Friday, February 25, 2011

Susah Juga Dilema Jadi Orang Peramah

Ada seorg jurutera aku dulu sangatlah peramah. Tak kira dgn siapa, dia memang manis mulut. Jumpa org tak kira lelaki atau perempuan dia akan tanya khabar dan bersalaman. Dia ni Melayu. Jadi aku rasa tak sesuailah bersalaman dgn org perempuan bukan muhrim. Tapi itulah perangai dia. Kerana mulutnya yg manis dia biasa memanggil perempuan yg dikenali dgn panggilan darling. Semasa mula2 keluar dgn dia aku terkejut juga bila dia cakap mcm tu tapi bila dah biasa dengar aku dah lali. Org2 yg dipanggil tu pun tak kisah sebab tahu itu hanya panggilan.

Dekat 2 tahun dia bekerja di bawah aku sebagai jurutera kawasan. Tak perlu rasanya aku beritahu kawasan mana. Kerana masa itu kami sama2 kerja di sykt kulit kerang, kebanyakan tempat yg kami lawati adalah stesen minyak.

Selain dari mulut manis dia juga pandai ambil hati. Bila aku nak datang mesti dia menghantar kereta sykt yg digunakannya utk dicuci. (nak bodek bos lah tu biar kereta nampak bersih dan berbau segar). Ada satu hari tu dia lambat ambil aku kat airport sebab belum siap cuci kereta. Bila dia sampai dia minta maaf dan beritahu aku kenapa dia lambat. Aku suka org mcm tu - cakap terus terang. Aku boleh terima dari yg cakap corner2 sebab aku pun jenis yg cakap lurus.

Setelah hampir dua tahun, aku usahakan pemindahan dia ke HQ utk jawatan yg lebih tinggi. Di HQ pun dia baik dgn semua org dan disenangi ramai. Bila ada masa lapang dia akan datang ke bilik aku yg terletak satu tingkat di atas bilik dia. Dia biasanya akan bancuhkan aku (dan dirinya) secawan kopi seorg sebelum berbual.

Pernah dia beritahu rakan2 sekerja kami bahwa di sykt kulit kerang ini dia hanya buatkan air utk aku w/p aku bukan lagi bos dia. Masa tu jawatan dia dah lebih tinggi dari aku ngeee.

Mungkin kerana lama bercampur dgn dia, aku pun dah terjangkit sifat peramah dia ni. Tambahan kerja aku memerlukan aku banyak bergaul dgn pelbagai lapisan masyarakat manusia.

Skrg bila aku berblog dan fb, sifat peramah ni terbawa2 sekali. Harap jangan ada yg menyalah ertikannya.

Sekian terima kasih. (penutup ayat yg skema giler)

37 comments:

  1. kojer mcm kita ni mmg kena peramah n manis mulut YB..senang kita kojer nak siap...

    ReplyDelete
  2. berat mulut camne nk promot bisnes..

    ReplyDelete
  3. kswsk,

    Wawa pun kerja sama line dgn saya juga ke?

    Tapi kerja apapun mmg eloklah ramah dan manis mulut. Baru ramai yg suka.

    ReplyDelete
  4. kakngah,

    Betul tu.

    Masalahnya bila terbawa2 ke alam maya huhuhu

    ReplyDelete
  5. kaklong pun peramah gak..tak caya tanya kaknagh...ngeee!


    tapi takut bila nak jumpa kengkawan bloger....!
    bukan apa takut mereka kata kaklong ni becok..!heheheh!!!

    ReplyDelete
  6. Nak bisnes ni YB, mulut kena ramah.

    Samada ramah yang ikhlas, atau ramah hipokrit..hahaha..

    Sebaiknya kita ikhlaskan segala perbuatan kita. :)

    ReplyDelete
  7. saya pun senang berurusan dengan orang peramah, tapi kalau dah Muslim tu, kene jaga jugalah adab-adab tu, tak bolehlah nak main aci randuk semua je...

    tapi saya pantang satu je, jangan panggil saya panggilan-panggilan manja macam tu walaupun hakikatnya dia panggil kat semua orang macam tu... sebab pada saya, hanya suami saya layak panggil saya camtu, bukan orang lain...

    susah juga jadi seorang saya ni... hahahah :P :P

    ReplyDelete
  8. sangat percaya yb seorang yg peramah. Bukan saja peramah tapi dermawan lagi tampan, untung kaklina.

    atikah,
    kakjuliet dah puji ayah mcm2 ni, kalo dapat swift jgn lupa tumpangkan sekali :D

    ReplyDelete
  9. auuuwww.. skema yu arini.. keh3x..

    ReplyDelete
  10. YB,
    adakah abj Jo kat kulit kerang tu yg dimaksudkan?
    i tak peramah kan yb?cuma peramah dgn org yg i kenal je.

    ReplyDelete
  11. Betul tu, sifat peramah boleh terjangkit pada orang lain. Kita dulu agak pendiam, tapi kerana bersama dengan orang yang peramah (suami la tu), dengan perlahan-lahan kita jadi peramah sikit.

    ReplyDelete
  12. peramah bertempat, x salah. asal kan tak salah guna kan sifat peramah tu untuk ngorat.


    kuikuikuiii ..

    ReplyDelete
  13. kak long,

    Eloklah peramah. Kalau jumpa geng yg sama2 peramah, bila borak tak ingat dunia w/p baru pertama kali berjumpa. Ada blogger yg mcm tu masa kami berjumpa. Ada juga yg bila jumpa tiba2 jadi malu2 ala.

    Nanti saya tanya kakngah nak konfomkan kaklong ni peramah ke tidak hehehe

    ReplyDelete
  14. Daddy Ziyyad,

    Bukan saja utk berniaga tapi utk perhubungan kita seharian. Sebaik2nya biarlah ikhlas. Kalau hipokrit tu lama kelamaan akan diketahui org juga.

    ReplyDelete
  15. syah,

    betul kata awak tu. Kalau kita jenis peramah dan nak mesra pun kenalah jaga adab2 dan halal haram.

    Saya pun tak selesa bila ada yg panggil dgn panggilan manja mcm tu. Boleh naik bulu roma.

    Tak susah jadi seorg awak jika awak dah biasa dgn keadaan tersebut. Setiap org ada pegangan dan prinsip masing2.

    ReplyDelete
  16. juliet,

    I'm speechless.

    Baik punya awak mengayat terutama sifat yg terakhir tu hehehe.

    Lamalah lagi kalau nak tunggu swift tu. Kemri dah tak nak naik ke?

    ReplyDelete
  17. -GC-,

    Nak tambah skema saya kena pakai baju butang sampai atas. Lepas tu pakai spek mcm nerd hehehe

    ReplyDelete
  18. Syida,

    bukan Jo sbb dia tu tak pernah kerja sebagai engineer w/p kelulusan bidang ini. Ada seorg lagi yg awak tak pernah jumpa.

    Awak bukan saja kurang peramah kalau tak kenal tapi awak garang! hahaha

    ReplyDelete
  19. Tie,

    Berjangkit perkara yg baik takpe kan? Kalau suami/isteri peramah biasanya pasangan akan terikut2 juga. Begitu juga kalau pendiam yg amat, lambat laun pasangan akan jadi pendiam juga sbb takde kawan nak ajak berbual.

    ReplyDelete
  20. sepet,

    Ada juga yg salah gunakan tu.

    Assalamualaikum. Tak jawab dosa hehehe

    ReplyDelete
  21. YB..akak dah biasa sangat dengan orang yang peramah ni..
    suami akak macam tu le..cuma dia tak bersalam je..dengan lelaki perempuan..sama aje ramah nya..

    ReplyDelete
  22. kak Erna,
    Eloklah kakak dah biasa dgn org peramah.

    Tiba2 saya rasa nak jumpa kakak suami isteri. Mesti best jumpa org peramah ni.

    ReplyDelete
  23. makdara TERdiva,

    betul tu. Semua org menyampah bergaul dgn org yg pemarah. Tak pasal2 kita yg tak bersalah ni pun dimarahi juga.

    ReplyDelete
  24. peramah bertempat dan takde niat nak melencong, takpe kan YB?
    :)

    ReplyDelete
  25. h4ni3,

    itulah yg sepatutnya.
    Tapi kadang org peramah yg tak melencong ni pun dianggap nak melencong

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum, dah lama jadi silent reader baru hari ini nak komen. Saya pun seorang yang peramah sekali kenal orang macam dah lama kenal. Adik beradik saya juga ramah tamah mungkin mewarisi dari ibu kami, masalahnya orang selau salah anggap diantara peramah dan gatal/gedik.

    ReplyDelete
  27. Adeh... i should rate this as cute entry! :P anyway it's difficult to find people like him and you i guess so keep it up! heheheh

    ReplyDelete
  28. saya akui.


    YB memang peramah !







    saya tak.. kan?

    ReplyDelete
  29. saya suka berjumpa dengan orang yg peramah sebab saya tak berapa peramah dan tak berapa pendiam.. sedang2 saja

    ada ke gitu YB

    ReplyDelete
  30. helo,

    apa khabar ??
    orang di sana dah makan ??


    ha..

    tak pernah dengar suara YB ..so macam mana nak sahkan yang YB ni peramah ???
    ke masuk/angkat bakul ??

    ReplyDelete
  31. suka org peramah..
    kalau jumpa sy jgn wat malu2 plak..

    ReplyDelete
  32. tanggapan orang utk yang terlebih peramah ni mcm2...tak pasal kene gatal la ape la kan...padahal org tu tak maksud camtuu pun kan..hanya bergurauuu...hehhehe...

    ReplyDelete
  33. orang peramah ramai kawan ! tapi tu pun jika kena geng sebab boleh ngam ...he3x

    ReplyDelete
  34. Louis Theroux: The Ultra Zionists
    di you tube...

    sila tengokk... show around..

    ReplyDelete
  35. Kepada rakan2 yg telah memberi komen tapi belum sempat saya balas saya meminta maaf. Saya bermusafir hari ni dan esok.

    Terima kasih di atas komen2 tersebut yg telah saya baca cuma belum sempat nak balas.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails