Saturday, November 27, 2010

Kalau Nak Menipupun Biarlah Pro Sikit

Baru sekejap tadi aku dapat SMS dari no yg tak aku kenali. Ini mesej dia



Kalau susah nak baca (mmg susahpun sbb kabur gambar ni hehehe) biar aku salin di sini:

Ini ayah Tlong bagi credit mexis 30RM ke nombor baru ayah 0128270912
Ayah lgi ada msalah kat balai Police. ta payah caal sekejap ayah call.

Hakikatnya abah aku dah lama meninggal dunia. Masa dia meninggal dulu Maxis pun belum ada. Yang ada ATUR aje. Buat apalah dia nak minta kredit dari dalam kubur.

Ini bukan kali pertama aku terima 'permintaan' seperti ini. 2- 3 hari lepas pun ada sms dari 'pakcik' aku yg minta top up RM30 juga sebab dia ada di balai polis.

Pakcik2 aku semua dah meninggal kecuali seorg yg di Banting. Dia takde hp.

47 comments:

  1. zonaku,

    Tersalah sasaranlah tu. Tapi tadi Atikah tunjukkan yg dia dpt mesej yg sama cuma dari no yg berbeza.

    ReplyDelete
  2. zonaku lagi,

    weekend ramai org tak online. Org mcm kita aje ni kot yg rajin online.

    Aku tengok kat FB pun ko ada hahaha

    ReplyDelete
  3. lom penah dapat lagi msj cam ni...!
    ayah kaklong pun dah lama tak der...


    kalau kaklong la...balas jer msj tu...
    pastu bagi topup seranah..!
    hambek kau..!hehehehe

    ReplyDelete
  4. kak long,

    Terfikir juga saya nak balas tapi buat buang masa dan kredit aje. Lagipun no dia bukan no hp Msia ni.

    Mcm dari seberang aje.

    ReplyDelete
  5. budak-budak kot?

    pesanan buat yg nk msg saya -
    ayah saya pakai bil. xperlu kredit. hehe. mungkin boleh menyamar sebagai adik saya :)

    ReplyDelete
  6. nak gelak boleh tak? lawak sungguh!! hahahhahahahaha

    ReplyDelete
  7. tupaimerah,

    Mungkin juga budak2 tapi no yg digunakan ialah +6285237184056. Itu bukan no hp Msia.

    Harap dia baca msg awak tu. Biar dia terasa hehehe

    ReplyDelete
  8. hahahhahaha

    ada erk sms mcm nih .. hahhaha

    *seb ayah den pakai bill huhuhuh

    ReplyDelete
  9. bg je la kat "ayah" tu... sedekah. klo nak bg kat ai pun ai tk kesah... kuikuikui!

    ReplyDelete
  10. he he..tu la pasal..main hantar je..
    tapi peli..tak piki ke yang buat sms palsu tu..ayah pulak mintak kredit..kalau anak tu lojik jugak..

    ReplyDelete
  11. wuishh..kalo YB je kena boleh ckp tersalah sasaran, ni anak YB pun kena..hmmm..something wrong sumwhere..kot2 yg bg msg tu kalangan sedara ara YB kot?

    ReplyDelete
  12. ntah2, DUN yg foward kt Yb
    dia kan ada terima sms camni gak..
    hihihi!!

    ReplyDelete
  13. Macam aboh kawan juge..tak pandai guna hendphone..anak2 beli ke dia hendphone..letak dalam almari saja..

    ReplyDelete
  14. aduhhhh...sadis jugak mainan penipu2 ni...

    ReplyDelete
  15. Thanks bro YB sebab highlight scam ni..

    ReplyDelete
  16. ni baru blajar menipu kot YB...

    dia ingat YB tu baya atikah.. tu sebab dia tulis "ayah'

    ReplyDelete
  17. sy pun dpt sms sejibik camtu last week!

    kebetulan masa tu kat kg time sebok rewang jadi wat tatau jela.. tunjuk kat suami dia senyum je.. mase tu ingat salah nombor kot.. dan sebab baru balik dari seberang tu yang dapat rasa bahasa dia tu bahasa sana.. so kami just ignore jela

    ReplyDelete
  18. kakpah nak mintak top up kek kau tapi ala.. pakai fix line lah pulak.
    Tolong top up akaun bank je boleh tak....

    ReplyDelete
  19. terang2 pelat bangsa asing. huh. vongoks!

    YB, saya tag nama YB kat belog saya. gi la jenguk. wajibul ghunnah!

    ReplyDelete
  20. The Nurul,

    Silalah gelak.

    Minta tak nak sikit pulak tu. Kalau RM10 ok juga. Ini terus minta 30

    ReplyDelete
  21. Nak senang dengan cara salah

    ReplyDelete
  22. aik!!!
    tekrik baru ni..
    main tembak je sesapa..

    ReplyDelete
  23. T@sh Sch@,

    Macam2 cara org nak menipu skrg. Minta top up pun jadi. Kalau dia untung, hantar 10 ada seorg aje pun yg tertop up, kan dah balik modal.

    ReplyDelete
  24. Marina Monroe,

    Kalau ada yg rajin buat aduan kepada MCMC boleh cari pirate ni.

    Start small. Kalau berjaya boleh buat yg lebih besar huhuhu

    ReplyDelete
  25. Za Nans,

    Dari bagi kat 'ayah' tu lebih baik bagi aweks indon hahaha

    Awak bukan aweks. So tak dapatlah saya penuhi permintaan awak tu.

    ReplyDelete
  26. kak Erna,

    Dia main hantar secara rawak aje tu agaknya. Tapi tak dengar pula dia terhantar kpd bukan Melayu. Takut dia ada data base no hp org ramai huhuhu.

    Kalau anak yg kat balai polis mesti ayah datang dgn segera. Takdenya nak top up bagai.

    ReplyDelete
  27. Erina,

    Saya suspek sindiket ni hantar kpd no Maxis aje. Anak saya guna pelan keluarga. No hp dia yg Celcom tak kena.

    ReplyDelete
  28. kakngah,

    DUN takde no saya. Jadi besar kemungkinan bukan dia.

    Setahu saya dah ada beberapa org lain yg terima sms mcm ni atau yg seakan2 dgnnya. Semua kisah ditahan di balai polis.

    Alimaz - Kembara Terasing pun ada terima minggu lepas.

    ReplyDelete
  29. relevan,

    Org lama mmg tak kisah nak guna hp. Itu sbb mereka tak teruja bila dibelikan satu.

    Tapi budak2 skrg sekolah rendah pun dah pakai hp.

    ReplyDelete
  30. Mimie,

    Betul tu. Lepas ni apa pulak mereka nak lakukan?

    Kita kena berhati2 dari menjadi mangsa mereka.

    ReplyDelete
  31. Daddy Ziyyad,

    You are most welcome.

    Perkara2 mcm scam ni kita kena sebarluaskan supaya org lain tak terkena.

    Sebelum ni ada org pishing ATM melalui sms yg didakwa dari bank. Saya tahu itu palsu tapi entah mcmana anak saya boleh 'termakan' tipu daya tersebut. Tak pasal2 hilang duit dia.

    ReplyDelete
  32. ibuintan,

    Itu yg saya kata kurang pro mereka ini. Kurang buat homework pulak tu. hehehe

    ReplyDelete
  33. ~mrs azmi~

    Oh awak pun dapat jugak ya? Awak pakai talian Maxis ke?

    Rajin awak rewang. Lain kali kalau saya nak buat kerja kahwin utk anak bolehlah minta awak tolong rewang hehehe.

    Pergi makan angin tak ajak kami ek huhuhu

    ReplyDelete
  34. kakpah,

    Saya rasa akaun bank kakpah lagi gemuk dari akaun bank saya. Habis tu mcmanalah nak top up kan akaun kakpah huhuhu

    ReplyDelete
  35. gadisBunga,

    Yang buat ni mungkin berjaya dgn taktik ni di tempat mereka. Nak cuba di sini pula tapi belum pandai berkomunikasi cara org sini.

    Ada tag utk saya ke? Ini yg segan nak ke blog awak tu.

    psst - biar minta belanja minum jgn minta jawab tag ngeeeee

    ReplyDelete
  36. Yan,

    Inilah bila dah tak kira halal ke haram.

    ReplyDelete
  37. DrSinga,

    Tembak2 untung2 kena. Modal sepuluh hinggit kalau kena satu pun dah untung RM20 hehehe

    ReplyDelete
  38. salam akhi YB

    satu peringatan yg berguna buat kami yg belum pernah terima msj gitu lagi...terima kasih..

    ReplyDelete
  39. Ummi,

    Wsalam.

    Kongsi pengetahuan supaya yg lain berhati2 dan dah tahu bila terima sms mcm ni. Manalah tahu ada org yg ada ayah guna maxis prepaid.

    ReplyDelete
  40. ingatkan IM sorang je dapat sms yang satu macam jer..

    ReplyDelete
  41. Insan Marhaen,

    Oh IM pun dapat juga sms ni? Nampaknya dah agak ramai juga yg dapat. Harap pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya sebelum ada yg tertipu.

    ReplyDelete
  42. wahida,

    Dia ingat org yg nak ditipu tu bodoh tapi dia yg sebenarnya tak bijak.

    ReplyDelete
  43. paman YB, tolong masuk rm 50 ke nombor ni ye 01721856** kadar segera penting ada di balai polis ni.. ;p

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails