Friday, December 10, 2010

Peluang Nak Buat Duit

Hari Jumaat yg mulia ni aku nak berkongsi macamana nak buat duit. Ini berkenaan stesen minyak. Yalah aku boleh cerita bab ini sebab ini antara pengalaman yg aku ada. Sebelum ini pun ramai orang bertanya kpd aku mcmana nak jadi dealer atau nak jual tanah utk stesen minyak.

Pada dasarnya ada dua operating platform yg digunakan oleh sykt2 minyak di Malaysia di dalam perniagaan runcit bahan2 petroleum. Berikut aku cuba terangkan secara ringkas cara yg digunakan oleh sykt tempat aku kerja dulu

1) Company Owned, Dealer Operate (CODO)
Di dalam model bisnes ini sykt minyak akan mengeluarkan modal utk membeli atau memajak tanah, mendapatkan kelulusan dari pihak berwajib, membina dan seterusnya mendapatkan CCC atau dulu dikenali sebagai CFO. Setelah stesen itu siap, ianya akan diserahkan kpd dealer utk menjalankan perniagaan. Dealer tak mengeluarkan modal utk membina stesen tersebut tapi hanya mengeluarkan modal utk membeli minyak dan barangan di dalam kedai. Keuntungan dealer adalah dari komisen jualan minyak. Komisen ini telah ditetapkan oleh pihak kerajaan. Sebagai contoh bagi setiap liter petrol yg dibeli dari sykt minyak, dealer akan mendapat potongan 12.19 sen.




2) Dealer Owned, Dealer Operate (DODO)
Di dalam model bisnes ini, dealer akan melakukan semuanya iaitu menyediakan tanah, membina stesen dan menjalankan operasi perniagaan di stesen itu setelah ianya siap. Sykt minyak hanya memberikan signages iaitu lambang sykt. Perjanjian antara sykt minyak dan dealer adalah merupakan perjanjian membekalkan produk petroleum sahaja. Sebagai imbalan, sykt minyak akan memberi komisen yg lebih kpd dealer utk setiap liter minyak yg dibeli.

Apa peluang yg ada di dalam kedua2 model bisnes ni? Itu soalan yg bagus bagi mereka yg nak cari duit.

CODO
1) menjual atau memajakkan tanah
kalau kita ada tanah yg strategik, kita boleh menjual atau memajakkan tanah tersebut kpd sykt minyak. Semua org akan mengatakan tanah dialah yg paling strategik di dunia ni tapi sykt minyak akan membuat kajian terlebih dahulu sebelum berbincang sama ada utk membeli atau memajak tanah tersebut.

Kebiasaannya tanah tersebut masih dalam kategori tanah pertanian. Jadi kenalah tukar syarat kpd stesen minyak atau perniagaan. Jika tanah itu besar, kita kena pecah sempadan. Sykt minyak biasanya memerlukan seekar saja.

2) Menjadi Dealer.
Jika anda ingin menguruskan perniagaan stesen minyak dan mempunyai ciri2 usahawan bolehlah memohon menjadi dealer. Sila masuk website sykt2 minyak untuk mengetahui syarat2nya. Satu ingatan dari aku: kerja ni kerja sepenuh masa dan perlukan komitmen yg tinggi. Kalau tak minat janganlah mohon jadi dealer. Buang masa dan buang duit saja.

DODO
Kalau tanah anda terletak di kawasan yg kurang strategik atau di luar kawasan di mana sykt minyak memberikan tumpuan buat masa ini, bolehlah cuba memajukannya sebagai stesen DODO. Standard tak perlu mcm stesen CODO supaya kos pembinaan tak terlalu tinggi. Biasa kita lihat stesen DODO di kawasan luar bandar.

Sesiapa yg rasa berminat atau ingin mengetahui lebih lanjut peluang2 yg ada bolehlah menghubungi aku.

39 comments:

  1. Sesiapa yg rasa berminat atau ingin mengetahui lebih lanjut peluang2 yg ada bolehlah menghubungi aku.


    kalau tak berminat, boleh tak nak hubungi awak gak??


    hiiiiiiii

    ReplyDelete
  2. tak reti saya bab berbisnes ni....tapi minat tu ada....

    ReplyDelete
  3. saya berminat terhadap duit. hihi.

    ReplyDelete
  4. DODO tu burung yang dah pupus kanss? ngeeee

    CODO tu spesis baru ek? ngeeee

    ReplyDelete
  5. kts sangat cepat ari ni...
    rajin dia jenjalan berblog

    ReplyDelete
  6. ~Sebagai contoh bagi setiap liter petrol yg dibeli dari sykt minyak, dealer akan mendapat potongan 12.19 sen.~

    maksudnya RM12.19sen atau typo n i?

    ReplyDelete
  7. alo bang. lama aku x drop sini. maklum la bz sket ujung taun kan. selamat tahun baru aniweyy...

    ReplyDelete
  8. macam mane CODO 1-pajak tanah ?

    - berapa luas tanah yg diperlukan utk satu stesyen ?

    - perjanjiannya bagaimana ?

    - apa/berapa benefit yg tuan punya tanah dapat ?


    wah !

    kayooor dennn

    ReplyDelete
  9. Huihhhh! Ari ni topic YB serius lahhh..
    Buat duit dgn sykt minyak..
    Betul lah kata YB, jadi dealer memerlukan pergorbanan masa..
    tak de cuti lansung, 365 days beroperasi, siang malam 24/7. Untung sikit jer dari mart..contoh..untng chocolate hanya 0.30 satu bar tapi kalau 'org' kebas sebatang chocolate berharga RM4/= berapa batang chocolate kena jual nak pulang modal balik..not worth..
    Caltex kat simpang jalan jelatek tuh dulu..suami sayalah dealer nya tapi disebabkan kena stroke, kami jual dealership nya..
    Jadi CODO tak leh kaya,
    tapi kalau DODO best sebab duit pajakkan 30 tahun amat lumayan.
    Emmm....good article in this n3..Kalau jumpa YB boleh sembang tentang issue ni..akak memang suka bab jual dan beli tanah..
    He he he..

    ReplyDelete
  10. x dpt ler nak join, saya ni abuk pun tarak

    ReplyDelete
  11. CODO DODO..tk reti nak bisnes la YB

    ReplyDelete
  12. kts,

    Waalaikum salam.

    Nak berapa banyak? Nak kira sebagai hantaran ke? ahaks

    ReplyDelete
  13. kts lagi,

    Kalau tak minat nak berniaga minyak masih boleh hubungi saya. Awak ada lagi kan no tepon, emel, YM dan alamat rumah saya hikksss

    ReplyDelete
  14. Alimaz - Kembara Terasing,

    Kalau ada minat pengetahuan tu boleh dipelajari. Di Perlis cuma ada 6 buah stesen minyak Shell.

    ReplyDelete
  15. -GC -,

    Ramai yg minat terhadap duit. Tapi tak tahu jalan mcmana nak cari benda yg mereka minat tu huhuhu

    ReplyDelete
  16. gadisBunga,

    CODO tu spesis raksasa kot. Tapi COCO sejenis tumbuhan kann?

    ReplyDelete
  17. zonaku,

    Pagi ni bos kts takde kat opis. Itu sbb dia boleh jalan2 ke blog kengkawan.

    Eloklah dia rajin. Nanti bila dah tiba malasnya berminggu2 tak hapdet.

    ReplyDelete
  18. zonaku lagi,

    Bukan typo. Setahu saya skrg ini dealer mendapat 12.19 sen iaitu lebih sikit dari 12 sen tapi kurang dari 13 sen bagi setiap liter petrol. Dulu potongan atau komisennya 9.8 sen iaitu kurang 0.2 sen lagi utk 10 sen.

    Berniaga minyak ni suku sen pun kira sbb bergantung kpd volume.

    ReplyDelete
  19. Tijah,

    Hello Jah. Aku faham hujung tahun mesti ko sibuk. Minggu lepas 2 kali aku lalu Seremban tapi tak sampai hati nak kacau ko.

    Lepas tahun baru nanti kita pergi lunch (dgn Tiny) bila2 ko lapang.

    Happy new year!

    ReplyDelete
  20. ikan emas,

    kalau ekou ada tanah, bolehlah jual atau pajakkan kpd sykt minyak.

    1) awak akan dibayar mengikut kadar pasaran. Kadar nak pajakkan, biasanya utk tempoh 30 tahun. Lepas 30 tahun, awak boleh ambil balik tanah itu atau sambung pajakan dgn bayaran mengikut harga pasaran masa itu.

    Tanah yg diperlukan antara 30,000 ke 40,000 kaki persegi setelah ditolak serahan utk rezab parit dan jalan.

    Perjanjian pajakan adalah antara sykt minyak dan tuan punya tanah.

    Tuan tanah dapat wang pajakan. Biasanya dibayar utk tempoh 10 tahun sekaligus. Jadi 3 kali bayaran. Kalau nak sekaligus pada permulaan perjanjian pun boleh dirunding.

    Utk tahu lebih lanjut boleh emel kpd saya di yunus.badawi@gmail.com

    ReplyDelete
  21. al-lavendari,

    Kalau suka dodol kat Melaka ada jual bang hehehe

    ReplyDelete
  22. Marina Monroe,

    Laaaa akak rupanya dealer stesen tu. Saya baru ke sana lepas solat Jumaat tapi utk ke ATM hehehe.

    Mmg susah nak jadi kecurian dari kedai. Kalau setakat cokelat sebatang atau rokok sebungkus tu biasalah hilang. Benda2 yg lebih besar pun kadang2 hilang.

    CODO masih boleh mendatangkan keuntungan kalau dapat site yg bagus spt di lebuhraya atau di jalan yg sibuk spt MRR2. 1 juta liter sebulan tu biasalah kalau site mcm tu. Itu baru petrol. Kalau campur volume disel lagilah bertambah.

    Kalau kakak ada tanah yg difikirkan sesuai jom kita buat DODO. Saya sedang cari tempat2 yg berpotensi utk dimajukan sbg DODO.

    ReplyDelete
  23. Mak Su,

    Jadi pelanggan stesen minyak pun ok. Kalau saya ada rezeki buka stesen bolehlah maksu tolong jadi pelanggannya hehehe

    ReplyDelete
  24. Rozita,

    Jangan risau. Tak semua org minat nak berniaga.

    ReplyDelete
  25. Syida,

    Kat stesen minyak takde kodok. Dulu sekejap tu ada COCO tapi kerajaan dah tak benarkan bisnes model yg itu.

    ReplyDelete
  26. YB...dulu cik abang saya minat nak buka stesyen minyak... tapi bila fikir2kan takde yang nak menguruskannya... terus jadi terbantut...sebab katanya stesyen minyak ni kena komited... pastu kena ada orang yg dipercayai untuk mengurusakannya sebab keuntungan tak banyak...cuma untung komisyen & kedainya aje...

    ReplyDelete
  27. nampak bintang blink-blink je ni..


    malam kang baca balik ...

    ReplyDelete
  28. aNIe,

    kalau dapat stesen yg bagus jualannya berbaloi jaga stesen tu sepenuh masa. Saya kenal beberapa org dealer yg sebelum tu kerja sbg manager bank, pegawai MAS dsb yg berhenti kerja lama utk jadi dealer. Kerana jualan yg baik, isteri mereka pun ikut bekerja di stesen. Ada yg mendapat purata RM40K - RM50K sebulan! Kalah gaji saya masa saya kerja Shell dulu huhuhu.

    Tapi kalau stesen tu jualannya kurang memberansangkan mmg tak berapa semangat nak curahkan sepenuh masa jaga stesen. Itu yg kita tengok ada beberapa stesen tutup. Kalau beri kpd org yg tak amanah utk menjaganya, tunggu ajelah ianya bungkus!

    ReplyDelete
  29. saye tau nak isi minyak jer. pasal benda ni lansung x tau.

    tq for sharing.

    ReplyDelete
  30. a.z.r.i.n.a,

    siang2 ada bintang ke?

    Ok malam ni jgn lupa baca. Mana tahu ada sedara mara yg nak jadi tauke stesen minyak.

    ReplyDelete
  31. sepet,

    Awak bukan keseorangan dalam hal ini. Ramai yg tak tahu apa yg berlaku di belakang tabir. Tapi bagi mereka yg tahu, di situ ada peluang buat duit hehehe

    ReplyDelete
  32. YB.. nak bukak syarikat minyak modal besar.. saya pernah alert tentang benda ni..sebab dulu pernah tgk syarikat kerang tawarkan dalam paper.. pastu dia siap galak org pompuan lagi.. modal pusingan la..modal itu la..ini la.. phhewww.. mana mau carik itu modal..? jual minyak urut je la..kekeke

    ReplyDelete
  33. Lieya,

    Modal mmg besar tapi untung juga besar kalau dapat stesen yg laris jualannya. Stesen Shell yg di Sg Besar tu pun boleh tahan jualannya. Itu sbb kami dah elokkan 4 tahun lepas sebelum saya berhenti kerja dgn Shell hehehe

    ReplyDelete
  34. oh ye..? haah nampak semenggah sket dah shell tu skang..hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails