Sunday, October 4, 2009

Bila Blogger Datang Beraya

Petang semalam dua org blogger yg belum pernah aku temui hatta bercakap dlm telefon pun tak pernah telah sudi beraya ke rumah kami. Sebelum ini, perhubungan kami hanya melalui blog masing2, sms dan emel serta gtalk.

Semasa aku sms salah seorg dari mereka, dia memberitahu akan bertolak lepas Zohor dan "termasuk sesat" mungkin dalam pukul 4:00 ptg sampailah. Aku pun balas kalau dari tempat dia ke rumahku biasanya cuma 35 minit. Tapi takpe lah.Dalam pukul 3:15 ptg aku dpt sms kata mereka baru bertolak sbb suami dia baru pulang dari kerja (ciannya Sabtu kerja sampai petang). Pukul 4:00 ptg mereka belum sampai lagi. Aku sms bertanya di mana mereka masa tu. Dia pun balas kata OTW nak ambil kawan yg satu lagi. Tak lama kemudian aku menerima panggilan dari no yg tak aku kenali.
"Ini Husna. Kami dah silap jalan ni nak ke rumah Jard. Kalau dari Komplek Mutiara ni macamana nak pergi rumah dia?" tanya Syah.

Itulah pertama kali aku mendengar suara dia! Belum sempat aku jawab talian terputus. Aku cuba call balik tapi tak dapat. Aku call pula no dia yg satu lagi tapi tak berjawab.

Dipendekkan cerita, mereka pun sampai dlm pukul 4:45ptg. Masa itu, bekas rakan sekerja aku dan isteri serta adik iparnya sedang beraya di rumah kami.

Oh ini rupanya Syah (Husna) dan Jard (Zarah).Mereka datang bersama Incik Firdaus (panggilan Syah kpd suaminya) dan anak sedara mereka yg montel, Imran. Setelah mempelawa mereka masuk dan bersalam2an dan berpeluk cium mereka pun tanpa segan silu mula menikmati kuih raya yg penuh semeja. Yes aku suka tindakan mereka sebab macam dah lama kenal. Kerana nak tercekik makan rempeyek Jard meminta air minuman. Sengaja emak Adam tak hidangkan di meja itu kerana mahu mereka ke meja makan. Lalu aku pun menjemput mereka serta bekas rakan sekerja aku dan isterinya ke meja makan di ruang makan pula. Kami sediakan lontong, serunding, lodeh kacang, sambal kacang, rendang, laksa utara dan rojak buah. Rendang, laksa dan rojak tu isteri aku yg buat dgn bantuan dari aku ngeh3x.

Syah (kanan) dan Jard sedang menikmati juadah yg disediakan.

Lepas makan, mereka lepak depan TV bersama kami sekeluarga. Kalau di tempat kerja, Jard tak dibenarkan menonton selain dari saluran RTM1 dan RTM2 sbb dia bertugas dgn TV kerajaan tu. Macam2 perkara yg kami borakkan.

Imran dan Adam seronok bermain bersama.

Sambil kami bersembang tu, Jard mengeluarkan sesuatu dari beg tangan dia dan memberikan benda ini kpd aku dan isteri aku. Nak tahu apa bendanya? Tengok ni

Diperbuat dari mutiara asli. Butang baju Melayu tu utk aku dan yg dalam kotak tu utk emak Adam. Korang jgn jeles pula

One for the album. Adam di pangkuan Syah

Menjelang Maghrib baru mereka pulang. Jard kata dia ada satu rumah terbuka di Jalan Klang Lama.

Kalau tak nak balik dan nak tidur rumah aku pun boleh . . . .

39 comments:

  1. waaaa...bestnyer! kalau macam nieh sume pon nak gi umah YB...food best, layanan best. tp paling best siap bawak ole2 lagi:)

    hubungan baik sesama bloggers - baik2...bagus2...best2...

    ReplyDelete
  2. cHeRyNa PiReS,
    Semasa rakan blogger ni kadang mcm dah kenal rapat cuma tak pernah jumpa. Bila dah jumpa lagilah akrab.

    Oh ya Jard pun ada bawa kuih utk kami. Saja tak sebut dlm n3 tadi.

    ReplyDelete
  3. YB.....

    Ko kasik t-shirt SHELL kat diaorg berdua 2. uwaaaaa....aku nak gak.
    See,kan aku dah ckp....kita semua mcm adik-beradik.
    Aku minta Jard ckp kat Husna(Syah Shah)supaya "tembak" nombor h/p ke h/p aku.....dia buat betul2.
    Aku pun sempat la borak2 dgn si Husna.
    Kita ni mcm BIG FAMILY,kan. Biar jauh di tmpt masing2, tapi silaturrahim tetap erat dan rapat.
    :)

    ReplyDelete
  4. aku jugak lah tak nyempat2 nak jumpa ahli keluarga ko, ada je kekangan ...tak jadi rezeki lagiks.

    Ko jangan tak ingat aku dah tau sape ko ( dah jumpa....he3x )

    ( aku tergelak jugak Pak Sheikh tanya aku - ada no YB? YB mana ni??? ingatkan yang berhormat ke apa... rupa2nya ko ....& lagi best - ko jumpa kawan ko???
    he3x saje aku tak call semula kat ko - itu men's talked )

    ReplyDelete
  5. Zyma,
    Sempena raya ni aku bagilah t-shirt kat mereka. Lagipun Jard dah beberapa kali bagi souvenir kat aku (dan emak adam). Syah pula beriya2 nak duit raya. Takkan nak bagi duit raya kat dia. Jadi aku ganti dgn t-shirt.

    Kalau ko dtg sini (dan stok masih ada) aku bagi ko jugak. Kalau ko kat KL aku pasti ko dah join mereka semalam. Mahu terbalik rumah aku kalau ramai2 dtg. Tapi ko tak dpt dtg, semangat ko bersama kami kerana ko memantau pergerakan dan perkembangan kami semalam.

    psst - selain dari ko ada lagi blogger yg mengikuti perkembangan perjumpaan kami semalam ahaks.

    ReplyDelete
  6. sonata,
    Belum ada jodoh kita nak jumpa. Masa awak dtg KL hari tu kami pulak belum balik. Tapi insyaAllah satu hari nanti kita jumpa juga. Famili awak dan famili saya.

    Saya pun teringin nak jumpa Pak Sheikh. Selain merapatkan silaturahim, mungkin ada peluang bisnes ngeh3x

    ReplyDelete
  7. Yes....you r rite,YB.

    Semangat dan ikatan ukhuwah cenggina la yg perlu ditanam dlm diri setiap kita.

    Insya Allah,sampailah aku ke KL nanti. :)

    ReplyDelete
  8. huhuhu... jeles gini, aku nk datang jugak la

    ReplyDelete
  9. wah wah...bilalah yana nak g beraya umah YB lak :)ahaks!

    ReplyDelete
  10. Zyma,
    Walaupun kita cuba bersahabat dgn seramai blogger yg boleh tapi ada yg ngam dan ada yg kurang ngam. Depend on the Chemistry hehehe

    Aku rasa tak lama lagi ko sampailah ke KL tu.

    Teja,
    Minggu depankan ko ada kursus kat sini. Bolehlah dtg. Raya tak habis lagi hehehe

    Liyana,
    Bila2 pun boleh. Tapi esok Yana dah nak diet pulak. Saya bagi air kosong ajelah kalau mcm tu ngeh3x

    ReplyDelete
  11. Jard,
    Untung2 ada jejaka yg berkenan kat ko. Ko nak aku publish no ko sekali ke? muahaha

    ReplyDelete
  12. waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... aku jeles.. aku jeles....

    ReplyDelete
  13. cik konfius,
    nape pulak ko jeles? Kan aku dah jemput ko hari tu tapi ko tak nak dtg

    ReplyDelete
  14. aku nak datang tp dari KK, bleh tunjuk jalan YB?

    ReplyDelete
  15. Salam YB..

    memanglah jeles !

    saya jeles sbb tak dapat makan..

    " lontong, serunding, lodeh kacang, sambal kacang, rendang, laksa utara dan rojak buah. Rendang dan laksa .."

    uwaaa...sedapnya..

    ReplyDelete
  16. Mentibang Laut,
    Ko boleh google peta ke rumah aku mcm yg Syah buat tu (boleh tengok n3 dia hari Jumaat baru ni).

    LiNda,
    Kalau aku tahu ko nak dtg, lain kali aku roger ko sekali.

    ReplyDelete
  17. YB...
    Tahniah, tahniah, tahniah...boleh buka satu forum nie...jemput semua bloggers

    ReplyDelete
  18. aku tk tau jln umah ko, blh datang ambik aku tk kat shah alam tk?...

    errrr, tk pe le YB, tk yah la ambik... wat susa2 je... ngeeeeeeeee!

    ReplyDelete
  19. YB....

    Insya Allah, besok aku pos sobenier kat ko dan lain2 geng kita.

    Ngeh...3x.

    ReplyDelete
  20. ragbar,
    Nak jemput semua blogger kena sewa stadium Shah Alam. Rumah aku ni mana muat.

    Tapi aku kena minta tolong ko jadi AJK sbb aku kawan baik ko tu bila aku jemput smlm dia kata kena dpt izin ko dulu kalau dia nak dtg! Manalah aku ada no tepon ko nak minta izin ko huhuhu. Akhirnya dia tak dtg.

    Aku rasa ko tahu sapa yg aku maksudkan. Ko tanyalah dia ahaks.

    ReplyDelete
  21. Teja,
    Kalau ko tak nak susahkan aku ko naik komuter sampai KL Sentral. Bila sampai sana ko call aku.

    Zyma,
    Tak sabar aku nak tunggu apa hadiah ko belikan utk kami. Apapun aku dahulukan dgn ucapan terima kasih bebanyak.

    ReplyDelete
  22. hurmmmmmm....
    agak2 berapa minit dr umah aku ke umah ko eh??

    belum campur sesat lagi tu...

    hurmmmmm...
    tak jadi la nak pergi...

    ReplyDelete
  23. syah yang ensem har har har harOctober 4, 2009 at 9:14 PM

    YB, biskut tu ai yang bagi tauuuu... Bukan Jardddd... Dia tolong bawak je... Har har har har har :P :P :P

    ReplyDelete
  24. kts,
    Macamana aku nak agak kalau ko tak bagi tahu kat mana rumah ko ahaks. Tapi aku rasa dlm 8 minit. Kalau masuk sesat macam hari tu mungkin 10 minit hehehe

    Yg jauh ko nak pergi yg dekat ni ko lalu aje huhuhu

    syah,
    Laa ko yg buat biskut tu patutlah sedap. Ko kan pandai masak.

    Si jard ni pun buat diam aje bila aku salah bagi kredit kat dia.

    Maaflah syah sbb silap bagi ucapan terima kasih. Lain kali bila dah habis kami makan ko hantarlah lagi.

    ReplyDelete
  25. kalau kawe dtg beraya... kawe tak minta lebih2... sekadar tart nanas pun dah ok... esok kawe gi KL... :)

    Tapi gi KL bukan nak gi open house tau... gi demi khidmat untuk negara... hehehe

    errr... 0139829546 :)

    ReplyDelete
  26. slm YB..
    smga dlm rahmat-NYA.
    amiin.

    teman sronok tgok entri sbgini..
    :)

    dr rakan maya, ke alam realiti.
    memg satu cara memanjangkn tali s/rhm sesama umat..

    meskipun kita hnya btemu mlalui blog, memg tk mustahil- blh btemu d dunia realiti. pokokny, ketulusan dlm mjalin pshbtn..
    :)

    *mgkin suatu hr nti teman jg bpluang mnemui YB (& rkn2 lain)..
    insya-Allah.

    ReplyDelete
  27. entry tambahan...
    dapat makan tart nanas pun ok dah... dan juga mungkin sehelai... hehehe (baru lepas baca blog jard.... hehehe)

    ReplyDelete
  28. jard dtg tak bawak suami dia ke? hik3..

    ReplyDelete
  29. YB....

    Sobeneir kecil-kecilan je.....
    :)

    ReplyDelete
  30. special sevinior jard tue..

    ReplyDelete
  31. sampai hati YB tak jemput saya.

    huwaaaaaaa.........

    rendang ??? huwaaaaaaa sambung nangis.

    ReplyDelete
  32. saya akan datang tanpa diundang...

    hehehe...

    ReplyDelete
  33. Shifu,
    Jemputlah dtg ke rumah. Tart nenas aku masih ada lagi sikit.

    Ingat nak jumpa ko malam ni lepas Isyak tapi ada tetamu pulak kat rumah. Lagipun ko tentu penat lepas travel jauh hehehe

    amal,
    wsalam. Semoga amal jg dlm rahmatNya.

    Dah ramai juga rakan blogger yg saya temui. Amal pun mesti mcm tu kan termasuk berjumpa dgn kts dan juliet tempoh hari.

    Saya juga berharap kita bertemu satu hari nanti.

    ReplyDelete
  34. baper pingan syah makan hari tu hehehehehe

    ReplyDelete
  35. NL,
    pinggannya satu tapi mcm2 dia makan.

    ReplyDelete
  36. [B]NZBsRus.com[/B]
    Dismiss Slow Downloads Using NZB Downloads You Can Hastily Search HD Movies, PC Games, Music, Applications & Download Them @ Alarming Rates

    [URL=http://www.nzbsrus.com][B]Newsgroup Search[/B][/URL]

    ReplyDelete
  37. Confirmation Our Risqu‚ Prices at www.Pharmashack.com, The Exigent [b][url=http://www.pharmashack.com]Online Chemist's [/url][/b] To [url=http://www.pharmashack.com]Buy Viagra[/url] Online ! You Can also Meditate on Spectacularly wrong Deals When You [url=http://www.pharmashack.com/en/item/cialis.html]Buy Cialis[/url] and When You You [url=http://www.pharmashack.com/en/item/levitra.html]Buy Levitra[/url] Online. We Also Bridle a Gargantuan Generic [url=http://www.pharmashack.com/en/item/phentermine.html]Phentermine[/url] On account of Your Regimen ! We Transport up Pock-mark [url=http://www.pharmashack.com/en/item/viagra.html]Viagra[/url] and Also [url=http://www.pharmashack.com/en/item/generic_viagra.html]Generic Viagra[/url] !

    ReplyDelete
  38. Salam YB,
    YB ni duduk mana? KL? Selangor? Maaf lah ..tak sempat lagi nak gi baca n3 yg lepas-lepas..nak korek maklumat ttg YB...bz sangat...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails