Tuesday, November 17, 2009

Selayang Pandang

Hari Jumaat lepas aku berjumpa seorg pemaju kecil2an berbangsa Cina. Kecil2an pun projek yg telah dilaksanakan oleh sykt beliau berjuta2 ringgit jugalah. Kami berjumpa di sebuah stesen minyak berhampiran bekas Warta, Selayang. Tak payah meeting di hotel atau coffee house.

Dia berhasrat membina sebuah stesen minyak di sebuah pekan di Selangor dan meminta sykt aku menguruskan projek ini secara turnkey iaitu dari menyiapkan pelan, mendapatkan kelulusan, membina, membeli peralatan dan seterusnya mendapatkan kelulusan utk beroperasi.

Projek ini mungkin tak besar - sekitar RM1 juta tapi skopnya menyeluruh. Jarang org bangsa asing meminta org kita buat utk mereka. Yang kerap terjadi org kita mengambil bangsa mereka utk melaksanakan projek seperti ini. Aku nak buktikan bahwa org Melayu juga berkebolehan dan mampu melaksanakan projek dgn jayanya.

Selayang pandang, tiada yg hebat dalam kisah ini tapi bagi aku, sudah tiba masanya kita org Melayu berani bersaing dan kalau boleh mengatasi bangsa lain di negara kita sendiri. Berapa lama lagi kita nak mengharapkan tongkat dari kerajaan?

Lepas berbincang aku pun minta diri. Kebetulan waktu Asar hampir masuk. Aku pun singgah di Kampung Selayang Pandang dan menuju ke masjid di situ.

Dulu aku pernah solat Maghrib dan kadang2 Isyak di masjid ini selepas bermain badminton di dewan dekat Makro. Itu dulu....Dewan Orangramai dan Pejabat JKKK Selayang Pandang

30 comments:

  1. owh...rezki murah Yb skang...syukur...

    ReplyDelete
  2. YB,sekadar iingin tahu,agak rumit tak proses pembinaan stesen minyak nie.

    ReplyDelete
  3. ~O~,
    Alhamdulillah. Tapi buat projek kat Msia ni makan masa bertahun2 kerana proses birokrasi. Mula2 nak tukar status tanah sblm boleh kemukakan pelan KM dan pelan Bangunan ke PBT.

    Jasn,
    Pembinaan tak susah sgt kalau dah tahu apa yg nak dibuat. Ianya cuma bangunan setingkat dan kanopi utk pam. Yg rumit sikit nak pasang tangki minyak yg di bawah tanah dan paip minyak ke pam.

    Juga kadangkala susah nak cari sumber bekalan air, tenaga dan telekom jika stesen di kawasan yg belum dibangunkan spt di tepi lebuhraya.

    ReplyDelete
  4. pB,
    Kena berusaha lebih dari mereka kalau nak berjaya.

    ReplyDelete
  5. sejak jadi follower yb ni dah banyak ilmu dapat

    ReplyDelete
  6. berjumpa di Caltex kah? :D tempat kenangan saya tuh,ehehehe.

    ReplyDelete
  7. tak sempat nak godek semua entry YB sepanjang ketiadaan saya di arena blog selama dua hari... Nanti free sikit petang karang saya datang jenguk lagi... heheheheh :D :D

    ReplyDelete
  8. selayang pandang baca n3 ni terasa nak bukak stesen minyak kat selayang pandang.hihi

    ReplyDelete
  9. Jarang org bangsa asing meminta org kita buat utk mereka. Yang kerap terjadi org kita mengambil bangsa mereka utk melaksanakan projek seperti ini. Aku nak buktikan bahwa org Melayu juga berkebolehan dan mampu melaksanakan projek dgn jayanya.

    --> sha setuju nieh YB. Sha rasa lepas nieh YB boleh dapat lagi, insyaAllah. satu sha suka pasal org diorg, sekali diorg puas hati...diorg rekomen kat kawan2.

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah good luck YB :D

    Huhu please pleaseeee hntr address pd yana kt barbie1706@gmail.com...?asap ek..hehe nk hntr kad..huhu thanks..

    ReplyDelete
  11. Daun Bidara,
    Siapalah saya ni kalau dibandingkan dgn blogger2 yg hebat tu. Tapi alhamdulillah kalau awak dapat serba sikit ilmu kerana itu antara sbb saya blogging.

    juliet,
    Haah. Kat dlm tu ada meja dan kerusi utk duduk berbincang.

    Apa kenangan ko kat situ? Bukan dgn mamat keramat tu kan? ahaks

    psst - ko dah jawab ke permintaan dari Tijah tu? Tolong kata ya - kesianilah dia yg tengah demam tu ngeh3x

    ReplyDelete
  12. syah,
    eh sakit gigi awak tu dah baik ke? Terima kasihlah rajin nak ulangkaji oppss nak godek n3 saya yg awak terlepas tu. Selamat membaca.

    PenyuBiru,
    Kat Selayang Pandang saya rasa jualannya kurang power. Kalau dapat buatlah stesen di Jalan Ipoh arah utara berdekatan dgn Tesco Extra (sebelah Mobil). Mesti meletup jualannya terutama kalau cap kulit kerang atau yg hijau tu.

    ReplyDelete
  13. sha,
    InsyaAllah kalau berkualiti, dlm bajet dan safetynya bagus, adalah sykt yg naik lantik sykt kami lagi.

    Dalam perniagaan ni kepuasan pelanggan sgt penting utk dpt bisnes berulang. Word of mouth pula adalah pengiklanan yg paling berkesan.

    sha lebih bijak semua ni kan sbb sha pun dlm line ni ngeee

    ReplyDelete
  14. Yana,
    Terima kasih atas doa Yana tu.

    Saya dah emel tadi. Sorry hari tu dah buat mcm2 perkara terlupa pulak. In fact, pagi tadi teringat jugak hal ini. Tiba2 dpt komen Yana.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. Rasanya company tuan ni strong dan financial banyak ni memandangkan projek yang dia bagi ni turnkey projek. Tak ramai orang ita yang ada kemampuan macam ni. Biasanya compony asing je sanggup buat turkey projek

    ReplyDelete
  17. selayang doa dicoretkan moga yb berjaya di selayang pandang.

    di selayang pandanglah saya mula betapak di kl ketika mula2 nak cari keja di sini dulu

    ReplyDelete
  18. sala YB
    wow rupanya dlm berblog ni ummi tak sangka dpt punya rakan2 yg hebat mcm YB .. yg penting biar ramai rakan jgn sesekali ada musuh . hancuuuuur
    semoga YB berjaya di dalam bidang yg YB ceburi . ameeeeeen

    ReplyDelete
  19. anjang,
    Skyt saya tak lah besar mana. Setakat buat turnkey yg kecil2 mcm projek ini insyaAllah mampulah kami.

    mak su,
    terima kasih kerana tak henti2 mendoakan kejayaan saya. Semoga dimakbulkan Allah.

    Oh maksu bermula di situ ya sblm pindah ke Cheras. Skrg dah ada flyover baru kalau nak ke KL. Tak payah lagi pusing kat jalan yg nak ke stadium tu yg sentiasa jam hehehe

    ReplyDelete
  20. ummi buat saya segan bila ummi cakap mcm tu. Saya bukanlah org yg hebat mana. Ramai lagi org kita yg jauh lebih berjaya hatta dlm bidang saya ni. Saya hanya insan kerdil yg cuba mempunyai jiwa yg besar demi agama, bangsa dan negara.

    ReplyDelete
  21. dah baca, tapi tak larat nak komen... sakit gigi yang mencucuk-cucuk dan berdenyut-denyut buat idea saya ilang... takleh nak merapu... hihihihih :P :P

    ReplyDelete
  22. syah,
    Saya hargai kegigihan awak membaca n3 saya yg lalu dlm keadaan gigi yg sakit.

    Semoga gigi awak yg sakit tu cepat baik.

    ReplyDelete
  23. bila sebut Warta - itu la tempat aku bershopping masa dok kat BBS dulu....he3x sekolah aku kat situ le.....SM TS....lama gak aku kat situ!

    ReplyDelete
  24. sonata,
    Masa kegemilangan Warta telah berlalu. Warta pun dah tiada di tempat tu.

    Ko mengajar kat SMTS ya? Sekolah berbilang kaum kat situ kan - 1Malaysia hehehe

    ReplyDelete
  25. Aku doakan yg terbaik utk kita semua. Semoga segalanya diberkati oleh-Nya. Amin.

    :)

    ReplyDelete
  26. Aku pun nak aminkan jugak leh ker????.........heheheheheh

    ReplyDelete
  27. bila pulak YB nak buat stesen minyak sendiri... salu buat untuk orang lain ajer huhuhuu...

    kalau YB betul2 nak buat stesen minyak YB, nanti jgn lupa jemput saya untuk rasmikan dan bulehlah saya tulis nama ats batu ngeh3x...

    ReplyDelete
  28. dcrysz,
    silalah aminkan. Jgn aminah sudahlah hehehe

    NL,
    Dah ramai yg berebut nak jadi dealer stesen minyak sehingga ada yg gunakan kabel. Bagilah mereka tu peluang. Saya buat kerja lain hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails