Sunday, August 15, 2010

Bijak Sifir Di Bulan Ramadan - (Sesiapa Nak Tiru Jangan Segan)

Sejak dulu lagi aku memberi ganjaran utk anak2 aku yg belum akil baligh untuk mula berpuasa. Tawarannya mudah saja: Setiap hari mereka berpuasa aku akan beri satu ringgit. Kalau mereka berpuasa penuh 30 hari aku beri RM30. Kalau kurang sehari atau dua hari aku potong jumlah yg sama. Insentif akan dibayar pada pagi Hari Raya bersama duit raya.

Biasanya anak2 aku mula berpuasa ketika berumur 5 tahun. Pada umur tersebut selalunya separuh hari. Untuk itu aku beri 50 sen. Kesian budak 5 tahun. Bila tengok rakan2 di tadika makan dan minum yg disediakan oleh pihak tadika, tentulah mencabar iman daya juang mereka.

Bila mereka masuk Darjah 1, mereka dah boleh tahan berpuasa sehingga waktu berbuka. Jadi tak payahlah mereka membawa wang saku dan aku pun tak perlu memberi duit belanja. Bajet sekolah agama RM1 dan sekolah kebangsaan RM1. Jimat aku RM2!

Sepanjang Ramadan kebiasaannya ada 20 hari bersekolah. Makanya aku jimat RM40 setiap seorang.

Pagi raya mereka akan mendapat bayaran insentif berpuasa sebanyak RM30 (jika puasa penuh) dan duit raya RM10. Jumlah mereka dapat RM40.

Dari mana aku dapat duit tu? Tentu anda tahu jawapannya hehehe

40 comments:

  1. patutla yb bole beli umah besar!sgt cunning!

    ReplyDelete
  2. eh!1st la.

    yb, sila belanja i sbb arini i dtg 1st kat sini.hehehe

    ReplyDelete
  3. salam YB, saya pon dok cam tu gak...alhamdulillah, tolak-mai...adalah 'untung' sikit heh..heheh

    ReplyDelete
  4. salam yb..

    kak ct tak mau 1st..

    kak ct tak mau hadiah..

    kak ct tak mau anggur masam..hehehe..

    ReplyDelete
  5. Salam ramadhan buat YB sekeluarga.
    .
    .
    .
    Wah.... walau macam mana pun nak untung jugak!! haha...

    ReplyDelete
  6. alahhh..syida,kaklong yg selalu dpt 1st pun yb tak pernah nak kata bg apa2 pun tau...merajuk dah ni...

    ReplyDelete
  7. Syida,
    Mana besar? Rumah teres aje yg sudah dibesarkan hehehe.

    Cunning? Itulah bijak sifir namanya ngeee

    ReplyDelete
  8. Syida,
    tahniah first!

    Nanti lepas bulan puasa bolehlah kalau nak belanja.

    ReplyDelete
  9. nahmy,
    Wsalam.

    Satu 'kepala' nampaknya kita. Tapi awak lagi hebat sebab boleh buat untung lagi hahaha

    ReplyDelete
  10. kak ct,
    wsalam.

    Jgnlah merajuk kak ct. Saingan kadangkala sengit. Ada yg pakai kabel utk berjaya hehehe

    ReplyDelete
  11. salam

    strategi yang baik dan menarik.. :)
    semoga sentiasa dimurahkan rezeki..

    ReplyDelete
  12. Tie,
    Salam Ramadan utk Tie sekeluarga jugak.

    Semua org mmg nak untung. Untung dunia dan untung Akhirat.

    Walaupun ada org yg mempertikaikan memberi imbuhan kpd anak2 utk berpuasa tapi yg membolehkan. Yg penting anak2 kita terlatih berpuasa dari kecil dan kekal berpuasa sehingga dewasa. Kesian org yg dari kecil tak pernah puasa.

    ReplyDelete
  13. Hamizah,
    kalau ada kebaikan, silalah tiru.

    ReplyDelete
  14. kaklong,
    jgn percaya sgt cakap si syida tu ngeee.

    Eh kejap aje berehat?

    ReplyDelete
  15. kak long lagi,
    Saya menawarkan hadiah misteri kpd mereka yg jadi no 1 utk 3 kali berturut2. Kalau nak bagi mereka yg jadi no 1 setiap kali, hari2lah nak kena bagi hadiah. Stok hadiah terhad kak long.

    psst - Azrina dah dapat hadiah misteri dia.

    Saya ingat dah nak tutup tawaran tu tapi kak long punya pasal saya sambung sehingga hujung Ramadan ni. Ada 25 hari lagi utk mencuba.

    ReplyDelete
  16. ashrafi,
    wsalam.

    Bukan strategi sangatpun.

    Terima kasih mendoakan saya murah rezeki. Semoga rezeki awak pun dimurahkan juga.

    ReplyDelete
  17. ala..singgit je, up la sikit. bukan ada 10 org.

    ReplyDelete
  18. hehe..itu duit yang potong elaun sekolah tu....pandai..pandai...sama cara kita ye

    ReplyDelete
  19. pandai YB! nnti bila Uyin dah besar skit,nk buat camtulah jugak..hihi..

    ReplyDelete
  20. bijak... bijak... asal jgn makan modal dah laaa

    ReplyDelete
  21. duit raya utk saya tahun guna pakai skim ni gak tau..tapi doublekan...boleh kan uncle??..hehehe

    ReplyDelete
  22. salam,

    jangan duit gi beraye bebudak tu pun balik pada mak paknya dah le hehe..

    ReplyDelete
  23. pandai tol YB..dah nama pun YB kan..duit tu sebenarnya duit anak2 YB gak..duit sekolah yg YB dpt selamatkan sebanyak RM2 tiap seorg..x 20 tak ke jadi RM40...

    ReplyDelete
  24. sifir kita sifir yg sama..dah jadi amalan turun temurun keluarga kami, sejak Sally tadika lagi..sekarang giliran anak2 pula..

    pssst! it works..

    ReplyDelete
  25. cumaaaa..Sally bg 2 hengget..

    ReplyDelete
  26. MENTIBANG LAUT,
    Cukuplah seringgit. Budak kecik tak boleh pegang duit banyak2 kata Hj Bakhil hahaha

    ReplyDelete
  27. zaren,
    ayah zaren buat taktik mcm ni kpd zaren jugak ke?

    Great minds think alike hahaha

    ReplyDelete
  28. YB...bijak...bijak...tapi akak ni...anak dia lagik bijak...

    Hari2 dia kira duit sekolah yang dia tak dpt. Dia kata...sekolah agama rm2...sekolah ptg. 3...satu hari kena dpt 5...kalau kita tak cukup duit kecik nak bagi...esok dia double...pastu bila cakap bulan puasa tak perlu beli apa2...dia kata...kena jugak sebab dia nak beli barang kat bookshop...bukan dia beli pun...dia simpan dlm wallet dia...hehehe...camaner nak buat tu?

    ReplyDelete
  29. salam YB....

    bijak bijak ....

    tapi anak2 ummi banyak plak songeh n syarat2 nya...

    ReplyDelete
  30. kalu diorang ponteng, YB untung lagilaa... hahahahahah :D :D

    ReplyDelete
  31. MC puasa tak ada upah. ha ha.


    .

    ReplyDelete
  32. Salam YB,

    Bijak! Bijak!

    He!...he! Auntie dah lama menggunakan tektik ini...jaman anak-anak masih kecil dulu. Tak salah pun malah macam serampang banyak mata!!!!

    ReplyDelete
  33. dah masuk 6 ari ai puasa tau... duit raya utk ai jgn lupa kira ya bang..



    .
    .

    terima kasih... :D

    ReplyDelete
  34. yb dpt duit dari sapa? dari raya last year punyer collection ker?

    ReplyDelete
  35. oh boleh lagi ye..
    nak cuba lagi lah..
    untung2 dapat yg padan..hehehe

    ReplyDelete
  36. Tak pernah janji apa2 pada ALong.

    Along ni gaya ustaz sikit.. mau ditegurnya kita balik.. huhu..* dah kena dah..

    Saya hanya tanya apa yang dia nak kalau habis puasa.

    Yang peliknya pada aki dia, memang dia tau akan dapat duit..

    ReplyDelete
  37. Good idea.. persediaan utk masa akan datang ni..hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails