Saturday, August 14, 2010

Mari Berbuka Puasa di Hotel 5 Bintang

Pada hari pertama puasa aku telah mendapat jemputan dari salah seorg rakan bisnes aku yg bukan beragama Islam utk berbuka di sebuah hotel mewah di Lembah Klang ni. Syktnya mengadakan majlis itu pada 2 Ramadan. Setiap tahun mereka akan mengadakan majlis seperti ini dan aku sentiasa dijemput. Biasanya aku akan hadir kerana tak mahu menghampakan harapan rakan aku itu di samping dapat berjumpa dan bermesra dgn rakan2 bisnes yg lain dan juga bekas kakitangan aku yg juga dijemput.

Maka pada hari Khamis itu aku dah siap2 membelikan keluarga aku sedikit juadah di pasar Ramadan. Emak Adam memasak spaghetti petang itu. Kuih2 dari pasar Ramadan itu sebagai tambahan saja. Keluarga kami tak berbuka dgn nasi. Nasi hanya pada masa sahur saja.

Balik dari pasar Ramadan, aku pun masuk internet utk melihat senarai hotel yg telah mendapat sijil halal dari Jakim. Heboh sejak seminggu dua ni banyak hotel (dapur hotel) yg tidak memiliki sijil halal. Bila aku teliti senarai tersebut, nyata hotel tempat rakan bisnes aku mengajak berbuka itu tiada di dalam senarai! Yang ada cuma beberapa hotel terkenal. Selebihnya hotel 'cekai'. Jumlahnya tak sampai 40. Katanya ada lebih dari 500 hotel 5 bintang di Malaysia ni.

Fikir punya fikir aku rasa lebih baik aku tak pergi. Nanti penat2 puasa tiba2 berbuka dgn makanan yg syubahat. Akupun sms kawan aku itu meminta maaf kerana tak dapat hadir. Kebetulan petang itu Atikah balik dari UiTM. Jadi aku kata kat kawan aku yg aku nak berbuka bersama famili aku termasuk anak aku tu. Kalau aku cakap hotel tu takde sijil halal nanti takut kawan aku konfius kerana masih ramai org Islam yg berbuka di situ.

Petang Khamis itu aku berbuka di rumah dgn kuih tepung pelita dan spaghetti yg dimasak oleh emak Adam. Lagi sedap dan dah tentu halal.

48 comments:

  1. salam yb..

    1st kah...

    ReplyDelete
  2. bestnyer bersiar2 diwaktu pagi...

    yg lain sibuk kt dapur ke?...

    kak ct pun buka x mkn nasi cuma mkn lauk je...

    ReplyDelete
  3. ni bkn giler kuasa tau..

    tahun ni kak ct taknak lg buka kt hotel la..wpun free...

    arini mak adam masak ape yer...(psst..yb tnye mak adam cmner nk buat cekodok dia yg sedap tu..)

    ReplyDelete
  4. kak ct no 1,
    wsalam.

    Yes 1st. Tahniah!

    ReplyDelete
  5. kak ct no 2,
    tadi lepas buat n3 ni tiba2 DC. Jenuh godak baru ok skrg. Nak pakai Maxis BB Tikah tengah pakai huhuhu.

    Yg lain sibuk beramal kot bulan puasa ni hehehe

    Lagi hebat. Buka makan lauk aje. Ada masak asam pedas mayong tak? hahaha

    ReplyDelete
  6. kak ct no 3,
    kita tengok ada tak yg kata kak ct giler kuasa. Selalu yg giler kuasa ni juliet dan kts. Juliet tak online kalau weekend. kts keluar dating agaknya hahaha

    Eloklah tu tak buka kat hotel kalau boleh elak. Masa kerja Shell hampir setiap hari buka di hotel. Di Dewan Perdana Felda sedap dan berpatutan walaupun takde dlm senarai halal. hehehe

    Nanti saya minta emak adam bagitahu mcmana nak buat cekodok tu.

    ReplyDelete
  7. haa..baik masak sendiri...lg puas ati..[wlpun yg tukang naip ni kdg2 malas jugakk..hahaha]

    ReplyDelete
  8. kan air tangan isteri tu lagi sedap,lebih2 lagi macam mak adam tu...dah tentu lah halal pastu sedap pulak...

    lagi seronok berbuka bersama famili kannnn...

    ReplyDelete
  9. yang paling penting, halal... sedap tak sedap belakang cerita... hahahahah :P :P

    tapi mak adam dah besa masak, kompom sedap punya... heheheheheh :D :D

    YB, sila ambil tag dan jawab... Jangan MENGELAT!! hahahahahah :P :P

    ReplyDelete
  10. erm,apa2pun makan kt rumah lagi puas hati kan...kdg2,benda simple je kita dah rasa puas makan.kt hotel,mcm2 benda hidang,tp macam xkena je rasa.

    ReplyDelete
  11. kita pun tak makan nasi time buka.tapi sahur 2 pinggan.hehehee

    ReplyDelete
  12. hanie,
    Mmglah puas masak sendiri tapi adakalanya saya dapat jemputan berbuka di luar.

    Masa kerja dulu saya pula yg kena jamu klien. Lagilah letih buka kat hotel.

    Yg tukang taip tu jgn malas2. Nanti takde yg nak masuk meminang hahaha

    ReplyDelete
  13. kak long,
    hari tu dia masak spaghetti (jenis yg spiral tu sebenarnya) satu pinggan saya makan. Letak kuah sos tu banyak2. Daging kisar dan cendawan dia ermmmm. Sampai terlambat pergi surau nak solat Maghrib. Sampai surau org dah habis solat huhuhu.

    Itulah seronok tak seronoknya berbuka dgn famili. Hari ni semua anak2 kami ada kat rumah. Lagilah seronok.

    ReplyDelete
  14. salam YB,

    juadah di rumah dimasak penuh kasih sayang. tu yg menambah kadar keenakan dan kesedapan.

    simpel tapi penuh kasih sayang (^_^)

    ReplyDelete
  15. syah,
    betul tu yg penting halal. Tapi kalau halal dan sedap lagilah best. Nak best lagi kalau free hahaha.

    Emak Adam rajin masak. Akibatnya tengoklah badan saya hehehe

    Tak nak ambil tag tu bolehke? Kalau smarttag nak lah hehehe

    ReplyDelete
  16. aNiS,
    Makan kat rumah mmg puas hati. Kat solat pun senang. Ada cukup masa.

    Kalau kat hotel selalu saya makan sikit aje sbb nak pergi terawih. Kalau masjid jauh, sampai sana org dah mula solat Isyak. Rasa rugi pulak tak berjemaah dari mula. Makanan banyak jenis saya tak jamah saya tak kisah sgt walaupun harga satu kepala kadang tu lebih dari seratus ringgit.

    ReplyDelete
  17. sahrom,
    wsalam.

    Bukan Renaissance. Saja saya tak letak nama hotel tu takut nanti mereka saman saya pulak sbb mungkin mereka ada sijil halal dari pihak lain.

    ReplyDelete
  18. Syida,
    Hebatlah tu sahur boleh makan sampai 2 pinggan nasi. Kebanyakan org nak habiskan sepinggan pun terkulat2 hehehe

    ReplyDelete
  19. TokYati,
    Wsalam.

    Dimasak dgn penuh kasih sayang tu yg susah nak cari di luar. Walaupun simple tapi berkat.

    ReplyDelete
  20. meow,
    Tapi risau juga fikirkan ramai org Islam yg berbuka di hotel2 yg tiada sijil halal ni.

    ReplyDelete
  21. kat rumah aku... berbuka dgn nasi... sahur tanpa nasi..

    ReplyDelete
  22. Shifu,
    Sahur tak makan nasi tak terasa lapar ke?

    ReplyDelete
  23. great !
    itu sahaja.
    sekian terima kasih .

    ReplyDelete
  24. Rozita,
    Dalam soal halal haram ni kita kena tegas. Terima kasih kerana memberi sokongan.

    ReplyDelete
  25. LiNda,
    Itu pun sudah cukup.
    Thank you.

    ReplyDelete
  26. laaaaama saya tak dapat rebut no1...
    saya nak jugak baju kerang itu...
    pssst...
    masih ada no fon saya kann???
    heh heh heh...
    kira disqualified tak???

    ReplyDelete
  27. Sdr YB, salam Ramadan.Satu keputusan yg amat bijak kerana berbuak di rumah bersama keluarga.Makanan baik dan dijamin halal dapat pula berinteraksi dengan ahli keluarga.Alangkah nikmat dan bahagia hidup ini.Semoga Ramadan ini memberi sepenuh keberkatan dan limpahan Rahmat Allah swt.Abang Zabir

    ReplyDelete
  28. DrSinga,
    Skrg saya update tak tentu masa. Biar susah sikit org nak mengagak dan cop no 1.

    Baju kerang tu hanya bagi mereka yg berjaya menjadi pengomen pertama 3 kali berturut2. Tapi saya nak tutup dah 'peraduan' tu. Paling lambat hujung Ramadan ni tamatlah ia.

    Saya masih ada lagi no tepon. Yg 017 ada yg 019 pun ada hehehe.

    Tak disqualified kalau minta pertolongan talian hayat. Pemenang sebelum ni pun minta bantuan hahaha

    ReplyDelete
  29. DZB165,
    Salam Ramadan kpd Abg Zabir sekeluarga.

    Lambat sikit saya buat keputusan tu. Sepatutnya saya tak teragak2 bila tiba bab halal haram ni. Takpelah. Pengajaran yg berguna. Semoga dapat dikongsi dgn yg lain.

    ReplyDelete
  30. rumah yb pown dah macam hotel 5 bintang kannns..

    salamm ramadhan ..

    ReplyDelete
  31. uncle tak pegi tapi tajuk ajak berbuka pulak huhu

    ReplyDelete
  32. berbuko puaso bersama 5 bintang pujaan hatiku...
    hehehehe.....

    ReplyDelete
  33. salam YB!
    tindakan yg tepat dan selamat!
    tahun2 terakhir bersama arwah kerap berbuka di luar termasuk satu dua yg bertaraf hotel(konon2 sesi pujuk memujuklah tu)
    tapi sekarag tk penah lagi...
    berbuka kat rumah,mesti makan nasi lauk asam pedas melaka,ikan kembung masin,sayur...sedap dan dijamin halal...hihihi...

    p/s sejak azali berbuka dgn nasi...

    ReplyDelete
  34. B`buka di hotel mmg la dpt makan yg mewah2 gitu.......tapi itulah, ianya tak sama dgn masakan yg di rumah. Di rumah punya sudah pasti halal, bersih & sedap hingga m`jilat jari. Malah boleh d`tambah2 b`ulang kali.

    :)

    ReplyDelete
  35. Pernah teman suami berbuka di hotel. Walau begitu banyak menunya namun langsung tak dpt menandingi nikmatnya berbuka di rumah yg cuma ada 2,3 jenis makanannya. Sebab tu suami selalu tolak jemputan berbuka di hotel.

    Berbuka di rumah berkat dan dpt berjemaah maghrib di surau. Isteri pulak terharu bila penat lelahnya memasak dipuji dan dihargai suami dan anak2. Alhamdulillah, insyallah halal dan suci.

    ReplyDelete
  36. en_me,
    rumah saya bukan mcm hotel 5 bintang tapi mcm syurga di dunia - utk saya dan keluargalah.

    Syukur alhamdulillah.

    ReplyDelete
  37. zaren,
    yg mengajak tu kawan uncle. Itu kira dia cakap kat unclelah hehehe

    ReplyDelete
  38. Eja,
    Itu yg paling best. Dapat pula setiap hari mcm tu. Nikmat yg tak terhingga.

    ReplyDelete
  39. Idalara,
    Wsalam.

    Mesti teringat arwah setiap nak berbuka kan? Doakan yg terbaik buat dia semoga dirahmati di sana.

    Saya kalau di hotel tak pernah buka dgn emak Adam kerana saya pergi pun berkaitan dgn kerja. Ada takde sekali aje kot di restoran Thai di Sg Buloh.

    Awak suka makan asam pedas ek?

    Makan masakan sendiri mmg yakin halal dan bersih. Kalau pandai masak lagi best - sedap hingga menjilat jarilah jawabnya.

    ReplyDelete
  40. Catwoman,
    Makan di hotel kalau ikutkan hati mahu pecah perut sbb banyak sangat pilihan. Sampai 300 jenis hidangan kadang tu.

    Ada yg sampai tak solat Maghrib walaupun ramai juga yg mengerjakannya. Tapi kebanyakannya tk ke masjid utk solat Isyak dan terawih.

    Buka di rumahlah yg terbaik. Betul kata awak. Makanannya halal, bersih dan sedap.

    ReplyDelete
  41. zino,
    Demi menjaga agama dan puasa yg dilaksanakan.

    ReplyDelete
  42. Daun Bidara,
    Mmg rumahlah tempat paling selesa.

    Hari ni kami buka di rumah lagi hehehe

    ReplyDelete
  43. Yati S (DAMAI IMPIAN D'BANGI),
    Bagi yg tak makan banyak rugi kalau buka di hotel. Elok suami awak boleh mengelak dari buka di hotel.

    Masa saya kerja Shell dulu saya selalu kena entertain pihak berkuasa berbuka. Hampir setiap hari kena pergi kerana banyak kumpulan yg nak dilayan huhuhu.

    Buka kat rumah kalau isteri masak sendiri mmg seronok. Suami kenalah rajin puji kalau sedap. Jgn makan habis 2-3 pinggan tapi satu pujian pun tak beri.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails