Tuesday, July 30, 2013

Jom Buka Puasa Di Surau

Telah menjadi amalan di taman perumahan kami setiap Ramadan, penduduk-penduduk di sini akan mengadakan majlis berbuka puasa di surau kami. Biasanya tajaan adalah mengikut penduduk di jalan yang ada di sini. Kami ada 8 batang jalan semuanya bermula daripada Jalan 3A hinggalah ke Jalan 3H.

Tahun ini penduduk di Jalan 3D yang mengorak langkah terlebih dahulu dgn menaja majlis berbuka pada 11 hb Ramadan yang lepas.

Sebelum majlis berbuka, tahlil ringkas akan diadakan terlebih dulu. Aturcara adalah standard untuk setiap hari yang ada majlis berbuka.


Kalau hari bekerja, ada di antara jiran yang tak sempat untuk ikut bertahlil. Dapat datang untuk berbuka pun dah kira bagus sebab dapat sama2 merapatkan silaturahim penduduk setempat.


Jiran tetangga mengambil makanan yang disediakan oleh penduduk Jalan 3D sebelum masuk waktu berbuka.




Sebahagian daripada jiran wanita yang sedang mengaminkan doa. Ramai lagi yg belum datang masa ini


Hidangan yang disediakan oleh penduduk Jalan 3D



Senarai penaja berbuka untuk beberapa hari akan datang telah penuh. Semua Jalan terlibat di dalam menaja majlis berbuka ini. Ada juga Jalan yang menaja lebih daripada satu hari.

Semoga dikurniakan oleh Allah pahala sama seperti orang yang berbuka tersebut di samping merapatkan ukhwah sesama jiran.

6 comments:

  1. Assalamualaikum Tuan YB,

    Sangat bagus amalan ini. dan di kejiranan saya pun di lakukan sedemikian. Tadi pun ada jamuan berbuka puasa di surau kami..

    ReplyDelete
  2. Waalaikum salam Kak Nadz,

    Selain mengeratkan perhubungan di antara ahli jemaah yang telah biasa ke surau program seperti ini dapat juga menarik jiran2 yg jarang atau yg tak pernah datang ke surau sebelumnya untuk sama2 datang berbuka dan seterusnya bersolat jemaah Maghrib. Semalam pun ada beberapa jiran dari jalan yang menaja majlis berbuka yang kami tak biasa tengok ada waktu berbuka itu.

    Wah mesti meriah majlis berbuka di tempat akak kan? Cucu2 yg comel tu akak bawa sama ke?

    ReplyDelete
  3. masa ni lah nak berkenalan dgn lebih rapat lagi kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Sambil makan sambil borak2 ....

      Jemputlah datang berbuka di sini. Boleh kita berkenalan jugak ..... hehe

      Delete
    2. kecil tapak tangan, daun keladi juliet tadahkan.

      saya tolong jawab kan..

      heheheh

      Delete
  4. Di kawasan tempat tinggal saya masih diamalkan moreh ni. Setiap tahun keluar surat untuk beritahu bila giliran moreh.

    Kalau di masjid, whiteboard macam tu ditulis menu apa untuk malamnya. Kalau lauk yang best macam nasi arab ke, nasi ayam ke, ramai la yang datang.

    Pejabat saya setiap tahun just beri sumbangan aje. Orang masjid yang tentukan nak masak apa.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails