Saturday, April 24, 2010

Budak Skrg Dah Pandai 'Medang'

Pagi ini aku dan emak Adam pergi ke Setiawangsa Foodcourt kerana Haikal nak sarapan roti canai. Ada sebuah gerai tu feberet kami.

Sedang kami menunggu order kami, datang sekumpulan murid dari sekolah kebangsaan berhampiran. Merekapun nak 'medang' rupanya! Org Jawa panggil minum dan lepak2 kat kedai kopi tu medang.
Sent via BlackBerry from Maxis

36 comments:

  1. kita 1/8 je jawa..
    kita paham siji loro telu papat je...
    :)
    selamat berhujung minggu YB!!!

    ReplyDelete
  2. kat bandar tu bese nampak la bebudak duk 'medang'... kat kawasan kampung besanya susah sikit laa... hohohohoh

    ReplyDelete
  3. oooooooooooooooooooooooooooooooooooo







    kamus bahasa jawa aku cuma ada 'kabare' n 'waras'

    ReplyDelete
  4. mesti diorg datang naik beskal nieh kan. Waaa...ada modal takpelah...sha dulu time sekolah menengah pon still cari modal!

    ReplyDelete
  5. DrSinga,
    Oh salah seorg moyang doc wong Jowo ya? Kat Muar kan ramai org Jawa.

    Boleh kira 123 sampai 4 tu kira oklah sbb org Jawa pun kira sampai 9 aje. Sepuluh dah guna BM balik hehehe

    ReplyDelete
  6. DrSinga lagi,
    tahniah dpt menjadi pengomen pertama!

    Tak susah sgt pun nak jd no 1 terutama pada hujung minggu hehehe

    Selamat berhujung minggu!

    ReplyDelete
  7. pewaris penghuni kedai kopi tu....

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. syah,
    budak kat bandar medang kat warung sebab ibubapa mereka medang di kopitiam atau coffee house.

    Budak kampung tak medang kat warung kerana takut terserempak dgn bapa mereka hehehe

    ReplyDelete
  11. zonaku,
    kalau ko nak menambah perbendaharaan kata kamus Jawa ko, carilah suami org Jawa ngeh3x

    sha,
    saya rasa ibubapa mereka hantar mereka ke sekolah pagi tadi utk aktiviti ko-ku. Bila dah habis xtvt, mereka ke foodcourt yg terletak betul2 di seberang jalan dari sekolah utk medang sementara menunggu ibubapa mereka dtg menjemput.

    Masa dulu sha takde modal. Samalah kita. Skrg dah ok kan. Dah ada kerja yg baik. Itulah berkat pengorbanan.

    ReplyDelete
  12. ONE ZABA,
    besar sikit esok mereka ke kopitiamlah. Ada wifi kat sana.

    ReplyDelete
  13. kat ganu pula "medang" tu adalah seorang lelaki bernama Hamdan.

    ReplyDelete
  14. hehehe... tabiat org mesia secara umumnya..

    ReplyDelete
  15. ni lama dah YB..skang budak2 dh pandai lepak pizza hut...huhuhu..lepas kelas..

    ReplyDelete
  16. budak sekarang banyak duit..

    ReplyDelete
  17. pagi td IE medang roti canai kat rest negeri,..


    lunch medang tempe jawa PD buat


    (ptg ni nak medang ubi rebus...baru berangan...mana nak cari nii???

    ReplyDelete
  18. salam paman,

    generasi ktorg kat kg pun x g medang.

    mybe btul kta paman : takut TRSEREMPAK!

    tpi ada yg lbh mnakutkn bila - anak tnya : medang tu apa?

    sedey gitu, dah la darah jawa,dduk kat kg lgi.....

    ReplyDelete
  19. Salam manis YB.

    glamer arr budak2 tuh . hehe

    ReplyDelete
  20. aaaaaaarrrrrrrrr??????????


    motif?

    ReplyDelete
  21. Tu dia yB..pewaris bangsa ni..hehe!

    ReplyDelete
  22. KALAU LEPAK2 KAT SURAU DI PANGGIL APA PULAK YB ?

    ReplyDelete
  23. Saya ni dah 20 tahun kawin dgn org Jawa (Johor, Msia bukan seberang). Sampai skrg tak reti2 ckp jawa. Anak-anak ape lg. Rugi betul rasanya..

    Anak2 YB iso ngomong jowo? Taram saja ni, betul ke YB.

    ReplyDelete
  24. Penyuk,
    kenyanglah Hamdan tu kalau jadi org Jawa hehehe

    Jard,
    dari sekolah rendah dah disemai tabiat ni. Patutlah ramai yg suka lepak2 huhuhu

    tunbegia,
    isuk iki urong medang hehehe

    wsalam.

    ReplyDelete
  25. HEMY,
    tak tahulah tempat lain. Kat sini cuma budak sekolah menengah yg biasalah lepak McD, PizzaHut dsb.

    Tapi budak sekolah rendah jarang buat mcm tu.

    kakpah,
    betul tu. Pergi sekolah bawa RM5. Yg bawa sampai RM10 pun ada.

    Anak2 saya bagi seringgit aje biar tahu berjimat cermat.

    ReplyDelete
  26. ikan emas,
    banyak tempat medang semalam. Dapat ke ubi rebus utk medang petang semalam?

    psst - makan tengahari atau makan malam tak dipanggil medang tapi MADANG. Medang utk minum.

    ReplyDelete
  27. Has_mimi,
    wsalam.

    Setahu paman generasi Mimi tak pergi medang sendiri. Kalau adapun ikut bapa sekali sekala bila pergi Banting hehehe

    Anak2 Jawa skrg ramai yg tak tahu cakap Jawa. Tak boleh nak salahkan mereka aje sebab ibubapa dan masyarakat sekeliling dah tak cakap bahasa itu.

    psst - kalau balik Tg Karang org di kampung emak Adam masih cakap Jawa. Nasib paman boleh cakap Jawa juga walaupun broken kadang2 tu hehehe

    ReplyDelete
  28. LiNda,
    wsalam.

    Mestilah glamer tambahan dah masuk blog ni kah kah kah

    zonaku,
    ko ni suka tanya motif aku. Nyampes.

    Kalau ko berminat pemuda Jawa nanti aku tolong carikan muahaha

    ReplyDelete
  29. relevan,
    kecik2 medang di gerai. Dah besar esok medang di coffee house utk bincang projek berjuta2. Bincang bukan main hebat tapi jadinya belum tentu!

    Inilah sebahagian dari 'budaya' bangsa kita huhuhu

    ReplyDelete
  30. al-lavendari,
    jarang org lepak2 kat surau. Kalau adapun mereka yg iktikaf sebab takde apa yg menarik kat surau dari segi keduniaan.

    ReplyDelete
  31. DAMAI IMPIAN D'BANGI,
    Mmg rugilah kalau 20 tahun masih tak boleh cakap Jawa. Bangla datang sini 2 bulan boleh cakap Melayu! hehehe

    Di negara kita ramai org Jawa warganegara (bukan dari seberang) terutama di kawasan spt Muar, BP, Tg Karang, Sabak Bernam dan Bagan Datoh.

    Anak2 saya semua boleh ngomong Jowo sbb emak Adam dan emak saya yg tinggal dgn kami cakap Jawa di rumah.

    ReplyDelete
  32. MENTIBANG LAUT,
    bocah sekolah rendah ku'e. Nek sekolah menengah orak opo

    Ambik ko. Faham tak?

    ReplyDelete
  33. Budak-budak sekarang pun suka mentong.....tu yang ramai obesiti!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails