Saturday, July 17, 2010

Bungkus

Kaum ibu dgn pakaian seragam perang (brown not war) membungkus lauk pauk utk penanggah

Majlis kenduri kahwin jiran kami sudah selesai dgn jayanya. Aku bangga dgn sikap tolong menolong jiran2 di sini. Sama2 turun padang tanpa mengira pangkat. (Ramai org taman kami ni berkedudukan tinggi tak mcm aku yg duduk rumah).

Tepat pukul 4 ptg, meja mula dikemas dan sejam kemudian siaplah kerja2 pembersihan. Sampah yg berplastik2 juga siap dibuang ke tong besar DBKL di pasar Dato Keramat.

Malam ni semuanya akan tidur nyenyak keletihan kecuali pengantin kot hahaha
Sent via BlackBerry from Maxis

34 comments:

  1. bagus... semangat kesukanan!

    ReplyDelete
  2. eh! salah... semangat kejiranan....

    best kalau ramai2 buat keje... ni ada diorg kat bawah tu buat court badminton....

    rmh aku xder lelaki... kalau x, harus aku paksa diorg turun buat sama2

    ReplyDelete
  3. zonaku,
    Haah. Berlumba2 nak kahwin opps kahwinkan anak. Ramai pemuda pemudi di sini dah sampai umur berkahwin ie 24 -30 tahun. Itu yg aku kata semalam lepas ni banyak lagi majlis perkahwinan di taman aku ni.

    Tapi ada pulak yg tafsirkan aku yg nak kahwin ngeh3x

    ReplyDelete
  4. zonaku lagi,
    semangat kejiranan di sini pun sgt baik.

    Malam tadi buat kerja sambil sembang2 sampai pukul 1 lebih.

    Nanti kalau dah siap court badminton tu bolehlah kita main. Aku bawa emak Adam jadi pair aku. Ko carilah kawan lain. Boleh ajak kts dan juliet sekali.

    ReplyDelete
  5. so,petang ni x pergi pasar malam lah??? baru nk claim putu mayam..hehehe

    ReplyDelete
  6. kak long,
    pengantin letih buat benda lain hahaha

    Kami letih betul ni. Malam ni mesti tidur mati.

    ReplyDelete
  7. siddiq,
    buat apa nak pergi pasar malam? Kami dapat makanan dari rumah pengantin tadi. Emak Adam sedang makan rojak buah kat sebelah uncle ni hehehe.

    Nak claim putu mayam ke? Bukan rangka ayam? hahaha

    ReplyDelete
  8. sompek lagi YB skodeng pengantin tu..
    hehehehe...

    ReplyDelete
  9. bkn mlm ni ada joget lambak ke??

    ReplyDelete
  10. YB
    ni yang sya nak mengajak nih, bulan oct nanti kerahan tenago kenduri kawen boleh?

    ReplyDelete
  11. Eja,
    mana ada saya skodeng pengantin. Tapi lepas potong kek dan salam2 dgn tetamu pengantin terus masuk bilik. Petang ni bila org yg rewang nak balik baru pengantin keluar semula. Keluar makan. Gantikan tenaga kot hahaha

    ReplyDelete
  12. kakngah,
    tuan rumah tu mantan pengerusi surau kami. Mesti tak tergamak nak buat joget lambak hahaha

    ReplyDelete
  13. Eja,
    saya datang makan aje boleh tak? Bulan Okt raya pun tak habis lagi ngeee

    ReplyDelete
  14. suka kan bila dpt kumpul ramai2

    ReplyDelete
  15. suka kenduri dalam suasana kampung s alik ada `*erkat`!

    ReplyDelete
  16. salam yb
    saya dah lama tak jumpa gotong royong untuk masak kenduri kawin....di bandar .....ramai yang katering...

    ReplyDelete
  17. kenduri kendara,dapat seronok, dapat letih dan dapat tapau ...
    pengantin letihnya berganda2 kan YB..

    ReplyDelete
  18. Hahaha... Kat sini dah susah nak gotong-royong ni.. Semuanya katering je.. Kalau katering dah penuh, terpaksa la gotong royong...

    ReplyDelete
  19. Salam YB.....

    Aku sgt suka kenduri kwen nihhhh.
    Makan FREE !!! Dpt bunga telur la, cekelat la.....dan mcm2 lagi.

    Jadi pengantin mmg best....asyik kene uli je. Sampai letih you....
    Wakakakakakaka......errkkkk, itukan pengalaman org2 yg b`nama pengantin !!!!

    :)

    ReplyDelete
  20. wah dah selesai ye. mesti penat...

    btw, jom ambil award khas utk blog awk ni :D

    http://freewebcomic.com/2010/07/geng_cipan_award_pakatan_komik_online/

    ReplyDelete
  21. pengantin tidur senyum je hehe

    ReplyDelete
  22. Hamizah,
    Betul tu. Bukan senang nak berkumpul ramai2 ini kerana biasanya kebanyakannya sibuk dgn urusan masing2.

    ReplyDelete
  23. sI tEDI,
    Suasana kampung di bandar.

    Dah ada lebih sikit tu, bungkuskanlah utk yg menolong. Mmg buat lebih sikit utk tujuan tu.

    ReplyDelete
  24. AZANI,
    Wsalam.

    Dah jarang nak jumpa org buat gotong royong utk kenduri kahwin lebih2 lagi di bandar.

    Alhamdulillah di tempat kami sejak ada surau 7 tahun lepas banyak kenduri kahwin dibuat secara gotong royong. Peralatan memasak dan pinggan mangkuk pun ada disediakan oleh pihak surau.

    Tapi ada juga yg memilih cara katering. Terpulanglah kpd tuan punya majlis.

    ReplyDelete
  25. ibuintan,
    haah dapat semua tu. Best.

    Pengantin letih sbb lain kot hahaha.

    ReplyDelete
  26. kakpah,
    takpelah tuan rumah penat sbb dapat menantu.

    ReplyDelete
  27. ~Kak AZZ~,
    kalau tak bermuafakat betul2, silap haribulan tak cukup org nak tolong kalau buat gotong royong. Siapa nak angkat pingan dan cawan yg dah dipakai, siapa nak basuh selain dari siapa yg nak masak dan menghidang.

    Mungkin kalau tuan rumah tak ramai kenalan atau jiran2 yg nak menolong, itu yg dia buat cara katering.

    Tempat awak pun masih ada gotong royong ek? Elok diteruskan.

    ReplyDelete
  28. Catwoman,
    Wsalam.

    Makanan mmg ada macam2. Semalam kami dapat makan hidangan pengantin yg tak habis tu. Ada udang panjat nenas, ayam golek dan ikan sweet and sour.

    Makan kat tempat pengantin bukan free wei. Nak balik kenalah hulur sikit kat bapa pengantin dgn niat meringankan sikit perbelanjaan dia buat majlis tu.

    Pengantin kena uli oleh siapa tu? ahaks

    ReplyDelete
  29. meo188,
    haah dah selesai. Tinggal mengemas dan balikkan pinggan mangkuk ke surau. Malam tadi dah banyak yg dilakukan. Buka khemah kerja org khemah tu lah hari ni. Esok bas sekolah nak lalu.

    Terima kasih beri saya award. Nanti saya datang ambil.

    ReplyDelete
  30. zino,
    rasanya tak tidur pengantin malam tadi hahaha

    ReplyDelete
  31. Kenduri ni kat mana ni YB ?

    Jauh buang sampah sampai pasar Dato Keramat.

    ReplyDelete
  32. a.z.r.i.n.a.03.07,
    Kenduri kat kawasan perumahan kami. Pasar Keramat tu taklah jauh sangat. Kat situ aje yg ada tong sampah besar. Takkan nak buang kat Sg Klang hahaha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails