Sunday, February 27, 2011

Mari Buat Batik

Haikal mencuba mewarna batik gambar Nemo sambil dibantu oleh emak Adam


Kalau nak rasa teruja dlm hidup, kita perlu mencuba seberapa banyak perkara baru. Di Terengganu ni antara aktiviti menarik ialah mencanting batik. Dengan bayaran RM10 kita boleh mencuba sendiri mencorak batik di Noor Arfa Batik.

Memandangkan Haikal terkial2 nak habiskan sebuah lukisan ni, emak Adam pula yg menunjukkan bakatnya.

Nota kaki: Haikal mcm ayahnya takde bakat melukis huhuhu
Bakat dalam bidang lain kot hehehe
Sent via BlackBerry from Maxis

24 comments:

  1. wah!

    lama tak 1st ni..

    ReplyDelete
  2. mungkin Haikal berbakat dlm bidang lakunan kot..

    ReplyDelete
  3. mak adam tak sesabar tggu haikal siapkan..
    lambat nau!

    ReplyDelete
  4. mak adam nk siapkan cepat sebab nak bawak balik 34 helai lagi

    ReplyDelete
  5. Dah lama tak ke kilang nor arfa batik. Suka tengok adik2 di sana mencorakkan batik. Macam senang jer.

    Bakat Haikal boleh diasah kalau ia minat. Budak-budak masih ada banyak masa untuk belajar, tangan pun lembut lagi. Lainlah ayahnya, haha..

    ReplyDelete
  6. cuti chinese new year haritu kami sekeluarga ke kuala trengganu juga ,mak ai punya ramai orang, pergi ke taman tamadun islam terserempak dengan sultan perlis dan keluarganya sedang buat lawatan lepastu pergi ke noor arfa batik. saya memang tak ada bakat melukis jadi saya tak mencuba mencorak kan batik.

    ReplyDelete
  7. memang berseni laaaah kalo pandai wat batik ni kan...hehehee..

    ReplyDelete
  8. kecik lagi kot...belum nampak bakatnye ke arah mana lagi...huhuhu~

    ReplyDelete
  9. Dulu kat sekolah Fareez ade jual kit untuk buat batik... kira hasilnya okaylah...gambarnya dah disediakan cuma perlu warnakan aje...

    ReplyDelete
  10. Mak Adam borong banyak tak batik Arfa ??!!
    .
    borong je Kak!!!
    Boss bayar!!

    ReplyDelete
  11. kak ct,

    Tahniah dah mula dapat 1st semula. Hujung minggu saingannya kurang hehehe

    ReplyDelete
  12. kak ct lagi,

    Hari tu cikgu dia suruh dia nyanyi. Baru2 ni dia buat persembahan nasyid utk teater di UIAM. Nak kata berbakat sangat mcm Jamal tu takdelah w/p ada yg kata suara dia mcm Saleem hehehe

    ReplyDelete
  13. kak long,

    bidang penulisan blog kot. Kan dia pernah buat blog mcm ayahnya hahaha

    ReplyDelete
  14. kakngah,

    tepat sekali. Emak adam nak pergi ke pasar payang. Si Haikal ni pula sibuk nak lukis batik. Terhegeh2 pulak tu. Itu yg emak dia tolong biar cepat siap hahaha

    ReplyDelete
  15. ikan emas,

    Sehelai pun dah mahal batik kat situ. Kalau beli sampai 34 helai lari bajet bulan ni. Kami beli 2 helai baju batik utk Haikal dan Haizam aje.

    ReplyDelete
  16. Tie,

    Org duduk Ganu pun jarang ke situ ke?

    Kami mmg dah lama tak ke situ. Kali terakhir pergi masa tempat mereka di kawasan perindustrian tu lagi.

    Budak2 kat situ mmg berbakat. Seronok tengok mereka buat demo.

    Haikal tu tangan dia keras w/p masih budak. Lukisan dia tak cantik mcm lukisan emak dan kakak2 dia.

    ReplyDelete
  17. sharifah rosidah,

    Beruntunglah awak dapat melihat kerabat diraja Perlis dari dekat.

    Kalau cuti sekolah tempat2 pelancongan mmg ramai org. Masa kami pergi baru ni lapang aje kerana bukan cuti sekolah. Tambahan Ahad adalah hari bekerja bagi org Ganu. Harga barang pun lebih murah dari biasa rasanya.

    Bakat org berbeza2. Mungkin Haikal tak berbakat melukis (mcm awak juga hehehe) tapi tak susah sgt nak mewarnakan batik tu sebab dah siap dilukis motifnya.

    ReplyDelete
  18. Adinda Amy Sensei,

    Memang betul tu. Tengok mereka buat tu mcm senang aje. Tapi bila dah jadi, cantik.

    ReplyDelete
  19. gadisBunga,

    Mungkin jugalah. Tapi selalunya mereka yg berbakat besar umur mcm Haikal ni dah terserlah huhuhu

    ReplyDelete
  20. aNie,

    Kit yg mcm dijual kat Noor Arfah tu ke? Ada 2 helai kain yg dah dicorakkan dan 3 botol pewarna asas.

    Kat sana dicas RM20.

    Siapa yg buat kit kat sekolah Fareez tu?

    ReplyDelete
  21. sally,

    Tak nampakpun batik gambar huhuhu

    Makanya tak buatlah.

    ReplyDelete
  22. DrSinga,

    Dia tak borong pun. Cuma belikan baju batik utk anak2.

    Dia beli batik di Pasar Payang. Dah dlm perjalanan balik baru kesal tak beli batik yg ada batu2 w/p telah ditawarkan harga yg murah sebab tak ramai org masa kami pergi tu.

    Ini yg buat kami nak pergi lagi minggu depan!!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails