Thursday, October 29, 2009

Kursus oh Kursus

Hari ini aku menghadiri kursus keselamatan untuk sebuah sykt minyak antarabangsa yg mempunyai stesen di seluruh Semenanjung ini. Kursus dijangka mengambil masa selama 2.5 hari iaitu sehingga tghari Sabtu ini dan diadakan di opis baru kami di Rawang tu. Sebelum dibenarkan bekerja untuk sykt minyak, kami kena menghadiri kursus keselamatan dan lulus ujian yg diadakan. Ini bagi menjamin keselamatan para pekerja, pelanggan, org ramai dan kemudahan (stesen) itu sendiri. Maklumlah kalau tak betul caranya, minyak ini boleh membahayakan - boleh terbakar atau meletup.

Yang menjadi tenaga pengajar ialah salah seorg kakitangan sykt bersekutu kami yg telah lulus ujian dan dibenarkan mengajar. Sykt itu terlibat menyelenggarakan stesen2 minyak di beberapa negeri. Sykt aku belum lagi terlibat tetapi ini selaku persediaan jika sykt aku nak masuk tender di masa akan datang.

Cik kak ni yg mengajar kami

Bahan kursus banyak persamaan antara sykt ini dgn sykt kulit kerang tempat aku kerja dulu. Di sana aku yg menjadi pemudahcaranya. Aku telah terlibat memberi latihan kpd jurutera2 bukan saja dari Malaysia malah dari Indonesia dan Brunei. Dua tahun lepas aku ada buat kursus keselamatan seperti ini di Jakarta.

Hari ini aku jadi pelajar pulak. Tak kisahlah kerana ada juga benda baru atau yg tak sama yg boleh aku pelajari.

4 org peserta kursus aje. Tengok aku bukan main semangat lagi. Duduk kat depan tu.

Hari ni kami pulun syllabus utk hari ini dan esok. Kena ambil 4 kertas ujian. Nasib semuanya lulus. Kalau tak lulus buat malu aje. Tapi pening2 lalat jugalah lepas tu.

Ini alat2 yg digunakan utk mengasingkan (isolate) pemasangan elektrik. Tak perlulah aku terangkan secara terperinci kerana takut korang pulak yg berasap nanti hehehe

Esok kursus akan bersambung lagi. Ada pulak peserta yg baru nak masuk kursus ni esok. Nasib ko lah. Kami nak habis cepat. Kalau boleh sebelum solat Jumaat. Sabtu kami nak buat office warming. Jemputlah datang.

33 comments:

  1. ooo..ingatkan kursus kahwin tadi.hik3..

    ReplyDelete
  2. bkn aku ke yg duk meja sebelah ko tu YB??

    hp kat dpn mata... patut le sms ko kejap2 masuk... hahaha, kacau tu la aku nk konsentret

    ReplyDelete
  3. sha ingat kursus ape tadi. maybe sha pon nak ke kursus...tp mungkin takkan secanggih ini. maybe sha pergi yang kursus tanam cendawan saje:)

    ReplyDelete
  4. huwwaa...sbb salah parking kat stesen minyak la keta aku kena clamp bang.

    ReplyDelete
  5. kalau cikgu tu silap ajar YB boleh ambik alih hehe..

    ReplyDelete
  6. belajar sepanjang hayat...aku yang tua2 ni pun gi kursus gak!!!Kursus last week - kursus buat laman blog...he3x, aku dah terrrrrooorrr...last2 aku tukang ajar rakan sejawat!

    ReplyDelete
  7. Pagi Sabtu ni saya kena bagi kursus multimedia utk rakan sejawat...

    ReplyDelete
  8. Aku harap ko pegi la kursus tu baik2. Jgn ko buat2 lupa lak...nanti ko pegi kursus kawen pulak. Kesian kat Mak Adam......huhuhuhu.
    :)

    ReplyDelete
  9. KTS rajin kasik komen kat "Yunus Badawi"....nombor 1 tuuu weyyyy!!!!
    Huhuhuhu....
    :)

    ReplyDelete
  10. PenyuBiru,
    Aku dengar ko yg nak hadiri kursus kawin tu hehehe

    Teja,
    Aku pun harap ko lah org yg sebelah aku tu ngeh3x. Tapi hakikatnya org yg sebelah aku tu budak Cina dari Pahang huhuhu.

    hp tu silent mode. Itu yg kena letak kat depan mata kalau ada panggilan penting. Takde masanya aku nak sms ko hehehe

    ReplyDelete
  11. ok YB

    trus kosentret...hehehehhe

    ReplyDelete
  12. sha,
    Lepas ni bolehlah saya order cendawan dari awak.

    Tijah,
    stesen minyak mana tu? Lain kali ko rogerlah aku. Mana tahu aku boleh tolong.

    ReplyDelete
  13. zino,
    taklah sampai nak ambil alih tugas cikgu tu. Tapi tadi ada beberapa jawapan yg kami pertikaikan dan akhirnya mereka kena tukar jawapan ikut kami hehehe

    sonata,
    skrg ni ko tererlah buat laman blog. Bolehlah ajar aku. Blog aku dari dulu tak tukar2 wajah huhuhu.

    ReplyDelete
  14. aku mmg le suka duk kat sblh ko, tp aku lebih suka duk belakang2... leh ngula... muehehe!

    ReplyDelete
  15. ckLah,
    Wah cikgu BM/Sejarah mengajar multimedia utk rakan sejawat. Tak sia2 rakan2 awak beri gelaran wanita gajet ngeh3x.

    psst - saya nak ikut belajar boleh tak? Tapi bukan Sabtu nilah sbb sibuk dgn office warming dan kenduri rumah kakpah.

    Zyma,
    Baru aku bercadang nak pakai baju Melayu masa pergi kursus esok dah ko cakap mcm tu. Tak jadilah takut nanti emak adam ingat lain pulak ngee.

    psst - pakai t-shirt lagilah esok huhuhu

    ReplyDelete
  16. Zyma,
    takkan ko jeles pulak? ngeh3x.

    tapi hari ni tak nampak kelibat dia. Jgn2 dia tak sihat. Ko ada dengar berita dari dia tak?

    ~O~,
    mmg kena fokus. Kalau tak, susah nak lulus sbb markah lulus 80%. Dahlah tu bnyk soalan cengelat (trick question) huhuhu

    ReplyDelete
  17. Teja,
    Kalau mcm tu apakata kita sama2 duduk belakang sebelah menyebelah? Geliga tak cadangan aku ni hehehe

    ReplyDelete
  18. haah ye, mmg geliga tramat... tp tkpe, dlm beg aku standby tali sauh... ko jgn nakal2, aku tambat ko kat kusi nnt... hehe

    ReplyDelete
  19. Teja,
    Terima kasihlah ko puji aku. Ikhlas ke tu atau ada udang di sebalik mee maggi? ngeh3x

    Tambat kat kusi apa aku heran. Ingatkan kat tiang jambatan MRR2 tu ha hehehe

    ReplyDelete
  20. pandai ko neke, elok la klu ko phm... esok taw jgn lupe... hehe!

    [camne ala agaknye klu YB kena tmbat kat kusi/tiang erk?] ermmm... tk dpt aku nk bayangkn, tntu aku simpati kat ko YB... huhu

    ReplyDelete
  21. Teja,
    aku tahu ko nak mintak belanja ABC atau kopi duda tu. Esok ko bodeklah cikgu ko supaya habis kelas awal. Ko roger aku kalau ko dpt keluar awal hehehe

    eh tali ko tu besar ke kecik? Jgnlah pakai yg besar sgt kalau nak tambat aku takut nanti org ingat aku ni pesalah syariah pulak hehehe

    ReplyDelete
  22. aku tau ko mmg memahami hati nurani aku... nnt aku set ngan cikgu, klu dia wat dono aku blah je la.... haha!

    tp cni ujan le, jgn lupa bwh baju ujan ye... nnt tkt basah, ngeeee...

    ade tali sauh kecik ke?? meh aku nk tgk... hahaha

    ReplyDelete
  23. Teja lagi,
    apa susah masa org pergi solat Jumaat tu ko pulunlah. Sebelah ptg ko boleh kuar cepat.

    Buat apa pakai baju hujan? Kita kongsi payunglah. Nak kongsi daun pisang takut takde pulak kat sana hehehe

    Nak tengok tali yg kecik esok aku bawak. Tungguuuuuuu

    ReplyDelete
  24. NL...
    saya pernah kusus waste management
    dan kimia ajer... pasal api tak pernah huhuhuhu

    camner buleh lulus tu musykil sungguh... lah hehehe

    ReplyDelete
  25. NL,
    Tak kiralah kursus apa yg diambil, yg penting dpt menambah pengetahuan dan kemahiran.

    ReplyDelete
  26. saya amek kursus kawen je... kursus lain belum ada lagi... har har har har :P :P :P

    Ingat nak amek safety lah...

    ReplyDelete
  27. aku plk akan memenjarakan diri aku dlm kursus jahitan manik ulang suara jahitan manik..selama 2 hari- sabtu ahad - 8pg - 4 ptg...

    gila ah..x feel weekend lgsg

    selasa aku nk mntk cuti gak..x kesah

    ReplyDelete
  28. ingat yb gi kursus kawen tadi...
    err.... satu soklan yang takde kaitan nak tanya. kalau lelaki nak kawen satu lagi kena pergi tak kursus kawen lagi sekali.???

    ReplyDelete
  29. kursus tu jgn la monteng pulak...

    ReplyDelete
  30. syah,
    Bos tempat ko kerja tu tk hantar ko pergi kursus ke? Tahi hidung masin betul dia.

    citahrudin,
    apahal ko pergi ambil kursus tu? Ingat nak ajak dating weekend ni hehehe

    Kami nak tengok pengantin kat Kapar Ahad ni

    ReplyDelete
  31. ArPeGGiOS,
    Tak payah ambik kursus kawin pun saya sekeluarga dah bahagia.

    Tak tahu pulak samada kena ambil kursus lg ke tak. Tapi kalau dah expired kursus yg memula, rasanya kena ambik lagi. Nape tanya? Ada org yg cadang nak tambah cwgn ke? ngeh3x

    ONE ZABA,
    mana ada aku monteng tau. Hari dah habis. Ada 3 lagi exam paper tadi dan aku lulus semuanya hehehe

    ReplyDelete
  32. Belajar sepanjang hayat bro... sesekali jadi pelajar semula memang seronok... kerana walau sebanyak mana kita tahu... masih ada banyakkkkkkkk lagi yg kita tak tahu.... percayalah

    ReplyDelete
  33. Shifu,
    Betul cakap ko tu.
    Hari kedua bila tang keselamatan elektrik banyak yg aku tak tahu. Yg aku tahu benda tu bahaya ngeh3x

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails