Wednesday, November 17, 2010

Sambal Tahun Kulit Lembu - Fear Factor Jawa Version

Kami sampai di kg emak Adam pukul 4:30 ptg tadi. Datuk dan nenek Adam dah lama tunggu. Begitu juga mak long Adam. Sampai terlentok2 mcm leher ayam belanda.

Kami lambat sbb emak Adam masak mcm2 utk dibawa balik kg. Tapi di kg pun ada macam2 makanan yg nenek Adam masak dan juga yg mak long bawa dari rumah dia di Sg Besar.

Nasib baik adik beradik Adam ni org Jawa pure. Kalau tak, mungkin tak boleh nak masuk menu yg ada. Antara makanan eksotik yg ada ialah sambal tahun kulit lembu spt dlm gambar ini. Sementara aku buat n3 ni dah habis kulit tu dimakan oleh anak2 aku.

Kalau aku suruh korang makan, lalu tak agaknya? Kiranya mcm Fear Factor lah.
Sent via BlackBerry from Maxis

47 comments:

  1. Walaupun I jawa pure,tp I tak makan kulit lembu.pelbagai organ lain yg lebih enak.

    ReplyDelete
  2. Eh! I first la.orang lain dah kekenyangan makan lembu kot.hahahaa

    ReplyDelete
  3. lalu je... bukannye tk biasa, hehe

    ReplyDelete
  4. Dah lama tak makan kulit lembu ni...

    ReplyDelete
  5. aku makan bang. kiterang kat sini kulit lembu tu masak lomak cili api pedas2 + bacang muda. sedap giler

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. jah..
    salai dulu kulit tu..peh tu kikih2 an.. kan..
    bacang mudo tu yg candu eh..
    lg masam, lagi podeh, lagi sodappp..



    org KJ dh slmt smpai tghr td
    sebbaik tak sesat :P

    ReplyDelete
  8. salam YB..

    tak tau pulak kulit lembu bole dimakan..

    setahu kak ct kulit ni buat kompang je..

    hehehe..ai dulu pemain kompang tau...

    ReplyDelete
  9. YB..orangn9 panggil jangek..masak lado api amacam kata tijah tu..sedap..

    ReplyDelete
  10. salam YB..

    pertama kali singgah n komen di sini..selamat hari raya..moga tahun ni berikan kegembiraan yaa..salam kenal..

    ReplyDelete
  11. tak pernah makan ni, tapi pernah cuba kulit lembu yang digoreng sama cili yang dimasak oleh orang seberang, sepotong kecil je, pedasnya berasap telinga

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. slamat ari raya YB,

    tak pernah tengok apalagi cuba..

    tak liat ke...

    ReplyDelete
  14. eh, tak boleh bayangkan makan kulit lembu.

    pandai orang tua-tua dulu cipta masakan ya..

    ReplyDelete
  15. salam paman YB...

    saya sangat menggemari sambal taun... be it kulit lembu atau babat...
    lagi pedas lagi best...
    maklumla... anak jawa :)
    tapi agak susah nk dapat...

    sesungguhnya sy sgt teliur dgn posting paman kali ni...

    -emy basri-

    ReplyDelete
  16. ekkk..

    jangankan kulit; ekor pun tak makan... huhuhu..

    ReplyDelete
  17. Keropok kulit lembu saya pernah termakan
    Kulit piau... Tak...
    Tapi saya suka menerai...

    ReplyDelete
  18. jawa celup yat, tu psl ta'un jadi tahun...

    trnyata jawa tk suka pembaziran, klu la tulang tu leh empuk, hehe...

    ReplyDelete
  19. salam eidul adha...

    bukan sekadar tak pernah makan , tp langsung tak pernah tahu bhw kulit lembu pun boleh dijadikan menu masakan juga...

    ReplyDelete
  20. kulit lembu pernah makan... tapi saya tak gemar... saya lagi suka perut.. hihihihih :D :D

    ReplyDelete
  21. kulit lembu???

    x pernah makan & x mungkin akan makan kot ..
    rase macam x buleh nak terima jer dalam tekak ni.

    ReplyDelete
  22. kalau YB tawarkan sesuatu yg menarik mungkin saya akan paksa diri utk makan kulit lembu ni,eehehheheh.

    ReplyDelete
  23. YB, Kulit lembu tak pernah...tapi..
    telinga ngan hidung lembu pernah...sedap!!!

    ReplyDelete
  24. Syida,

    Awak dah tak pure sebab Aqid bukan Jawa 100% lagi. Adam adik beradik pure lagi jadi ayahnya pure kaw kaw. Itu sebab mereka 'doyan' makan kulit lembu.

    Organ apa yg awak makan tu? Torpedo ke? hahaha

    ReplyDelete
  25. Syida lagi,

    Betul kot sbb semalam pergi mana2 ada masakan berasaskan lembu huhuhu

    Skrg saya dah sakit perut sebab makan banyak sangat bahagian2 lembu ni. Harap yg lain tak sakit perut.

    ReplyDelete
  26. Za Nans,

    Org TK mmg suka makan kulit lembu ni. Awak pun termasuklah dlm golongan itu kann.

    Semalam nak balik anak aku pergi dgn neneknya ke Sawah Sempadan beli kulit lembu.

    ReplyDelete
  27. Echam,

    Semalam kau rajin boleh ambil dan jemur kulit lembu korban. Ada tempat mereka tak tahu nak buat apa dgn kulit tu lalu ditanam aje huhuhu

    ReplyDelete
  28. Tijah,

    Cayalah. Bolehlah ko masakkan utk aku resepi tu tapi jgnlah pedas sangat. Nanti berapi pulak mulut aku.

    ReplyDelete
  29. kakngah,

    Oh kulit tu salai mcm daging, ayam dan keli tu ke? Kalau kami berhenti di gerai tepi jalan tu tak nampak pula mereka jual kulit salai.

    kakngah pun suka yg pedas2 ke? Saya tak tahan makan pedas. Nanti masa akan asyik garu kepala.

    Bacang tu mmg buat jadi syok.

    ReplyDelete
  30. kak ct,

    wsalam.

    Dulu pun saya tak tahu kulit lembu ni boleh dimakan tapi lepas kahwin dgn org TK baru tahu. Masa bapak emak Adam (datuk Adam lah tu) sihat lagi dulu pernah bawa balik kulit lembu korban yg org nak tanam aje ke kampung. Dia jemur dan lepas tu simpan utk dimasak.

    Tahu kak ct tu kompang azhar. Kan ramai masuk kumpulan kompang masa tu.

    ReplyDelete
  31. kak Erna,

    Org NS mcm org Jawa jugaklah suka makan kulit lembu.

    Nanti kalau ada yg sudi buat bolehlah bagi saya rasa ngeee

    ReplyDelete
  32. Adinda Amy Sensei,

    Wsalam Amy.

    Salam kenal. Terima kasih sudi singgah dan komen di blog saya ni. Selamat menyambut hari raya korban. Ada lagi 2 hari sehingga petang Sabtu.

    Tahun ni kami sekeluarga sempat beraya di KL dan di kampung.

    ReplyDelete
  33. AiTotYati,

    Tahun Hijrah hahaha

    Anak saya pun kata ejaan tak betul tu. Tapi malas nak betulkan sebab pakai BB. Ingat org tak kisah tapi rupanya ada yg tegur.

    Awak dan Faizahlah. Guru ICT jadi guru BM juga ke? ngeeee

    ReplyDelete
  34. Daun Bidara,

    kalau terlampau pedas tak terasa kulit tu tapi rasa cili aje hehehe

    Sambal ta'un ni ada yg pedas dan ada yg sederhana. Kalau emak Adam masak, tak pedas sgt.

    ReplyDelete
  35. ibuintan,

    Selamat Hari Raya. Jadi ke buat lemang semalam? Saya nak ke Serting ni. Kalau ada lagi bolehlah saya singgah.

    Kulit tu kenyal2. Bagi yg suka sedap tu.

    ReplyDelete
  36. Insan Marhaen,

    Org dulu kreatif dan akan memaksimumkan penggunaan sesuatu itu.

    Ada beberapa cara nak masak kulit lembu ni.

    Tijah, Kak Erna dan kakngah kata org NS pun makan juga kulit lembu.

    ReplyDelete
  37. Emy,

    Kat Tg Karang ada org yg proses dan jual kulit lembu ni. Semalam Hazwan pergi dgn neneknya ke rumah satu org tu utk beli kulit lembu. Tghari tadi emak Adam buat sambal ta'un lagi. Pergghhh

    Jemputlah datang kalau nak rasa hehehe

    ReplyDelete
  38. a.z.r.i.n.a,

    Awak ni kira tak berani mencuba benda baru ek? Sedap tau ekor lembu terutama bila dibuat sup atau asam pedas. Kulit lembu saya tak berapa suka.

    ReplyDelete
  39. DrSinga,

    Keropok kulit lembu sedap juga.

    Awak suka menerai. Tak nak try kulit lembu sambal ta'un ni ke?

    Lain kali kita makan lidah lembu pula. Buat sup lidah hahaha

    ReplyDelete
  40. Za Nans,

    Jawa yg dicelup ke dalam Jawa hehehe.

    Alaaa ini bukan kelas BM kan. Lain kali kena tanya awaklah kalau nak tahu ejaan yg betul.

    Apapun terima kasih kpd Za dan Yati kerana sudi menegur dan membetulkan ejaan ni.

    Tulang tu kalau di China mereka buat pinggan mangkuk bermutu tinggi. Org Jawa kena fikirkan ni jugalah.

    ReplyDelete
  41. Ummi,

    salam aidul adha kembali.

    Skrg ummi tahu yg kulit lembu pun boleh dimakan kalau betul cara menyediakannya.

    ReplyDelete
  42. teringat kisah kawan aku yg tapenah jumpe kerepek kulit lembu..
    aku dah biase je..
    cume x berapa gemor..

    terkejut jugak lah bila aku cakap tu kerepek kulit lembu
    hehehe

    ReplyDelete
  43. btl tu, menu wajib hari perayaan... org tua2 lebih tua dari ai je tau masak, kitorang ni melantak jew... hehe

    ReplyDelete
  44. alien,

    Mujur dia terkejut aje. Kalau dia termuntah makan kerepek kulit lembu tu satu hal pulak ngeeee

    ReplyDelete
  45. Za Nans,

    Awak kenalah belajar macamana nak masak menu tu. Nanti kalau org2 tu dah takde, bolehlah teruskan tradisi ni. Jgn dok nak melantak aje hehehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails