Tuesday, December 17, 2013

Tak Melayu Hilang Di Vietnam

Kalau dulu orang2 Malaysia sering bercuti atau melancong ke Singapura, Medan atau Hatyai. Tapi sekarang mereka pergi lebih jauh sikit iaitu ke Bandaraya Ho Chi Ming. Ini menyebabkan kebanjiran orang2 Malaysia di bandar yang dikenali sebagai Saigon satu masa dulu.

Semasa kami ke sana baru2 ini kami rasa macam berada di Chow Kit pula (tanpa kehadiran org Indon dan Bangla) semasa berjalan2 dan membeli belah di sekitar Pasar Ben Thanh.





Nama kedai pun ambil nama berciri Malaysia untuk menarik pelanggan dari sini


Papan tanda di kedai menggunakan perkataan2 di dalam Bahasa Melayu


Di kedai pakaian di pinggir HCM ni pun majoriti pelanggan yang datang ke situ adalah orang Melayu



Nak naik sampan dekat Sungai Mekong ni pun ramai orang Melayu


Persembahan lagu2 tradisional Vietnam diselitkan lagu "Aku Anak Kampung" kerana mereka tahu sebahagian besar pelancong yang datang adalah orang Malaysia


Di Lapang Sasar Cu Chi Tunnel pun ramai orang Melayu sampai ada yang kata 'Askar Malaya sudah sampai'


Lelaki Melayu terakhir di atas bot di Sg Mekong. Kalau jatuh ke dalam sungai memang berakhirlah tu ….. hu hu hu

24 comments:

  1. Ditangan tu kelapa laut ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di tangan tu kelapa sungai. Digunakan buat pelampung kalau terjatuh ke dalam Sg Mekong tu.

      Memandangkan saya selamat, kelapa tu telah diberikan kepada pelancong utk minuman

      Delete
    2. Pelampung? Boleh nak tampung orang ke?

      Delete
    3. Nak tampung sepenuhnya tak bolehlah tapi kalau yg tahu berenang sikit2 tu pelampung ni bolehlah membantu ……. hehehe

      Delete
  2. Replies
    1. Nak hai juga la.

      Hai Abang Lelaki Melayu Terakhir..

      Delete
    2. hai doktor perempuan Melayu terakhir …..

      Delete
    3. t.a.t.a,

      Awak pun nak hai jugak? Bagus tu. Jangan tata dulu sebab pagi lagi ni

      Delete
  3. Replies
    1. Tapi hakikatnya ramai lagi lelaki Melayu berada di sana selepas saya balik ke Malaysia ……. hehehe

      Delete
  4. Bila tengok b=gambar YB teringin nak pergi lagi tapi bila kenangkan rakyat jelata saya selalu cepat jatuh kesian kat depa so cancellah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat jelata Aina jatuh kat mana? Takkan termasuk ke dalam sungai kot ….. ngeeee

      Delete
  5. Replies
    1. Mestilah masuk. Dah jauh2 datang.

      Awak masuk tak masa ke sana hari tu?

      Delete
  6. As salam YB,

    Lelaki Melayu Terakhir tu nampak gagah lah...hikhikhik...

    Menarik betul buah kelapa sg tu... rasa x airnya? Siapa kata org Melayu xkaya & mashyurrrr... 😉😉😉

    ReplyDelete
  7. Waalaikum salam Marya,

    Ini ayat puji ke perli? Nanti kecik hati pulak abah Nasuha kalau dia terbaca komen ni …… hehehe

    Saya sempat merasa air kelapa tu. Kongsi sebiji dgn emak Adam. Gilir2 sedut straw mcm Remy dan Julie ….. hahaha

    Org Melayu memang ramai yg dah kaya. Yang mashyurrrr pun ada juga. Cuma saya ni belumlah kaya apatah lagi masyurrrr ….. hu hu hu

    ReplyDelete
  8. yb tak yah guna pelampong kot...!!.. hehehehee... kBai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab saya boleh berenang kan? ….. hahaha

      Delete
  9. hahaha gambaq last tu....buat nya sampan tu mereng sikitttt je kot tepi...hahaha berenang renang la bang badawi ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang kami naik dalam gambar tu bot agak besar. Kurang merengnya jika dibandingkan dgn sampan yg kami naik di sungai di celah2 pokok nipah.

      Tapi kalau mereng, cepat2lah saya masuk ke dalam bot.

      Delete
  10. nak buat wallpaper lah gambar lelaki melayu terakhir tuh,hahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. harus termimpi2 bila tidur malam nanti ……. wakaka

      Delete
  11. macam bercuti dalam malaysia je hahaha
    gambar last skali tu muka macam cuak je.takut jatuh ke uncle yb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang mcm kat Malaysia aje rasanya bila dah ramai sangat org kita kat sana tu.

      Mahunya tak cuak. Kalau jatuh dalam sungai tu belum tentu boleh berenang …. huhu

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails