Tuesday, January 12, 2010

Terasa Sunyi Pulak

Petang semalam aku pergi menghantar Atikah balik ke UiTM utk menyambung semester kedua. Dia mengambil CAT. Kalau ada rezeki jadi ACCA lah budak tu. Banyak juga barang yg dibawanya. Nasib baik dapat bilik tingkat bawah dan tepi jalan. Aku tolong angkatkan barang2nya sampai depan pintu. Lepas tu aku pun ke Sunway kerana ada meeting dgn potential client.

Balik ke rumah aku dengar suara Adam memanggil "Tikah, Tikah."

Emak Adam membukakan pintu dan Adam sedia menunggu aku di muka pintu. Isteri aku kata kesian juga Adam mencari kakaknya sbb masa Atikah pergi Adam sedang tidur. Jadi dia tak nampak kakaknya pergi. Itu yg dicari dan dipanggil2nya. Adam mmg rapat dgn Atikah kerana kalau emaknya sibuk, Atikahlah yg akan menolong memberi makan dan mandikan Adam. Aku setakat mandikan Adam dah selalu tapi bab bagi makan ni kureng sikit. Aku ni kurang sabar kalau dia tak nak makan.

Isteri aku kata rumah kami rasa sunyi pulak lepas Atikah dah balik kampus ini. Minggu lepas Afifah dah balik asrama dan pagi semalam Hazwan balik ke UIAM. Skrg kuliah dia dari Isnin sampai Sabtu. Petang Sabtu baru dia balik rumah. Itupun nasib baik UIAM dgn rumah kami ni dekat aje.

Kalau hari biasa, sebelah petang Haikal dan Haizam sekolah kebangsaan. Tinggallah Adam di rumah dgn emak dan neneknya. Kalau aku kerja dari rumah adalah 4 org. Kalau aku keluar bekerja tinggallah 3 org tu ajelah yg ada kat rumah. Itu yg kadang2 terasa sunyi.

Jadi kalau kalian tak nak sunyi eloklah:

1) tambah anak bagi yg anak tak ramai
2) cepat2lah kahwin bagi yg belum kahwin

aku tak sarankan tambah cawangan tau hehehe

63 comments:

  1. owh...ye aku akan berusaha...

    ReplyDelete
  2. ~O~,
    Jgn lupa jemput aku bila ko kawin nanti ngeee

    ReplyDelete
  3. Err... tambahlah lagi, kan dah sunyi tu... tentu romantik maa........

    ReplyDelete
  4. sedang berusahaaaaaaaa untuk dapatkan adikkk untuk Nurinnnn

    ReplyDelete
  5. Kalau dah kawen pun tapi takde rezeki lagi, sunyi jugak... huhu~~

    ReplyDelete
  6. abis tu yb pilih option a ler?

    ReplyDelete
  7. adesh! aku plak terasa kesunyian lepas baca neh

    ReplyDelete
  8. Tie,
    kalau nak romantik tak payahlah tambah. Biar semua dah besar2, tinggal emak dgn ayah Adam aje kat rumah muahaha

    pB,
    saya doakan berhasillah usaha pB dan aBear tu.

    ReplyDelete
  9. syah,
    awak ada Imran utk buat kawan. Rumah parents awak pun dekat aje.

    Tapi mmg adakalanya terasa sunyi espcially bila Incik Firdaus balik lambat kan?

    ReplyDelete
  10. kalau Yb yg bagi Adam makan rasanya makin kurus Adam tuh sebab 1 masuk mulut Adam 3 masuk mulut ayah Adam,hehehehe.

    ReplyDelete
  11. Mak Su,
    kalau 2 tahun yg lalu bolehlah pilih option a tapi skrg dah terlambat huhuhu

    Kapten Luffy,
    ko kan ramai peminat dan pengikut. Masih belum buat keputusan yg mana satu nak pilih ke? ngeh3x

    ReplyDelete
  12. juliet,
    kalau mcm tu apakata ko ajelah yg tolong jaga Adam. Boleh jugak buat praktikal sblm ko kawen ni.

    psst - kawan ko dah nak mengakhiri zaman bujang dia. Ko bila lagi? ngeh3x

    ReplyDelete
  13. emak saya ada 11 orang anak2. tapi akhirnya sunyi jugak..tinggal berdua saje bila sudah tua.
    anak ramai, mungkin..lmbt sikit baru sunyi berbanding dgn yg anak sikit.

    ReplyDelete
  14. emak saya ada 11 orang anak2. tapi akhirnya sunyi jugak..tinggal berdua saje bila sudah tua.
    anak ramai, mungkin..lmbt sikit baru sunyi berbanding dgn yg anak sikit.

    ReplyDelete
  15. abang suka cadangan awak yang ke tiga tu i.e menambah cawangan kan ?

    ReplyDelete
  16. Rozita,
    alhamdulillah ramai adik beradik awak.
    Bila dah besar anak2 akan membawa haluan masing2 kecualilah kalau ada yg nak tinggal dgn ibubapa. Tapi takut org kata asyik nak berkepit bawah ketiak emak aje pulak huhuhu

    ReplyDelete
  17. Che'Pit,
    lebihkan usaha tu agar cepat sikit boleh mengakhiri zaman bujang.

    al-lavendari,
    saya dah kecilkan tulisan tu pun abang sempat baca yg itu. Berminat nampak? hehehe

    psst - bagi tahu kakak nanti boleh gempa lavendar heights kehkehkeh

    ReplyDelete
  18. seb baik YB tak bg cdgn tambah cawangan..tp kalo tmbh cwgn, kompom takde sunyi kan..hahah

    ReplyDelete
  19. seb baik YB tak bg cdgn tambah cawangan..tp kalo tmbh cwgn, kompom takde sunyi kan..hahah

    ReplyDelete
  20. JMR,
    kalau VIP atau org kenamaan bolehlah tambah cawangan. Bukan setakat satu tapi sampai tiga pulak tu hehehe

    Siapalah saya ni walaupun dipanggil YB ngeh3x

    ReplyDelete
  21. bila tgk anak2 org yg dh besar2 panjang.. rasa seronok jer..

    tapi bila bab nak tambah anak sendiri.. aduuuuhhh... picit kepala 88kali... yg dok ada 2 ni pon rasa cam nk bergegar donia.. huhuhuhu..

    ReplyDelete
  22. KAK TINY,
    Betul tu bila tengok anak2 org terutama yg berjaya, timbul rasa seronok. Sekejap aje rasanya dah habis belajar. Ada yg dah nak kawen hehehe

    TINY muda lagi. Boleh tambah lagi. Ada banyak masa lagi ngeh3x

    ReplyDelete
  23. aku dh biasa ber3. nak kata sunyi pun tidak... nak kata tak sunyi pun tidak...


    .

    ReplyDelete
  24. hari-hari pun sunyi jugak... Imran tu teman masa siang je... bukan teman sampai tidur... heheheheh :D :D

    ReplyDelete
  25. anak ramai pun...kalau dah semuanya besar2 belaka..
    masing2 pulak bawak diri sendiri..

    sunyi jugak dibuatnya..

    tapi kesian lah kat Adam..rindukan kakak dia... manja sungguh dia ngan kakak Atikahnya ye...

    ReplyDelete
  26. aku tau ayat yg last tu ko nak jadikan pilihan C kan?kan? tapi memandangkan ade mak adam kat sebelah ko,terus ko batalkan niat tu kan?kan? hehe

    ReplyDelete
  27. maknanya anak2 YB dah besar dan tak lama lagi nak tamabah ahli keluarga... ehh maksud saya bermenantu, bercucu.....

    ReplyDelete
  28. tasekM,
    semoga ko kekal bahagia walaupun cuma ber3. Aku doakan ahli keluarga ko bertambah tahun ni. Aku doakan yg sama utk si Tijah.

    ReplyDelete
  29. syah,
    saya doakan semoga awak dapat cahayamata tahun ni. Kalau boleh biar yg kembar mcm saya ni hehehe

    Biar hirup pikuk rumah awak tu ngeh3x

    PUTUBAMBU,
    Mmg betul kalau dah besar mereka akan meninggalkan ibubapa.
    Anak saya yg sulung dgn yg bongsu jauh jaraknya - 20 tahun. Nanti abg2 dan kakak2nya dah kahwin dan ada anak masing2, Adam masih belum habis belajar. Itulah yg nak temankan emak dan ayahnya nanti hehehe

    Masa cuti semester hari tu, Atikah yg rajin bela adiknya tu. Yg lain tu tukang buli adalah. Itu yg Adam cari kakaknya. Hari ni pun masih sebut2 nama kakaknya.

    ReplyDelete
  30. Penyuk,
    buat pilihan c ko ajelah. Itupun kalau isteri ko tak baca blog aku ni ngeh3x

    psst - dengar ko nak ke Melaka? wakaka

    ReplyDelete
  31. tuai padi antara masak
    esok jangan layu-layuan
    intai kami antara nampak
    esok jangan rindu-rinduan


    eh..betul ke..hentam je

    ReplyDelete
  32. kuina,
    belum lagilah. tak habis belajar lagi budak2 tu. Malam tu kan awak nampak anak2 saya kecuali yg no 1 dan no 4 dan 5.

    ReplyDelete
  33. n@m@n,
    pandai awak bergurindam - mcm Nordin Ahmad.

    Nasib baik anak saya yg belajar kat U tu dua2 tak jauh sgt. Hujung minggu mereka boleh balik rumah. Riuhlah sikit kalau weekend.

    ReplyDelete
  34. haha..aku dengar ko pun nak try ke Melaka jugak tapi Mak Adam beria-ia nak ikut sama.

    ReplyDelete
  35. Penyuk,
    selalu emak adam tak kisah aku kemana pun tapi kali ini pasal dia tahu aku nak ikut ko, terus dia tak kasi! wakaka

    Apa kata ko pergilah riki dulu. Nanti ko hantar laporan kat aku ngeh3x.

    Susah2 ko mintak tolong tasekM aje.

    ReplyDelete
  36. Terima kasih atas doa... Err... rasanya belah family saya dan firdaus masing-masing tak ada genetik kembar, jadi kebarangkalian nak dapat kembar tu agak tipis... tak apalah, seorang pun jadilah... :D :D

    eh, topik dah lari... hahahahah :P :P

    ReplyDelete
  37. Terharu baca entri ini. Dan lebih jadi terharu baca 2 cadangan yang bernas itu.

    ReplyDelete
  38. syah,
    saya tumpang gembira kalau kawan2 bahagia.

    Famili emak dan bapak saya pun takde genetik kembar. Tup tup keluar kami 2 org sekali. Comel2 pulak tu (mulalah nak perasan).

    Haah kalau dapat bukan kembar pun ok jugak. Yg penting sempurna sifatnya. Setiap kali beranak seorg kalau banyak kali ramai jugak mcm kami ni.

    ReplyDelete
  39. JP,
    Jgn terharu aje. Bila nak laksanakan cadangan yg kedua tu?

    Jgn lupa jemput tau.

    ReplyDelete
  40. me sunyi ari ari uoolsss.. uhuhu

    ReplyDelete
  41. en_me,
    sunyi di perantauan ke?

    Sekurang2nya masih di darat. Kalau di laut lagi haru. Nak call pun tak boleh huhuhu

    ReplyDelete
  42. Pilihan ke-2 tu, saya masih menunggu saatnya.

    ReplyDelete
  43. Ops sengaja tersilap!pilihan pertama.

    ReplyDelete
  44. jasni,
    dah ada calonnya ke?

    Semoga cepat mendapat jodoh.

    ReplyDelete
  45. jasni lagi,
    eh boleh tersilap pulak? Entah2 nak pilih yg ketiga tu kot ngeh3x

    ReplyDelete
  46. x menahan betul alasanno 2 tu!:P

    ReplyDelete
  47. sI tEDI,
    dari bercintan-cintan dah buat habis kredit tepon, eloklah kawin cepat. Cepat kawin cepat dapat anak hehehe

    ReplyDelete
  48. salam...hari ni pun rumah menjadi sunyi...parents dan adik2 semua telah kembali ke Malaysia...nasib ada 2 orang nephew yg mengamatkan rumah.

    Tambah cawangan jangan..tambah pencawang bole LOL

    ReplyDelete
  49. Salam YB....

    Alhamdulillah, Atikah pilih bidang yg mana tak ramai anak Melayu menggemarinya. Aku teringat zaman aku study ACCA dulu tu....m`cabar dan t`cabar!!!! Hanya aku seorg anak Melayu di antara beratus2 anak si mata sepet. Kagum aku dgn Atikah nih. Semoga dia sukses dan menjadi anak yg tahu menilai pengorbanan kedua ibubapanya. Amin.

    ;)

    ReplyDelete
  50. arsaili,
    wsalam.
    Mesti awak terasa ketiadaan mereka setelah sekian lama bersama2. Mereka pun akan terasa kehilangan awak setelah sampai ke tanahair. Tapi demi mencapai cita2 murni, teruskanlah. Saya dulu parents langsung tak dtg masa belajar kerana tak mampu huhuhu.

    Tambah pencawang pun bahaya. Takut kena karan ngeh3x

    ReplyDelete
  51. Zyma,
    wsalam.

    Dah itu minat dia. Harap dia akan berjaya mendapatkan ACCA spt yg dihajatkan. Tetapi betul kata ko. Bukan senang. Pelajar yg terpilih utk mengikuti kursus ni kira mereka yg mendapat keputusan yg baik semasa SPM. Itupun dah ada yg drop.

    ReplyDelete
  52. igtkn sbb aku xde ko rase sunyi YB... sowi le, bz sket skrg ni...

    nk beramas mesra pun tk sempat... hehe

    ReplyDelete
  53. Anak2 ni amanah Allah, pinjaman dari Allah, bukan lah milik kekal kita, anytime Allah boleh tarik balik. Sementara di amanahkah itu maka kita jagalah dgn penuh kasih sayang dan tanggung jawab. Semoga Allah kurniakan kebahagian untuk kita semua. Amiin.

    ReplyDelete
  54. Shifu,
    apa yg nak disokong tu?

    Jgn sokong bawa rebah dah lah hehehe

    Teja,
    itu pun ya juga!
    nyampahlah ko ni. Asyik sibuk aje semenjak dua menjak ni. Kata nak dating pun asyik tunda huhuhu

    ReplyDelete
  55. NL,
    kalau dah biasa sunyi, sunyi itu mungkin indah. Tapi kalau dah biasa riuh rendah, sunyi itu membosankan huhuhu

    ReplyDelete
  56. aku le ni tengok pak syeikh - pak syeikh tengok aku....dia layan premier league - aku menjelajah dunia maya nih...

    ko nak ikut gi Beijing tak? beritahu la...jom ajak mak Adam sekali...bulan Jun - cuti sekolah

    ReplyDelete
  57. sonata,
    pak syeikh sokong pasukan mana tu?

    Ko buat rombongan ke Beijing ke? Siapa aje yg pergi tu? Berapa ongkosnya?

    Org kata pergi Shanghai lagi best kalau nak shopping. Beijing banyak tempat bersejarah aje ngeh3x

    ReplyDelete
  58. senang² ko dtg la cni tlg aku wat keje... nnt aku upah, hehe...

    ReplyDelete
  59. sunyi YB kejap ajer........ bukan lama pun huhuu........

    ReplyDelete
  60. Teja,
    apa upahnya? hehehe

    NL,
    betul tu. Hujung minggu riuhlah balik sebab Hazwan dan Atikah akan balik ke rumah. Tapi hari2 lain tu masih aku terasa (mcm lagu Gersang pulak) ngeh3x

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails