Sunday, September 19, 2010

Baru Raya 9 Hari Kuih Dah Banyak Yang Habis

Tetamu ke rumah kami tahun ni ramai pula dari biasa. Selain itu, sebahagiannya (lebih kurang separuh) merupakan mereka yg pertama kali datang ke rumah kami. Mereka biasanya akan berada di rumah kami lebih lama. Bila datang makan kuih dulu sebelum makan yg berat2. Lepas yg berat tu makan kuih raya lagi sehingga mereka nak balik. Makanya kuih tahun ni cepat habis. Baguslah tu.

Setakat ni kerepek keladi, kuih Ros(lina) dan biskut cokelat chip dah licin. Kuih2 lain pun dah tak banyak. Ramai lagi tetamu yg belum datang termasuk yg regular (mcm gred minyak pulak) dan yg dah kata nak datang.

Malam tadi emak Adam dengan gigihnya dah buat biskut cokelat chip sekali lagi. Aku tolong bancuh aje. Mula bancuh lepas tengok Cerekarama. Kiranya tengah malam tadi lah tu.

Yang mencetak dan membakar emak Adam dan anak2 dara kami. Pukul 2:30 pagi masa aku nak tidur, mereka tak habis lagi. Tahu2 pukul 4:10 baru emak Adam masuk tidur. Baru habis buat kuih. Rajin sungguh dia. Dia kata nak bagi anak2 bawa balik ke asrama hari ni di samping utk hidangan para tetamu yg akan berkunjung sepanjang Syawal ni.

Biskut cokelat chip dan tart nenas yg siap utk dibawakan utk Afifah.

Oklah. Aku nak makan kejap sebelum bertolak ke Serting.

Kalau awal ingat bolehlah singgah rumah ibuintan di Tg Ipoh. Tapi kalau jalan jam tak dapatlah nak singgah takut sampai rumah lambat sangat.

41 comments:

  1. ting tong

    .
    .

    ting tong

    .
    .

    kuih raya takde takpe tuan umah.

    asal duit raya ada... :D

    ReplyDelete
  2. lepas singgah umah ibuintan, singgah umah ibukts plak eh

    :D

    ReplyDelete
  3. emak adam mmg rajin


    .
    .


    .
    .

    apak adam je yg tak rajin


    :P
    :P
    :P

    ReplyDelete
  4. raya baper hari eh??



    :D

    saja nak mencukupkan kuota ni :D

    ReplyDelete
  5. ok... semua ai sapu bersih!


    bangga!!!


    sila naikkan rate duit raya!!!

    ReplyDelete
  6. tart nanas ada tu... fevorite aku tuu

    balang tart nanas atas perut ni

    ReplyDelete
  7. kts no 1,
    ingat kami dah nak keluar hantar Afifah ni. Ada tamu rupanya. Eh ko rupanya.

    Nak ajak masuk kami dah nak keluar. Jom ikut kami ajelah ke Serting. Ko pun tak pernah ke sana.

    Esok jadi nak ikut tak? ahaks.

    Nanti lps balik dari ikut aku, aku bagi duit raya hehehe

    ReplyDelete
  8. kts no 2,
    kalau mcm tu aku terus ke rumah ibukts ajelah. Dapat lama sikit kat rumah ko hahaha

    ReplyDelete
  9. kts no 3,
    emak Adam mmg rajin. Ko pun kenalah rajin mcm dia tu hehehe.

    Aku tolong bancuhkan adunan tu tau. Kira rajin jugaklah tu. Bukan senang ko nak cari suami yg rajin mcm ni ngeeee

    ReplyDelete
  10. kts no 4,
    aku raya 30 hari sbb aku puasa 30 hari. Ko raya setakat 24 hari sbb ko puasa tak penuh hahaha

    ReplyDelete
  11. YB, jemput singah, saya ada kat rumah petang ni..

    ReplyDelete
  12. fuh...YB hidang air ribena ke yang ramai sangat mai tu??

    Kelasss YB

    ReplyDelete
  13. YB... kat rumah ni masih ada banyak kuih raya...bebudak tak minat nak makan... kita pulak asyik beraya kat Melaka...

    ReplyDelete
  14. kts no 5,
    ini dah lebih dari kuota!

    Kalau ko bangga aku pun tumpang bangga hehehe.

    Rate ikut Selangor kan baru naik. Aku guna rate KL nanti baru ko tahu muahaha

    ReplyDelete
  15. Shifu,
    Jemputlah datang utk menikmati tart nenas. Ada lagi sikit. Nanti aku simpankan utk ko.

    Makan jgn baring wei.

    ReplyDelete
  16. ibuintan,
    terima kasih menjemput kami singgah. Tapi tak tahu rumah ibuintan huhuhu.

    Nanti tersalah terjah susah pulak

    ReplyDelete
  17. salam YB,

    mmg rajin sungguh emak Adam.
    emak saya pun dulu macam tu. gigih memasak utk anak2. gigih masak utk bekalan anak2.

    tapi takpe, air tangan ibu akan menyebabkan anak2 akan sentiasa mengingati dan merinduinya.


    termasuklah pak nye.

    heheheh

    ReplyDelete
  18. susah2 nak buat...pegi kedai kuih beli aje le! lepas raya ni kalau akulah kurang mood nak buat kuih...tapi angan2 aku tetap tinggi - nak buat lagik !

    psstt...aku ingat aku ade letak kuih popia nestum hari tu...hahahaha tu aku & Farahin yang buat !!! ha3x

    ReplyDelete
  19. wahh meriah sangat ...
    dulu rumah me pun mcm tu ... huh! tak menang tangan ...

    ReplyDelete
  20. rajinnyamak adam..ptt lah bapa adam sayang..

    ReplyDelete
  21. SALAM,
    KUIH DAH NAK HABIS TAK MENGAPA ! GEMBIRA DAN BERSYKUR RAMAI SAUDARA MARA DAN KENALAN YANG DATANG. TETAMU TU SEBENARNYA REZEKI

    ReplyDelete
  22. Kuih raya umah kakwan pun dah nak abis..bukan tetamu yang makan tapi kakwan yang banyak makan sendiri..heh..heh

    ReplyDelete
  23. sy nk g beraya rmh yb tp tak mo kuih nak duit raya aja... ngeh3x

    ReplyDelete
  24. HEMY,
    Kalau saya hidang air ribena mau tanggal pintu rumah kena serbu org. Ini baru bagi kordial sarsi hahaha

    ReplyDelete
  25. Kak Anie,
    kalau mcm tu bolehlah hantar sini sikit. Takkan nak buat lagi setiap kali habis kuih raya tu? ngeeee

    ReplyDelete
  26. AiTotYati,
    wsalam.


    Tiba2 emak Adam rajin nak buatkan kuih utk anak2 bawa balik asrama. Kalau buatkan makanan lain tu mmg biasalah. Semalam dia dah letih sebenarnya tapi demi kasihkan anak2.

    Anak2 pun happy dan semoga mereka mendapat keputusan yg cemerlang dlm peperiksaan.

    Ayah budak2 tu tiap2 hari makan masakan emak Adam ngeeee

    ReplyDelete
  27. sonata,
    tak sama yg beli dgn yg buat sendiri. Kalau nak beli cokelat chip tu femes amos ada jual. Nak murah lagi beli aje chipsmore hahaha.

    Awak tak rajin sbb banyak kerja lain nak buat. Oklah tu.

    Biskut yg awak bawa hari tu belum sempat dimakan lagi. Nanti kalau dah habis kuih mungkin biskut tu kami keluarkan hahaha

    Anyway, terima kasih kpd awak dan Farahin kerana membuat biskut tu.

    ReplyDelete
  28. T@sh Sch@,
    alhamdulillah inilah berkat ramai saudara dan kawan2 serta jiran tetangga. Itu tak masuk kawan blog lagi hehehe.

    Dulu rumah awak meriah. Skrg dah tak meriah ke?

    ReplyDelete
  29. Hamizah,
    kalau tak rajin mcm tu pun tetap sayang ahaks

    ReplyDelete
  30. luahfikiran,
    wsalam.

    Betul tu. W/p nampak makanan dah minuman kita habis, tapi Allah akan beri rezeki lain kerana setiap tetamu yg datang itu membawa rezeki kpd tuan rumah.

    ReplyDelete
  31. kak wan,
    cayalah kak wan. Dah susah2 buat siapa lagi nak makan kalau bukan kak wan sendiri? hehehe.

    Datanglah rumah saya utk rasa kuih emak Adam pulak. Kebanyakannya buat sendiri dan bukan yg tunjuk2 tu.

    ReplyDelete
  32. kuina,
    Bila nak datang? Lepas 15 Syawal takde duit raya bagi mereka yg dah bekerja hehehe

    ReplyDelete
  33. tart nenas tu alahai..
    sedap tu

    balik kerja ni nak terjah tart nenas dirumah sendiri sajolah

    ReplyDelete
  34. Eja,
    eh dah buat lagilah biskut tu. Itu yg menyengkang mata sampai pukul 4 pagi. Rugi kalau awak tak datang merasainya hehehe

    ReplyDelete
  35. Eja lagi,
    tart nenas tu mmg sodap. Dah habis entah berapa balang tu. Yg itu mmg simpan utk Afifah bawa balik ke asrama.

    Awak pun buat tart nenas jugak ke? Bolehlah saya rasa. Jgn habiskan tau.

    ReplyDelete
  36. yb,
    i punya fevret tat nenas dgn biskot cornflakes,nanti bila i dtg make sure ada yeaaa....ni kira request la.kalau ada mee bandung pun sedap juga.

    ReplyDelete
  37. Syida,
    saya cuba simpankan sikit tart nenas dan cornflake madu tu. Tapi kalau lambat sgt sampai tak gerenti masih ada sbb kuih dua jenis ni pun nampak laju aje habisnya.

    Kalau kebetulan emak Adam masak mee bandung, adalah. Kalau tak ikut nasiblah. Menu dia ada mcm2 bila tengah rajin. Kalau tengah tak rajin, minum air jarang ajelah hahaha

    ReplyDelete
  38. rajin lah mak adam tu. kalo ada lagi biskut raya, pos la mai penang sebalang, dua. keh3x.

    ReplyDelete
  39. GaDis CoMeL,
    kalau pos ke Penang lagi cepatlah habis biskut yg tinggal sikit tu huhuhu.

    Apa kata awak aje yg dtg ke rumah kami ni. Blogger2 sdg pakat2 nak datang beraya ni.

    ReplyDelete
  40. kueh rose wak yunus sedap...
    sampai abes satu balang aritu...hu3..
    taun ni umah wak yunus je yang jumpe kueh rose..tu yang balas dendam habes-habesan...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails