Friday, November 20, 2009

Apa Yang Kita Hargai Dalam Hidup Ini?

Bagi aku ini soalan asas - soalan pokok yg kita mesti ada jawapannya. Kalau belum ada, kita kena mencari jawapan itu. Andai tidak, maka hidup kita tak tentu hala. Seperti berjalan tanpa destinasi.

Pagi2 Jumaat ni berfalsalah pulak aku. Sekali sekala apalah salahnya kan?

Banyak perkara yg kita hargai dalam hidup ini. Bagi sebahagian besar dari kita keluarga kita antara perkara yg sangat kita hargai. Jika kita menghargai sesuatu itu, selalunya kita sanggup melakukan apa saja yg menggembirakan hati org yg kita hargai atau sayangi. Sebenarnya ianya menggembirakan kita juga bila melihat mereka gembira. Panjang dah intro aku.

Sebenarnya aku nak citer semalam aku pergi menjemput anakku Afifah pulang dari asramanya di MRSM Serting, NS. Org yg kerja sendiri macam aku ni mungkin senang sikit nak meluangkan masa selama 5 jam dari waktu kerja pergi mengambil anak. Tapi kalau itu bukan yg aku hargai dalam hidup, sudah tentu aku akan mencari alasan bahawa kerja aku lebih penting. Meeting dgn klien, nak cari projek atau berbincang dgn pihak berwajib: semua ini boleh jadi alasan untuk tidak pergi.

Dalam perjalanan pulang, waktu Zohor pun masuk. Aku pun singgah di Masjid Jamek Batu Kikir. Tidak kira siapa pun kita, hubungan kita dgn Pencipta kita mestilah menjadi perkara yg paling penting. Tiada yg lebih utama dari mencari keredhaanNya.

Masjid Batu Kikir

Semasa memasuki perkarangan masjid aku terlihat ramai pelajar2 lelaki dan perempuan berada di sana. Sebenarnya mereka pelajar2 yg sedang menghadapi peperiksaan SPM. Sekolah mereka terletak di seberang jalan dari masjid itu.


Eloklah mencari ketenangan dan pertolongan Ilahi setelah berusaha. Bagi pelajar2 ini, kejayaan cemerlang di dalam SPM merupakan perkara yg mereka hargai. Kalau tidak buat apa bersusah payah belajar!

Menghampiri pekan Kuala Pilah aku menyuruh Afifah bersedia mengambil gambar stesen minyak Shell yg terletak selepas Sg Muar. Aku pun memperlahankan kereta setibanya di jambatan itu. Stesennya kecil aje. Ini dia

Kecil2 pun buat duit utk syarikat

Bagi sykt kulit kerang ini, keuntungan dari pelaburan tentulah perkara yg mereka hargai. Oleh itu mereka sanggup ke pekan2 kecil seluruh pelosok negara kita sejak lebih sekurun yg lalu. Mereka menghargai kedudukan sebagai peneraju peruncitan minyak di Malaysia dan mahu kekal menjadi No 1 walaupun dicabar kuat oleh Petronas. Semua kakitangan diberi penekanan mengenai perkara ini. Aku tahu kerana aku pernah bekerja dgn mereka.

32 comments:

  1. kulit kerang punye produk memang pilihan ku...

    ReplyDelete
  2. salam YB ,
    ok ler tu , semangat pagi Jumaat , penghulu segala hari...

    yer betul YB , kita sebagai ibubapa adalah segala2nya buat anak2 . kalu tak ada masa langsung buat mereka ,nantiiiii , ingat bila kita dah tua pula , anak2 lak yg tak der masa buat kita , masa tu melopong jer ler . nak kata apalagi .mudah2an anak2 yg dididik dgn baik akan membesar menjadi insan yg berguna ...

    semoga semua selamat di dunia maupun akhirat

    ReplyDelete
  3. saya hrp hubungan manusia ngan masjid berterusan biarpun dah abis pereksa....

    sori yb, tak jawab soklan kot ni...

    ReplyDelete
  4. saya tatau apa yang saya hargai... Huhu~~

    ReplyDelete
  5. banyak bende yg aku hargai dlm hidup.sijil penghargaan adalah salah satu darinya.kalu aku senaraikan semuanya kat sini,silap² lagi panjang dari entri yb ni.hehe

    ReplyDelete
  6. errr.... kena tukar pakai minyak kulit kerang semula ke aku ni

    ReplyDelete
  7. Salam Hari Jumat..
    hargai nikmat yg ada.. 5 perkara tu?

    ...Mana nak isi minyank kat Nilai 3?...haaa , boleh buat projek kat situ

    ReplyDelete
  8. YB..
    sekarang kemana pergi YB tak lepas peluang mengambil gambar.. menjadi sumber inspirasi utk berkarya di blog hehe..

    guna kamera zoom2 tu ke macam kawan kita en.me tu atau guna hp je macam zino hehe

    ReplyDelete
  9. tetiba teringat plak assignment semester 2 dulu..

    "Ken Saro Wiwa, Ogoni & Shell In Nigeris - The Case Study"..

    hmm... hargai Allah yg telah menganugerahkan segalanya kepada kita.. (tapi nk sampai tahap penuh rasa kecintaan tu, cam belooommm je.. huhuhuhu)

    ReplyDelete
  10. ~O~,
    Mutunya lebih tinggi jika dibandingkan dgn minyak keluaran sykt lain. Maklumlah dah lama dlm bidang ini dan bnyk buat R&D.

    zonaku,
    Tak terniat aku nak promosi produk sykt kulit kerang. Bahkan aku lebih sering isi minyak sykt warna hijau tu kerana memberi sokongan kpd sykt tempatan. Kalau nak nilai utk wang baru aku isi yg merah kuning tu ngeh3x

    ReplyDelete
  11. ummi,
    Wsalam.

    Anak2 yg dibesarkan dgn kasih syg selalunya lebih rapat dgn kita dan lebih berjaya. Tapi kerana semua org sibuk terutama yg di bandar besar, masa utk anak2 kadang2 terhad. Pandai2lah membahagikan masa.

    Oleh itu bila anak2 dah dewasa mereka juga akan memberi alasan sama kalau tak cukup memberi perhatian dan masa utk kita ibubapa mereka.

    ReplyDelete
  12. maksu,
    Begitulah yg kita harapkan. Jgn masa rasa terdesak saja kita rapat dgn masjid. Masjid sepatutnya menjadi pusat kegiatan kita seharian.

    Salah satu dari 7 golongan yg akan mendapat perlindungan Arash Allah di Akhirat ialah mereka yg hatinya terpaut pada masjid.

    ReplyDelete
  13. kuina,
    Saranan yg sungguh tetap. Malangnya sebhgn dr kita cuma akan menghargai sesuatu itu apabila ianya sudah tiada lagi bersama kita huhuhu

    syah,
    Awak tahu apa yg awak hargai cuma mungkin awak belum senaraikan mengikut keutamaan.

    Awak tentu menghargai Incik Firdaus, famili awak, Imran, kerja awak (?), rakan2 blogger hehehe dsb

    ReplyDelete
  14. PenyuBiru aka Penyuk (panggilan oleh Jard),
    Kalau banyak benda yg ko hargai maknanya hidup ko penuh bermakna hehehe

    Kalau ko takut lebih panjang dari n3 aku ni, ko buatlah n3 kat blog ko.

    psst - ko simpan ke lagi sijil2 penghargaan tu?

    ReplyDelete
  15. Shifu,
    Tak perlu tukar. Kat tempat ko tu pun tak banyak stesen kerang. Yg aku ingat yg kat Jelawat sbb aku terlibat dlm pembesaran stesen tu 12 tahun dulu ngeh3x

    ReplyDelete
  16. ikan emas,
    Salam hari Jumaat.
    Betul tu tapi ramai yg leka dgn 5 perkara tu sehingga dtg yg 5 lagi huhuhu.

    Sykt kulit kerang belum ada cadangan nak buat stesen minyak baru di Nilai 3. Tapi tahun depan mereka nak buat di Nilai6 iaitu di depan stesen sediada selepas jambatan menyeberangi highway PLUS ke arah MPN.

    Kalau dari Nilai3 kena isi minyak di Taman Semarak atau di tepi rel keretapi di Jalan Pajam ke pekan Nilai lama.

    ReplyDelete
  17. zino,
    Saya mmg selalu bawa kamera tapi yg cap ayam kerana saya selalu pergi buat lawatan tapak. Kerap kena buat report slps lawatan.

    Jadi kalau tak ke tapak projek pun kamera tu ada dlm kereta. Agak tergerak nak ambil gambar, tinggal snap aje hehehe

    en_me punya kamera canggih. Tak tercapai akal oppss bajet ku huhuhu

    ReplyDelete
  18. KAKTINY,
    Apa rumusan dari assignment tu? Shell di Nigeria agak kontrovesi.

    Hargai Allah - itu yg paling utama dan wajib bagi kita semua. Kalau awak masih merasa belum penuh rasa kecintaan kpdNya itu tanda org beriman. Kalau dah rasa penuh, takut jadi takbur atau bangga diri pulak.

    ReplyDelete
  19. Salam YB,

    Bagi saya keluargalah segalanya.. hargai dan sayangilah mereka sebaik mungkin..

    ReplyDelete
  20. Arianni,
    Wsalam.

    Betul tu. Mcmana rapat pun kita dgn org lain spt jiran, sahabat, teman sekerja dsb tak akan sama spt keluarga sendiri kerana pertalian darah. Kita pewaris ibubapa kita dan anak2 adalah pewaris kita.

    ReplyDelete
  21. Anak...anugerah paling berharga.

    ReplyDelete
  22. betul-betul..kita musti mau hargai suma yg ada kat sekeliling kita...lagi-lagi kalau jumpa kulit kerang kat tengah-tengah pekan

    ReplyDelete
  23. NL,
    Aku tunggu2 jugak ko kat tol sg besi tapi tak nampak bayang pun. Aku chow lah sbb dah lambat huhuhu

    ReplyDelete
  24. ckLah,
    Haah. Anak yg soleh yg mendoakan kedua ibubapa mereka antara 3 perkara yg berkekalan walaupun kita sudah tiada di dunia ini.

    ReplyDelete
  25. citahrudin,
    Ada pihak bercadang nak buka sebuah lagi kulit kerang di pekan Kuala Selangor. Tungggguuuuuuuuuu

    ReplyDelete
  26. kulit kerang pilihan sha. servis mantap walaupon tak kecoh nak jadi mesra. pernah menang rm300 di saat minyak tgh mahal.

    itulah syukur sha. tak pernah lupa saat2 tu. terima kasih, sebenarnya waktu tu sha sangat memerlukan kemenangan tuh.

    ReplyDelete
  27. sha,
    Saya tak pernah menang apa2 pun huhuhu.

    sha selalu isi kat stesen yg di Sg Ramal tu ke?

    psst = mcmana tengok wayang back to back tadi? best tak citer2 tu?

    ReplyDelete
  28. 'bermusafir bersama' adalah wadah tarbiyah yg agak efektif.

    ReplyDelete
  29. zizie,
    salam kenal.

    Betul kata awak. Kalau kita mahu mengenali seseorg dgn lebih rapat, kenalah makan bersama, tidur bersama dan bermusafir bersama.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails