Saturday, August 28, 2010

Betik Paiola

Hari Khamis baru ini seorg rakan blogger aku menghubungi aku memberitahu dia nak ke KL. Dia nak bawakan betik utk aku. Walaupun rakan blogger tapi kami lebih kerap berhubung melalui fb.

Sepatutnya dia datang KL dari tempat dia di Lanchang Pahang pada 30/8/10 kerana ada majlis berbuka puasa Geng Muahaha. (Ini geng anak2 dara dan teruna blogger w/p ada yg dah kahwin). Tapi kerana dia nak menziarahi kawannya di hospital dia datang pada Khamis tu.

Aku tanya dia pukul berapa sampai KL lalu dijawab pukul 3:33 ptg. Masa tu kami bersms aje sbb kami dah ada no tepon masing2. korang janganlah jeles pulak. Aku sepatutnya ada perbincangan kerja dalam pukul 3 ptg. Pukul 4 ptg aku nak kena ambil Atikah di Shah Alam dan pukul 5 ptg nak hantar Haizam ke sekolah utk majlis berbuka puasa pengawas petang dan anak2 yatim serta miskin.

Dipendekkan cerita aku adjust program aku dan aku setuju jumpa di Shell MRR2 dekat Rumah Bakti.

Oh ya aku lupa nak bagi tahu nama dia kpd kalian. Nama dia Wafa. Masih single dan ada kereta Persona. Kalau nak kenal dia lebih dekat boleh masuk blog dia di sini.

Selepas dia keluar dari terowong dia sms aku. Aku sampai dulu ke stesen Shell Rumah Bakti tu. Aku pun parkir kereta aku di jalan susur. Tak lama tu Wafa pun sampai. Dia pun parkirkan Personanya tak jauh dari kereta aku. Bila dia nampak aku dia pun senyum. Aku pun senyum balik. Macam cerita spy pula. Sah itulah orangnya. Tak ingat aku atau dia yg bagi salam dulu.

Setelah bertanya khabar dia ke kereta dan mengeluarkan sebuah kotak.

Ini dia kotak tu.

Ini pula isinya. Buah betik Paiola yg diusahakan oleh Wafa siap ada risalah penerangan

Petang Khamis tu kami dah makan sebiji. Petang ni nak makan lagi 3 biji utk buka puasa. Aku dah masukkan dalam peti sejuk tadi. Tak nak makan habiskan terus sebab sayang buah Wafa susah2 bawa.

Kepada Wafa - terima kasih 'Uncle' ucapkan sekali lagi. Lain kali kalau datang KL bawalah lagi hehehe

48 comments:

  1. selamat berbuka dgn betik tu yb..ngeh2

    ReplyDelete
  2. MENTIBANG,
    Dikala aku masih menunggu lagi 22 minit ko kat sana dah kenyang huhuhu.

    Tapi hari ni bestlah buka sbb ada betik tu. Malam nanti jgn termimpi Wafa tu dahlah hahaha

    ReplyDelete
  3. fuh lama lg tu 22 min...nang kene wes warek. hehehe..

    ReplyDelete
  4. salam YB,

    mesti sedap isinya. kaler pun menarik tuh.

    nyum nyum

    ReplyDelete
  5. BAGUS MAKAN BETIK NI..MELAWAS KAN...HEHEHE..
    MESTI MANIS TUUU

    ReplyDelete
  6. salam

    ada beza ke dengan betik kampung kampung punya rasa?

    ReplyDelete
  7. ahahha.geng muahaha...mwahahahahaha!!!!

    wah...nak juge wafaaaa..best betik tu..mahai lak tu

    ReplyDelete
  8. yb,
    dari shell rumah bakti tu kalau nak ke rumah u mesti u akan lalu umah i. nape u tak bg i sebijik?i pun teringin nak rasa betik en wafa.
    btw, nape u promote wafa dgn kete personanya?sbb 2x u mention pasal kete dia.i wonder.....

    ReplyDelete
  9. wahh... nak kenal la dgn tokey betik tu... aku pun minat gak makan betik ni

    ReplyDelete
  10. Tak nak makan habiskan terus sebab sayang buah Wafa susah2 bawa.

    erk! hehe..

    ReplyDelete
  11. MENTIBANG lagi,
    tak terasa sgt nak tunggu 22 minit tu. Sibuk blogging tadi sampai dah azan baru aku turun bawah hehehe.

    nang kene pun warek jugak.

    ReplyDelete
  12. AiTotYati,
    Wsalam.

    Mmg sedap isinya.

    Rupa luaran dijaga rapi kerana setahu saya betik ni utk eksport.

    ReplyDelete
  13. kak long,
    betul tu. Makanlah banyak2 tak sempat tunggu esok pagi utk berjumpa Dr Tan hahaha

    Manisnya sederhana. Manis2 buah. Eh betik mmglah buah hehehe

    ReplyDelete
  14. anjang,
    Kalau nak mintalah kat Wafa. Mana tahu dia tergerak hati nak bagi kat anajang pulak.

    Hari tu saya pun main2 aje minta kat dia. Rupa dia bagi betul ngeeee

    ReplyDelete
  15. ashrafi,
    wsalam.

    Betik ini lebih padat isinya. Yg kampung tu mcm lembut aje. Lagipun betik ini kulit dia keras sikit. Kalau nak makan tak payah dibuang kulitnya. Cuma belah dua, buang biji dan makan gunakan sudu.

    ReplyDelete
  16. NL,
    Betik ni cantik supaya boleh dieksport dan mendapat harga yg baik. Kotak dia pun cantik.

    psst - jgn tanya aku berapa harga dia sbb Wafa bagi aku free hehehe

    ReplyDelete
  17. HEMY,
    Ko join ke buka puasa geng Muahaha tu Isnin ini? Setahu aku ko antara ahli geng yg dah beristeri hehehe.

    Nanti aku rasa Wafa bawa betik tu lagi. Dapatlah korang sorang sebijik dua. Taklah sampai sekotak mcm aku. Kalau nak bagi sekotak sorang Wafa kena bawa lorilah dtg KL muahaha

    ReplyDelete
  18. Syida,
    Dari Rumah Bakti ai lalu DUKE. Takkan nak campak dari atas tu. Kalau ko tak dapat sambut, lembiklah betik tu hehehe.

    Wafa bukan en tapi cik. Dia anak daralah.

    Ai promote Persona dia sbb tak semua gadis ada kereta. Siapa dapat dia untung tak payah beli kereta hahaha (jgn marah Wafa).

    ReplyDelete
  19. Shifu,
    Kalau nak kenal pergilah ke blog yg aku bagi link dia tu. Kalau rajin boleh cari fb dia sekali. Tapi aku takut mem besar ko marah pulak nanti. Itu aku tak nak masuk campur hehehe

    ReplyDelete
  20. Penyuk,
    lain macam aje gelak ko tu? Aku tahu ko pun dah komen kat n3 Wafa tentang kisah ni hehehe

    ReplyDelete
  21. itu lah bagus nya ramai kawan ..

    ReplyDelete
  22. Selalunya minta main2 yang dapat
    Mintak betul2 jangan harap !

    so, makanlah dan nikmatilah keenakkan buah betik tuh ok .

    ReplyDelete
  23. seronoknya dapat betik.. gemuk gemuk plak tu

    ReplyDelete
  24. betik memang best...
    kann...
    kann...
    :)
    *angkat2 kening*

    ReplyDelete
  25. rezeki ramadhan datang bergolek. tak sangka uncle suka makan betik .. ingatkah suka makan buah apple jer !

    komen terakhir sebelum gerak ke UM.

    ReplyDelete
  26. yb,lupa kaklong nak tanya...bekas gula kat belakang kotak tu nampak dah nak kosong....
    kat giant gula dah habis ke?
    hehehe...

    ReplyDelete
  27. alahai..

    baru nak tanya, kak long dah tanya dulu.. huhu..

    ReplyDelete
  28. zino,
    Betul tu berkawan biar seribu. Berkahwin biar satu oppsss

    ReplyDelete
  29. LiNda,
    Lepas ni nak mintak main2 kat awaklah. Mana tahu dapat ekeke.

    Telah dinikmati keenakan betik tu semalam. Yummy Yummy

    ReplyDelete
  30. Chik Na,
    Mestilah seronok sampai dibuat n3.

    Ini betik spesel. Tak besar sgt dan tak kecik sgt macam betik exotica tu.

    ReplyDelete
  31. DrSinga,
    Kalau nak kata nak. Pergilah hint kat Wafa.

    Inilah antara keajaiban dunia blogging. Org yg kita kenal di alam maya pun sanggup hantar betik ke KL.

    ReplyDelete
  32. tasek,
    aku nak ikut mencubit boleh? ngeeee (senyum jahat)

    ReplyDelete
  33. al-lavendari,
    rezeki datang naik keretalah abg. Kalau datang bergolek dari Lanchang sampai KL mahu lembik betik tu hehehe.

    Uncle bukan setakat suka makan betik, pegang2 betik pun uncle suka wakaka. Komen ke laut.

    Selamat menambah ilmu bang.

    ReplyDelete
  34. kak long,
    cekap mata kaklong!

    Bekas tu tak muat utk menampung 2kg gula. Jadi kena tunggu betul2 nak habis baru letak lagi. Itupun yg lebih sikit tu kena masuk bekas utk buat penambah rasa masakan. Bekas kecil di bawah dapur.

    Saya pernah citer ttg ni dlm n3 lepas. Kisah Bangla isi minyak kereta sambil goyang2kan kereta saya. Ingatkan n3 tu?

    ReplyDelete
  35. Azrina,
    Org pompuan ni melihat perkara berbeza dgn lelaki. Kalau gula dah tinggal sikit tapi tak diisi semula, mereka akan risau. Bagus betullah. Org laki2 ni selagi tak disuruh isteri dia tak buat hahaha.

    psst - saya dan emak Adam nak ke BTP pagi ni ngeeee

    ReplyDelete
  36. Betik bagus untuk kesihatan..terutama untuk sistem perkumuhan..senang dan lancar sahaja jika memakan betik..

    ReplyDelete
  37. Alaaahai...
    Comel rupanya betik tu.
    Dari mana ? Namanya macam spanish pun ada... Mesti untuk dieksport, kan...

    ReplyDelete
  38. Yb!! "Geng Memuahhh" la... bukan Geng Muahahah..suke ati je ko ubah2!..=p

    ni aku xsuka ni, org kait kan betik ngan bende lain.. xelok tau menghina makanan, Allah marah... ^___^

    a'ah mmg betik tu manisnye sedang2je, sbb baru lepas musim panas.. dlm sebulan lagi, manis mcm kurma.. =D

    ReplyDelete
  39. cantiknya betik wafa...

    eh..


    betik piaola :D



    ..
    .
    .


    mesti sedap dan manis kaaan.. nak rasa sikit :D

    ReplyDelete
  40. relevan,
    Kalau dapat makan betik selalu bagus jugak. Tapi biasanya sebulan sekali. Nasib baik sistem perkumuhan tak jam hehehe

    ReplyDelete
  41. Tie,
    Ha'ah sederhana besarnya. Cukup utk seorg atau berdua.

    Betik ini ditanam di Lanchang, Pahang oleh Malaysian Agrifood Corporation Bhd MAFC. Betik ini ditanam memenuhi piawaian Global Good Agriculture Practices.

    Saya percaya ianya utk dieksport selain dijual di pasaran tempatan. Tengok kotaknya pun dah cantik.

    ReplyDelete
  42. Salam YB
    Terliur lak tengok betik tu... berbuka nanti nak pergi cari betik lah..

    ReplyDelete
  43. sukati jer ko tukar kaannnnnn....


    tetiba lak jadik muahaha....

    nk kene g cari la paiola lps ni....

    ReplyDelete
  44. Jawa sebelah YB sebut apa?
    'Kates' ke 'gandol?'







    Jawa sebelah ckLah sebut 'papaya'.
    :D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails