Wednesday, December 23, 2009

Dapur Sakit Hantarlah Pergi Klinik

Petang semalam sekembalinya aku dari sembahyang Asar di surau, isteri aku suruh aku cepat2 salin pakaian.

"Dapur kita rosak tak boleh pakai. Kena hantar pergi klinik dapur cepat sebelum dia tutup," kata emak Adam.

"Tak jadilah goreng keropok yg kita beli tadi?" tanyaku separuh kecewa kerana sebelum ke surau tadi aku dah pesan supaya Afifah menggoreng keropok keping2 yg aku dan emak Adam beli. Keropok dari Chendering. Sebungkus 100 keping berharga RM5.60. Siap beli 2 bungkus. Kalau kat pasar malam, yg dah goreng tu 8 keping RM1.

"Apa sakit dapur kita tu?, tanyaku lagi sambil menuju ke bilik utk bersalin oopss salin pakaian.

"Batu api tungku sebelah kanan tak nak mati. Ini saya dah cabut baterinya takut api dari tungku sebelah kiri menyambar. Dah panggil En Ibrahim (doktor dapur) tapi dia suruh hantar ke klinik dia sebab dia tengah repair dapur kat rumah org tadi," emak Adam memberi penjelasan.

"OK jom. Malam ni makan luarlah kita nampaknya," kataku sambil disambut sorak gembira oleh anak2 kami.

Masing2 dah berkira nak makan kat mana! huhuhu

Sampai di klinik aku pun mengangkat dapur. En Ibrahim belum pulang ke kedai. Yang ada hanya rakannya.

"Rosak apa ni?," tanya org itu.

Isteri aku pun terangkan apa sakitnya dapur kami tu. Mamat ni pun ambil tukul dan ketul2 dapur tu.

"Ini teruk. Malam nanti lepas Maghrib baru siap," kata org tu.

"Nanti kami telefonlah sebelum kami datang ambik," kataku.

"Ada no telefon En Ibrahim?" tanya org tu pula.
"016-***......" sambungnya.

"016-*******," kata isteriku sambil melihat hpnya yg baru aku belikan bulan lepas (ngeee).

"Haah betul," kata org tu. "Telefonlah dia nanti."

Bab2 mcm ni aku mmg tabik emak Adam ni. Dia boleh ada no tepon En Ibrahim kerana dapur kami pernah rosak tak lama dulu. Kalau nak harap aku, kirim salamlah hehehe
Emak Adam dan Haikal memerhatikan dapur kami sedang dikerjakan

Kami pun balik. Dalam perjalanan isteri aku merungut. Dia tak puas hati Mamat tu pakai hammer ketuk2 dapur kami.

"Kalau setakat tu, kat rumah tadi saya dah pakai playar ketuk benda tu," kata isteriku.
"Nak kena tunggu Berahim jugak. Kiranya dapur kita masuk ICU ni," sambung emak Adam.

Dipendekkan cerita, pukul 6:30 ptg isteri aku tepon En Berahim. Dapur kami dah siap. Aku, emak Adam dan Haikal pergi ke klinik dapur tu lagi utk mengambil dapur kami.

Setelah diterangkan apa yg sakit dan ditunjukkan dah ok, kami pun bayar upah membaiki dapur tu. Kena RM15.

Tengok api sebelah kanan dah cantik - biru aje

Kisah percutian kami di Kedah dan Pulau Pinang akan disiarkan di hari yg lain kerana memberi laluan kisah klinik dapur ini.

50 comments:

  1. chantekkknyerr api biru tewww.. ehehe

    ReplyDelete
  2. bab2 dapur ni serah kat orang dapur je hehe

    ReplyDelete
  3. en_me,
    dah kena 15 hingget cantiklah api tu huhuhu

    zino,
    bab memasak bolehlah serahkan kat org dapur. Tapi bab repair ni patut jugak kita tolong.

    Muafakat membawa berkat ecece

    ReplyDelete
  4. wah....byk jenis dr upenye...heheheheh

    ReplyDelete
  5. ~O~,
    macam2 cara nak tarik pelanggan. Kalau sebut doktor bunyi glamer sikit.

    Jgn jadi doktor yg inject tangan sendiri tu sudahlah hehehe

    ReplyDelete
  6. nasib baik en berahim tu tahu....klu tak kecik ati dia sebab YB tak simpan no phone dia!

    ReplyDelete
  7. jenuh jugak ye guna dapur jenis gini sampai nak kena hantar pi klinik dan masuk wad ICU pulak... Hahahahahah :P :P

    saya guna dapur gas aje... Agak-agak dah rosak, pi beli baru... Kui kui kui kui :P :P

    ReplyDelete
  8. nahmy,
    Dah lama dah dia buat kerja membaiki dapur gas ni. Kira dah doktor pakarlah hehehe

    Saya tak simpan no dia tapi emak Adam kan ada simpan ngeh3x

    ReplyDelete
  9. syah,
    Dapur tu datang sekali semasa saya beli rumah tu tahun lepas. Nak buat macamana.

    Selalunya en berahim boleh datang repair tapi semalam dia ada kat rumah org lain.

    ReplyDelete
  10. dapur aku pun dah lama sakit, tak tau apa puncanya. tinggal sebelah je yang menyala. Dah jenuh baiki sendiri tak mau nya.

    ReplyDelete
  11. ahaha... klinik dapur pon ade ek.. baru ku tau..

    ReplyDelete
  12. seorg bapa@suami pernh berkata kpd sy :
    "dia sygkn isterinya & akn tunaikn apa sj prmintaan isterinya di dapur termsuk keperluan dapur malah sanggup berbelanja besar utk perbesrkn dapur kerna bg dia dapur adalh tmpat isterinya memberi kebhgian kpd keluarga, menydiakn makn minum anak2nya & bg dia air tangan isterinya adalah yg terbaik, tiada tandingn mana2 chef"

    hebat kan.....

    ReplyDelete
  13. Dapur memang penting buat kita. Dapur yang tiada masalah berkhidmat sudah tentu membahagiakan isteri yang rajin memasak.

    Dapur Tie ada problem dengan bateri tu. Jadi Tie beli je pistol bunga api dan tembak setiap kali nak guna. Malas nak antar kedai.. hehe...

    ReplyDelete
  14. dapur aku pun dah lama sakit kesunyian ni. asyik makan kenduri je.

    ReplyDelete
  15. anjang,
    pergilah panggil doktor dapur ni. Dia ada buat house call hehehe

    Jard,
    mcm2 cari org nak cari rezeki kat KL ni.

    Daun Bidara,
    nanti saya suruh en berahim bukak cawangan kat tempat awak ngeh3x

    ReplyDelete
  16. kuina,
    Tepat sekali cakap dia.
    Saya pun nak jadi mcm bapa@suami itu.

    Tie,
    Sebelum ni dapur kami ada problem. Kena pakai pistol tu jugak kalau nak hidupkan apinya. Lepas tu lagi teruk. Sekejap besar sekejap kecik. Bengang emak Adam bila nak masak.

    Last2 beli yg baru. Tapi semalam ada problem pulak. Itu yg cepat2 hantar ke klinik supaya emak Adam bahagia bila memasak.

    psst - cuba Tie tukar bateri dia. Mungkin masalah tu boleh selesai.

    ReplyDelete
  17. ONE ZABA,
    kiranya dah lamalah tak berasap dapur ko tu. Eh dapur skrg mana ada asap hehehe

    ReplyDelete
  18. Nasib baik ada doktor dapur. Kalau tidak, kenalah cari yang baru ...

    ReplyDelete
  19. Precious,
    sayang kalau nak tukar yg baru sebab belum lama dipakai.

    ReplyDelete
  20. salam YB...
    rupenya sekarang dapur pun dah ada klinik bkn org je g klinik , hai macam2 klinik ada , kalu kat umah ummi ni kadang2 jadi klinik komputer , hubby selalu gak jadi doktor komputer jiran2 n kwn2 dia.

    ReplyDelete
  21. tak jadi makan luar ke semalam?kekekekeek. ikan Yb mati? sila salahkan kts sebab saya jaga bunga saja,hahahahaha.

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. Juliet;
    Jangan kacau KTS...




    Dia sedang 'menyulam kasih' ckLah!!!



    :)

    ReplyDelete
  24. ummi,
    wsalam.

    mmg mcm2 klinik skrg. Klinik math, klinik bola, klinik org sakit.

    Rumah ummi jadi klinik komputer ya? Bolehlah saya hantar komputer ke sana kalau sakit yg kronik. Kalau setakat terseliuh atau luka2 kecik anak saya selalunya boleh pomen sendiri hehehe

    ReplyDelete
  25. dapo aku dah 7 taun tak rosak2 tu. hishhh. tingin gak nak dapo baru nih

    ReplyDelete
  26. juliet,
    Lepas dapur tu hidup balik emak adam goreng keropok dan tauhu. Kenyang jugak makan benda2 tu. Malam saya pergi beli char kueh teow, burger otai dan melawati kebab. Makan kat rumah benda2 tu.

    Lain kali ajelah makan kat luar bila perut tengah lapar. Baru best. Jomlah join sbg upah jaga bunga hari tu.

    oh ya bila awak nak balikkan kunci rumah saya?

    Saya dah tanya kts kenapa dia tak bagi ikan tu makan sampai ada yg mati. Dia kata awak tak bagi dia kunci utk masuk. Betulke?

    ReplyDelete
  27. ckLah,
    juliet cuma cuba membela diri hehehe

    Tak siap2 lagi ke si kts tu menyulam baju awak? Dah hantar ke belum baju tu kpd kts? ahaks.
    psst - dia kata awak belum poskan lagi kat dia

    ReplyDelete
  28. Tijah,
    dapur jenis apa tu? Patutlah boleh buat panggang ayam rosmeri.

    Bila ko pindah KL esok mintaklah carlos belikan yg baru. Kalau ada rezeki ko beli combi oven terus. Senang ko nak masak kalau aku dan famili nak dtg ke rumah ko hehehe

    ReplyDelete
  29. Err..itu rahsia kami kaum wanita Melayu teranggun.... Takkan nak kasi tau juga!






    :)

    ReplyDelete
  30. ckLah,
    banyaklah korang punya rahsia.

    masa dating baru2 ni habis dia citer rahsia yg bukan rahsia lagi tu muahaha

    ReplyDelete
  31. Amboi.......
    habis semua nak didating nya...



    Ganas betul wak ni...



    :)


    Nak lariklah macam ni!

    ReplyDelete
  32. pestaim dengar nih. klinik dapur tu ada branch kat tempat lain tak ?

    ReplyDelete
  33. ckLah,
    takkan itu pun nak jeles ngeh3x

    jgnlah larikss. Siapa pulak nak jaga cawangan TI nanti hehehe

    ArPeGGiOS,
    itulah saya buat n3 ni sbb ramai yg belum pernah dengar.

    Rasanya dia takde cawangan lagi kat tempat lain pasal yg pakar cuma en berahim tu aje.

    ReplyDelete
  34. awat tk beli dapo karan yg tk kua api tu, ade promotion... canggih tuuu YB, aku berkenan... belikan! ngeeeee...

    ReplyDelete
  35. Teja,
    Kalau pakai dapur karan nanti aku pulak yg asyik naik karan wakaka

    Kalau aku belikan ko nanti emak Adam pun nak yg itu jugak. Botaklah aku huhuhu

    ReplyDelete
  36. alaaa, bukannye mahal... tk smpai 3 keping wet 1k, murah je... YES ni lg le murah... jom, kat tesco

    ReplyDelete
  37. Teja,
    haah murahnya. bolehlah beli 2 bijik. satu utk ko dan satu lagi utk emak adam.

    Banyaklah ko punya murah tu. Beli buku tulis anak aku tadi pun dah mcm kena parkinson masa keluarkan duit tadi huhuhu

    ReplyDelete
  38. Paaast: KakLina, sila periksa dalam henpon PakAdam...nombor siapalaaaa yang banyak dia simpan eik..







    :)
    :)

    ReplyDelete
  39. dapur ada 4 tungku... 2 je leh pakai. ekekekeke

    ReplyDelete
  40. Aku rasa mcm nak beli dapur baru la. Walaupun aku selalu masak di dapur restoren / kedai makan... tapi dapur kat rumah pun perlu ada.

    ;)

    ReplyDelete
  41. Emm..macam maner lah agak nya moyang2 kita punya dapur dulu2 kannn...kena ada kayu kering, nyala api, tiup api, pedih mata dgn asap sampai melilih air mata nak masakkan utk keluarga nya...sekarang petik jer, dah nyala...tapi ada juga 'isteri' yang malas nak masak!!

    ReplyDelete
  42. mak su,
    malam ni emak adam cuti masak walaupun dapur dah elok. Kami makan kat luar hehehe

    ReplyDelete
  43. ckLah,
    yg banyak no kawan kerja dan kawan bisnes dia. Kawan blogger termasuk aweks dia simpan dlm kepala aje hehehe

    sI tEDI,
    kalau ada 4 pun bukan senang nak pakai 4 tu serentak. 2 tu dah kira oklah kan hehehe

    ReplyDelete
  44. Zyma,
    eloklah ko beli dapur cepat2. Senang ko nak masak utk kami bila kami singgah lain kali ngeh3x

    Marina,
    Saya pernah merasa 'tolong' aruah nenek masak gunakan dapur kayu. Habis muka kena debu kerana terkuat tiup api gunakan batang paip hehehe

    Skrg masak dah senang. Kalau pakai microwave oven, apinya pun tak nampak ngeee

    ReplyDelete
  45. Doktor Dapur tu bagi MC tak kat dapur tuh?.. hehehe...

    ReplyDelete
  46. KAK TINY,
    dia bagi MC kat emak Adam - tak payah masak malam tu hehehe

    ReplyDelete
  47. salam YB,

    saya nak betanya mane kedai baiki en ibrahim ni...penat saya tanya area bangi if ada baiki dapur..tak jumpa2...kbetulan terjumpa blog YB ni pastu jenis dapur pon lebih kurang sama, if dapat repair Alhamdulillah....

    terima kasih

    ReplyDelete
  48. Kedai klinik gas dah tutup sebabkan tapak kedai tu nak di bangunkan boleh sesiapa bagi tahu kat mana kedai repair dapur gas nih pindah ?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails