Thursday, September 2, 2010

Keinsafan Menjelang Syawal

Aku nak tulis perkara lain tadi. Tapi setelah membaca n3 abg al-lavendari terutama kisah pekerja yg menyusun (pasu) bunga di pembahagi jalan di Putrajaya di dalam hujan hati aku jadi hiba. org macho macam aku ni pun adakalanya boleh berhati tisu

Aku teringat arwah abah. Apa khabar dia di sana?

Dulu dia pun bekerja macam org2 yg abg al lihat itu. Pendapatan tak seberapa tapi cukuplah utk menyara kami empat beranak. Dari segi makan kami tak mewah. Nak merasa ayam atau daging setahun hanya beberapa kali sahaja. Tapi cucu2nya skrg makan ayam kepsi sampai tak makan nasi. Dulu kalau nasib baik emak aku dapat beli ikan kembung pecah perut dgn harga murah maka dibelilah lebih sikit. Ikan itu digoreng utk lauk. Ikan yg tak habis dimakan akan dimasak kicap pada hari keesokannya. Itupun sudah nikmat. Skrg ikan tenggiri atau senangin yg mahal pun budak2 kadang tu tak nak makan.

Masa dah berubah. Semoga kita juga berubah kearah yg lebih baik - dunia dan Akhirat.

43 comments:

  1. ok br leh komen..


    tp nk komen apa yer?????????????

    ReplyDelete
  2. biasalah YB.Budak zaman sekarang.lea dulu merasa jugak susahnya.klu dpt mkn kfc tu rasa dah kaya dah.lauk balik sekolah, hari hari ikan kembung makan ngan kicap.kenangan, pengalaman yang mendewasakan.

    ReplyDelete
  3. dulu lain skrg lain..

    ReplyDelete
  4. ye... aku sgt tersentuh dengar cerita begini...

    aku hidup di zaman yg tak pernah 'dibenarkan' mak ayah aku utk merasai 'susah' yg mereka rasai..

    dan aku pulak ingin memastikan anak-anak aku tidak hidup 'susah' sebagaimana 'susah' yg aku alami dulu..

    jadinya.. apabila muhasabah diri dgn melihat sekeliling.. aku bersyukur sgt.. susah mak ayah aku dulu, tak sampai mereka terpaksa menyusun pasu seperti pekerja penyusun pasu tersebut..

    ... susahnya aku sekarang tidak sampai susah mereka yg bekerja seperti penyusun pasu tersebut..

    "Maka Nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?"
    - surah Ar-Rahman tetiba terngiang-ngiang di benak minda dan jiwa aku!!....

    huhuhuhu...

    Semoga kita semua hidup dan mendapat pengakhiran yang baik.. dunia dan akhirat.. Ameen.

    ReplyDelete
  5. ala lambat!!!

    tapi cerita tuan lavendari mmg menginsafkan. kepada yang asyik merungut duit tak cukup semata-mata sebab tak boleh nak beli henbeg yang nampak kat jusco sale, fikirkan org yg cuma mampu pakai beg plastik aje....

    insaf...

    ReplyDelete
  6. salam.

    terima kerana linkkan blog saya.

    kalau kita cerita pun kesusahan kita dulu, bukan dia orang nak percaya.

    lebih geram lagi kalau dia menjawab

    "dulu lain, sekarang lain ayah"

    mungkin Allah nak beri rezeki kepada dia orang melalui kita. memberi anak isteri makan, pun mendapat pahala juga.

    ReplyDelete
  7. salam yb..

    ikan kembong makan ngn kicap nasi panas2...sedap tu...

    ReplyDelete
  8. kembung bakar cicah air asam
    sodap gak!

    ReplyDelete
  9. alFatihah buat ayah2 kita yang dah pergi...
    kasih ayah tiada tandingnya...
    .
    kita rindu ayah kita...
    sob sob sob...

    ReplyDelete
  10. salam..semoga kita tidak lupa daratan apabila mengenangkan kisah2 lalu...

    ReplyDelete
  11. selalu nya begitu la...
    dulu kita pernah susah,dan kita tak nak anak2 kita pulak jadi macam kita,
    berusaha menjadi ibu dan ayah yg terbaik...

    ReplyDelete
  12. Dulu dia pun bekerja macam org2 yg abg al lihat itu.

    abg al yg dimaksudkan di sini adakah tuan al-lavendari??


    .
    .


    ooooo... nak panggil abg al juga bole tak abg al??


    :D

    bole la ehhhhhh

    ReplyDelete
  13. Lain ulu lain parang..lain dahulu lain sekarang..

    ReplyDelete
  14. Skrg ikan tenggiri atau senangin yg mahal pun budak2 kadang tu tak nak makan.


    .
    .

    mungkin mereka nak mkn ikan kembung pecah perut... cubalah.. tak cuba mana tahu

    ReplyDelete
  15. terima kasih kerana mengingatkan..

    .
    .


    kita mmg mudah lupa.. sesungguhnya kita ni lebih beruntung.. insaf!



    .
    .


    bila nak blanja donat?/

    eh eh eh.. smpt lagi tu

    ReplyDelete
  16. zaman sy tak la tertinggal jauh sgt tapi sy pun merasa jugak susah payah mak ayah besarkan kami adik beradik. kami kecik2 dah pergi kebun getah, tolong kutip sekerap kat mak ayah.

    budak2 skrg, walau ada mak ayah yg tak senang mana, tp masih berlagak macam org senang. kdg2 menyampah jugak tgk.

    ReplyDelete
  17. sya pun macamtu,sedih bila tengok pengawal keselamatan yg dah berumur
    sedih tengok polis bertugas berhujan panas
    sedih tengok nurse yg mengandung tp kena layan karenah pesakitnya.

    sedih segala yang kita rasa macam tak terjangkau dek akal.

    ReplyDelete
  18. errpp YB faham ke tidak tu ye
    alah buat buat fahamlah yo...

    ReplyDelete
  19. Asslamualaikum...
    ckLah datang untuk mengucapkan selamat hari raya, maaf zahir batin...

    Terimalah kad ucapan maya di blog ckLah...


    Jumpa lagi selepas Ramadhan melabuhkan tirai.

    InsyaAllah.

    ReplyDelete
  20. YB...dulu kita pun hidup susah...ikan goreng sekor bagi 4 orang...ayam dpt makan kalau bapak dpt gaji aje...

    Tapi bila dah kawin...mewahlah jugak makan...cuma kalau KFC & McD dulu...makan setahun sekali je kot...hehehe...(masih susah jugak masa lepas kawin dulu...maklumlah suami pun bukan orang senang)

    Anak2 sekarang mewah...rezeki mereka...asalkan mereka tak lupa asal usul mereka sudah...

    ReplyDelete
  21. salam akhi YB...

    anak2 zaman sekarang rezeki diorang lebih dr kita zaman dulu...apa nk buat...

    apa2 pun ummi juga mohon maaf jika ada yg tersalah tulis n komen, salam buat mak Adam,harap2 balik dr kampong nanti dpt beraya kerumah Adam...

    ReplyDelete
  22. salam uncle,

    syukur lah semuanya makin senang..
    adakalanya untuk menghargai senang, kita kena rasa susah dulu, kan...

    ReplyDelete
  23. zaman ayah dulu lain
    sekarang lain..

    dulu mana ada kepsi
    mana ada mcD
    mana ada blog, fb ??

    kalau la dodulu pun ada benda ni,tak tau la sekarang ni ada apa pulak..

    insaf bukan tak insaf

    ReplyDelete
  24. zonaku,
    opocot! nasib baik brek ko makan hehehe

    ReplyDelete
  25. zonaku,
    takpelah kalau ko tak tahu nak komen apa.

    Cuma aku nak bagi tahu kalau ko pengomen pertama semalam sudah tentu dapat hadiah. Dah 2 kali berturut2 sblm tu. Nape putuskan pulak.

    Cuba lagi.

    ReplyDelete
  26. Monalea,
    Kalau ingatkan betapa susahnya kita dulu, timbul rasa syukur dgn keadaan kita skrg.

    Dulu w/p makan lauk sekadar yg termampu tapi jarang komplen kat ibubapa. Ikan masak kicap tu dah heaven.

    ReplyDelete
  27. Rozita,
    zaman dah berubah tapi nilai2 kita mesti dikekalkan.

    ReplyDelete
  28. TINY,
    awak beruntung kerana ibubapa awak tak nak awak 'susah' mcm mereka. Saya dari kecil kena menolong menambah pendapatan keluarga utk menyambung hidup di KL ni. Lain kalilah saya cerita kalau awak sudi dengar.

    Anak2 skrg lagi beruntung. Yg mereka tahu apa yg mereka mahu, dapat. Awak suami isteri kerja pun boleh tahan.

    Saya pun teringat ayat dari surah Ar-Rahman tu sblm buat n3 ni tadi. Tapi tak jadi nak sebut takut ada yg kata saya saja2 nak menunjuk huhuhu.

    Mmg sungguh banyak nikmat Tuhan yg diberi kpd kita. Semoga kita menjadi hambaNya yg bersyukur.

    ReplyDelete
  29. fiddeOmar,
    syukurlah timbul kesedaran membaca n3 abg al-lavendari.

    Ramai org yg susah lagi di kala kita leka bergembira.

    ReplyDelete
  30. betul YB.Takde nak komplen kan.Apa mak ayah bagi tu yang di makan, di pakai.bersyukur dgn apa yg ada.

    ReplyDelete
  31. dulu mak bapak kita susah nak besarkan kita...Hari ini makbapak dan anak - anak kita merasa senang diatas kesusahan kita dahulu .....boleh cam gitu..
    Apapun saya bersyukur dan insaf dgan kehidupan hari ini...w/pun payment saya ada org masih tak nak bayar...hu..hu..hu.

    ReplyDelete
  32. Salam YB....

    Kisah ini amat m`insafkan.....

    Sy amat b`syukur dgn apa yg telah sy miliki. Alhamdulillah. Tidak t`lalu byk. Dan tidak t`lalu sedikit.

    Nikmat itu telah pun ALLAH beri sama rata, sama tara. Hanya kita shj yg perlu belajar b`syukur & tidak kufur nikmat yg telah d`berikan oleh-Nya.

    :)

    ReplyDelete
  33. Alahai...

    takmo citer lah..

    sedih..


    lebih2 lagi dah nak hujung puasa ni..


    Arwah ayah meninggal sehari sebelum raya.

    ReplyDelete
  34. salam YB,
    kesusahan kita dulu menjadikan kita sekarang kuat dan sentiasa bersyukur..
    anak-anak sekarang memang tidak merasa kesusahan yg kita alami dulu tetapi harapan kita biarlah mereka juga sentiasa bersyukur dgn nikmat kesenangan yg mereka kecapi

    ReplyDelete
  35. dan anak2 kita pun jgn diajar bermewah2 sgt, kan...?



    .

    ReplyDelete
  36. kowe wong jowo wes suge kanns abg yb tewww.. alhamdulillah

    ReplyDelete
  37. Salam YB,

    Cerita sedemikian menginsafkan kita, tapi, insaf ke anak-anak sekarang???

    Auntie dulu tidak lah susah sangat sebab mak ayah bekerja makan gaji (dua-dua cikgu). Sungguh pun gitu, tidaklah semewah anak-anak sekarang
    apa nak semua dapat.
    Mak ayah sentiasa ajar kami melihat kesusahan anak murid mereka yang rata-rata anak orang kampung...ingat lagi, ada sorang class-mate Auntie, pergi sekolah dengan tapak kasut yang berlobang sekian lama, tali pinggang hanya dibuat dari tali kulit batang pisang....bawak bekal nasi putih digaul sambal belacan semata....sedihhhhkan.. :-(

    ReplyDelete
  38. nak ngomong macam en_me tak reti.huhuuu...
    tapi i rasa zaman i sume nak makan ayam je.lagi2 ayam inject biar gemuk.hehehe

    ReplyDelete
  39. parents saya tak ajar anak-anak bermewah walaupun mereka lebih dari mampu nak mewahkan anak-anak... sudahla kena beli henpon pakai duit sendiri, kredit pun ko topaplaa sendiri pasal ko yang nak pakai henpon sangat...

    Ini cerita adik-adik saya la ni yang masih bersekolah tak ada pendapatan sendiri... tapi kan, sekurang-kurangnya itu yang mengajar kami untuk lebih menghargai sebab kena berusaha sendiri...

    bebudak sekarang memang tak suka makan ikan... tapi mak saya senang je, dia tak beli ayam, beli ikan je... korang takmo makan, korang punya pasal, aku pedulik hapa. Kih kih kih kih :P :P

    ReplyDelete
  40. ramainye org komen, terus aku tatau nk komen ape. hehe~

    ReplyDelete
  41. HEHEHEHE...

    "Saya pun teringat ayat dari surah Ar-Rahman tu sblm buat n3 ni tadi. Tapi tak jadi nak sebut takut ada yg kata saya saja2 nak menunjuk huhuhu."

    ...tetiba aku mcm nk tergelak plak baca ayat ni.. aku terasa cam berbaur rajuk plaks.. hihihi... taklah.. gurau jer..

    apa salahnya kalau ko nak letak ayat tu.. kan Nabi berpesan "sampaikan olehku darimu walau sepotong ayat"..
    kalau org nk kata ko menunjuk dgn tulis ayat quran, terpulang, yg penting ko lebih tahu niat ko.. takyah nk kisah sapa kata apa.. (nk plak pada aku yg "suka cakap lepas", sesuka hati je nk menulis tanpa fikir org lain.. huhuhu - setiap org kan ada hak nk tulis, juga nk komen.. jadinya, yg penting ko tahu maksud yg ko nak sampaikan.. kalau ada org (cam aku) yg salah faham dan salah tanggapan, BIARKAN... tak usah nk layan.. hihihi..)...

    apa-apapoon... ampuun ye.. kalau ko terasa.. ampun sesangat...
    - kekadang aku tak perasan ayat aku buat org terasa..

    sungguh2 aku minta maaf..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails