

    akhirnya... lepas gak komen aku ni.

    .
    .


    kena tggu tuan umah tido dulu kot..

    hikkksssss

    ReplyDelete
  34. macamana nak alihkan sungai ke belakang??
    teringin nak tau..

    .
    .

    errr... ilmu sy mmg cetek dlm bab ni... sila beri tunjuk ajar... hikksss

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. Jasni,
    InsyaAllah kalau niat kita keranaNya.

    kts,
    itu ajelah yg masih tinggal - kenangan lalu huhuhu

    Semoga barang yg masih ada tak terlepas dari genggaman ahaks.

    ReplyDelete
  37. kts,
    usaha tangga kejayaan. Aku tabik kegigihan ko nak bagi komen malam tadi.

    kts lagi,
    ko lepas geram ke apa ni? Sampai 2 kali (ke 3 kali) hantar komen yg sama hehehe

    kts lagi & lagi,
    aku suruh kontraktor pasang kepingan cerucuk (sheet pile) sepanjang sungai di belakang tanah kami. Lepas itu timbus kawasan tu supaya sama rata dgn kawasan yg di depan. Maka berganjaklah sungai tu ke belakang hehehe

    Lain kali bila ko singgah kat stesen tu jenguklah sungai yg di belakang tu ngeee

    ReplyDelete
  38. YB....

    Aku rasa tak sempat la nak blogging sbb aku sibuk buat persiapan nak masuk syurga. Kalau boleh masuk tanpa halangan laaa. Huhuhuhu.....

    **(Sila Tae-Kwon-Do aku sikitttt...).Muahahaha...

    ReplyDelete
  39. Zyma,
    Blogging kalau niat kita baik insyaAllah ada pahala. Mcm kita cakap perkara yg baik2.

    Soalan aku samada ahli syurga ada tak yg blogging? hehehe

    Mcmana nak tae kwon do ko kalau aku sendiri pun tak tahu tae kwon do ngeee

    ReplyDelete
  40. ehehe.... alaaa.... lama tak jenguk sini... ingatkan tak perasan..

    ReplyDelete
  41. Jard,
    skrg ko dah ada lappy kat rumah bolehlah lebih kerap jenguk. Rindu jugak lama tak jumpa ko ngeh3x

    ReplyDelete
  42. salam..yea semalam adalah kenanganyg tak bole dipinda, di edit, di padam atau pun liquid paper :p

    ReplyDelete
  43. sumbangan yg kita berikan kerana allah pasti mendapat ganjaran Nya.. inshaallah..

    ReplyDelete
  44. arsaili,
    wsalam. Betul tu. Kita tak boleh ubah kerana dah jadi sebahagian dari sejarah silam kita. Semoga ianya menjadi panduan utk hari ini dan esok.

    zino,
    saya hanya insan kerdil yg cuba berusaha memberi sedikit sumbangan sementara masih bernafas di bumi Tuhan yg indah ini.

    ReplyDelete
  45. aku tak dapat pun msg raya tu....


    he he.

    ReplyDelete
  46. maaflah. lain kali aku save nama ko bawah T. Sekarang ko tahu aku save bawah apa? Bawah N hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails