Saturday, August 15, 2009

Sambung Jgn Tak Sambung

Aku nak sambung citer pameran FHM2009 yg dah terbengkalai 2 hari. Semalam dan hari ini aku sibuk sikit merangka strategi dgn rakan2 utk proposal satu projek yg agak besar dan sangat rumit. Kami terpaksa menggabungkan segala pengetahuan dan network yg ada utk menjayakan projek ini. Di samping kerja2 utk projek ini, kerja2 utk projek sediada kena berjalan seperti biasa. Akibatnya aku dihambat masa dan jalan paling mudah utk keluar dari situasi ini ialah menangguhkan n3 aku ngeh3x.

Berbalik kpd pameran FHM2009, aku mendapat undangan melalui seorg kawan yg dijemput oleh pengurus besar pemerolehan sebuah sykt terkenal Malaysia yg mempunyai rangkaian hotel2 mewah di 23 lokasi di dalam dan luar negara. Kalau sebelum ini aku tak ambil pusing pun pameran mcm ni tapi sejak aku berusaha mendapatkan kontrak utk membekalkan beberapa peralatan perhotelan, tiba2 pameran spt ini berguna bagi aku. Walaupun sebahagian besar barang yg kami perlukan telah kami kenal pasti pembuatnya, tidak salah untuk membandingkan mutu dan harga yg terdapat di pameran ini.

Gerai pertama yg kami lawati ialah gerai menjual pinggan mangkuk buatan Belanda. Mereka agak baru di pasaran tempatan tapi telah berjaya menembusi beberapa restoran terkenal. Dari segi mutu mereka meletakkan diri mereka di pertengahan. Walaupun mcm itu, pinggan mangkuk mereka lebih baik dari yg kebanyakan kita pakai seharian huhuhu

Gerai pinggan mangkuk dari Belanda

Di pameran itu juga terdapat banyak gerai yg menjual peralatan memasak utk hotel dan restoran besar. Antara peralatan itu ialah apa yg dipanggil combi oven. Ia boleh digunakan utk memasak berbagai masakan dgn hanya menekan beberapa butang. Kalau oven yg besar boleh memasak 40 hidangan dalam satu2 masa. Kalau setakat nak memanggang kambing seekor, no problem!

Ketuhar yg di belakang tukang2 masak itulah yg dipanggil combi oven. Sesiapa nak merasa makanan percuma tunggu aje depan mereka hehehe

Sebahagian lagi peralatan memasak yg terdapat di pameran ini

Gerai dari Malaysia. Kan org kita suka benda2 pelik spt pinggan terbesar ni

Sykt dari Hong Kong ini pula menjual perabot kayu utk kegunaan luar spt di tepi kolam renang. Jurujualnya semua wanita termasuk mek salleh berskirt biru tu. Michelle namanya ngeh3x

Di bahagian makanan lebih banyak gerai jika dibandingkan dgn di bahagian hotel. Ada peserta dari China, Taiwan, AS, Korea, NZ, Thailand, Sri Lanka dan beberapa negara lain. Banyak sample makanan percuma boleh didapati di sini. Kalau tak malu nak rasa semuanya, tak payah makan lunch pun dah kenyang.

Sebahagian gerai di bahagian makanan.

Aku dan rakanku mendapat kontek dari beberapa sykt yg mungkin boleh membekalkan barang2 yg kami perlukan utk projek kami. Hari Isnin ini ada yg akan datang utk berbincang dgn kami termasuk sykt yg membuat mesin basuh tahan lasak.

Itulah serba sedikit tentang lawatan aku ke pameran tersebut. Cukuplah rasanya sebelum kalian boring. Aku pun nak berYM ni hehehe. Sesiapa rajin boleh chat dgn aku. ID sama dgn nama aku hehehe

30 comments:

  1. ho3!!
    bia xde spe leh rebot 1st kali ni..hihi

    ReplyDelete
  2. atikah,
    Ini dah kira pesaing baru hehehe

    ReplyDelete
  3. alahai...smalam dah baca..n DAH KOMEN pun..pagi ni tengok balik, rupanya silap masuk komen entri lama...

    kalau tak boleh dpt 1st

    ReplyDelete
  4. Salam...terima kasih atas doa yang dikirim...

    ReplyDelete
  5. pinggan besar tu seswai tk wat nasi ambang dlm tuh, YB?... hehe

    ReplyDelete
  6. Oven besar tu silap2 boleh panggang orang gak ek..

    ReplyDelete
  7. zaren,
    selamat berhujung minggu

    zaren lagi,
    Itulah kalau nak cepat rebut jadi pengomen pertama sampai silap posting. Apapun uncle hargai semua komen2 zaren dan rakan2 blogger yg lain.

    ckLah,
    Hanya doa yg mampu ku titipkan. Semoga awak cepat sembuh.

    Teja,
    Ko suruhlah emak ko buat. Nanti kalau kebetulan aku ada kat kampung aku boleh singgah kenduri ko. Itupun kalau ko sudi jemput aku.

    kakpah,
    Setakat sorang nak masuk dalam oven tu takde masalah. Kalau nak masukkan 2 org kena potong 18 dulu hehehe

    ReplyDelete
  8. beso betoi pingan tu..udah mcm talam..hehhe

    ReplyDelete
  9. kalau lah aku keje kontraktor.. ehehehe... bole ar aku supply barang2 yg ko nak tu.. mesti lumayan kan? kan?

    ReplyDelete
  10. byk sample makanan percuma??
    ko tapau ke tak??

    hihihihi..

    .
    .
    .
    .

    aku berkenan ngan combi oven tu laaa... cepatlah sikit kerja memasak aku hari2... errr... well, u know me... rajin memasak..
    hihihi

    ReplyDelete
  11. Boleh tak supply pinggan mangkok dari Belanda tu? Saya nak dari Belanda pulak - minat....! UK, US, China dah ada....paling banyak M'sia la...

    ReplyDelete
  12. nak pose ni mmg mak ada wat kenduri, jemputla dtg.... bwk rombongan skalik ye... muahahaha!

    ReplyDelete
  13. Jurujualnya semua wanita termasuk mek salleh berskirt biru tu. Michelle namanya ngeh3x..... amvoiii.... michelle eiii.... kpd sesapa yg nak keje dgn YB, kalau tak de level michelle tu jgn harap le... hehehe

    ReplyDelete
  14. INTAN,
    gimik meraka nak tarik pengunjung. Paling tak pun org mcm aku ni ada ambik gambar.

    Jard,
    Ko mana boleh jadi kontraktor. Ibubapa ko kan suruh ko kerja gomen.

    psst - barang apa ko nak supply kat aku? hehehe

    kts,
    kalau ada donut hari tu aku tapau utk ko sbb ko suka donut.

    I know you tak pandai masak. Sekarang bila nampak combi oven tu tiba2 ko pandai pulak masak? hehehe

    ReplyDelete
  15. sonata,
    aku belum sempat berjumpa nak bincang harga pinggan belanda tu. kalau murah bolehlah aku orderkan ko satu set hehehe

    Teja,
    Sempat lagi ke emak ko buat kenduri?
    Ko takde mcmana aku nak bawak rombongan?

    Shifu,
    aku bukan nak buat pameran dan jual barang kat pameran. Jadi tak perlulah level Michelle walaupun kalau ada yg mcm tu merupakan satu kelebihan muahahaha

    ReplyDelete
  16. alaa, biase la YB, buat nasi ambang dn anta surau gilir2... nk buat kat umah mmg tk smpat.

    kalau YB yg dtg, aku leh wakilkan diorg terime.... aku setuju je, muahahaha...

    ko jgn slh org pulak, adik aku ada kat umah tuuu... hehehe!

    ReplyDelete
  17. salam senin abang yb ittewww..

    ReplyDelete
  18. Teja,
    ingat emak ko buat kat rumah.

    Ko duduk Jalan Berlian ke? Aku takut salah rumah pulak nanti hehehe

    Sapa lebih cun? - ko ke adik ko? ngee

    en_me,
    Salam Isnin. Selamat menjalankan tugas. Semoga minggu ini minggu yg produktif hehehe

    ReplyDelete
  19. kg aku kat jln.... errr, tk igt plak no ape.. hehe!

    ko btl2 nk dtg ke ni??? aku nk tepon mak aku soh diorg ready, maklum le nk kumpul sanak sedare jauh dekat.... muehehe

    klu ko tk kisah, bawak la mak adam sekali ye, boleh la mereka kenal2... ngeeeee

    adik aku ngan aku lebih kurang je, cun dia sikit brbanding aku,

    coz aku cun banyak.... muahaha!

    ReplyDelete
  20. projek baik ni.

    aku takut nak add id ko, aku takut ko nak jual pinggan mangkuk kat kitaorg plak.hehe

    ReplyDelete
  21. sempat lagik tanya nama meksalleh tu ye,hebat,hebat,ekekekekee.

    ReplyDelete
  22. sampai hati tak bawak balik pinggan besor tu untuk aku...

    :p


    .

    ReplyDelete
  23. apasal tak ZOOMkan si Michelle tu
    hehehe..

    ReplyDelete
  24. Dulu sebelum buka kindergarten dgn nursery, KM ada jugak cita-cita nak buat bakery...Tapi combi oven tu mahal giler...

    ReplyDelete
  25. Teja,
    Nantilah raya aku datang bukan setakat dgn emak Adam tapi abg2 dan kakak2 dia sekali. Ko sediakan ajelah duit raya hehehe.

    Kalau ko nak kumpulkan sanak sedara ko pun elok jugak. Silap2 sedara ko dgn sedara biras aku yg duduk di kpg ko tu jugak org yg sama ngeh3x.

    Masa tu eloklah ko make up lebih sikit dari adik ko takut dia nampak lebih cun dari ko wakaka.

    Rozita,
    Salam malam Selasa. Terima kasih kerana masih sudi singgah.

    Penyubiru,
    Ko ingat aku nak buat mcm party tipuware tu ke? Ini beribu2 lemon punya projek hehehe

    juliet,
    Dia yg memperkenalkan dirinya kpd kami. Takkan dgn dia pun ko nak jeles hehehe

    ReplyDelete
  26. tasik,
    Semua yg ko nampak ko nak. Hari tu masa aku pergi Kulim ko nak sofa. Ini dah nak pinggan besar tu pulak. Patutlah ayah si MC tu pening kepala ko buat hehehe

    kuIna,
    Saja aku tak nak ada yg tak boleh tido malam nanti ngeee

    Na Shari,
    Kalau buat makanan dlm jumlah yg besar mungkin berbaloi pelaburan membeli combi oven tu. Lagipun mcm2 jenis masakan boleh dibuat menggunakannya.

    ReplyDelete
  27. NL,
    Itulah lama sgt ko tak dtg, dah habislah.

    Ko pergi mana selama ini?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails