Friday, December 11, 2009

Bagi Anda Yang Sibuk Baca Ini Aje

Ramai yg komplen kata n3 aku sgt panjang semalam. Ada yg sampai juling mata nak baca dan ramai yg sesak nafas. Jadi bagi mereka yg belum sempat membaca atau dah baca tapi nak baca lagi (ngeh3x) aku dgn penuh semangat 46 waja membuat ringkasan n3 aku tu.

Panjang pulak intro aku. Jadi mari kita mulakan:

Hidup aku terfokus kpd perkara2 berikut
1) agama
2) keluarga
3) rakan dan jiran
4) kerja - nak cari makan maa

Networking adalah penting baik dlm kehidupan seharian atau pekerjaan

Dalam kesusahan ada peluang. Itulah sebab aku boleh cari wang (dibayar) utk melicinkan kelulusan projek yg biasanya sangat rumit dan leceh di negara kita

Kerja kerja jugak tapi makan juga penting. Samada semasa di luar atau di rumah. Isteri lebih arif urusan makan rumahtangga maka oleh itu aku harus memberi sokongan dan dokongan utk aktivitinya termasuk membeli keperluan dapur.

Cuba gunakan masa pergi membeli barang utk merapatkan hubungan keluarga termasuk dgn anak2. Kalau perlu bawa mereka ke hypermarket, jgn segan bawa.

Dan akhir sekali . . . . . .

tak mati kalau tak makan sayur!

56 comments:

  1. tak mati tak makan sayur??... maknanya klu tak makan sayur, tak mati la eh...

    uissshhhh...
    penemuan terbaru ni..
    tak makan sayur, tak mati...

    hahahaha...


    hahahahaha...

    sayur manyak setap wooooo...
    lugi lu talak makan sayur

    :P
    :P
    :P

    ReplyDelete
  2. lega aku dgr...
    hidup ko sgt fokus...
    alhamdulillah....


    :D

    keluarga bahagia bermula dr rumah... :D

    ReplyDelete
  3. errr...
    salm jumaat yb..


    .
    .
    .
    .


    .
    .


    hihihi... nak ckpkan 4 lagi... :D

    ReplyDelete
  4. Baru sempat singgah hari ni...Gara-gara busy keterlaluan la ni.

    Panjang atau pendek, Na baca jugak sampai habis :)

    ReplyDelete
  5. ;D
    .
    .




    .
    .
    .


    5 laaa hr ni...
    hihihi.. gila kuasa...



    .
    .


    takde hadiah ke??

    ReplyDelete
  6. kts1,
    wah 2 hari berturut2 ko no 1. Kalau esok pun no 1, aku kena bagi ko hadiahlah nampaknya.

    Adakah itu bermakna aku masih no 1 di hatimu? wakakaka

    ReplyDelete
  7. sha tak kisah panjang ke pendek. tp sha dapat rasakan kesibukan hidup YB semalam. itu sebab sha komen gitu. jangan terasa ya!

    (posting sendiri pon panjang dan YB sabar membaca)

    sha suka fokus hidup YB dan sokongan utk mak Adam. Patut ramai lagi yang tolong isteri macam YB:)

    ReplyDelete
  8. kts2,
    Mmg tak mati tak makan sayur. Contohnya haiwan maging mana makan sayur. Hidup sihat aje pun dan banyak yg kuat mcm cheetah dan harimau aummmm

    Ada sayur yg sedap dan tak kurang yg tak sedap maaa. Lu sendiri fikir

    ReplyDelete
  9. kts3,
    nape pulak ko yg lega? Ko ingat aku tak fokus ke selama ini? ngeh3x
    Alhamdulillah ko lega.

    Betul keluarga bahagia bermula dari rumah. Bila ko nak ada rumah opps maksud aku keluarga sendiri?

    psst - 25hb tinggal 2 minggu aje lagi hehehe

    ReplyDelete
  10. kts4,
    salam jumaat buat ko jugak. Tengahari ni rehat panjang jgn lupa kirim peluk cium aku kat anak sedara ko yg montel dan debab tu.

    Nak kirim peluk cium kat ko nanti kena ketuk pulak muahaha

    ReplyDelete
  11. Jasnia,
    Patutlah dah lama takde n3 baru dari Na.

    Terima kasih kerana sudi baca sampai habis. Saya harap ada faedahnya.

    ReplyDelete
  12. issshhh KTS nie.. ketepi la... bg la peluang kat org lain sama...
    :
    tgh makan sayur nie.. petik kat farmville FB.

    tak makan nati mati..

    ReplyDelete
  13. hehehe...xsuke mkn syur ke YB??

    ReplyDelete
  14. ringkas, tepat dan padat, wa caya lu YB. Sayur kena makan ma, sehari tak makan sayur tak sempurna rasanya.

    ReplyDelete
  15. kts5,
    mmg ko giler kuasa hari ni.

    ooo sbb hari cuti ya.

    kalau nak hadiah petang ni aku boleh hantar kat ko. Jom jumpa kedai donut kat JJ tu.

    ReplyDelete
  16. sha,
    citer saya kalau panjang mulalah merapu. sha punya very interesting. There's normally a twist at the end of your story. Your are a gifted writer. (maaf komen dlm omputih sbb N3 sha dlm BI hehehe)

    Hidup kita kena ada fokus baru apa yg kita buat ada tujuan dan matlamat. Kalau tak mcm lalang ngeee

    Kalau saya tak beri sokongan kpd separuh saya yg satu lagi, siapa pulak nak sokong? Emak adam pun banyak menyokong saya.

    ReplyDelete
  17. hidup YB

    betul tu, x mati x makan sayur..
    satu spesies le kita ni, ngeh ngeh ngeh..

    org kata x makan sayur badan x sihat, tapi tgk badan CP ni mcm terlebih sihat ler pulak, ngeh ngeh ngeh..

    ReplyDelete
  18. hahhhaaa. aku pun tak makan sayo bang. tu yg salu sembelit tuh

    ReplyDelete
  19. kuina,
    kts mana nak ketepi kalau dah dpt tempat teratas. Dia mesti pulun sampai cukup kuota. Hari terlebih kuota pulak. Takpelah hari Jumaat hehehe

    Awak pun dah jadi petani jaya di farmville? Bolehlah jual sayur tu kat pasar tani. Nak jual kat saya, saya tak minat sayur ngeh3x

    ReplyDelete
  20. ~O~,
    bukan tak suka tapi kurang minat oopps minat berpilih2 (mcm saham pulak bunyinya) hehehe

    anjang,
    semalam dah panjang hari ni bagi yg ringkas pulaklah.

    bagi yg suka makan sayur mmg cakap tak sempurna makan tanpa sayur. Emak Adam dan anjang masuk kategori ni hehehe

    ReplyDelete
  21. Che'Pit,
    Hidup CP. Wah boleh buat persatuan rasanya kita ni. Nanti saya akan cadangkan CP jadi protem presiden persatuan tu.

    Saya rasa badan CP tu berat ideal. Saya ni yg terlebih sihat huhuhu

    ReplyDelete
  22. Tijah,
    Hidup Tijah. Ko boleh jadi setiausaha persatuan.

    biar sembelit asal jgn jadi pembelit muahaha

    ReplyDelete
  23. sy pun tak makan sayur..belum mati lagi..

    ReplyDelete
  24. owh..kami sentiasa mengangkut anak2 walau ke supermarket hanya untuk beli belacan..ahakss..but u r rite!! time spent together is precious..

    ReplyDelete
  25. Rozita,
    makin ramai penyokong saya ni hehehe

    tchersally,
    kalau baru 2 org dan masih kecil2 tak jadi masalah nak diangkut ke mana saja. Lagipun kalau ditinggalkan di rumah siapa pulak nak jaga.

    Tapi bila dah besar, mereka lebih suka bawa haluan dgn kawan2.

    Bila anak2 saya nak ikut, saya selalunya tak keberatan membawa mereka walaupun emak Adam feel otherwise ngeh3x

    ReplyDelete
  26. amboi kts,bos hang pegi mana buleh dok depan pc pepagi nih?

    kembali kepada n3 yb.
    ingatnyer budak kecik saja tak makan sayur. saya tak makan sayur dirumah, tapi kalau pegi rumah org atau makan dikedai harus ada sayur,macam mana tuh?

    ReplyDelete
  27. yb,
    jgn bagi hadiah kat pengkomen no.1, tapi bagi yg jadi komen penutup,(tak puas hati ngan kts)kekekekeek

    ReplyDelete
  28. juliet 1,
    eh korang kerja ke hari ni? Ingatkan cuti. Teruk betullah bos paksa staff kerja. Nanti sultan murka baru tahu hehehe

    Saya masa kecik dulu susah. Tak cukup duit emak nak beli sayur setiap hari. Akhirnya tak suka makan sayur. Tolong percaya kisah ni ngeee

    Awak kat rumah tak makan sayur sbb awak masak tak sedap kot wakaka

    ReplyDelete
  29. juliet 2,
    Hari tu saya kata saya akan bagi hadiah kat pengomen yg dapat no 1 tiga kali berturut. Setakat ni cuma kts aje yg berjaya. Tapi dia segan nak bagi alamat rumah atau opis kat saya. Kalau awak bagi alamat opis awak boleh tak saya kirim melalui awak? ahaks

    Kalau nak bagi hadiah kat pengomen terakhir takut tak tutup2 komen hikks

    ReplyDelete
  30. kami org KL, jadi cuti hari wilayah ler.

    mak yg masak dirumah, maknanya yb kata mak saya masak tak sedaplah,hahahahha, bukan saya ok.

    dia bukan segan nak bagi alamat tapi takut hadiah yg dapat tak berbaloi,hahahahahhaha.

    ReplyDelete
  31. juliet,
    jgnlah segan ngaku org selangor. Alamat korang mmglah KL tapi bayar cukai ke MPS ahaks

    Yg emak awak masak tu sedap tapi yg awak tak lalu nak makan tu sayur yg awak masak sendiri kan? Baik awak ngaku.

    kalau kts segan apa kata awak aje yg bagi alamat opis kat saya. Hadiahnya berbaloi2

    ReplyDelete
  32. kami bayar cukai kat dbkl.ofis ni sempadan Kl ngan selangor, ramai org ingat kami dibawah selangor, tapi tidak. segalanya berurusan ngan dbkl.

    psttt..saya tak pernah masak dirumah,hahahhahahahaha.

    ReplyDelete
  33. juliet tak tahu masak,
    ooo itu macam ke. Selamat bertugas walaupun tinggal 49 minit aje lagi. Jom pekena donut kat DD yg kat highway tu. Awak ajak kts sekali lah sbb dia kan hantu donut.

    Dah pecah rahsia awak tak pandai masak ngeee

    larikkksss

    ReplyDelete
  34. ramai org masa single tak pandai masak, bila dah kawen nanti kenalah belajar,hahahahaa

    saya dan kts dah haramkan kaki kami utk jejak ke DD hiway tu, tuna sandwichnya dah tak sesedap dulu.

    ReplyDelete
  35. juliet,
    saya rasa elok awak belajar masak dari sekarang. Nanti kalau dah kawin, dah expert hehehe

    kalau tak nak pergi yg kat highway tu kita pergi yg kat Jusco AU2. Bila nak pergi?

    ReplyDelete
  36. saya suka makan sayur atau ulam ulam... tapi memilih sangat2... cukup cerewet.......

    tidak semua sayur saya makan...



    pasal YB punya n3 panjang pendek ker saya tak peduli hehehhe

    apa saja yang kawan2 saya tulis saya baca........

    ReplyDelete
  37. NL,
    Eloklah kalau awak suka makan sayur atau ulam2. Kenapa cerewet pulak. Janji hijau awak hentam ajelah hehehe

    Sayur apa yg awak tak makan?

    Terima kasih kerana sudi baca n3 saya tanpa mengira ukuran panjang pendeknya ngeh3x

    ReplyDelete
  38. semalam cuti hanya selangor... kl kerja maaaa~~~

    err... kenapa saya komen atas komen, bukan komen atas entry? ah... abaikan... :P :P

    ReplyDelete
  39. cuti-cuti ni makan lauk kenduri je...

    ReplyDelete
  40. jom start berkebun semula.... tanam kangkung, bayam, kacang... hehehe

    ReplyDelete
  41. Salam YB, saya pulak tak heran klu tak dpt makan daging tapi tak dpt sayur...muka muncung..rasa tak complete menu hidangan.

    ReplyDelete
  42. syah,
    opis saya kat Rawang, Selangor. Staff semua cuti tapi saya kerja sbb nak jumpa bakal pelanggan di KL. Tak kisahlah. Sementara ada peluang apalah sgt korbankan cuti sehari tu.

    Komen atas komen pun apa salahnya. kat blog saya semua dialu2kan.

    ReplyDelete
  43. ONE ZABA,
    haah. Aku baru balik dari kenduri kawin 2 tempat ni. Satu dekat kawasan ni dan satu lagi kat Bangi. Satu yg kat kampung emak Adam aku main kirim aje hehehe

    Shifu,
    Kawasan rumah ko luas senang nak bercucuk tanam. Kawasan aku terhad. Bolehlah setakat serai, kunyit dan cili huhuhu

    ReplyDelete
  44. Marina,
    ooo sama mcm emak Adamlah tu. Daging atau ayam takde takpe tapi sayur mesti ada. Kalau boleh nak sayur yg hijau. Dalca tu tak main le ngehx3

    ReplyDelete
  45. kalau bapak x makan sayur..anak2 ikut sekali tak?

    ReplyDelete
  46. salam, aku baru datang sini....sedia maklum la aku pi mana kan...aku tau ko sibok & ko tau aku pun sibok keje
    (aku cikgu penyibok - bila la aku nak jadi bos - tapi lagi la letih sbb sibok fikir!!! biar sibok keje)
    - sibok ko sinonim ngan pak syeikh aku...keh3x...tak makan sayur pun serupa ngan pak syeikh aku...ko org boleh buat persatuan!

    TK ko selalu dtg rumah, masa aku tak de...

    Hari ni punyalah sibok pi kenduri kawen 3/4 ( 1 ni alor gajah - jauh beno - kirim aje le )- esok lagi...

    ReplyDelete
  47. yb.. ku tgh carik keje part-time utk sabtu dan ahad.. yb ade keje kosong tak? takpon cadangan.. huhuhu

    ReplyDelete
  48. kalau entri panjang zino lalu je cecepat hehe tak larat nak baca panjang panjang hehe..

    ReplyDelete
  49. saya tak suka sayur:-
    keladi = gatal
    rebung = bau dia semacam
    peria = pahit dan tak sedap
    salad = tak best

    kangkung dan bayam kat kedai biasanya berpasir huhuhu

    kena masak sendiri baru makan hehehee

    bawang merah sbb alergik!
    labu air... tak sedap lah...

    taugeh mentah biasa dalam nasi kerabu mmg tak best huhuhu

    byk ler nak kasi list down kat sini
    jadi sayur yang salu saya makan ialah... kacang buncis, pucuk paku i likeeeeee.... dan sawi campur dalam megi kari whoaaaaa sedap maaaaaaaaa...

    ReplyDelete
  50. sonata,
    wsalam.
    Aku tabik ko dlm sibuk2 pun sempat buat banyak n3 ttg lawatan ko ke Kemboja dan Vietnam tu. Tiap2 hari ada aje n3 baru. Skrg ni sampai 2 n3 sehari. Aku skrg dah slow sikit buat n3 ni ngeeee.

    Aku lawat mana yg aku sempat aje. Kalau malam aku tidur lambat banyaklah yg dpt aku lawat hehehe

    Tak mesti kena jadi bos baru bahagia. Kita buat apa yg kita suka dan suka apa yg kita buat - itu lebih bermakna utk hidup kita. Wang bukan segala2nya.

    Aku dan pak sheikh banyak persamaan pasal kami sama2 lelaki ahaks. Bolehlah dia jadi ketua persatuan tak makan sayur cawangan Melaka ngeh3x.

    Cuti ni mmg ramai org kawin. Aku pun ada 2 jemputan hari ni. Dekat aje - satu kat Shah Alam dan satu lagi kat Selayang.
    Alor Gajah dari rumah ko bukanlah jauh mana hehehehe

    ReplyDelete
  51. Jard,
    Kerja yg mcmana yg ko nak buat tu? Ko hubungi aku melalui emel atau tepon. Tak pun ko ym. Alamat aku yunus.badawi

    Once I know the detail, I see what I can do to help you.

    ReplyDelete
  52. zino,
    Ramai org yg mcm zino ni bila nampak n3 yg panjang. Itu yg sama malas nak tulis panjang2 hehehe

    ReplyDelete
  53. NL,
    wow sgt detail. Lebih kurang mcm senarai aku aje hehehe

    Tapi bayam, kangkung dan pucuk labu aku suka yg emak adam masak. Kenalah ada hijau jugak dlm makanan sekali sekala.

    en_me,
    baru panjang sikit aje tu ngeee

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails