Saturday, April 30, 2011

Adam Budak ICT

Untung budak2 skrg ni. Lahir2 aje dah ada mcm2 gajet. Kalau setakat tv, MP3, kamera digital, laptop dan handphone kebanyakan mereka dah tak hairan. Kecil2 lagi dah main benda2 ni semua.

Dulu masa aku kecil memang belum ada benda2 ni. Yang ada tv. Itupun hitam putih. Dahlah tu bukan di rumah sendiri kerana bapa aku tak mampu nak beli tv. Tumpang tengok di barak polis dari luar pagar. Kalau malam Sabtu ada cerita Melayu. Mesti tak miss. Satu lagi program yg mesti tonton ialah cerita Combat lakonan Vic Morrow. Askar Amerika saja yg menang walaupun askar Jerman ramai.

Ish dah kelaut pula.

Berbalik kpd gajet, Adam yg baru berusia 2 tahun 7 bulan pun biasa dgn gajet2 ini sebab abg2 dan kakak2nya ada macam2 gajet. iPad tu dia dah biasa. Mula2 dulu setakat gunakan utk main game tapi sekarang Adam dah pandai buka Youtube gunakan iPad.

Bila Adam melihat laptop saya tak digunakan, dia pula yg akan bermaharajalela menggunakannya. Bukan setakat tengok gambar yg saya simpan dlm harddisk, tapi pernah tu dia skype dgn kakaknya. Kakaknya ingat aku yg tolong panggil, tapi aku takde kat situ masa tu. Rupanya dia dah tahu mcmana nak skype.

Dan sejak kakak2nya beli iPhone bulan lepas, Adam giler main iPhone pula. Bila Atikah balik bercuti hujung minggu, iPhone kakaknya yg dicari dulu oleh Adam. Adam akan main game gunakan iPhone tu. Tak cukup setakat tu, Adam sibuk ambil gambar gunakan iPhone kakaknya.


Lepas mandi pagi ni belum sempat sikat rambut dah main iPhone


Baru2 ini dia tunggu emaknya depan bilik air semasa emak Adam mandi. Bila emaknya keluar, Adam ready nak ambil gambar. Berlari emaknya masuk dalam bilik air semula utk mengelakkan gambarnya dirakamkan.

Mana tahu, lepas rakam Adam pergi upload kat Youtube pula. Tak ke niaya.

20 comments:

  1. bukan inspector gadjet kannn? hehe...

    ReplyDelete
  2. bapak budak tak ICT ker?ngeee!

    ReplyDelete
  3. CT yg kat rumah tu..blh tahan gak kan?...ngehhh..ngehhh!!

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum akhi YB...

    Adam n anak2 zaman sekarang beruntung coz dpt guna semua benda2 tu tak macam zaman kita dulu.

    ReplyDelete
  5. Assalam YB
    baguslah tak membazir ,kuah tumpah ke nasi....

    ReplyDelete
  6. dulu kita main upih pinang buat kereta sorong

    ReplyDelete
  7. oleh itu adam akan digazetkan sbgai aset negara paling berharga..

    ReplyDelete
  8. ni mesti dia belajar dengan YB tengok YOU tube hehe

    ReplyDelete
  9. Teja RB,

    Kalau dipupuk bakat ni boleh jadi inspektor gajet satu hari nanti

    jeng jeng jeng

    ReplyDelete
  10. kak long,

    Bapak budak kureng sikit sebab masa kecil tak dapat pendedahan huhuhu

    ReplyDelete
  11. kak long lagi,

    CT yg itu bukan setakat boleh tahan, tapi sgt hebat hehehe

    ReplyDelete
  12. a.z.r.i.n.a,

    Terima kasih memuji Adam. Tapi Reen kena tengok sendiri kebolehan dia satu hari nanti utk faham apa yg saya tulis ni.

    ReplyDelete
  13. Ummi Humaira,

    Waalaikum salam ummi.

    Itulah untungnya budak2 sekarang.
    Baru 2 tahun lebih dah main iPad. Yang dewasa ni pun ramai yg belum ada iPad tu huhuhu

    ReplyDelete
  14. AZANI,

    Wsalam Bro.

    Saya dulu tak banyak kuah sebab makan ikan goreng aje.

    Yang banjir kat nasi ni bukan kuah yg tumpah tapi mmg dicedok dari periuk hehehe

    ReplyDelete
  15. Rozami,

    Itu yg emak adam masuk balik ke dalam bilik air takut gambar dia kena rakam.

    ReplyDelete
  16. Panglima Muda,

    Permainan kita dulu dgn budak2 skrg dah jauh berbeza. Main sorong upih ni semua mana budak skrg tahu nak main. Paling hampir dgn tu pun main skateboard ngeeee

    ReplyDelete
  17. Waqheh,

    saya penghargaan yg tinggi tu!

    Hakikatnya ramai kanak2 skrg yg pandai ICT. Kalau lihat bangsa lain mereka mmg melatih anak2 menggunakan ICT dari kecil lagi.

    Kita kenalah bersaing dgn mereka jika kita tak mahu ketinggalan.

    ReplyDelete
  18. zino,

    Saya jarang sangat tengok YouTube. Adam belajar dari abg dan kakaknya. Nanti saya kena belajar dari Adam pulak hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails