Sunday, May 10, 2009

Balik Tg Karang Bhg 4

Seperti yg saya nyatakan di dalam n3 sebelum ini, kami sekeluarga telah balik ke Kg Seri Tiram Jaya, Tg Karang semalam untuk majlis tahlil Allahyarham adik isteri saya yg bongsu yg meninggal dunia 100 hari lepas.

Bagi yg bertanya samada kami balik utk menuai padi, adalah dgn ini dimaklumkan bahawa padi telah selamat dituai baru2 ini menggunakan combined harvester. Semalam tinggal tunggul aje dan jerami padi.

Penduduk kampung isteri saya 97.5 % dari keturunan Jawa. Yang bukan Jerman tu pun kerana mereka berkahwin dgn org kampung itu spt seperti sepupu isteri saya yg berkahwin dgn pemuda Cina. Ada juga yg berkahwin dgn org Melayu (bukan Jawa) atau guru2 bukan Jerman yg mengajar di sekolah di kampung tersebut. Majlis tahlil semalam adalah mengikut adat org2 di situ.

Berikut adalah antara gambar2 yg sempat saya rakamkan dan sedikit kapsyen utk dikongsi bersama.

Biras2 saya (suami kakak2 ipar saya) sedang menggoreng ayam dan menyediakan dapur utk masak rendang

Sebahagian jiran2 yg datang menolong memasak. Sudah menjadi tradisi di kampung utk bergotong royong menyediakan masakan utk sebarang majlis kenduri

Haizam (kiri) dan Haikal membantu nenek mereka membuat kuih koci. Selain koci, ada juga kuih lapis, apam dan karipap sebagai hidangan utk majlis malam tadi

Dua org jiran kami ini sedang memasak mee goreng utk nasi ambeng. Selain mee goreng, lauk lain yg digunakan utk nasi ambeng ialah ayam goreng, sambal goreng, serunding daging dan tempeyek. Kalau nak tahu lebih lagi tentang nasi ambeng boleh klik di sini utk n3 saya terdahulu.

Telah menjadi kebiasaan kami akan menghantar 'berkat' kpd jiran2 jauh dan dekat. Atikah dan sepupunya bersedia menghantar berkat dgn menaiki motorsikal. Di atas beg2 plastik di dalam raga motor tu ada senarai penerima

Bagi jiran2 sebelah rumah, Haikal dan Haizam menggunakan basikal saja utk menghantar berkat itu

Ini pula para jemputan sedang membahagi2kan nasi ambeng utk dibawa balik ke rumah masing2 selepas selesai doa. Mereka hanya menjamah kuih2, buah dan air sahaja semasa di rumah mertua saya. Nasi dan lauk2 itu utk dimakan bersama keluarga mereka di rumah.

Membahagikan nasi ambeng memerlukan sedikit kepakaran supaya teman2 sedulang (biasanya 5 org satu dulang) tidak ada yg berkecil hati kerana mendapat bahagian yg kurang

28 comments:

  1. 1st!!


    TAnjung karang dekat gan kampung ku..tlk Anson...hehe

    selamat hari ibu YB...ngeh3...

    ReplyDelete
  2. Err... saya komen esok bleh dak?? dah pening kepala dah nih... Hohohohohoh :P :P

    ReplyDelete
  3. Ish..bila la nak bole jadi 1st nih..hehe..

    seronoknya suasana kampung..bergotong royong..walau tujuan kenduri tu kenduri arwah..ahh..rindu plaks kampung sendiri..Kampung Lubok Merbau, Kuala Kangsar..

    tertunngu2 jugak kut2 sampai ke sini nasi ambeng tuh..

    ReplyDelete
  4. kat mana boleh makan nasik ambeng?

    terasa lapar hanya dengar nama

    ReplyDelete
  5. INTAN,Tahniah kerana jadi yg pertama hari ni! Ramai yg mencuba tapi tak semua berjaya tau hehehe

    Oh ko org TI ya. Dulu sekolah Convent ke?

    syah shah,ikut suka ko lah. Jgn lupa makan ubat. Ko nak mintak MC lagi ke? hehehe

    soca,kenapa ko sedih ni?

    tchersally,nanti saya emel awak sblm saya post n3 akan dtg. Jadi awak boleh standby nak komen dan jadi yg 1st.
    (emel awak pun saya takde hehehe).

    Sikap tolong menolong dan gotong royong tu yg membuat kami seronok balik kampung.
    Sally dari Lubok Merbau rupanya. Kami pernah singgah solat di masjid kampung tu masa anak saya belajar di MRSM Gerik.

    Nak hantar nasi ambeng ke K'tan jauh sgt. Kalau dtg KL insyaAllah saya boleh belanja nasi ambeng.

    kapten,ada beberapa tempat kat KL ni yg jual nasi ambeng. Salah satunya di Lorong Keramat 20. Satu bungkus RM5. Banyak nasi dan lauk2nya. Seorg mungkin tak habis. Tapi cuma pada hari Sabtu dan Ahad - sebelah pagi.

    ReplyDelete
  6. Errr...
    Haizam pun belajar buat kuih koci juga.....
    Nuha nak upgrade resepi koci Nuha kalau macam ni...
    Mana boleh kalah...




    Hikss..

    ReplyDelete
  7. rindu kamponggg.... huhu! best klu kg dkt ngan rumah kn... tiap2 minggu leh blk jumpe mak ayh.

    ReplyDelete
  8. yu huu...tak da bungkus-bungkus ka utk org atas ni

    ReplyDelete
  9. salam..takziah atas kembalinya adik ipar..Al Fatihah

    Sunggu happening kenduri adat jawa ni yer..menarik...

    anyway selamat hari ibu buat ibu2 semua dan moga kita menjadi anak yg soleh

    ReplyDelete
  10. yb buat apa? ambik gambar je ke? hehehee :p


    best kan kalau dapat makan sedulang..rasa cam mesraaaa gitu hehe

    ReplyDelete
  11. Wow..!!

    Tie suka masakan Jawa, dan orang Jawa sekali...hihi...

    ReplyDelete
  12. Bestnya nasi ambeng...walaupun kami tak jawa , tapi bila balik kluang, johor, orang jawa keliling rumah - kalau buat kenduri - rata2 buat nasi ambeng gak...

    saya suka sambal goreng...walau tak jawa ( lagi sekali ulang ) hanya pure melayu johor, kalau hari raya, saya buat sambal goreng !

    ReplyDelete
  13. ni kali kedua aku jd 1st...sgt bangga..eheh...

    dulu sek Sri Perak...mana best sek convent....pempuan belaka..hehe

    ReplyDelete
  14. Betul niii..Sally sampai KL nak blnje nasi ambeng..betul niii..

    yes Sally dr Kg tu..tp bila parents dah x de..jarang2 balik..tak baik kan mcm tu..hmmm..bukan ape, bila blk kampung nanti teringat2 kat Papa la pulak..

    ReplyDelete
  15. ckLah,Kalau singgah kat kampung semalam bolehlah rasa koci bakal menantu ckLah. Saya pun nak rasa koci yg dah di upgrade bakal menantu saya.Bagi tahu kalau dah ready hehehe

    soca,maaflah kalau n3 buat soca sedih. Kalau ada peluang tu baliklah kampung. Kampung saya lagi dekat. Tiap2 hari pun boleh balik. Tadi lepas dari kampung isteri, kami balik kpg saya pula kerana ada majlis tahlil aruah pakcik saya yg meninggal 4 hari selepas adik ipar sy meninggal dunia.

    Akmal,sedap2 kuih koci tapi bahaya bagi mereka yg pakai gigi palsu hehehe

    ONE ZABA,Perkhidmatan penghantaran oleh Atikah dan sepupunya hanya utk dlm kampung saja sbb budak2 takde lesen motor! Kalau naik ke gunung takut kena tahan polis ngeh 3x

    ReplyDelete
  16. YB
    bila balik kampong speaking la ya hehe.. kakak saya kawin dengan org sg besar.. kat sana ramai kaum banja.. seronok pegi sana pasal boleh tengok sawah bendang saujana mata memandang..

    dulu kami pernah melawat ke sawah sempadan tanjung karang tu..

    ReplyDelete
  17. arsaili,wsalam.
    Sudah sampai ajalnya aruah adik ipar saya walaupun baru berumur 22 tahun.

    Happening jugaklah majlis di kpg tu. Itupun bapa mertua tak jemput saudara2 kami cuma org2 kampung dan anak2 serta menantu saja.

    Semoga kita semua menjadi anak2 yg soleh dan solehah demi membalas jasa ibu kita.

    Cinta Cukulet,Kali saya tak nak interprem lagi - cukuplah jadi jurugambar. hehehe

    Makan sedulang mmg merapatkan hubungan. Mereka tak makan sgt cuma bagi2 nasi dan lauk2 tu. Ini adat org2 Jawa.

    kayteeze,Masakan Jawa mmg best. Org Jawa lagi best! hehehe
    psst - suami kak tie org Jawa ke?

    sonata,nampaknya sonata dah biasa dgn budaya Jawa dan pandai pulak masak masakan Jawa. Lain kali kalau saya ke Melaka bolehlah makan lodeh sonata - nak rasa ori ke tidak hehehe

    INTAN,satu pencapaian yg membanggakan kerana Intan baru lagi menjadi pengikut blog saya ecece.

    Dapat ke pakwe masa kat Sri Perak tu? Kalau tidak, takde maknanya hehehe

    tcersally,insyaAllah no hal nak belanja sally nasi ambeng. Bagi tahu awal sebelum dtg KL takut saya takde kat sini pulak sbb kadang2 saya outstation.

    Sedih kalau ibubapa dah takde di kampung. Setiap kali balik akan menggamit memori silam. Banyakkan bersabar dan doakan keampunan mereka.

    ReplyDelete
  18. zino,kalau mereka cakap Jerman saya terpaksalah speaking. Tapi ada jugak yg cakap bahasa kebangsaan hehehe

    Patutlah zino familiar kawasan sana. Sawah Sempadan dgn Kg Seri Tiram tu bersempadan.

    ReplyDelete
  19. kat kampung punYB sebuk jugak. isk..isk..kalu dah YB tu, pi mana² pun sebuk jugak.hehe..

    slmata melawat kawasan! hehe

    ps: jemputlah ke blog, ade suprise! hehe..

    ReplyDelete
  20. Err... Saya tak dapat fikir nak komen apa... MAsih sakit kepala... Hohohohoh :D :D

    ReplyDelete
  21. PenyuBiru,bukannya sibuk tapi menyibuk aje. 2 aje kawasan aku nak tumpukan:
    1) Setiawangsa sbb MP nya dah tak jadi menteri. Mungkin PRU13 dia dah tak nak bertanding

    2) Bukit Lanjan (tempat ko tu) sbb mungkin makcik tu malu nak bertanding lagi

    Aku dah pergi blog ko dan sempat buat havoc kat sana. Terima kasih kerana memilih aku sbg top komentor utk April hehehe

    syah shah,ko cuti MC ke ko kerja hari ni? Kalau ko sakit kepala cuti ajelah hari ni hehehe

    ReplyDelete
  22. nasi ambeng yg aku tak tahan tu...



    .

    ReplyDelete
  23. nasi ambeng......

    RM5 ye kat KL? nnt aku nak carik pastuh post kat blog..ehehee..

    ReplyDelete
  24. tasik,bila ko balik rumah mertua ko lain kali boleh pegi makan nasi ambeng kat Keramat tu. Kau roger aku dulu.

    Jard,Yg kat Keramat tu ori resepi Jawa tapi weekend aje ada jual nasi ambeng. Hari lain dia jual lontong (pun sedap).

    Jgn lupa buat posting.

    ReplyDelete
  25. salam..saya ni tersesat kat blog en yb..baca punya baca..mcm kenal jer si haikal nie..rupa2 anak murid saya masa kat tadika amal dulu...dah besar yer dia..ingat x lagi dia kat cikgu2 tadika amal yer?hehehe..best blog en YB..

    cikgu noor

    ReplyDelete
  26. cikgu noor,terima kasihlah kerana sudi menziarahi blog saya yg entah apa2 ni walaupun secara tak sengaja. Kebanyakan n3 tentang cerita kami sekeluarga.

    Saya tanya Haikal tadi dan dia masih ingat dgn cikgu Noor. Dia dah darjah 2 sekarang di SK Setiawangsa. Abgnya yg bernama Haizam juga masih ingat dgn cikgu. Haizam di Ting 1 di SMK Setiawangsa. Dia tak nak masuk sekolah berasrama.

    Terima kasih kpd cikgu Noor dan cikgu2 lain di Tadika Amal yg telah mengajar anak2 sy sehingga menjadi murid lelaki terbaik.

    InsyaAllah dlm masa 4 tahun lagi anak bongsu kami Adam Hakimi boleh pula masuk tadika amal.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails