Thursday, November 4, 2010

Teruk Sangatkah Bahasa Inggeris Orang Kita Ini?

Malam tadi aku berjumpa dengan seorg rakan aku yg bukan berbangsa Melayu. Kami jumpa di sebuah kopitiam. Aku tengok kebanyakan yg minum di situ cerita pasal bisnes. Ada yg bawa laptop, ada yg bawa kertas kerja (?) dan ramai yg cakap kosong aje. Tapi dari gaya mereka, aku syak mesti cerita pasal bisnes.

Rakan aku ni kenal dengan seorg pengusaha perabot. Dia telah memberi nombor hp kawan dia itu yg juga seorg bukan Melayu 3-4 hari yg lalu. Aku telah call dia dan berbincang keperluan utk projek aku. Bagi aku perbincangan biasa seperti juga dgn pengilang2 lain yg pernah aku temui atau hubungi. Kerana di awal perbualan telefon itu aku merasakan dia agak susah nak berbahasa kebangsaan, aku pun bercakap dalam bahasa Inggeris.

Malam tadi apabila aku berjumpa rakan aku, dia memberitahu bahawa rakan dia (pengusaha kilang perabot itu) begitu impressed dengan bahasa Inggeris aku (nak kasi aku kembang ke?) Dia kata kawannya itu ikhlas berkata begitu. Rakan aku memberitahu kawannya itu mestilah aku terer cakap omputih sebab aku dulu lama kerja dgn sykt kulit kerang.

Dalam hati aku, kalau tak kerja dgn sykt antarabangsa org Melayu ni tak pandai berkomunikasi dalam bahasa Inggeris ke?

Tapi ada juga betulnya. Masa aku menemuduga pemohon yg nak kerja di sykt aku dulu, ramai yg hancus bahasa Inggeris mereka walaupun mereka lulusan universiti.

Skrg kakak dan abg2 Adam nak latih dia cakap omputih. Namapun "Adam". Nama yg digunakan oleh semua bangsa: Melayu, Arab dan omputih hehehe

77 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. lama x pegang takhta ni....


    aku pun pening.... kalau y melayu, nk minta keje kene fasih bahasa inggeris, bangsa lain x perlu sebab diorang ada bahasa lain y diorg leh cakap, termasuk bm n bi.

    juga ada beza yer cakap omputih n komunikasi omputih. blh cakap jer x cukup, mestilah blh komunikasi, iaitu berinteraksi dua hala.

    ReplyDelete
  3. MUET: band 4

    PTP (test urk cikgu Sains yg ajar dlm BI) : pun band 4

    (^_^)

    ReplyDelete
  4. aku keje ngan kampeni tempatan sahaja, but aku syukur bahasa omputih aku bagus..

    bukan berlagak tapi fakta, beserta rujukan dari para pelanggan yang pernah berurusan dengan aku heheheheheheeee.......

    ReplyDelete
  5. dan disebabkan aku leh bolot takhta, aku ala2 spam komen box ko ni blh????


    ko x kasik pun aku buat jugak.....

    ReplyDelete
  6. mana orang lain ni????? bosanla sensorang ngarut kat sini ni....

    ReplyDelete
  7. bila ko akan datang ke kawasan utara lagi?????

    ReplyDelete
  8. Ai ade Ai ade--> jwpn utk zonaku

    tapi btl gak kata Yb tu. lulusan u pun blm tentu terer Bi.

    nak terer kena selalu prektis. tak kisahlah melalak ke ape ke.

    (^_^)

    ReplyDelete
  9. salam singgah,

    I write better than I speak, boleh la survive. =)

    ReplyDelete
  10. yes,no,alright,thank you...

    try...test...


    heheheh...!

    ReplyDelete
  11. Salam YB, saya berkerja dgn sykt omputih selama 10 tahun, dah tuh sambung dengan corporate co (PNB)semua urusan surat menyurat dlm BI, bila dtg CEO baru, dia mahukan BM jadi bahasa utama...he he he terkial2 saya.. terus beli/baca surat kabar BM
    Dulu2 sekolah, subject 100% BI...

    ReplyDelete
  12. aku paling tak suka buat surat dlm bahasa inggeris..

    .. makanya aku buat tesis aku dlm BM.. lulus jugak apa!!.. (walaupun exam kena jawab dlm BI.. bluweaak!).

    ..chop.. ko makan kt kopitiam tu, dapat sijil halal tak?.. hanya beberapa kopitiam je yg diiktiraf HALAL dek Jakim.. (aku dh cuak bila tgk jonis takde dlm senarai HALAL Jakim!... chait!!.. huhuhu).

    ... aku akan lebih bangga kalau bahasa melayu jugak mampu dimartabatkan.. (sekurang-kurangnya DI PERINGKAT TANAHAIR SENDIRI!!).

    .. dan serius, aku malu sebab TAK RETI / TAK FAHAM BAHASA ARAB.. sebab itu bahasa Al-Quran, juga bahasa perantara Allah dengan Rasul-Nya!!.. aku nk hantar anak aku ke tahfiz la, buleh dia ajar aku nanti.. huhuhu.

    ReplyDelete
  13. ya! ya! ya!

    .
    .

    bahasa itali ai sgt teruk la bang

    .
    .

    errr... :P

    ReplyDelete
  14. ramai sangat saya dengar dan baca orang melayu punya english memang dahsyat... kadang-kadang boleh buat gelak guling-guling...

    bos saya yang belajar takat darjah tiga dekat estet dulu pun bahasa inggeris dia lebih bagus daripada sesetengah engineer melayu yang berurusan ngan kitorang... memalukan betul.

    ReplyDelete
  15. zonaku no 1,

    Aku tak kata BI semua org Melayu hancus. Ramai juga yg berabuk cakap omputih mengalahkan aku. Ko mungkin salah seorg dari mereka w/p aku belum pernah dengar ko cakap omputih dgn aku hehehe

    ReplyDelete
  16. Adam---cakap Melayu
    Aei Dem---->omputih

    Arab?....

    ReplyDelete
  17. zonaku no 2

    Tahniah kerana ko dah kembali bertakhta.

    Bangsa lain tu mereka tahu (tahu tak semesti pandai) 3 bahasa termasuk bahasa ibunda mereka. Itulah kelebihan mereka. Skrg pula banyak sykt ada bisnes di China atau India. India tak kisah sgt sbb di sana bnyk guna BI. Tapi di China mmg mereka tulis pun guna tulisan Cina. Masa aku di Shell dulu ada kawan2 aku bangsa Cina dihantar cross posting ke sana. Kita yg Melayu susah nak ke sana sbb tak tahu tulis Cina.

    Komunikasi lebih luas dari cuma bercakap omputih. Mcmana nak ekspresi diri samada secara lisan atau tulisan juga penting. Takkan nak minta bajet berjuta dari pihak pengurusan di London tulis mcm nak suruh mamak kira harga makanan hehehe

    ReplyDelete
  18. AiTotYati,

    Cayalah.

    Kenapa tak ambil TESL?

    ReplyDelete
  19. Zonaku no 3,

    Mmg ada pekerja yg bekerja dgn sykt tempatan tapi BI mereka first class. Dan ada org bekerja dgn MNC tapi BI hampeh. Kesalahan ejaan dan grammar melambak2 sampai lari maksud yg nak disampaikan.

    ReplyDelete
  20. zonaku no 4,

    Takde masalah. Silalah spam asal jgn tulis perkara2 tak senonoh sudah. Aku tahu ko tak buat benda2 tu.

    ReplyDelete
  21. zonaku,

    Org lain tengah pergi makan atau solat Zohor tadi tu kot. Itu yg ko takde saingan.

    ReplyDelete
  22. zonaku no 6,

    Skrg tengah banjir di utara. Takut aku nak ke sana. Paling jauh masa ni aku sampai ke Perak ajelah. Kita jumpa kat Ipoh boleh? hehehe

    ReplyDelete
  23. AiTotYati no 2,

    Awak tak keluar makan ke? Kenyang lagi makan mee dgn meatball tu ek? hehehe. Bolehlah awak temankan zonaku.

    Apa2 bahasapun kena praktis. Kalau tak lidah jadi kelu nak cakap. Saya dah lama tak cakap Arab, skrg dah hancus. Jawa pun kalau tak betul2, boleh jadi broken ngeeee

    ReplyDelete
  24. Abu Aiman,

    Salam kenal. Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya ni.

    Ramai org yg boleh menulis dgn lebih baik dari kebolehan bercakap. I was one of them. Memang boleh survive tapi utk naik tinggi kita perlu pandai bukan saja menulis tetapi juga bercakap.

    Renung2kan dan selamat beramal.

    ReplyDelete
  25. sally,

    Saya tak bolehlah nak lawan dgn awak yg mmg cikgu BI ni huhuhu.

    Lawan cakap Jawa bolehlah ahaks

    ReplyDelete
  26. nak belajar BI dengan YB buleh? ehehehh

    ReplyDelete
  27. Marina Monroe,

    Wsalam Kak.

    Org dulu ramai yg pandai cakap omputih terutama yg belajar di sekolah aliran Inggeris spt di TKC atau CBN bagi yg perempuan. Lepas tu kerja pula di sykt omputih. Baca suratkhabar omputih. Campur pula dgn ramai bangsa asing yg gunakan BI utk berkomunikasi.

    Saya pun dulu aliran Inggeris. Tapi tak semua subjek blm bahasa Inggeris. Cuma BI, Maths dan mata pelajaran sains diajar dlm BI.
    BM, Agama, tawarikh dan Ilmu Alam dlm BM.

    ReplyDelete
  28. Ooooppss..that was definitely not what i had in mind .. there are English teachers who can't speak n write good English as well, like most of those prior commentators above had said...but i always envourage my students to ' blasah je..asalkan ada konfiden, grammar kita boleh polish..'. ;)

    ReplyDelete
  29. TINY,

    Kalau dah tuntutan tugas suka tak suka kita kena buat juga kann? Aku tahu ko terer BM. Dlm masa yg sama BI ko pun power juga.

    Tak salah mengagungkan bahasa kita sendiri. Akupun mcm tu. Kalau berurusan dgn jabatan kerajaan aku buat surat dlm BM tapi kalau dgn sykt swasta terutama MNC kenalah aku tulis dlm BI. Emel pun macam tu.

    Oh ya cakap pasal tesis, bila ko nak sambung PhD? Takkan ko nak tunggu Zaqwan dah masuk asrama kot? hehehe

    Skrg aku dah tak makan di kopitiam. Smlm aku cuma minum kopi O. Harap minuman di situ halal w/p tkde sijil Jakim. Kebanyakan restoran dan kedai kopi mmg takde sijil halal Jakim.

    Eloklah kalau ko nak belajar bahasa Arab. Semoga ko mampu memahami al-Quran satu hari nanti. Aku belajar Arab tak secara formal dan itupun tak habis huhuhu

    Oh ko nak hantar Zakwan ke tahfiz ek? Alhamdulillah kalau dia berminat.

    ReplyDelete
  30. kts,

    Jom abg belanja makan pizza biar bahasa Itali awak tu elok semula hehehe

    ReplyDelete
  31. syah,

    Itulah hakikat yg kadang memalukan kita. Skrg di salah satu stesen radio swasta tu mereka boleh buat mcm lawak pula tepon org dan cakap omputih dgn org yg mereka call tu. Niat mereka mungkin baik tapi secara tak langsung terserlah mcmana teruknya sebahagian dari org kita bercakap dlm BI.

    Bos awak belajar kat estet ke? Setakat darjah 3 pun boleh jadi bos. Hebat tu. Mungkin saya boleh belajar sesuatu dari dia.

    ReplyDelete
  32. Cikgooden,

    Adam - Arab.

    A dem - Jawa (yg bermakna sejuk)

    hehehe

    ReplyDelete
  33. juliet,

    Ko punya pasal bukan setakat BI, subjek lain pun boleh hehehe.

    Jangan ada yg jeles sudahlah

    ReplyDelete
  34. Compare dgn East Coast, kat sini kurang exposure.Hubby I tengah mengajar kat one of the international companies. Their technicians and engineers masih lemah in English.

    ReplyDelete
  35. eh eh, sori komen kat atas tu komen I. Lupa nak sign out. hehehe

    FA*ATIP

    ReplyDelete
  36. saya main hentam je..tapi kalau matseleh faham kira ok la kot..hehehe

    ReplyDelete
  37. tak teruk sangat..yes i know..orait tengkiu..

    ReplyDelete
  38. org kite byk yg malu nak berbahasa inggeris. basic lemah. practice kurang.

    saya pun ada bende nak cerita pasal ni dlm entri terdekat. baca tau...ngeeee

    ReplyDelete
  39. sally lagi,

    Maaf saya belum pandai nak baca minda awak.

    Betul tu. Mmg ada cikgu English yg tak berapa pandai berbahasa Inggeris. Sebab utama mungkin mereka pun hanya bertutur dlm BI bila mengajar. Bila habis kelas cakap dlm BM.

    Pelajar2 pun kalau tak praktis mmg susah nak pandai. Betulkan as we go along.

    Maaflah banyak bahasa rojak dlm komen ni.

    ReplyDelete
  40. GaDis CoMeL,

    English broken tapke. Jangan heart broken huhuhu

    ReplyDelete
  41. Fa Atip,

    Kat Pantai Timur majoriti org Melayu. Peluang berinteraksi dgn bangsa asing yg menggunakan BI agak kurang. Oleh itu tak hairan jika ada technicians dan jurutera yg masih lemah dlm penggunaan BI.

    Tapi di pantai barat ni pun ramai juga yg lemah. Habis nak buat macamana?

    ReplyDelete
  42. Fa Atip,

    Ingat ada silent reader yg tiba2 memberi komen hari ni tadi hehehe.

    ReplyDelete
  43. Hamizah,

    Saya percaya BI jauh lebih baik dari mereka yg berasal dari negara lain yg tinggal di Australia tu. Takde masalah mat saleh nak faham apa yg awak tuturkan.

    ReplyDelete
  44. Ex-co MNC co; majoriti oleh cha-ya yang berenglish manjang jadi, bolehlah cari makan sikit. Bila kat sini 3 tahun lebih ni cha-ya construction yang bercakap chinglish.. kita pun terikut-ikut
    jugak..

    contoh :
    ...happy lorrrr..
    ..got mehh..

    dah macam PCK Pvt Ltd..

    hehehe..

    ReplyDelete
  45. gadisBunga,

    Sesuatu yg kita kena sama2 cuba atasi.

    Ok saya tunggu n3 awak tu. Kalau saya lupa tolong beritahu.

    ReplyDelete
  46. YB tengah sibuk balas komen ke tu ?

    hehe...

    ReplyDelete
  47. shaya tidekkk pendeii chakappp orengg futehh lahh

    ReplyDelete
  48. gila kuasa utk bertakhta di top 7...


    hahaha..


    *gelak sebelum balik sebab CUTI PANJANG !

    ReplyDelete
  49. a.z.r.i.n.a,

    Keadaan sekeliling banyak mempengaruhi cara kita bercakap. Bila kawan2 cakap Chinglish tentu tak sedap bila kita cakap bahasa Inggeris yg standard. Apa kes huhuhu

    ReplyDelete
  50. a.z.r.i.n.a no 2,

    Sementara sempat ni balaslah mana yg larat. Sambil2 tu layan YM dan fb hahahaha

    ReplyDelete
  51. a.z.r.i.n.a no 3,

    Dulu berebut nak no 1. Skrg nak berebut top 7 pulak. Nanti saya kena kurangkan kpd Top 3. Biar mencabar hehehe

    ReplyDelete
  52. a.z.r.i.n.a no 4,

    Utk berkuasa di Top 7 kena buat mcm ni selalu rasanya sebab saingan pasti sengit.

    Oopsss cuti ni mungkin kurang saingan sbb ada yg tak online.

    ReplyDelete
  53. salam,

    setuju sangat jika Adam diajar bertutur dalam BI , biar dia pandai sekurang-kurangnya 2 bahasa and budak kecik macam Adam sekejap je nanti pandailah dia .

    selamat bercuti hujung minggu yang panjang buat YB sefamily ..tak nak datang Terengganu ke ??

    ReplyDelete
  54. saya setuju, penguasaan bahasa inggeris memang amat penting. Jika selalu praktis, InshaAllah boleh jadi yang terbaik. Konfiden memang agak susah untuk didapatkan tapi berkat latihan berterusan, memang bole terrer dari mat salleh bila bercakap.

    mat salleh pun, grammar memang bertabur juga..

    ReplyDelete
  55. silversarina,

    Wsalam.

    Kami cadang biar Adam pandai 5-7 bahasa kerana budak kecil boleh bertutur dlm 7 bahasa tanpa merasa konfius.

    Hari biasa pun saya kira bercuti juga jika takde projek. Bezanya hujung minggu ni anak2 yg belajar di kolej dan maktab balik. Meriahlah. Terima kasih menjemput kami ke T'ganu tapi mungkin kami tak dapat kemana2 sehingga SPM selesai pada 23/12/10 sbb Afifah akan mengambil SPM tahun ini.

    ReplyDelete
  56. MasZuber,

    Practise make perfect kata org. Bahasa ni nak kena selalu bertutur. Dulupun saya tak pandai cakap omputih. Maklumlah dlm keluarga kami semua cakap Melayu atau Jawa aje huhuhu. Tapi bila dah dihantar ke AS, terpaksalah cakap omputih.

    psst - tengok tv pun mana ada sarikata dlm BM kat sana hehehe

    ReplyDelete
  57. a.z.r.i.n.a lagi (no 5)

    Tahniah kerana berjaya menjadi yg top dlm senarai Top 7. Tapi yg lain tu pun tak jauh di belakang.

    Nanti jika mereka mahu, masih boleh mengejar hehehe

    ReplyDelete
  58. AYG,

    Tak kiralah no berapa yg penting hadir di sisi oopps di sini.

    Lama menghilang? Ayg ke mana? huhuhu

    ReplyDelete
  59. YB,

    aaaa nak buh lagi.

    result BI masa matrik: A
    (lain2 paper B). hahahaha

    result masa amik papaer BI kt USM: dikecualikan dr amik paper BI. tapi kena amik paper lain (kembang hidung)

    takmo amik TESL sbb angah dah amek tesl. nanti angah kata tiru die.

    mak suh jadi dokter tapi Ai takut darah.


    skrg jadi blogger.

    hahahahhaha

    ReplyDelete
  60. AiTotYati,

    Silalah buh lagi. Lawan Azrina3.7 tu. Give her a run for her money hehehe.

    Apa takut Angah kata tiru dia? Kalau Yati ambil TESL mesti dah dapat Anugerah Dekan.

    Bio ok ke kalau nak ambil medic? Tapi kalau darah pun takut tengok, takde maknanya nak jadi doktor.

    Samalah kita. Skrg jadi blogger. Bezanya awak ada kerja tetap tapi saya blogging sepanjang masa huhuhu

    ReplyDelete
  61. err..batrisyia lagi terrer english dari aku. huhu

    ReplyDelete
  62. yeah... bukan sj leh speaking... skipping pun leh!

    caiyok YB!

    ReplyDelete
  63. IM dulu pun tak reti cakap orang putih. tapi bergaul dengan bukan melayu punya pasal la ni IM terel la sesikit walaupun broken...

    ReplyDelete
  64. Penyuk,

    Untunglah ko sebab kecik2 lagi Batrisyia dah terer english. Anak2 aku dah besar ni cakap omputih takut2 lagi huhuhu

    ReplyDelete
  65. meo,

    awak speaking sambil skipping ke? Patutlah badan fit hehehe

    ReplyDelete
  66. Insan Marhaen,

    Tahniah kerana berani berbahasa org putih w/p broken. Mula2 broken tapi kalau dah selalu praktis lama2 semakin elok.

    ReplyDelete
  67. dah banyak kali saya cuba cakap jawa ngan YB tapi gagal... hahahaaa

    ReplyDelete
  68. bahasa ni perlu diamal kan. learn and use the language especially with those who are good in it. sekarang pula masaalah anak melayu tak pandai cakap melayu sebab dibesarkan dengan bahasa inggeris. it's all about balance :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails