Saturday, October 2, 2010

Tak Semua Orang Pandai Berniaga (Bhgn Akhir)

Sampai di Giant aku terlihat air tin dan air botol dalam chiller berhampiran pintu masuk. Nak beli yg sejuk ni selalunya harga lebih sikit. Buat apa buang duit sedangkan Haikal bukan nak minum 100Plus tu masa tu. Aku pun masuk ke dalam dan terus menuju ke rak air gas. Cari punya cari nampak 100Plus. Ada jual yg satu tin satu tin. Tiba2 aku nampak yg pek 6 tin. Harga RM7.49. Kiranya satu tin dekat RM1.50. OK ni aku fikir. Yang lebih boleh suruh Haikal jual kat kawannya sebab mesti mereka pun mencari air 100Plus yg dalam tin ni juga. Dan ibubapa mereka mesti takde masa nak pergi cari ke Giant apake bagai macam aku yg takde kerja ni

Sampai di luar sekolah aku tengok Haikal dah tunggu di luar pagar. Memang aku suruh dia tunggu situ supaya senang aku nak pas air tin tu kpd dia.

"Ini ada 6 tin. Haikal nak pakai satu aje kan? Yang lebih tu juallah kat kawan2. Satu tu juallah RM1.60 atau RM1.70," kataku memberi saranan.

"Ok," jawabnya ringkas sambil berlalu tersenyum macam kerang busuk.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Petang itu sebaik Haikal balik dari sekolah aku bertanya pada dia samada laku atau tidak air tin yg aku beri kpd dia.

"Tak jual pun. Cikgu 'pinjam' untuk acara sukan," kata Haikal.

"Laaa kenapa tak jual kpd murid lain? Kan semua murid yg nak ambil bahagian kena ada sorang setin 100Plus tu?" tanyaku tak puas hati. Penat2 aku ke Giant beli yg pek 6 tin tu. Itu tak masuk masa dan duit minyak lagi.

"Bila cikgu nampak Haikal bawa 6 tin dia kata nak pinjam. Hari Sabtu selepas sukaneka nanti dia balikkan," Haikal cuba memberi penjelasan.

"Nanti kalau cikgu dah balikkan Haikal nak buat apa sampai 6 tin tu? Kalau tahu ayah beli 1 tin aje."

Memang tak pandai berniagalah si Haikal ni. Dia lebih suka buat kerja amal. Bila besar rasanya lebih sesuai dia menyertai persatuan kebajikan dari menjadi peniaga huhuhu

Haikal setelah pulang dari sukaneka murid2 Tahap 1 sekolahnya tengahari tadi. Setakat dapat no 4.

Oh ya nak tahu apa jadi kepada 6 tin 100Plus tu?

Haikal minum 5 tin sementara menanti sukaneka berakhir. Satu tin lagi diberikan kpd kawannya. Kembung 100Plus budak ni hehehe

54 comments:

  1. lepas ni toilet haikal konker. hahaha!

    ReplyDelete
  2. takpe YB, skrg ni die blm berapa pandai fikir lagi.

    nanti2 die dah ade handphone n kena top up sendiri masa tu die pandai.

    mcam sorg pelajar saya. dok transfer kredit dari tepon mak dia jual pd kwn2. transfer RM5 amik upah RM1.

    pandai tak?
    hehehe

    ReplyDelete
  3. gadisBunga no 1,
    cop jgn tak cop. Takut2 ada org lain cop fes ni dulu.

    psst - hujung minggu selalunya saingan kurang hehehe

    ReplyDelete
  4. gadisBunga no 2,
    Yes berjaya akhirnya. Tahniah!!!!

    ReplyDelete
  5. takpelah.. xpandai meniaga.. dia pandai beramal.. hehehhe

    ReplyDelete
  6. gadisBunga no 3,
    Cuba kekalkan kedudukan ini 2 kali berturut2 lagi selepas hari ini.

    ReplyDelete
  7. Sungguh dermawan haikal...bagus btol...heheehheh

    ReplyDelete
  8. gadisBunga no 4,
    nak penuhkan kuota atau giler kuasa ni? hehehe

    ReplyDelete
  9. gadisBunga no 5,

    bladder dia kuat lagi. Kalau tak mmg harus dia konker toilet.

    Kami nak ke rumah terbuka ni. Jgn kat sana sibuk nak kencing sudahlah hehehe

    ReplyDelete
  10. LiNda,

    Kakak dia (Atikah) kata bukan cute tapi obese hehehe

    ReplyDelete
  11. sokong haikal... buat kebajikan ni untung/ganjarannya tak nampak sekarang, dan tak semestinya dapat dilihat

    ReplyDelete
  12. salam syawal...ler berhati mulia la Haikal ni...nanti dah besar sure bole menjaga parents dia ni...tade la dia suh ayah dia beli air kalau ayah dia dahaga nanti ehehe

    ReplyDelete
  13. AiTotYati,

    Mungkin dia belum pandai berfikir sgt tentang perniagaan dan mengambil kesempatan dalam kesempitan. Tapi abg2 dan kakak2nya kira lagi cepat berfikir dan dah mula berniaga semasa berumur mcm Haikal ni.

    Pandai betul murid awak tu. Ada pula permintaan w/p cas perkhidmatannya sampai 20%. Dan yg best, tak payah modal sbb emak dia punya kredit hahaha

    ReplyDelete
  14. mungkin haikal pikir bapaknya dah kaya, buat apa carik duit lebih lagi.lebih baik buat amal jariah.bapak dia jugak yg dapat pahala & nama.nanti kalu org tanya "anak sape ni berhati mulia ni?" "anak YB la anak sape lagi.." hehe..

    ReplyDelete
  15. PnConfused,

    Gelaran ahli keluarga kami yg macam tu ialah Yayasan Salam ngeeee

    ReplyDelete
  16. jedi,

    Dia mmg dermawan. Kalau boleh habis semua kawan dia nak belanja. Kalau pakai duit sendiri takpelah huhuhu

    ReplyDelete
  17. Shifu,

    Itulah sbb saya kata tak semua org pandai berniaga. Haikal ini takde gaya jadi peniaga.

    Buat amal mmg baik. Lagi baik kalau banyak harta dan beramal dgn sebahagian dari hartanya itu.

    ReplyDelete
  18. hahaha..kena bykkan lg latihannya..

    ReplyDelete
  19. wahhhh me belom berjaya lagi nihhhh

    hebat lah haikal ...
    kiter serupa ... akak pun xreti nak berniaga @ nak ber'kira'

    ReplyDelete
  20. arsaili,

    Salam Syawal. Macamana sambutan raya di WA? Di sini masih rancak dgn rumah2 terbuka. Kejap lagi kami nak ke rumah kawan utk beraya. Rumah ke 42 raya tahun ni hehehe.


    Amin. Semoga makbul doa awak tu. Org tua biasanya bukan wang ringgit yg diharapkan sgt dari anak2 tetapi perhatian mereka.

    ReplyDelete
  21. Penyuk,

    Aku tak fikir yg Haikal fikir aku dah kaya. Kawan2 dia lagi kaya. Rumah mereka lagi besar2. Kereta besar2. Emak besar2 hahaha.

    Kalau dpt pahala tu alhamdulillah. Yg penting apa saja pekerjaan yg kita lakukan, hendaklah dgn tujuan mencari keredhaan Allah.

    ReplyDelete
  22. Haikal akan jadi pemurah lagi..

    ReplyDelete
  23. hahaha...kalau YB buka kedai sah cepat gulung tikar ni, satu tin jual 5 tin lagi Haikal punya....

    tu la YB belum apa-apa nak untung banyak

    ReplyDelete
  24. ala comelnye haikal..kembong perut minum 100 plus.

    takpe bole train lagi nie menjadi peniage berjaye. jgn putus asa yea bapaknye :)

    ReplyDelete
  25. Haikal LEBIH PANDAI BERNIAGA ... DI MEMBAWA SAHAM KE ALAM KEKAL.. TERUSKAN HAIKAL.. YANG DI BELANJA DAN DI SEDEKAH ITU KEKAL UNTUK HAIKAL YANG MACHO

    ReplyDelete
  26. okle tu. klu nak untung juga suruh haikal simpan tin-tin kosong tu...nanti jual dpt duit gak.

    ReplyDelete
  27. comel lah Haikal, comel macam Gadis Comel jugak. keh3x



    * kencing pun bau 100 plus.haha

    ReplyDelete
  28. hahaha..kelako sungguh haikal ni...tp sungguh baik budi pekertinya..mcm ayahnya kot!!!ngeeee..

    ReplyDelete
  29. la...ingat pic yb pegang botol td. nampak mcm sama tinggi je dgn bapak dia.

    ReplyDelete
  30. Hamizah,

    Mcam tulah nampaknya. Tapi bakatnya tak nampak lagi huhuhu

    ReplyDelete
  31. serupa la dgn MC. pesen welfare.

    bangggggg... soriiiiiiii.... tak sempat singgah laaaaaa....




    .

    ReplyDelete
  32. ni IE ikhlas nak tanya ..

    betul ke YB suruh budak haikal tu jual ?

    ooo...sedekah aje ???

    ReplyDelete
  33. T@sh Sch@,

    Masih banyak masa utk awak jadi peniaga yg berjaya. Kena belajar selok beloknya dulu.

    Tak semua org pandai berniaga. Mungkin awak lebih sesuai dan berjaya di bidang lain. Jgn risau.

    ReplyDelete
  34. relevan,

    Nampak gayanya mcm tu lah huhuhu.

    ReplyDelete
  35. ibuintan,

    Kalau saya buka kedai dia kena bayar kalau nak ambil apa2 barang. Kalau tak mmg terlungkuklah kedai saya.

    Bukan nak untung banyak cuma nak semai sikap menjadi peniaga. Tapi tak menjadi pula huhuhu

    ReplyDelete
  36. DrSinga,

    Awak ada ke mana2 NGO nak rekemen kat Haikal? hehehe

    ReplyDelete
  37. MasZuber,

    comel ke dah mula nak obis tu? Dah lah tu minum 100Plus sampai 5 tin. Saya nak habiskan satu tin pun kadang2 susah.

    Mmg nak kena train dia lagi di masa2 akan datang. Kalau mmg tak boleh, baru suruh dia buat pilihan lain ngeee

    ReplyDelete
  38. b.r.u.t.a.l.s.o.l.o ,

    Ayah dia suruh berniaga utk cover modal. Kalau nak buat amal, ada caranya.

    Tapi kedua2nya ada pahala kalau diniatkan kerana Allah.

    ReplyDelete
  39. nahmy,

    Betul juga tu. Tin kosong pun ada harga.

    ReplyDelete
  40. meo bunga,

    gadis bunga giler kuasa sekejap. Bagilah can.

    eh sejak bila pula ko tukar nama ada bunga ini? Bukankah sebelum ni 188? hehehe

    ReplyDelete
  41. GaDis CoMeL,

    awak comel mcm Haikal ke? itu dah nak overweight hehehe.

    Nasib baiklah 100Plus tu bau tak teruk. Kalau bau mcm petai, pening bila pergi tandas lepas Haikal kencing hahaha

    ReplyDelete
  42. Idalara,

    Mmg kadang tu rasa kelakar pun ada tapi rasa tak puas hati pun ada. Emak dia pun tak puas hati sbb susah2 ayahnya belikan dia boleh 'pinjamkan' kat cikgunya.

    Haikal mmg baik hati. Semua barang kalau kawan2 minta dia bagi huhuhu

    ReplyDelete
  43. MENTIBANG,

    Mencik lah ko ni huhuhu

    ReplyDelete
  44. tasek,

    Budak2 skrg ni ramai yg pesen mcm ni kot. Dia org tak tahu mcmana susah emak bapak cari duit huhuhu.

    Nape tak roger aritu? Nasib baik tak masak apa2 utk korang hahaha

    ReplyDelete
  45. -•»Á®ÐZMÀ®Ñ«•- .

    Itulah teringin sgt nak tengok bakat dia berniaga.

    Abg dan kakak2nya masa besar dia tu dah berniaga mcm2 barang.

    ReplyDelete
  46. ikan emas,

    Ikhlas juga saya nak jawab ni. Mmg saya suruh dia jual sbb saya tahu ramai budak2 lain yg kena beli 100Plus tapi dah habis kat sekolah.

    Kalau nak sedekah nanti ada yg dapat dan ada yg tidak. Kawan2nya ingat dia pilih kasih pula.

    Kalau dijual, siapa yg sanggup beli, maka mereka dapatlah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails