Wednesday, December 17, 2008

Ya Allah, Jadikanlah Aku HambaMu Yang Bersyukur

Lebih kurang pukul 10:30 pagi tadi ketika saya sedang mengadakan perbincangan dgn jurutera perunding utk satu projek terbaru syarikat tempat saya bekerja, tiba2 hp saya yg diletakkan dalam mode senyap bergegar. Apabila saya lihat skrinnya, isteri saya yg menelefon. Amat jarang dia menelefon saya waktu kerja kecuali ada perkara yg penting. Saya meminta izin dari jurutera itu utk menjawab panggilan itu.

Isteri saya memberitahu makcik Siti iaitu rakan ibubapa saya telah meninggal dunia pagi tadi. Innalillahi wainnaila rajiun.

Allahyarhamah makcik Siti dan suaminya pakcik Sharif begitu rapat dgn ayah dan ibu saya sejak mereka sama2 bekerja berpuluh2 tahun dulu. Walaupun tiada hubungan keluarga tetapi mereka sudah spt saudara kami. Pakcik Sharif sudah pencen hampir 10 tahun lepas manakala isterinya baru pencen 2 tahun yg sudah. Tahun lepas makcik Siti telah dikesan mengidap sakit buah pinggang yg kronik. Buah pinggangnya telah mengecut dan tidak boleh digunakan lagi. Sejak itu beliau terpaksa berulang alik ke hospital setiap 3 hari sekali utk rawatan dailisis. Mujurlah beliau bekerja di HKL sebelum ini. Jadi tak perlu bayar utk rawatan tersebut. Merenung perkara ini saya sungguh2 bersyukur kerana buah pinggang saya masih berfungsi dgn baik. Semoga Allah mengekalkan nikmatNya yg ini kpd saya sehingga akhir hayat saya.

Aidil Fitri yg lepas saya telah membawa ibu saya melawat makcik Siti. Melihat kedatangan kami, beliau begitu terharu. Beliau telah menggagahkan diri utk bangun dari kerusi rodanya utk memeluk ibuku dgn begitu erat sekali.
"Terima kasihlah kerana bersusah payah datang" katanya berulang kali semasa memeluk ibuku. Saya lihat airmata jernih mengalir di kelopak matanya.
Rupa2nya itulah pertemuan terakhir kami.

Malam tadi selepas pengajian Feqah di surau, saya bergegas ke rumah pakcik Sharif utk majlis bacaan Yasin dan tahlil utk Allahyarhamah. Ramai org yg hadir kerana pasangan suami isteri ini memang banyak bergaul dgn masyarakat sekeliling. Saya percaya sebahagian hadirin tidak dapat menziarahi Allahyarhamah siang tadi kerana komitmen dunia. Sebagai ganti, kami datang malam ini. Semoga pahala bacaan Yasin dan tahlil serta doa yg kami sedekahkan kpd Allahyarhamah dapat menolongnya di sana.

Satu perkara yg terkesan di jiwa saya ialah ucapan pembukaan oleh imam yg memimpin majlis. Beliau berkata, "kita berkumpul malam ini untuk berkongsi kesedihan En Sharif yg baru ditinggalkan isterinya buat selama2nya. Isteri yg telah banyak berjasa kpd keluarga dan suami."

Ayat beliau yg terakhir itu mengingatkan saya kepada isteri saya yg juga banyak berkorban dan berjasa utk keluarga kami. Tanpa pengorbanan isteriku sudah pasti kami tidak dapat menikmati kebahagian yg kami kecapi sekarang. Inilah nikmat Allah yg kami kadangkala terlepas pandang dan kurang bersyukur.

Ya Allah, sesungguhnya aku ini hambaMu yg lemah dan banyak berdosa kepadaMu. Berikan dari rahmatMu kekuatan kepadaku dan ampunkanlah dosa2 ku dan jadikanlah aku hambaMu yg bersyukur. Amin.

12 comments:

  1. takziah buat keluarga en sharif.

    "Ya Allah, Jadikanlah Aku HambaMu Yang Bersyukur"

    ReplyDelete
  2. "Dan aku...sampai bilakah dapat bertahan?" Seorang isteri bermonolog sendiri sambil mengenggam kejap botol-botol tablet gemfibrozil,coversyl,dan lovastatin yang menjadi juadah hariannya demi menyelamatkan ginjalnya.....

    ReplyDelete
  3. OLeh itu Yg Hidup harus beringat.Jaga kesihatan diri..baik fizikal @ mental.
    Apa yg terjadi pd diri kita,segalanya yg maha kuasa tentukan.Namun tidak harus kita berserah kerna usaha juga perlu.

    Takziah- Alfatihah buat yg pergi....

    ReplyDelete
  4. Al-fatihah utk arwah makcik Siti.Kekdg kita terlepas pandang pada org di sekeliling yg sentiasa berkorban utk kita.

    ReplyDelete
  5. Takziah buat keluarga en sharif.
    Manusia memang boleh hidup dengan fungsi separuh kidney aje. Tapi apa-apa pun kita kena ingat, kidney tu bukan kita yang punya. Jadi jagalah elok-elok.

    ReplyDelete
  6. kesihatan la paling penting.. takziah + al-fatihah buat keluarga en sharif

    ReplyDelete
  7. PenyuBiru,
    Jika kita bersyukur nescaya Allah akan tambah nikmatNya kpd kita.

    en_me,
    Acapkali keinsafan spt ini tak bertahan lama kerana kita insan yg lalai.

    ckLah,
    Semoga diberikan kekuatan utk dpt bertahan. Keluarga mu memerlukanmu.

    ReplyDelete
  8. takziah buat keluarga en sharif

    moga kita sentiasa menginsafi diri kita...

    ReplyDelete
  9. Salam takziah buat keluarganya.

    Semoga rohnya dicucuri rahmat Allah.

    ReplyDelete
  10. ILA,
    Betul kata ko. Kita perlu menjaga kesihatan termasuk melakukan senaman secara konsisten. Sibuk blogging kadang2 lupa nak bersenam hahaha.

    juliet,
    Kerapkali kita mengambil mereka yg di sekeliling kita secara sambil lewa baik ibubapa, pasangan, anak2 dan guru2 (jack cikgu2 sikit). Kehadiran dan kepentingan mereka cuma kita rasai setelah mereka tiada.

    Akmal,
    Cayalah bakal doktor cakap.

    Jard
    Kesihatan penting dan terlalu mahal. Nak tahu, cuba masuk hospital swasta kalau sakit.

    ReplyDelete
  11. kulna,
    Kita kena saling ingat mengingati utk menginsafi diri.

    JP,
    Semoga roh makcik Siti dan semua saudara2 Islam kita yg telah mendahului kita dicucuri rahmat.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails