Tuesday, January 19, 2010

Dakwa disamun untuk lengah majlis kahwin

Petikan dari akhbar hari ni.

KULAIJAYA: Seorang juruteknik ditahan polis selepas membuat laporan palsu mendakwa dia disamun, kelmarin, semata-mata bagi melengahkan majlis perkahwinannya yang dijadualkan bulan depan.

Lelaki berusia 27 tahun itu yang bekerja di sebuah kilang di Taman Teknologi Senai di sini, dipercayai bertindak demikian selepas bakal bapa mentuanya mahu mempercepatkan majlis perkahwinan dengan anaknya kepada bulan depan, berbanding jadual asal pada bulan Julai.



Macamana boleh sampai jadi macam ni? Sepatutnya kedua2 pihak berundinglah. Kalau didapati bersalah lelaki ni boleh didenda RM2,000. Dah lah duit tak cukup nak buat kahwin, kena pulak denda nanti. Tak tahulah jadi kahwin ke tidak ni.

39 comments:

  1. Mak Su,
    bukan senang nak kawin.....

    ReplyDelete
  2. Hmmm.....kan dua-dua pihak dah susah..

    ReplyDelete
  3. haiya...mau kawen syusyah...mau mati pun syusyahhhhh!!! (madu tiga)

    ReplyDelete
  4. Tie,
    belum kawin dah susah mcm ni, lepas kawin (kalau pun jadi kawen) agaknya lagilah susah

    ONE ZABA,
    membujang pun syusyah, hidup pun syusyahhhh

    Semua syusyahlah kalau ni macam hehehe

    ReplyDelete
  5. isk... org klo boleh nk kawin cepat.. ni main tangguh² plak... xde duet la tu, ekeke...

    ReplyDelete
  6. Teja,
    nak cepat tu kalau dah gatal sgt mcm ko ni wakaka

    Dia bukan takde duit tapi tak cukup duit sbb bakal mertua dia mintak hantaran tinggi sangat kot

    ReplyDelete
  7. ade jugak macam tue...owh..no...

    ReplyDelete
  8. ~O~,
    kalau dah terdesak mcm perkara org sanggup lakukan. Tapi inilah kalau tak fikir panjang, akhirnya sendiri yg susah.

    ReplyDelete
  9. haah.. dengar berita ni kat radio pagi tadik..

    haiyooo.. ini macam pon ada ka.. camner nih?.. haru biru tul..
    tak pasal2 dpt malu sepanjang zaman.. tu kang, tak habis citer setiap kali ada majlis kawin tuh.. sesilap jadi 'kisah 7 keturunan ni'.. adoilaaarrrr....

    ReplyDelete
  10. bila di kaji balik. adat perkahwinan kita skrg semakin membebankan. semua nya nak guna duit, even jurukamera + pelamin..mesti gojesss..klu idak, malu org kutuk...sib baik aku dh kawen

    ReplyDelete
  11. KAKTINY,
    Mana nak sorok muka skrg? Satu Malaya dah tahu. Kalau jadi kawen pun mesti org akan sindir2 bila jumpa. Kalau ikut cerita pemuda ni bukan takde duit langsung tapi mungkin tak cukup.

    Apalah nasib ko jang....

    Rozita,
    skrg ni kalau takde RM20K tak usahlah angan2 nak kawin. Hantaran aje dah RM10K. Kenduri lagi RM10K. Habis barang2 lain termasuk jurugambar bagai, mmg botak.

    Kena buat skim simpanan mcm PTPTN lah kot hehehe

    ReplyDelete
  12. pB,
    dan menyusahkan diri sendiri jugak

    ReplyDelete
  13. erk, kreatif gak, leh pk sampai mcm tu (sbb cp tak terpk pun mcm tu)

    cuma sayangnya disalurkan kekreatifannya itu ke arah yg salah

    ReplyDelete
  14. Salam En Yunus,

    Macam2 dunia ni. Kalau ye pun kan boleh bawak berbincang. Rasanya mungkin pihak lelaki dh terdesak dan keluarga pihak perempuan lak tak nak bertolak ansur.

    ReplyDelete
  15. aku gatal ke? meh YB tlg garukan... hehe

    ReplyDelete
  16. salam YB ...

    ni mesti hantaran tu tinggi melambung , tu yg bakal menantu poning kepala tp bertindak cara yg salah , sape yg susah .

    ReplyDelete
  17. BERITA ITU DILAPORKAN DARI KULAIJAYA. KALAU DIA DI DAPATI BERSALAH NANTI, MAKA TERKULAI LAH DIA ..!

    ReplyDelete
  18. al-lavendari,
    rasanya skrg pun dah terkulai ngeh3x

    ReplyDelete
  19. hmm.. nak kawinkan anak ni janganla letaak mas kawin tinggi2 sangat. kesian bebudak tu. ni sebab kes tak cukup duit lah ni agaknya...

    ReplyDelete
  20. hampeh punya bakal menantu.....

    ReplyDelete
  21. Amaran buat bakal menantu saya...

    Jangan berani-beraninya bikin begini!!!









    (dan bakal besan saya juga!)



    :)

    ReplyDelete
  22. "kau jangan risau lagi... pakcik takkan desak kau kahwin anak pakcik bulan depan.....

    .
    .
    .
    .


    .
    .

    sebab
    .
    .


    bila-bila pun aku tak terima ko jadi menantu!!"

    hikkkkssssss

    ReplyDelete
  23. aku harap org keramat takde yg tiru aksi lelaki tu,ehehehehe.

    ReplyDelete
  24. Che'Pit,
    bila dah terdesak org boleh jadi kreatif. Tapi dia ni silap teknik.

    Mana ada org boleh keluarkan sampai RM6000 dari mesin ATM.

    Aidah,
    wsalam.

    Rasanya pihak pompuan nak cepat takut pihak lelaki main tektik delay. Akhirnya ini yg jadi. Kesian

    ReplyDelete
  25. apasal pakcik tu nak cepatkan majlis eh?

    ReplyDelete
  26. Teja,
    Ko gatal tang mana tu? Ko nak aku pakai kuku kambing atau berus dawai ngeh3x

    ummi,
    mungkinlah tu. Dahlah tu nak dicepatkan pulak dari tarikh asal. Tak sempatlah nak kumpul duit atau buat pinjaman.

    ReplyDelete
  27. kakpah,
    kalau tak letak mas kawin ikut trend skrg nanti org kata anak dara dia takde kelas.

    Kalau boleh up sikit dari org lain lagi gah.

    syah,
    nasib masa awak kawin dulu tak banyak hal. Kalau tak mesti pening Incik Firdaus ngeee

    ReplyDelete
  28. Shifu,
    nak mintak tangguh bakal mertua tak setuju jadi terpaksalah cari alasan yg konkrit. Dia ingat nak bagi laporan polis nak kuatkan citer dia kat bakal mertua.

    ckLah,
    bakal menantu kat sekolah. Bakal besan kata insyaAllah tak buat mcm ni kalau pihak perempuan tak minta hantaran yg tinggi2.

    Agak2 berapa hantaran tu? hehehe

    ReplyDelete
  29. kts,
    la kesiannya ko. Tak jadilah ko kawen bulan depan! Sabar ajelah ya.

    Nanti aku cuba terangkan kat bapak ko. Aku rasa bakal suami ko tu baik orgnya. Ko dan dia pun mcm serasi aje aku tengok ngeh3x

    ReplyDelete
  30. juliet,
    kalau tak keluar berita ni kat suratkabar harus ada org keramat yg buat mcm ni.

    Skrg kena cari trick baru. Yg penting org keramat tu dpt kawen dgn awak hehehe

    psst - cakaplah kat abah awak jgn letak harga tinggi2 ngeh3x

    ReplyDelete
  31. tchersally,
    tak tahulah pulak kenapa sbb tak diberitahu dlm laporan akhbar tu.

    Tapi saya rasa dia takut bakal menantu dia ni cari org lain dan tak jadi kawen dgn anak dara dia. Agaknyalah.

    ReplyDelete
  32. jangan ade ape2 tak? kalau tak nape nak cepat2 - ikutlah perjanjian dulu macam mana kan....tulis minit ke tidak masa mesyuarat dulu? kalau ade, tak ade jadi troblesome macam ni...
    ( peringatan ye...kalau bermesyuarat seme mesti diminit kan - melainkan yang off-record )

    ReplyDelete
  33. sonata,
    belum pernah aku dengar org buat MOM mesyuarat nak kawen ni. Selalunya cakap mulut aje. Kadang2 perkara2 penting spt tarikh nikah dan jumlah hantaran tak nak disebut takut org yg ikut rombongan meminang tu tau. Main TST antara keluarga lelaki dan pompuan aje.

    Kalau dah jadi mcm ni, nak rujuk kat sapa ngeeee

    ReplyDelete
  34. aku syak bapak mertua dia tak suka dia kut. tu yg buat syarat diluar kemampuan tu.

    ReplyDelete
  35. lor..smpai gitu skali ke..kantoi sia2 je..hehehe..

    ReplyDelete
  36. Penyuk,
    aku syak bapak mertua dia terlebih suka kat dia. Itu yg nak suruh kawen cepat2 ngeh3x

    Org tua tu tak tahu bakal menantu dia ni tak cukup duit huhuhu

    JMR,
    Laporan polis kalau mcm tak logik mesti polis syak laporan palsu. Lain kali kalau nak menipu pun buatlah laporan yg realistik sikit

    ish, mcm aku suruh org menipu pulak.
    Jgn sekali2 buat laporan palsu. Nanti masuk suratkhabar tak pasal2 hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails