Wednesday, June 5, 2013

WW: Jumlah Kutipan Bulan Muda vs Pertengahan Bulan


Inilah kutipan malam Jumaat di surau kami

14 comments:

  1. Replies
    1. Alhamdulillah dapatlah menampung sebahagian daripada perbelanjaan surau setiap bulan.

      Delete
  2. Yelah gaji dah masuk banyaklah org bersedekah...tengah bulan poket masing2 nipis tapi banyak jugak kutipan tu YB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya kat mana2 pun sama. Bila org baru dapat gaji, kutipan agak memberangsangkan. Bila bulan tua, kutipan merosot.

      Alhamdulillah kutipan agak banyak juga sebab ada jemaah yg melabur utk saham akhirat.

      Delete
  3. Saya pernah baca/dengar, bahawa menderma di kala kita sendiri tengah kesempitan/kekurangan wang, ialah mujahadah yg besar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun ada mendengarnya. Kalau kita tengah kaya derma 50 ringgit tak rasa apa tapi kalau kita sendiri tengah sempit, 50 sen tu besar mujahadahnya.

      Ada seorang sahabat Rasulullah s.a.w yg miskin bersedekah dgn sebiji kurma kerana itulah satu2nya harta yg dia ada sedangkan sahabat2 lain bersedekah dgn pelbagai benda utk satu peperangan. Ada sahabat yg memandang lekeh pemberian si miskin ini kerana apalah sangat yg boleh dimanfaatkan dgn sebiji kurma tersebut. Apabila sampai ke pengetahuan Nabi, baginda telah meletakkan kurma pemberian si miskin ini di puncak longgokan kurma pemberian sahabat2 yg lain kerana nilai keikhlasan si miskin semasa memberikan kurma tersebut mengalahkan nilai pemberian org lain w/pun pemberian org lain itu jauh lebih banyak.


      Delete
  4. hujung bulan memang memberangsangkan

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hujung bulan biasanya sampai 3-4 org yg mengira derma dari peti derma tapi bila pertengahan bulan 1 atau 2 org sudah cukup ...... ngeeeee

      Delete
  5. elok lah tu...
    Alhamdulillah...

    malam jumaat je ke YB kutip..?!...
    malam2 laen tak kutip ke..?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'ah kutipan hanya dijalankan pada malam Jumaat. Waktu lain kalau ada ceramah oleh Ust undangan dari luar, ada juga kutipan utk menampung sebahagian daripada perbelanjaan menjemput ustaz tersebut.

      Kutipan paling banyak adalah semasa ceramah oleh Ust Azhar Idrus di padang AU2.

      Delete
  6. sikit2 lama2 jadi bukit :P

    salam YB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Juliet.

      Betul tu. Yang penting istiqamah.

      Delete
  7. alhamdulillah, semoga kita sama2 dpt bersedekah bila ada kelapangan rezeki....insya Allah, ingatan utk diri sendiri nih, tapi sejak anak2 saya sekolah, byk saya salurkan kat sekolah aje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersedekah kpd org2 yg dekat dgn kita seperti kaum keluarga dan jiran tetangga yang memerlukan bantuan adalah lebih afdal. Saya rasa begitu juga sedekah kpd sekolah anak2 kita yg memerlukan bantuan juga satu yang baik kerana kalau bukan ibubapa murid2 yg belajar di situ yg membantu, siapa lagi?

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails