Monday, June 15, 2009

Hidup Hijau

Semalam aku dan sebahagian keluargaku ke majlis perkahwinan anak sepupu aku di Olak Lempit. Kalau anda tak tahu Olak Lempit tu di mana, anda tidak keseorangan kerana ada yang mendakwa dapat A dlm Geografi semasa SPM pun tak tahu di mana tempat tu.

Olak Lempit bukanlah berhampiran Timbaktu atau di hulu mana2. Ianya di kuala - Kuala Langat, Selangor di antara pekan Dengkil dan Banting.

Sesampainya kami di sana, aku melihat khemah dihias dgn warna hijau. Sebahagian saudara2 terdekat juga memakai pakaian hijau.

Khemah hijau. Keluarga terdekat juga berbaju hijau.

Pengantin sudah ada di khemah hadapan utk menyambut tetamu yg hadir. Sudah tentu mereka berbaju hijau. Aku tak tahu pula mereka memilih warna hijau. Jadi aku taklah pakai baju hijau. Cuma Haikal dan emak aku yg kebetulan pakai baju hijau. Kereta pun aku bawa yg hitam semalam. Kalau tak, boleh bawa yg hijau ngeh 3x.

Pengantin perempuan ini pangkat anak saudara kpd aku. Bila mereka dapat anak esok, aku jadi datuk hehehe

Selain dari pakaian berwarna hijau (walaupun macam2 jenis hijaunya) air minuman juga hijau. Cendol juga ada dan dah tentu cendol tu hijau.

Gadis berbaju hijau yg menjaga 'gerai' cendol. Nak minuman panas pun ada. Dia sedang menyediakan nescafe utk aku. Order saja hehehe

Para penanggah juga berbaju hijau dan berbunga di dada dari wang kertas berwarna hijau! Kalau tema merah, mahu ke agaknya bunga tu warna merah? wakaka

Karaoke juga disediakan. DJ nya sibuk suruh saya nyanyi sebab mungkin dia tahu suara saya sedap. Tapi lagu apa saya nak nyanyikan?
'Si Baju Hijau' tak sesuai kerana ni bukan majlis tentera.
'Hijau' yg dipopularkan oleh Zainal Abidin takde pulak dalam senarai.

Tak jadilah saya nyanyi! Kepada abg DJ dan peminat2 semua. Tunggulah di lain kali ahaks

Bagi peluanglah kpd yg muda2 mcm cik adik ni nak tunjukkan bakat mereka

Apabila kami nak balik, kami telah diberikan 'door gift' yg tentunya berwarna hijau

Pendek kata 'Hidup Hijau!'

Kepada Sabrina dan Hefni Izzat - Selamat Pengantin Baru. Semoga bahagia ke akhir hayat dari Paman YB

41 comments:

  1. MENTIBANG LAUT,
    ko terkesima ke? hehehe

    ReplyDelete
  2. ckLah sudah mari...testing..testing..1...2...3....

    ReplyDelete
  3. hek eleh...org tulis main main boleh pulak publish...tah apa2 line ckLah ni...

    ReplyDelete
  4. org dah ngantuk barulah line ok. Ahhhh...tidurlah. Balik dulu ya. Untung2 mimpi jadi pengantin hijau jugak.....

    ReplyDelete
  5. memang hijau habis!
    darah kaler apa agak2nye? hehehe :D

    ReplyDelete
  6. uiksss buleh tahan yang tgh nyanyi tu yer, hmmm ....

    elok juge YB tak jadi nanyi kan...
    naya org nanti wakakakakaaa

    *nasi kalau kaler hijau gak mmg respect aaaaaaaaaaar!

    ReplyDelete
  7. ooo.. aku agak sukan olimpik juga tentu berasal dari olak lempit kut.hehe

    ReplyDelete
  8. Sally cop number dulu la eh..balik sekolah nanti br baca betul2 dan komen..haha..

    ReplyDelete
  9. mesti ada kuih serimuka untuk pencuci mulut , melengkapkan warna hijau itu.

    ReplyDelete
  10. nasib baik la x dek lagu 'hijau' hijau tuh,,
    kalau x,mmg sure la naya kat org len y tengah makan,,haha,,
    erk,kalau tema hitam lak camne?..
    haru la pasnih kalau makan,tengok2 nasik kaler hitam..kihkih

    ReplyDelete
  11. menggantikan bumi yg tiada hijau.

    ReplyDelete
  12. lepas tu pengantin btukar jd hulk...kehijau2an...hehehe....


    last year pun masa anak sedara aku kwin tema ijau..ramai yg pakai baju ijau secara paksaan..hehe..

    ReplyDelete
  13. Has_mimi (AB/OL)June 15, 2009 at 8:42 AM

    Real laa.... cuma 1 je, nape Paman x mbik gmbar air ijau tu! Anyway thanx 4 coming n sempat gak brslm ngn emak. So sori xdpt bgi berkat ye...

    ReplyDelete
  14. YB,

    Next month saya dapat satu undangan Majlis Perkahwinan kawan saya di Olak Lempit, anak perempuan Datuk Dr. Zabir,
    sedara YB ker??

    ReplyDelete
  15. kuat betul semangat ke'hijau'an ...

    ReplyDelete
  16. kenuri saya masa kat sebelah incik Firdaus dulupun temanya hijau... Bila raya tahun itu juga hijau... Dan baru-baru ni, kenuri adik ipar, recycle lagi baju hijau... Hohohohohohohoh :P :P

    ReplyDelete
  17. ckLah no 1,
    ingat org testing microphone kat khemah karaoke tadi? hehehe

    ckLah no 2,
    jgn disalahkan line yg budus tu hehehe

    ckLah no 3,
    malam tadi mimpi jadi pengantin hijau tak?

    Akmal,
    Hijau kan ikut sunnah.
    Darah hijau bukan darah serangga ke? hehehe

    NL,
    ko ni mesti itu yg ko tengok. Budak lagi dia tu. Baru Form 2 ngeh3x

    Ko nak kutuk akulah tu. Ko belum dengar aku nyanyi. Tangkap lengtuk dan tangkap leleh punya hikks

    PenyuBiru,
    Otak ko mmg bergeliga. Nanti aku cadangkan buat stadium terbesar di Msia di Olak Lempit tapi tanpa bumbung sbb takut runtuh. hehehe

    ReplyDelete
  18. tchersally,
    no 6 tak payah coplah. Kalau first 3 ok jugak hehehe

    (ayat nak suruh komen cepat2) wakakaka

    kakpah,
    serimuka takdelah kakpah tapi koci ada. Kira hijau jugaklah kan sbb daun dia hijau ngeh3x

    una,
    Lagu 'Senja nan merah' ada tapi tak sesuai dgn tema hijau tu hehehe

    Pengantin kedua yg kami pergi hari Sabtu tu pilih warna hitam. Cantik jugak. Nasib nasi dia tak hitam

    ONE ZABA,
    Bumi olak lempit dah kurang hijau sbb banyak sgt projek pembangunan huhuhu

    intan,
    aku rasa pengantin dah jadi hulk malam sebelumnya tu! wakakaka

    ko pun kena paksalah pakai hijau ya?

    ReplyDelete
  19. saya tak pass geografi jadi taklah rasa malu bila taktau olak lempit tu dimana,hehehe.

    mujur Yb tak nyanyi, kalo tidak haruslah jerebu makin teruk,kakakakaka.

    ReplyDelete
  20. Has_mimi,
    Coretan merapu paman aje ni.

    Nak jugak ambik gambar air hijau tu tapi gelas dia bukan jenis transparent. Jadi mungkin tak jelas. Masa penanggah tuang air tu tak sempat pulak snap sbb tengah sibuk borak huhuhu

    Tak de berkat pun ok sbb makan dah kenyang. Kambing, ayam dan daging semuanya best!

    faraulah,
    Datuk Zabir tu my first cousin! Mungkin kita boleh jumpa kat sana.

    pB,
    hijau org kata kuat cemburu hehehe

    syah,
    Banyaklah dah koleksi baju hijau ko? ngeh3x

    ReplyDelete
  21. juliet,
    dan dan ko mengaku tak pass geografi!

    Aku baru nak nyanyi tengok lembah klang dah hujan 2 hari ni. jerebu pun dah hilang. kalau aku nyanyi hari tu, mesti banjir keh keh keh

    ReplyDelete
  22. hehe sy pn x tau tmpat tu...

    btw sy pakai baju ijau gak hari nie.

    ReplyDelete
  23. nampaknya tahun ni ramai yang memilih hijau..
    hijau kan cool ngeh ngeh ngeh..

    'selamat hari bapa' ye en.YB

    ReplyDelete
  24. saya tak berapa nak minat warna hijau... jadi takde banyak... Heheheheheh :D :D

    ReplyDelete
  25. wooo...
    Ijau nye wok!
    kite nak biru..
    Idop BIRU..
    Blues...hehe..;D

    ReplyDelete
  26. pu3 xminat sgt ijau...
    Prefer BIRU lah..
    hehe..
    sweet nye biru.. ;)

    ReplyDelete
  27. kuIna,
    awak boleh dimaafkan tak tahu tempat tu sbb awak org utara.

    Wow the lady in red is in green today! hehehe

    iliana,
    Rasanya ini pasangan pertama yg pilih hijau tahun ni yg uncle hadiri. Ramai ke saudara atau kawan2 Iliana yg pilih hijau?

    syah,
    kenapa tak bagi tahu Incik Firdaus masa ko kawin dulu yg ko tak suka sgt warna hijau?

    nur dan Pu3,
    biru pun cantik. aku pun suka jugak hehehe

    ReplyDelete
  28. ammvoiii, nak jadikk datuk yb tewww.. ehehe

    ReplyDelete
  29. en_me,
    Dah jadi datuk pun sbb abg dan kakak pengantin dah ada anak2. Kakak Sabrina tu tua sehari dgn saya walaupun dia anak sedara saya. Kami sama belajar di USA dulu tapi lain u. hehehe

    ReplyDelete
  30. opocot!!

    sudah tukar ka?? bukan olak lempit tu kat sarawak?? hikkkkksssss
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    abg DJ tu suruh ko nyanyi??? errr... musykil musykil...

    daripada ayat2 ko tu, nmpk sgt ko yg nak nyanyi tapi tak dapat!!

    hik hik hik...

    ReplyDelete
  31. Hmm pertama kali tahu mengenai Olak Lempit!!

    Hijau... dulu tak suka.. tapi bila sedar, ada banyak jenis hijau...hmmm suka warna hijau yang sejuk, macam lumut, hi hi..

    ReplyDelete
  32. tema yang memang serasi dengan alam semulajadi.... dan kawasan perkahwinan... best gitu

    ReplyDelete
  33. haaaaaa yer ker baru form 2.. tapi dah macam mak budak! apapun i liikeeee
    hahahahaaaa


    eh kalau singguh lah bagai dikata dengan kemerduan suara YB tu buleh sain kontrak tu ngan BMG ker hahahaaa

    nanti sayalah org pertama dan terakhir beli album YB heheheheheee

    ReplyDelete
  34. bukan incik firdaus yang pilih warna tema masa tu, mak dia... Lagipun diorang dah prepare semua barang... Nak buat macam mana lagi... ikut sajalaaaa....

    ReplyDelete
  35. kts,
    Patutlah ko dapat A dlm Geografi - nama tempat boleh alih2.

    Kalau ko musykil ko teponlah abg DJ tu. Ko besarkan gambar tu ada no tepon dia. Buat apa aku nak tipu. ngeh3x

    Kalau aku nak nyanyi tak mainlah kat khemah pengantin. Paling tidak OIM. Takde can tomok nak jadi juara kalau aku masuk wakakaka

    kayteeze,
    Kiranya sy dah mempopularkan Olak Lempitlah ni. Hujung tahun ni boleh dpt pingat dr Sultan Sgor ngeh3x

    Hijau mmg mcm2 ada. Tengoklah org yg kat majlis tu. hehehe

    haruan tasek,
    Hijau juga membuat sejuk mata memandang.

    NL,
    ko ni biar betul. Bawah umur lagi budak tu. Carilah yg besar sikit kalau ya pun hikks

    Ayat puji ke ayat sindir ni? Tak payahlah aku buat album takut penyanyi yg ada susah cari makan hehehe

    syah,
    menantu yg baik tak akan membantah pilihan org tua ngeh 3x

    ReplyDelete
  36. ngeeeeeeee... tak perlah YB, huhuh

    saja komen nak bagi cukup 40, tadaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  37. NL,
    Lain kali bagi komen sampai no 50 pulak ahaks!

    kapten,
    tak habis2 dng pink awak tu hehehe

    ReplyDelete
  38. Paman YB,

    Thanks for coming. Sorry lah lambat sikit nak join. Al maklumlah, baru dapat bercuti panjang.. syiok juger sekali sekala tak hiraukan handphone dan internet.

    Anyway, colour hijau tu pilihan kakak. Agaknya sebab dia tau hijau tu penawar "kedegilan" saya. Hehehe..

    ReplyDelete
  39. S-a-B-r-I-n-A,
    It was our pleasure.

    Pengantin tak join komen pun takpe. Kan banyak lagi perkara2 yg lebih afdal yg nak dibuat ngeh3x

    Awak dah pecah rahsia tentang penawar kedegilan awak. Lain kali kalau awak degil, Izzat cuma perlu cari benda2 hijau. Kalau tak berkesan dia aje tukar jadi hulk keh 3x

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails