Monday, November 30, 2009

Potong, potong, potong

4 hari aku tak bersiaran. Banyak kisah aku nak tulis tapi biarlah aku potong2 supaya tak panjang sgt n3 ni.

Biar aku mula dgn majlis korban di tempat aku. Tahun ini aku ditugaskan utk menimbang daging. Mungkin AJK nak cari org yg adil dan saksama macam aku ni utk tugas tersebut. Untungnya kerja ini boleh rilek2 dulu sementara menunggu lembu siap dilapah. Jadi aku sempatlah sarapan di dewan surau sambil bergurau senda menolong kaum wanita menyediakan makan tengahari hehehe. Sedang aku menikmati sarapan Pengerusi surau tanya samada alat penimbang dah ada ke belum. Potong stim betullah ustaz ni Sebenarnya alat penimbang surau tinggal satu aje itupun dah hilang mangkuknya. Lepas solat raya hari sebelumnya tu puas aku dan setiausaha surau merayau satu KL cari kedai jual penimbang tapi semuanya tutup. Akhirnya aku bawa alat penimbang buat sukatan bahan kuih emak Adam ke surau ngeh3x.

Ini bukan latihan tarik tali utk hari keluarga.

Salah seekor dari lembu korban sedang dipotong

Siapa lagi nak kena potong?

Lepas majlis korban dan makan2, kami pulang ke kampung emak Adam pada sebelah petang Sabtu tu utk menghadiri majlis potong cukur jambul anak ke3 adik emak Adam. Ada 2 org lagi sepupu baby ni yg dicukur jambul mereka malam tu. Siap dgn marhaban dan berzanji. Aku kebetulan duduk betul2 di sebelah kiri Tok Imam. Mujur lepas dia habis baca berzanji tu dia sorong kitab ke sebelah kanan dia ngeee. Imam ini lah yang menjadi jurunikah aku 22 tahun yg lalu (oops sebenarnya kurang sehari 22 tahun).

Tok Imam Hj Ali Jaafar sedang membaca doa sebelum menggunting rambut anak saudara aku.

Pagi semalam (Ahad) kami ke jemputan potong punai berkhatan saudara emak Adam. Kiranya buat majlis besar macam nak sambut menantu walaupun mereka sekadar menyewa di rumah murah. Rezeki tengah murah agaknya. Anak2 aku tak ikut - cuma emak Adam dan ibu mertua aku yg pergi. Kakak ipar aku dan keluarganya juga pergi bersama tapi naik kereta lain sebab mereka nak balik Sg Besar kerana ada jemputan lain di sana.

Lepas makan2 dan salam cangkuk kami singgah di kedai potong rambut kerana rambut emak Adam dah panjang. Nasib kami baik kerana takde pelanggan masa kami sampai tu. Emak Adam pun potonglah rambut dia ala Princess Diana.

43 comments:

  1. oh? dah dekat anniversary ke? happy anniversaru then :D

    ReplyDelete
  2. gempaqnye tajuk... YB dh potong?? hahaha...

    ReplyDelete
  3. Kalo kaklina macam puteri diana, yb sudah pasti mirip putera charles,hahahahhahaha.

    mcm2 majlis potong yg yb pegi yer, jgn potong jalan saya sudah,hehehehe.

    ingat nak jadi yg pertama, rupanya siakmal tu lagi cepat.:D

    ReplyDelete
  4. salam eidul adha YB
    terkejut gak tengok tajuk potong2 tadi , ingatkan apa ler....

    berbagai jenis potong yg YB jumpa ... jangan lupa potong kuku..he he he

    ReplyDelete
  5. berapa banyak potong daa.

    YB dah potong? Of course lah, ngeh ngeh ngeh..

    baru je selesai sessi potong memotong lembu korban kat padang opis ni tadi..

    ReplyDelete
  6. musim coti sekolah ni mmg ramai berbudak lelaki yg putus terpaksa.


    p/s: hepi anibersery aa (saje wish awal sehari.hehe)

    ReplyDelete
  7. Akmal,
    Anniversary kami semalam. Malam tadi sambut dgn famili dinner di luar.

    Thank you for your wish.

    teja,
    skrg kan semua main potong aje? Aku punya apa pulak lagi yg ko nak potong ni huhuhu

    ReplyDelete
  8. juliet,
    saya takmo jadi mcm putera charles tapi nak jadi putera raja arab - kaya dan isteri ......

    Mana saya ada potong jalan awak? Awak pergi karoake tak ajak pun huhuhu

    awak bukan yg pertama atau kedua tapi yg ke3. Kira oklah tu selagi jadi first 4 hehehe

    ReplyDelete
  9. ummi,
    Salam aidul adha walaupun tinggal beberapa jam aje lagi.

    Saya cuma ingin melihat sesuatu itu dari sudut yg berbeza. Skrg org asyik bercakap tentang potong jadi saya pun cerita ttg potong lah.

    Betul tu. Nasib sempat potong kuku petang Jumaat tu hehehe

    ReplyDelete
  10. Che'Pit,
    Adalah setengah dozen potong hehehe

    Saya dah lama potonglah.

    Dapat makan sup gearboxlah tengahari ni kat opis ya? Tinggalkanlah sikit utk saya jugak hehehe

    ReplyDelete
  11. Penyuk,
    Putus terpaksa itu akan menjadikan mereka dewasa hehehe

    Ko wish bukan cepat sehari tapi lambat sehari sbb aniversari aku semalamlah. Aku tulis kurang sehari tu pasal masa tu hari Sabtu lagi ngeee

    ReplyDelete
  12. ONE ZABA,
    sekali tu pun seperti tak tertanggung sakitnya hehehe

    Aku tabik org perempuan yg sanggup melahirkan anak banyak kali. Itu lagi sakit wooo

    ReplyDelete
  13. ada lagi ker dlm peti aias tu...

    saya asyik dok hirup sup toksid aje..
    hehehe sup gear box..

    ReplyDelete
  14. cerita macam tergantung aje... potong stim betullah tengah syiok baca...

    aritu dapat daging korban bahagian daging yang pejal penuh dengan otot-otot... tapi incik Firdaus request buat steak... belasah ajalahhh... hasilnya daging yang sangat lembut, mudah dikunyah dan sangat sedap... yang saya punya dalam pinggan pun dia potong, ambil separuh... chis betull... Kui kui kui kui :P :P

    ReplyDelete
  15. mcm ne nak tinggal sikit, sy sdiri tak sempat nak g makan pun.. waktu pengumuman jemput makan di cafe, its about time sy kena kuar sbb ada urusan, huhu..

    xpelah xde rezeki..

    ReplyDelete
  16. Happy belated anniversary YB dan mak Adam!! moga many more to come..dan bahagia hingga ke syurga..amin..

    ReplyDelete
  17. ape2 aje la yg sempat aku tangkap aku potong le... hehehe

    ReplyDelete
  18. happy anniversary...

    semoga sentiasa berbahagia...

    .
    .
    .
    .


    .
    .
    .
    oooppppssss
    tercepat sehari eh aku wish..
    :D

    ReplyDelete
  19. ko ditugaskan menimbang sebab ko tak reti melapah lembu... kan.. kan.. kan..

    hihihi... org bandar la katakan :P :P :P

    ReplyDelete
  20. teringin plak nak potong rambut ni...
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .


    "tak mau fesyen princess diana ha amoiiii...... sy mau macam itu rihanna..."

    hikkssssss

    abang dah potong


    .
    .
    .

    .
    .
    .

    .
    .
    .

    .

    rambut??


    :D

    ReplyDelete
  21. k... komen ke 22...

    sempena ulangtahun yg ke 22....

    .
    .

    jeles ai...


    .
    .
    .


    kekanda..... cepatlaaaa..
    huhuhuhu

    ReplyDelete
  22. kuina,
    awak tanya tentang daging korban ke? Dah habis difaraid. Hari Sabtu tu banyak jugak sup tulang termasuk gearbox besar2 mcm gearbox lori. Kalau nak rasa tahun depan jemputlah dtg hehehe

    syah,
    maaflah kalau citer kali ni mcm tergantung sbb Adam muntah masa saya buat n3 ni. Terus hantar dia pergi klinik pagi tadi.

    Tahun ni awak tak dpt berapa bnyk daging mcm tahun2 lepas ke? Sampai yg kurang lembut pun awak sapu ngeh3x

    ReplyDelete
  23. Che'Pit,
    alaa cian nya. Oklah tahun depan kalau panjang umur murah rezeki kita standby awal2.

    ReplyDelete
  24. tchersally,
    terima kasih. Lambat sehari takpe yg penting doa tu harap2 makbul.

    Tapi saya musykil apa yg many more to come tu?

    Teja,
    kalah tok mudim ko ni! Mcm ni takut aku nak dekat2 dgn ko takut kena potong hehehe

    ReplyDelete
  25. kts no 1,
    terima kasihlah ucapkan happy anniversary. Ko bukan cepat sehari tapi lambat sehari. Ulangtahun kami pada 29/11 setiap tahun. Dah termaktub sejak azali ngeh3x

    kts no 2,
    Dah bertahun2 aku lapah lembu. Jadi bagi can org lain nak asah bakat.

    psst - bukan susah nak lapah lembu. Selagi aku kulit aku buanglah hehehe

    Ko tu yg budak bandar entah2 org sembelih lembu pun tak pernah tengok lalala

    ReplyDelete
  26. macam2 potong ada ni.... kena nyanyi lagu potong... potong ni

    ReplyDelete
  27. uiks, ape kene mngene ngan tok mudim plak... bukan aku nk potong p**** ko, YB. hahaha...

    ke situ yg ko pikir erk, jauh tuuuuu.....

    ReplyDelete
  28. many more to come tu maksudnye..many more anniversaries dgn Mak Adam lerrr..

    ReplyDelete
  29. Aduhhhh, aku elergik la dgn perkataan "potong! potong! potong!".

    Tidakkkkkkkkk.......

    ;)

    ReplyDelete
  30. salam eid..tema potong memotong ker nih..ahahaha...

    ReplyDelete
  31. amboi banyak nya potong hehe

    ReplyDelete
  32. Selamat menyambut ulangtahun perkahwinan yang ke 22 untuk YB dan isteri...Semoga sentiasa mendapat keredhaanNya, Insyaallah...

    Nanti boleh la kongsi tips mengekalkan kebahagiaan rumahtangga untuk kami yang masih setahun jagung berumahtangga ni :)

    ReplyDelete
  33. best btol potong2 nie...hahhah

    ReplyDelete
  34. dah dapat bahagian tu, terima sajalah... takkan nak mintak-mintak pulak... tak sopan... hihihihihih :P :P

    ReplyDelete
  35. rezeki tgh murah?

    ouh, jangan potong stim... teruskan jer xtvt memotong apa2 aje :)

    ReplyDelete
  36. kts no 3,
    Bukan rambut ko dah mmg pendekke? oopss

    Watever fesyenlah asal ko bahagia. hehehe

    kts no 4,
    nasib ulangtahun kami yg ke22. Kalau yg ke50 ko kena tunggu sampai ada 49 komen yg lain. Jenuh tu.

    Sabarlah tunggu kekanda ko tu balik. Tiga minggu lagi baliklah dia ngeh3x

    ReplyDelete
  37. JP,
    Betul kata awak tu. Macam2 kena potong cuti ni. Awak ada potong apa2 ke? ngeee

    Shifu,
    Ko tolong carikan pasukan kompang utk nyanyi lagu tu ok

    teja,
    habis tu apa yg ko nak potong?

    ReplyDelete
  38. tchersally,
    thanks for the clarification. Ingat many more anak hehehe

    zyma,
    awat ko alergik dgn perkataan potong tu? Ko kan selalu potong rambut org? ngeh3x

    arsaili,
    mcmana sambutan aidil adha di sana? Nak ucapkan salam eid dah habis hari tasyrik huhuhu

    kebetulan bnyk perkara tentang potong berlaku skrg ni.

    ReplyDelete
  39. zino,
    adalah dalam 5-6 perkara yg kena potong hehehe

    Jasnia,
    Terima kasih.

    Ada juga saya selitkan resepi kebahagiaan rumahtangga di n3 yg lepas2. Mana yg baik bolehlah jadikan tauladan dan yg tak sesuai tu kelemahan kami sendiri.

    ReplyDelete
  40. ~O~,
    Best bagi yg memotong tapi yg kena potong mungkin sebaliknya ahaks

    syah,
    betul tu. Saya dpt daging yg dicampurkan seketul tulang. Emak Adam tanya nak buat apa tulang seketul besar tu? Nak buat sup alang kepalang. Tapi terima ajelah.

    Mak Su,
    Dari segi sambutan nampaknya mcm tu lah.

    Cukuplah setakat ni urusan potong memotong ni. Nanti saya nak hantar Atikah balik UiTM mungkin boleh sambung memotong kenderaan di lebuhraya pula hehehe

    ReplyDelete
  41. maka buatlah sup tulang campur daging... pun sedap jugak... hihihihihih :D :D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails